Displayport till dual-link dvi 1440p?

Permalänk
Medlem

Displayport till dual-link dvi 1440p?

Då jag kommer byta från ett 2060 med dvi till ett 3060 med enbart hdmi och dp, kommer jag behöva någon aktiv konverterare för att omvandla från DP till DVI DL? Läste nåt om att ena vägen gick bra med kabel men andra vägen behövde nån aktiv konverterare?
Monitorn är en no-name korea-panel 1440p60

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en ny skärm i stället för att betala för att dra ut på plågan.
Den där frågan har dykt upp i 10 år nu så läs här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såna Korea-skärmar kör ibland i själva verket HDMI över DVI-porten (de använder samma typ av signal). I så fall kan det fungera att bara använda en enkel passiv HDMI-DVI-kabel. Men det är något man oftast får prova sig fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Instämmer, jag fick slänga min 120hz DVI-skärm och köpa en som klarade 120hz över displayport till lanen.
Var billigare än att köpa en adapter för övrigt, köpte begagnat.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Såna Korea-skärmar kör ibland i själva verket HDMI över DVI-porten (de använder samma typ av signal). I så fall kan det fungera att bara använda en enkel passiv HDMI-DVI-kabel. Men det är något man oftast får prova sig fram till.

HDMI och DVI är signalkompatibla upp till 1080p, problemet är när man kommer till högre upplösningar när man skärmen vill ha Dual-Link DVI och det är vad jag vet omöjligt att få till från HDMI.

Men visst kan testa med min koreaskärm vad den tycker..

EDIT, tyckte inte om det alls, fick ingen bild över huvud taget. Dock så ändrades de öppna fönstren som om den hade försökt med annan upplösning.

Men till TS.
Skaffa ny skärm, ingen ide att slösa pengar på en adapter som aldrig kommer att användas igen, speciellt när det rör sig om ca 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

HDMI och DVI är signalkompatibla upp till 1080p, problemet är när man kommer till högre upplösningar när man skärmen vill ha Dual-Link DVI och det är vad jag vet omöjligt att få till från HDMI.

Det är inte det jag pratar om, utan att vissa Korea-skärmar kör HDMI över en DVI-kontakt. Det blir alltså HDMI hela vägen då, det enda som är DVI är själva kontakten. Det varierar som sagt från modell till modell, men jag har sett en del fall här på forumet när en passiv adapter fungerat trots att det egentligen inte borde göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte det jag pratar om, utan att vissa Korea-skärmar kör HDMI över en DVI-kontakt. Det blir alltså HDMI hela vägen då, det enda som är DVI är själva kontakten. Det varierar som sagt från modell till modell, men jag har sett en del fall här på forumet när en passiv adapter fungerat trots att det egentligen inte borde göra det.

Får de ut fulla 1440p eller bara bild på skärmen?
Bild på skärmen kan ju lika gärna betyda skalad 1080p, vilket är ju helt rimligt med signalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kommer bytas ut inom kort men grafikkortet är här nu

Skrivet av loefet:

Men till TS.
Skaffa ny skärm, ingen ide att slösa pengar på en adapter som aldrig kommer att användas igen, speciellt när det rör sig om ca 1000:-

Mjo, jag fick visserligen tag i en billigt på tradera, men skärmen skall bytas snart ändå.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av loefet:

Får de ut fulla 1440p eller bara bild på skärmen?
Bild på skärmen kan ju lika gärna betyda skalad 1080p, vilket är ju helt rimligt med signalerna.

Det som utmärkte Korea-skärmarna (utöver andra och tredje sortering på paneler och så vidare) var just att det inte fanns någon scaler. Kunde inte mata något annat än en enda sorts native signal. Så inget 1080p på en Korea-1440p-skärm med DVI-DL. Finns förstås alltid undantag, men detta var en av principerna bakom Korea-skärmarna. Okey till halvkass kvalitet men för mycket lägre pris än vad 1440p kostade i början på 10-talet. Idag köper man vanliga spelskärmar med 1440p/144+ Hz för samma eller inflationsmässigt ännu lägre prislapp, så Korea-skärmarnas princip blev en kortvarig princip.

Hursomhelst: när DVI förekommer i moderna sammanhang och är det oftast en HDMI klädd i en DVI-kontakt. Den kör single link och i högre chipfrekvenser än vad som användes när DVI var renodlad DVI. Därför kan man hamna i det omvända problemet med en ny skärm till en gammal dator/grafikkort. Man köper en skärm i tron att det är DVI-DL. Kan till och med stå "Dual Link" på specen.

Fast DVI:n på skärmen – som då egentligen är en HDMI – är single link med hög frekvens, 300 eller 600 MHz och den gamla datorn/grafikkortet klarar bara 165 MHz per länk. Då fungerar det inte alls eller blir max 1080p i 60 till ≈72 Hz. Svaret på gåtan syns ofta på kopplingschemat för kontakten i handboken till skärmen. De extra Dual Link-pinnarna är inte ens kopplade. Varit några sådana frågor genom åren.

Det "roliga" när frågor runt DVI kommer upp är att det alltid blir de här diskussionerna om vad om borde fungera och inte. Finns bara en sak man kan säga om DVI och det är att själva kontakten i sig aldrig berättar hela historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som utmärkte Korea-skärmarna (utöver andra och tredje sortering på paneler och så vidare) var just att det inte fanns någon scaler. Kunde inte mata något annat än en enda sorts native signal. Så inget 1080p på en Korea-1440p-skärm med DVI-DL. Finns förstås alltid undantag, men detta var en av principerna bakom Korea-skärmarna. Okey till halvkass kvalitet men för mycket lägre pris än vad 1440p kostade i början på 10-talet. Idag köper man vanliga spelskärmar med 1440p/144+ Hz för samma eller inflationsmässigt ännu lägre prislapp, så Korea-skärmarnas princip blev en kortvarig princip.

Hursomhelst: när DVI förekommer i moderna sammanhang och är det oftast en HDMI klädd i en DVI-kontakt. Den kör single link och i högre chipfrekvenser än vad som användes när DVI var renodlad DVI. Därför kan man hamna i det omvända problemet med en ny skärm till en gammal dator/grafikkort. Man köper en skärm i tron att det är DVI-DL. Kan till och med stå "Dual Link" på specen.

Fast DVI:n på skärmen – som då egentligen är en HDMI – är single link med hög frekvens, 300 eller 600 MHz och den gamla datorn/grafikkortet klarar bara 165 MHz per länk. Då fungerar det inte alls eller blir max 1080p i 60 till ≈72 Hz. Svaret på gåtan syns ofta på kopplingschemat för kontakten i handboken till skärmen. De extra Dual Link-pinnarna är inte ens kopplade. Varit några sådana frågor genom åren.

Det "roliga" när frågor runt DVI kommer upp är att det alltid blir de här diskussionerna om vad om borde fungera och inte. Finns bara en sak man kan säga om DVI och det är att själva kontakten i sig aldrig berättar hela historien.

Jag vill minnas att koreaskärmarna bara fungerade med vissa radeon och geforce. Ebaysäljarna listade oftast generella modeller av respektive gpuer men det var ett lotteri.
Köpte min av nån på swec för många år sen. Den har lite exter för sig ibland som färgglada ränder när man startar den eller övre halvan visas på undre halvan men över lag har den vart mycket bra.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!