Besiktning - När blev det så dyrt?.

Permalänk
Skrivet av Ghosty:

Att besiktningen blev dyrare efter avregleringen är nog inte bara av ondo.
Innan avregleringen var besiktningen i princip öppen under arbetstid. Människor fick ta ledigt från jobbet för att åka och besiktiga bilen. Det är en dold kostnad. Visst fanns det någon dag i veckan med längre öppettider och så, men i grund och botten gällde vanlig arbetstid.

Nu är det dyrare men det är betydligt kortare tid till att boka en besiktningstid och vill man åka in under arbetstid så kan man också göra det, dessa tider brukar vara billigare. Det är dyrare att boka tider utanför arbetstid.

Totalt sett är det nog ändå rätt bra. Fundera på vad det exempelvis kostade förr att ta ledigt från jobbet för att besiktiga bilen, det är också timmar som du betalar för.
Det är garanterat ett par hundralappar extra som du inte såg på kvittot men fick betala indirekt.

Jag ser bara tider 8-17 härikring… någon enstaka station har öppet på lördagar dock

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Betalade 600 spänn senast.
De körde ett varv runt byggnaden. De lyfte bilen, ruckade lite på fram- och bakvagnen för att kolla glapp.
Ingen bromsprövning, inga avgastester. Det kollas bara genom diagnosuttaget.
Inte ens ficklampa eller hammare användes
Det tog 8 minuter.

Permalänk
Medlem

Betalade 400 kr på Bilprovningen för en vecka sen.
Det var visserligen med rabattkod som sänkte priset från ~550 kr, men min känsla är att jag oftast fått tag i en rabattkod när det varit dags. Brukar komma i brevlådan, det är väl konkurrensen som gör att de behöver locka kunder.

Motorcykeln kostade 529 förra året, det var vanligt pris. Rätt prisvärt tycker jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tycker även det är intressant att ALLA av dem kör likadana priser, sådant brukar väl kallas för kartellbildning?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Betalade 600 spänn senast.
De körde ett varv runt byggnaden. De lyfte bilen, ruckade lite på fram- och bakvagnen för att kolla glapp.
Ingen bromsprövning, inga avgastester. Det kollas bara genom diagnosuttaget.
Inte ens ficklampa eller hammare användes
Det tog 8 minuter.

Fast hammare är bara dumt om det inte redan är halvskrot, men du kanske har en rosthög och förväntar dig lite stryk?

Nog mätte de senast jag besiktade en som omfattas av OBD-kontroll (bensin), men de har avgasmätaren ute där, så man ser det inte om man inte följer efter. Värdena står på protokollet. Mäter de inte så torde de fuska. OBD-kontrollen är ju till för att upptäcka dolda fel, typ som jag hade på en äldre bil. Den hade nog inte gått igenom då om den varit nyare då jag lade av batterikabeln för att få bort lambdalampan. Den tändes först på tredje starten och bara vid lite lägre temperatur ute. Jo, jag fixade det när den var inne för annat (byte ena lambdasonden), men den gick ju som den skulle när den var varm och hade bra värden. Det luktade dock lite väl mycket choke när den var kall och det var kallt ute då ECU:n troligen gissade lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Betalade 600 spänn senast.
De körde ett varv runt byggnaden. De lyfte bilen, ruckade lite på fram- och bakvagnen för att kolla glapp.
Ingen bromsprövning, inga avgastester. Det kollas bara genom diagnosuttaget.
Inte ens ficklampa eller hammare användes
Det tog 8 minuter.

Är det möjligt?
Bromskontrollen är ju obligatorisk,
och resultatet förs ju dessutom in i protokollet.
(Undantag: Vissa 4-hjulsdrivna bilar med mekanisk kraftfördelning,
som testas och bedöms vid provkörningen)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Är det möjligt?
Bromskontrollen är ju obligatorisk,
och resultatet förs ju dessutom in i protokollet.
(Undantag: Vissa 4-hjulsdrivna bilar med mekanisk kraftfördelning,
som testas och bedöms vid provkörningen)

Ja, jag har en Audi med permanent fyrhjulsdrift.

Skrivet av ztenlund:

Fast hammare är bara dumt om det inte redan är halvskrot, men du kanske har en rosthög och förväntar dig lite stryk?

Jag skämtade bara, det var en tidigare post som nämnde hammare och ficklampa

Permalänk
Medlem

Finns alltid rabattkoder och early bird erbjudanden.
Betalade 350 senast.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

För 600kr kan jag på en verkstad få en damask utbytt.

Med pistol mot någons huvud??
Jag tar gärna namn på verkstaden. För 600 får man låna volvos gratistoalett men inget mer.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade i branschen när första prishöjningen skedde på marknaden. Då höjdes det från 320 till 420kr. Det var första höjningen på 10 år, och detta var cirka 2013-2014. Priserna har inte ökat jätte mycket egentligen, problemet var att bilprovningen lät bli att höja på otroligt många år när beslutet om att det skulle säljas togs. Därav skedde det höjningar i lite snabbare tempo i början.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tycker även det är intressant att ALLA av dem kör likadana priser, sådant brukar väl kallas för kartellbildning?

Så är det ju med det mesta, grafikkort ligger typ samma överallt, bensin kostar typ samma, mat kostar typ samma. Hård konkurrens kallas det.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Finns alltid rabattkoder och early bird erbjudanden.
Betalade 350 senast.

Men dessa rabattkoder, varför envisas de med att "rabatt om du besiktar senast i september", när sista tid för besiktning är i november? Man blir ju bara irriterad...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Problemet är ju vad man definierar som "obligatoriskt". Varför är bilbesiktning obligatoriskt, och inte livsmedel?

Bilbesiktning är inte det minsta obligatoriskt, du kan välja att inte köra bil, t.ex. Du kan inte välja att inte äta mat. Men det är ju få som propagerar för att livsmedelsindustrin inte ska kunna få vara vinstdrivande?

Ur det perspektivet behöver egentligen inte alla som mår riktigt dåligt gå till doktorn. Och det är också så många gör. De intalar sig att det går över - till och med när de brutit ben, fått en svulst, fått arrytmi eller fått svårt att kissa.

En del i storstäder svälter faktiskt hellre än att komma efter med hyran. Speciellt gäller detta de som inte har en chans att få en ny lägenhet om de blir av med sin nuvarande. De är mer eller mindre fast, om de inte kan spara ihop tillräckligt för en annan. Och det är det få nära pensionsålder eller äldre som kan.

Jag tycker vi kommer ifrån ämnet, men det är en tanke åt vad man tror är obligatoriskt eller inte, och beslut som människor faktiskt tar när de har en låg inkomst.

Bilbesiktning är obligatoriskt för alla bilägare, och eftersom i princip alla stater i världen kräver besiktning passar just bilbesiktning extra bra som en statlig institution. Fri konkurrens på det området är egentligen ett systematiskt fel, ett sätt att inte ta ansvar för regler man ålägger folk och företag.

Regler behövs för bra och viktiga saker, som id/körkort/pass, och även för fria företag, som livsmedelshantering och bostadsunderhåll.

Jag själv har konstaterat från historia och observation att varken fri marknad eller socialism är idealet. Min melodi är nog planekonomi på några få områden, regler för viktiga saker, och att upprätthålla standarder på områden som påverkar många är riktigt bra! Det kan faktiskt ge mer frihet, speciellt om man aktivt arbetar mot monopol, karteller och skatteparadis med lagstiftning, för de är de 3 faktorer som orsakar störst ofrihet hos folket.

Nå, besiktningspriset är knappast tillräckligt för att bli politik av. Det kostar ~450 kr (eller en hundralapp mindre om man brydde sig det minsta om alla erbjudanden man fick!) Även med väldigt låga förväntningar på ROI är det en normal prishöjning över åren, det matchar eller ligger under priset på en klippning, priset på en lunch, eller priset på en chokladkaka, vadhelst man använder för att mäta "värde för pengarna".

Så bilbesiktning är en perfect fit för statlig institution, men jag bestämmer det. Nuvarande bilbesiktning fungerar bra. Det går snabbt och är inte en större utgift per år för de flesta.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x ÄGskärm SA27950D!]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]

Permalänk
Medlem

Fullkomligt vidrigt hur något som tar 10 minuter max numera kostar 600 kr. Känns som det är dags för våra politiker och kolla över hur dessa utsugar företag arbetar.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag servade en bil strax efter en prickfri besiktning, på verkstan kom det fram att bromsarna var näst intill helt slut. Året innan fick jag nerslag för skitig reflex.

Besiktningen är inte värd mer än pappret och bläcket. Man betalar 600 kronor för en kopp kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blev dyrare direkt när man tillät privata företag.

Å det var meningen att det skulle bli billigare med fri konkurens, yeah right.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag servade en bil strax efter en prickfri besiktning, på verkstan kom det fram att bromsarna var näst intill helt slut. Året innan fick jag nerslag för skitig reflex.

Besiktningen är inte värd mer än pappret och bläcket. Man betalar 600 kronor för en kopp kaffe.

Nu säger det kanske inte så mycket om vem som har rätt, men även ett par bromsar som är nära slitagegränsen på skivor eller belägg ger tillräcklig bromskraft. I grunden är det ändå du som ägare som ska se till att fordonet är i ett trafiksäkert skick, även mellan besiktningstillfällena. Rent krasst sett är det också så att besiktningen inte kan börja demontera delar för att se hur slitna de är. Jag har en bil som har trummor bak. Ska de demontera hjul och trummor? Helt säkert är att det då kommer att bli betydligt dyrare. Av detta skäl har dessa delar milintervall på när de ska kontrolleras (dvs demontering), för annars kan man ju köra tills det antingen är metall mot metall eller trumman är så tunn att den spricker...

Sedan kan jag lova att det hade varit betydligt värre utan obligatorisk besiktning, även om det inte är perfekt... En del klarar inte av att ens ställa ljusreglaget i rätt läge, vilket säger en del.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brackemannen:

Å det var meningen att det skulle bli billigare med fri konkurens, yeah right.

Sånt händer inte för infrastruktur och "myndighetsutövning" folk är tvungna att använde de privata ockrarna när offentliga alternativ saknas och priserna stiger och tjänsterna blir ändå ofta sämre än jämfört med när det var offentligt skött.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sånt händer inte för infrastruktur och "myndighetsutövning" folk är tvungna att använde de privata ockrarna när offentliga alternativ saknas och priserna stiger och tjänsterna blir ändå ofta sämre än jämfört med när det var offentligt skött.

Staten äger hela AB Svensk Bilprovning numera, till skillnad mot när det var monopol och staten ägde 52 %. Argumentationen är därmed något förfelad, även om man kan ha synpunkter på hur väl konkurrensen fungerar, eller hur SBP agerar på marknaden. Dock var verkligheten den, innan omregleringen, att AB Svensk Bilprovning hade kronisk underkapacitet med följden att det på många håll var nära nog omöjligt att få en besiktningstid inom rimlig tid. Televerket, var god dröj, ungefär. Situatuonen blev successivt sämre under ett antal års tid, allt medan priset i stort sett inte ändrades. Klart att man kan hålla ett lägre pris om man i princip har överbeläggning, men det medför andra nackdelar. Jag är inte särskilt övertygad om att det var välfungerande det heller, även om det finns anledning att även ifrågasätta om det i nuläget fungerar så bra som det borde.

Tillägg: Sedan kan man möjligen notera att i och med de krav som ställs och att det krävs viss "överbyggnad", så riskerar marknaden att antingen vara ett monopol (statligt/delstatligt) eller ett oligopol med få aktörer som har marginellt intresse av att priskonkurrera. Tillgången på tider har dock förbättrats väsentligt, även om det i delar av landet kan vara sämre ställt, på grund av att underlaget räknat i antal fordon per kvadratkilometer är lägre.

Permalänk
Medlem

Allt sånt blir väl bara dyrare och dyrare och lönerna för arbetarklassen ökas väl knappt för att kompensera. Bara att gilla läget antar jag.

Hur mycket har inte te.x. veterinärkostnaderna ökat på 10 år anpassat efter inflation osv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Allt sånt blir väl bara dyrare och dyrare och lönerna för arbetarklassen ökas väl knappt för att kompensera. Bara att gilla läget antar jag.

Hur mycket har inte te.x. veterinärkostnaderna ökat på 10 år anpassat efter inflation osv?

ja de har skenat i takt med att försäkringar har blivit vanligare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ja de har skenat i takt med att försäkringar har blivit vanligare.

Ah trist alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Å det var meningen att det skulle bli billigare med fri konkurens, yeah right.

Det blev det. Staten har sparat en massa pengar på att slippa subventionera bilbesiktningen. Det är rimligare att kostnaden läggs på bilisterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Årets besiktningen skedde den här månaden, som jag bokade redan i april på Opus för 799:-. Ortens Opus och personal är bra, dem ska vi inte klaga på.

Dock omkring årets bokningstillfälle erbjöds jag 100:- rabatt av Opus, om besiktningen utfördes innan sista maj, alltså bilen besiktas återigen inom 12 mån.

Grejen är att 699:- utslaget på 12 månader, besiktade senaste i maj förra året, ger en månadstaxa på 58kr/månad, men bilen kunde vänta på besiktning t om sista juli och 799:- utslaget på 14 månader ger en månadskostnad på 57kr/månad.

Kontroll på bilen är bra men 800pix är en orimligt stor taxa, liksom är "rabattkoden" på 100:- förlöjligande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Men dessa rabattkoder, varför envisas de med att "rabatt om du besiktar senast i september", när sista tid för besiktning är i november? Man blir ju bara irriterad...

Därför att kampanjrabatten mest sannolikt utgår ifrån hur många bokningar de har (eller förväntar sig få) under en period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Med pistol mot någons huvud??
Jag tar gärna namn på verkstaden. För 600 får man låna volvos gratistoalett men inget mer.

Jag satte faktiskt dit en styrväxeldamask som lossnat på en V70 -10 nyligen hos Volvo, betalade 563 kr på snabbverkstaden, men det handlade i princip om att dra ett avancerat buntband på ett ställe som gick lätt att komma åt med bilen upphissad.

600 kr för några mer avancerade grejer så är det den typ av verkstad där du ger pengarna rätt i näven till mekanikern och får eventuell växel direkt ut bröstfickan.