Ny Dator på ingående. 12500kr till förfogande.

Permalänk
Medlem

Ny Dator på ingående. 12500kr till förfogande.

Jo, det är så att jag ska köpa dator snart och skulle behöva några råd och tips om vad jag ska köpa. Jag konfigurerade en egen dator på DatorButiken som visade sig vara helt åt skogen fel när det gäller prestanda på grejjerna. Datorn ska användas till SPEL, musik och film.

Så här ser det nykonfigurerade paketet ut som jag funderar på att beställa:

Intel4 2.4GHz Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478

Abit IS7-G i865PE 4DDR-DIMM 5PCI GB-LAN Dual SATA Raid Audio FireWire Socket478 ATX
(med integrerat ljud, nätverkskort)

Hercules 3D Prophet 9600Pro 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

Samsung 52X CD-ROM black bulk IDE

Sweex Xenon XS Miditower 300W ATX (AMD&P4 OK) (med nätagg)

Standard 1.44Mb 3.5" floppy black

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y080L0 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 Fluid IDE

TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3700/DDR466 184pin 466MHz CAS2.5 (AMD OK)

Samsung 957P 19tum

Logitech MX500 Optical

Logitech Internet Navigator Keyboard Special Edition black.

Totalt: 12616.00 med Frakt.

Funderingar i prioritetsordning:

Just grafikkortet har jag hört många säga att
det är just ett Hercules man ska ha om man ska använda datorn till att spela med. Och just ett 3D Prophet 9600Pro 128Mb verkar vara vad man ska ha. Kortets pris är oxå rimligt.

Vad tycker ni om valet av moderkort?
Jag tror att det är ett bra val om man ser att framåt.

Spelar det någon roll om jag köper 2st DDR 256 Ram eller en 512 DDR? Är det någon större skillnad på prestanda? Eller klara jag mig bra på ett 256 så länge? ´

Kommentar på processorn?

Vad betyder "Firewire (IEEE1394)" och "seriel ATA" ? Det som finns integrerat på moderkortet.

Funderar på om det är någom mening att beställa en montering "av cpu samt kylare på moderkort inkl. test" ? Är det svårt att montera det själv?

Är det nödvändigt att införskaffa ett verktygset?

Fläkten som följer med Cpu'n, klarar jag mig med den?
Låter den mycket? Ska jag satsa på att köpa en lite dyrare och tystare fläkt?

Kom gärna med andra tips om ni har några.

Mvh, Lukas.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

256 MB är för lite. Skillnaden mellan det billigaste Radeon 9600 Pro och Hercules är obefintlig, ta det billigaste. Om du tar en AMD XP 2500+ och et Abit NF7-S kan du spendera pengar på en bättre skärm typ Samsung 959NF.
Firewire är Apples svar på USB 2.0, väldigt bra att ha om man skaffar en iPod eller annan mp3-spelare eller nån DV-kamera. Serial ATA är det nya gränssnittet för hårddiskar, ersättaren till IDE. Oroa dig inte däremot IDE finns kvar så du måste inte byta ut dina diskar än.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

men alltså...om du ska spela finns det bara ett kort i dagsläget. ATI Radeon 9800Pro heter det kortet! Om du är nvidia fantast så köp då FX5900Ultra. har gjort samma fel varje gång jag köpt dator att snåla med grafikkortet. Men sen står man där med brallorna nere å kan inte njuta av alla nya spel.

Visa signatur

"talk to the hand"

Permalänk

Jag sitter också i samma sits med att köpa ny dator. Jag tänker i dessa banor:

Bra processor, minne och moderkort. Grafikkortet tänkte jag köpa ett 9500 alt 9600 (båda Pro), för att sedan ha lite is i magen och sälja kortet (blocket) när de nya korten (9900) börjar dyka upp. Men när det händer vet ju ingen.
Tyvärr så måste man nästan luras lite för att få ut ett maximalt pris, men har man ingen moral borde väl det gå bra... (Dock vet jag inte om jag kan hålla den låga moralen, det får tiden utvisa.)

Permalänk
Hedersmedlem

Köp två stickor med minne, 512Mb ger både prestandavinst pga mer minne men även att du kan köra Dual Channel (ung. som att RAID:a RAM minnet) vilket ger en fin prestandavinst på din moderkort

Sen tycker jag du skall väja en Samsung 959NF istället och ett bättre nätagg om du vill klocka, typ Antec TruePower 380W.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading