NAS filsystem + backup

Permalänk
Medlem

NAS filsystem + backup

Hej,
Är i färd med att omkonfigurera min NAS m.a.p. filsystem och backup. Tänkte bara slänga fram vad jag kommit fram till, särskilt om backuplösningen, så kan ni säga om jag tänkt fel eller inte

Innehållet är till största delen fotografier, nya och gamla som hängt med länge, och det är viktigt att skydda mot bitröta och hela disk failures - inom rimliga gränser! Det finns ingen 100% säker lösning, någonstans måste man dra en gräns. Det kommer inte vara så hög last på den, mest föra över foton från digitala enheter då och då. Mer som arkiv än kontinuerlig load.

Filsystemet tänker jag mig är BTRFS i dess native Raid1. Av vad jag har läst så verkar iaf just denna config vara stabil. Features som matchar mina krav:

• Inbyggda funktioner för bit-rot protection (scrub)

• Disk failure protection via Raid1

• Native support för snapshots, så man kan skydda mot human error

• Flexibelt för att addera extra diskar i framtiden (även om det givetvis bör göras genomtänkt)

Det är mest Raid5/6 man (verkligen) ska undvika om jag förstått saken rätt.

För backup ligger det närmast till hands att helt enkelt rsynca senaste state över till en EXT4 disk. Har övervägt BTRFS där också, och använda snapshot send/receive ist för rsync, men det känns lite som att lägga för många ägg i samma korg. Gör nog hellre "icke destruktiv" rsync, dvs att man behåller filer på backupen som annars har tagits bort från originalet. Men här är jag väldigt öppen för förslag.

Med detta upplägg har jag 3x redundans, typ. Alltså i detta fallet att samma data finns på 3 diskar. Det som skaver lite är att jag inte har ECC kapabilitet, men om jag kollar att minnena är felfria innan jag för över all data till nya diskarna, så borde iaf kopieringen gå rätt till. Har inte 100kkr att lägga på en enterprise grade server, så man får väl kolla memcheck med regelbundna mellanrum (automatiserat?) och hoppas på att man inte har en jäkla otur.

Som slutparentes kan nämnas att jag tänker köra detta i OMV, men med manuellt configgad rolling snapshot med btrbk eller dylik lösning. Har testkört TrueNAS Scale, men det var lite jobbigt för min NAS vilken är kör på en Celeron med 4 GB RAM. Väldigt hög CPU usage och RAM usage jämfört med OMV. Dessutom tycker jag att BTRFS känns som ett bättre alternativ än ZFS i mitt fall.

Vore tacksam om någon kunde peka ut om jag har missförstått något, har galna resonemang, eller om det finns alternativa lösningar som gör jobbet bättre!

Permalänk
Sötast

Skulle väl säga att lösningen i sig ser rimlig ut.
Dock så är min fråga var EXT4 disken finns, rent fysiskt?

Om den är på samma fysiska plats som de andra 2 diskarna är så har du 0 redundans emot stöld/åska/brand etc.
Jag valde att hyra lagring online och synka dit, offsite backupen har även stöd för snapshot versioning så skulle ransomware osannolikt hitta hit så skall det gå att återställa en äldre version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle väl säga att lösningen i sig ser rimlig ut.
Dock så är min fråga var EXT4 disken finns, rent fysiskt?

Om den är på samma fysiska plats som de andra 2 diskarna är så har du 0 redundans emot stöld/åska/brand etc.
Jag valde att hyra lagring online och synka dit, offsite backupen har även stöd för snapshot versioning så skulle ransomware osannolikt hitta hit så skall det gå att återställa en äldre version.

Bra fråga. I min nuvarande setup sitter backupdisken i samma burk, inte toppen. Förvarar de diskar som roteras ut utanför hemmet, men det är uppenbarligen väldigt långsamt och inte så tryggt att förlita sig på särskilt m.a.p. bit-rot och mekanik som degraderas när det ligger oanvänt.

Vill helst inte vandra vägen mot cloudlagring (är ju därför jag har NASen), men det kanske är det man måste göra? Vad kostar det per TB i runda slängar?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mikael07:

Bra fråga. I min nuvarande setup sitter backupdisken i samma burk, inte toppen. Förvarar de diskar som roteras ut utanför hemmet, men det är uppenbarligen väldigt långsamt och inte så tryggt att förlita sig på särskilt m.a.p. bit-rot och mekanik som degraderas när det ligger oanvänt.

Vill helst inte vandra vägen mot cloudlagring (är ju därför jag har NASen), men det kanske är det man måste göra? Vad kostar det per TB i runda slängar?

Heh, jag förstår exakt vad du menar, jag har bara det mest kritiska utanför nasen. Har ~660GB i cloud själv bara.
man kan väl räkna någonstans mellan 30-70kr/mån /TB för en sådan liten chunk beroende på vad man har för krav.

Finns t.ex hetzner storage box fås för 4€/TB eller så har t.ex alphavps en storage vps som du kan fulldisk encrypta för €5/TB

Sen finns ju aws, gcloud å liknande som man kan pressa mer på men det är jättarna jag vill undvika

Permalänk
Medlem

Norska Jottacloud kanske?
ca 90 kr /mån (årsvis) för obegränsad lagring - men uppladdningshastigheten sjunker när du når över 5 TB.

https://www.jottacloud.com/sv/

Tillägg: https://docs.jottacloud.com/en/articles/3271114-reduced-uploa...

Tillägg med bandbreddsbegränsning
Permalänk
Medlem

Hur mycket data ska du spara?
Alternativ skulle du kunna välja bort btrfs och köra vanliga Linux-RAID1 och ext4. Det går att skapa snapshot på filsystemnivå med programmet rsnapshot. Och andra sidan verkar BTRFS moget och jag tror det är ett bra val för en NAS idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Hur mycket data ska du spara?
Alternativ skulle du kunna välja bort btrfs och köra vanliga Linux-RAID1 och ext4. Det går att skapa snapshot på filsystemnivå med programmet rsnapshot. Och andra sidan verkar BTRFS moget och jag tror det är ett bra val för en NAS idag.

Det lutar åt 4 eller 6TB diskar.

Jo, BTRFS verkar ha allt jag behöver, och inbyggt i filsystemet. Annars behöver jag dessutom ytterligare ett verktyg för att motverka bit-rot. Enda argumentet mot BTRFS som jag ser det, är att det inte har lika lång mognadstid bakom sig som ext4 + md raid. Men från vad jag kan läsa så verkar det mesta utom raid5/6 stabilt, eller om man verkligen ger sig sjutton på att förstöra det med exotiska corner cases

Testade att skapa ett btrfs ovanpå en md/linux raid1, för att undvika btrfs raid. Då får man snapshotting, men går miste om bit-rot protection via checksumming + scrub.

Börjar så smått få grepp om koncepten, men det är verkligen en djungel därute! Blir inte lättare av alla krigare som hävdar att just deras lösning/filsystem är *den enda*, och allt annat *totalt livsfarligt*..

Permalänk
Medlem

Jag har kört BTRFS i numera många år och aldrig tappat någon data i praktisk bruk (däremot vid rena tester och en havererad SSD i bcache i write-back mode var en för hård nöt även för BTRFS att knäcka då det visade sig att det mesta av nyupptaderad metadata låg kvar i havererade SSD och aldrig kopierats ned på backend-disken...)

Många köpenasar kör med mdadm-RAID eller LVM2 med BTRFS liggandes ovanpå - den konceptet har jag haft mer problem med och korrupta filer när de sedan läses än med en 'native' BTRFS-RAID5 - saken undersöktes förstås och felen låg i själva mdadm-RAID även när man läste av denna i RAW-format med IO-fel även om ingen av de underliggande diskarna hade några IO-fel när dessa lästes en i taget.

mdadm-RAID och LVM och LVM2 har inga journaler vilket innebär att de är ömtåliga för plötsliga strömavbrott och kan tappa intrigiteten mellan diskarna - speciellt när man har diskarnas write-cache aktiv (och är stora idag med 128 - 256 MB per disk) och man råkar på nästa hantverkar-strömavbrott kort efter när synkningen startar och diskarnas cache hålls hela tiden fulla...

BTRFS RAID-modell klarar den situationen bättre - dels att de inte sätter igång med en resynkning efter strömavbrott (för att det inte behövs) vilket gör att systemet blir klar kvickt efter starten - dels att vid återmontering kan göra en rollback till tidigare transaktioner om den senaste inte är komplett slutförd och också kontrolleras mot checksummor hela vägen. Att BTRFS (och ZFS) inte skriver över redan skriven data (modifierar sektorer) gör det också enklare att hitta en startpunkt där alla skrivningar till startpunkten är korrekt hela vägen. transaktionerna brukar slutföras var 30 sekund eller viss mängd data som skrivet, vilket som kommer först. Det gör att man sällan tappar mer än 30 sekunder skriven data efter en plötslig strömavbrott

BTRFS är också konstruerad att den rättar eventuella fel och inkonsistens i RAID i flykten och när det är tveksamhet med två skilda möjligheter när man pusslar inkonsistens i RAID1/5/6-versioner så har den checksumma som kan avgöra vilken version som är rätt

Det klarar inte mdadm-RAID/LVM(2) utan då får man en RAID med läsproblem eller ger inkorrekt data, ofta men inte alltid som IO-fel som upptäck först när det läses långt senare... och mdadm-RAID har uselt, för att inte säga obefintligt med metoder för att få ut info vad som är fel och verktyg att rätta det, och det inser inte de flesta som har en NAS förrän den dagen när RAID:en får krångel...

Ha alltid tätt uppdaterade backupper - även på NAS!! - NAS skyddar inte datat - bara upptid och tillgänglighet!!.

Permalänk
Medlem

@xxargs Tack för utläggningen! Då känner jag mig ännu tryggare i valet av BTRFS native Raid1.

Men står fortfarande och velar med backupen, ext4+rsync/rsnapshot eller btrfs+snapshot send|receive.. Detta på en enskild disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ha alltid tätt uppdaterade backupper - även på NAS!! - NAS skyddar inte datat - bara upptid och tillgänglighet!!.

Kommer göra backuper som speglar frekvensen av uppdaterat innehåll på NASen. Det är inte ofta det skrivs till den. Funderar även på att lägga det oftast refererade innehållet (musik) på en SSD, i en cache-liknande lösning, så diskarna slipper spinna upp för detta. Så master HDD diskarna har originalen, vilket synkas vid uppdatering med manual trigger mot SSDn.

Men detta med att NAS inte skyddar datan, vilket upprepas friskt, håller jag inte helt med om. Man får ökat skydd beroende på lösning. Om vi tittar på raid1 med snapshots och self-healing, så har man ju 3 nivåer av skydd (disk failure, human error, samt bit-rot protection) man inte skulle ha om man bara sparade allt på 1 disk i datorn. Även om man inte är skyddad mot brand och andra katastrofer, så har man ett signifikant bättre dataskydd än om man inte hade NASen.

Permalänk
Medlem

Lite mer tankar om backup. Detta skulle nog ha sin egen tråd, men jag fortsätter här.

Egentligen borde man ju ha ungefär samma system på backupen, som den primära lagringen i NASet. Om/när dagen kommer där vi har erfarit ett meteoritnedslag rätt i NASen, och man behöver backupen (det är ju därför man har den), så är man ganska utelämnad om det bara är på 1 disk. Då har vi fortfarande problemet att vi kan ha fått bit-rot, eller rent av en silent disk failure som inte märkts av vid en automatiserad backup.

En mitigation skulle kunna vara att göra en verifierad backupkopia från scratch 1-2 ggr per år eller så. Eller så skaffar man *ytterligare* 1 disk så man kan ha raid1 i backupen, och har således 4 diskar för att spara datan som rent praktiskt går ner på 1 disk..

Sedan en fundering kring BTRFS delta snapshots som backuplösning. Vad händer om 1 snapshot, någonstans i kedjan, erfar bitrot och blir korrupt? Kommer alla delta snapshots senare än den korrupta att fallera, eller försöker den applicera bäst det går? Upptäcker den ens att det blivit korrupt eller blir det silent corruption?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det lutar åt 4 eller 6TB diskar.

Jo, BTRFS verkar ha allt jag behöver, och inbyggt i filsystemet. Annars behöver jag dessutom ytterligare ett verktyg för att motverka bit-rot. Enda argumentet mot BTRFS som jag ser det, är att det inte har lika lång mognadstid bakom sig som ext4 + md raid. Men från vad jag kan läsa så verkar det mesta utom raid5/6 stabilt, eller om man verkligen ger sig sjutton på att förstöra det med exotiska corner cases

Testade att skapa ett btrfs ovanpå en md/linux raid1, för att undvika btrfs raid. Då får man snapshotting, men går miste om bit-rot protection via checksumming + scrub.

Börjar så smått få grepp om koncepten, men det är verkligen en djungel därute! Blir inte lättare av alla krigare som hävdar att just deras lösning/filsystem är *den enda*, och allt annat *totalt livsfarligt*..

Ja hela filsystem med inbyggt raid och snapshos gör det hela spännande men också mer komplicerat än vad det behöver vara. Det viktigaste är du har minst en backup av dina viktiga filer oavsett vilket filsystem du väljer.

Nu vet jag inte hur du vill använda nasen men min enkla server är en ren Backupstation. Nästan all data
finns också på min dator eller mobil om serven skulle implodera finns min data kvar där. Givetvis testar jag regelbundet att backup med filer fungerar som tänkt på serven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Ja hela filsystem med inbyggt raid och snapshos gör det hela spännande men också mer komplicerat än vad det behöver vara. Det viktigaste är du har minst en backup av dina viktiga filer oavsett vilket filsystem du väljer.

BTRFS i sig är säkerligen mer komplicerat i implementationen än säg EXT4, men vad gäller snapshots så faller det hela ut väldigt naturligt med själva grundiden bakom BTRFS. Jag tycker det är väldigt enkelt, cleant, snabbt, och konsekvent hur man hanterar snapshots. Har man använt git så är det i mångt och mycket samma sak, där en btrfs snapshot är ekvivalent med en git commit. Och eftersom det ligger på filsystemnivå så är det snabbare, flexiblare, och effektivare än exempelvis rsync-baserade snapshot lösningar. Dessutom behöver man inte tänka på rsync flaggor Nu låter jag som en sån där frälsare som jag annars ogillar, men jag ser inte några betydande nackdelar här. Det passar iaf mitt tänk och arbetssätt väldigt bra Kanske att man kan snurra in sig i subvolumes i subvolumes, och att det inte blir som man tänkt sig i dessa fall.

Men backups, ja 100% givetvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

@xxargs Tack för utläggningen! Då känner jag mig ännu tryggare i valet av BTRFS native Raid1.

Men står fortfarande och velar med backupen, ext4+rsync/rsnapshot eller btrfs+snapshot send|receive.. Detta på en enskild disk.

Jag skulle köra på BTRFS och sedvanlig rsync-användning och med att göra subvolymer med snapshot innan var ny körning med rsync. det går också att skapa subvolumer med snapshot i skrivskyddad utförande med flagga -r om man vill ha barnsäkerhet på riktigt.

Så har jag kört länge och ser inte fördelen med att använda btrfs+snapshot send|receive då jag inte känner att jag har koll på hur den fungerar och det verkade diskintensivt, samt att det går utmärkt att använda rsync via ssh och likaså att skicka BTRFS-kommandon till en fjärrlagring med BTRFS via ssh när en snapshot skall göras - även från script.

Annars är rådet att prova olika - kanske köra flera metoder parallellt till någon som passar dig har utkristalliserats.

Det som fungerar bra för mig kanske inte passar dig.

Rsnapshot är ett programpaket/metod för filsystem som inte har några snapshot-möjligheter och gissar utan att ha kollat att den arbetar med hårda länkar - vilket många äldre backupprogram med versionshantering har gjort länge (inklusive Apples timemachine) - dvs. det är ingen atomär snapshot på sektornivå på samma sätt som tex. BTRFS och ZFS.

Andra paket som snapper kunde köra snapshot på ext4 via tunn provisionerad LVM men det ser ut som att den supporten läggs i träda allt mer och hellre kör på BTRFS. - snapshot via LVM/LVM2 är heller inte kända för att vara snabba och har samma problem som med windows VSS att när den får slut på reserverade utrymme för att lagra delta-data (den allt större skillnaden mellan snapshot och det som för närvarande används i filsystemet) så försvinner snapshoten eller ger andra problem och inte som i BTRFS att den är kvar tills den tas bort i och med att det är fullödig filsystem som kan modifieras och kan göras till original och inte en fryst avbild vid en viss tidpunkt och begränsad levnad.

Snapshot gjordes ursprungligen för att backupprogram skulle få tid att göra backup av filer utan att filen modifieras under tiden backupprogrammet läser filen och det blir inkonsistent - tänk typ databaser med konstant pågående transaktioner.

Gör man snapshot och backup på detta så motsvarar 'snittet' som en plötslig strömavbrott och de flesta moderna databasmotorer kan reparera från det tillståndet och köra vidare på samma sätt som efter en strömavbrott.

De tidigare modellerna av snapshot var också av naturen att man köade tex. disk-transaktioner upp till en viss storlek och sedan tvingades man släppa snapshot:en och därmed var en snapshot inte av 'evighetsmodell' även om det senare gjorts varianter på detta för längre hållbarhet och tex. emuleras av MS VSS-systemet i windows där man inte fördröjer skrivningarna av filsystemet medans snapshoten blev deltat som blev allt större med tiden ju mer som skrivs i filsystemet och till sist måste stängas för att frigöra diskutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Lite mer tankar om backup. Detta skulle nog ha sin egen tråd, men jag fortsätter här.

Egentligen borde man ju ha ungefär samma system på backupen, som den primära lagringen i NASet. Om/när dagen kommer där vi har erfarit ett meteoritnedslag rätt i NASen, och man behöver backupen (det är ju därför man har den), så är man ganska utelämnad om det bara är på 1 disk.

Det behövs ingen meteroritnedslag, det räcker med rejält åsknedslag då det kan röja fint det också och med betydligt högre sannolikhet än meteornedslag (och orsaken till att backupdiskar på samma ort inte skall vara inkopplade online hela tiden utan urkopplade och undanlagda mellan backupsessionerna - slår blixten så ryker dom också via strömförsörjning och USB-kablar om de är inkopplade) - Har sett det på nära håll i en nyrenoverad kyrka mitt i Södertälje med indirekt blixtnedslag från rätt lång distans via strömförsörjningen som tog död på all elektronik från samtliga lysrörsarmaturer av lågenergityp inkl. styrdon, datorer i lokalen till skitdyra orgelstyrsystem och syntesizers med ljudanläggningar - det hade gjort rent hus bokstavligen - dock var de flesta inblandade glada att det inte också hade tänt på den nyrenoverade kyrkan...

Citat:

Sedan en fundering kring BTRFS delta snapshots som backuplösning. Vad händer om 1 snapshot, någonstans i kedjan, erfar bitrot och blir korrupt? Kommer alla delta snapshots senare än den korrupta att fallera, eller försöker den applicera bäst det går?

BTRFS har ingen delta - utan snapshot av en subvolym är en komplett kopia av orginalet ned på fysisk sektornivå inklusive dess metadata till sista biten - och kopian använder sig av orginalets sektorer som det vore sina egna med en undantag - ny data och modifieringar ändrar inte det gamla datat utan skrivs på nya lediga sektorer i och med COW-principen, därav att det heller inte finns någon ordningsföljd som måste följas när man tar bort subvolymer igen, vilket man har i ZFS.

Givetvis har man läget om flera subvolymer (av tagna snapshot) med filer som pekar på samma fysiska uppkomna felaktiga sektor, så blir felen lika på samtliga subvolymer som har skapats från samma käll-subvolym eller kopierats med reflink eftersom alla dessa pekar på samma fysiska sektor - är det kinkiga filer så kanske man får spara dessa i två olika upplagor som inte är kopierade mellan varandra med reflink eller snapshot, använda sig av RAID vid flera diskar eller DUP om det är lokalt på en och samma disk.

- Även om BTRFS-filsystemet är designad att kunna ha blandade RAID-moder samtidigt (vilket den också har när den konverterar från en RAID-mode till en annan med balance) så finns inte verktygen ännu att allokera en viss fil till en önskad RAID-mode, som DUP som liknar RAID1 fast det är på en och samma fysiska disk. Däremot går det att sätta diskens data-del som DUP med balance på bekostnaden att halva diskens utrymme försvinner och var datasektor i filen blir utplacerade på 2 olika sektorer - har man 2 diskar i setet så väljer man RAID1, och då lägger sig även metadatat för BTRFS som RAID1 på varsin disk.

Metadatat i BTRFS brukar vara satta som DUP när filsystemet skapas på enkeldisk och datadelen som singel (man måste ha en flagga om det skall bara bli en single-metatadel som för tex. minska skrivlasten på SSD - själv byter jag hellre SSD lite mer ofta än att tulla på sådant..) .

Men det fina med BTRFS är att olika RAID-moder går att sätta och transformera i efterhand och utan att ta filsystemet ur drift - konverteringen görs med filsystemet online med 'balance' - det är inte hugget i sten om man valde fel i början som när man hanterar mdadm-RAID/LVM2-RAID eller ZFS och man får riva och bygga om från början för att ändra det.

Citat:

Upptäcker den ens att det blivit korrupt eller blir det silent corruption?

Jag kan lova dig att det inte blir någon silent corruption, det är liksom en av finesserna med BTRFS, som tillsammans med ZFS är dom enda filsystemet som har koll på sin data och märker om de blir fel. Alla andra klassiska filsystem lever på hoppet att det blir rätt...

Det blir IO-error vid läsning av sektorn om den är korrumperad och inte kan rättas, och det enligt med den felhanteringsfilosofi som SATA/SAS och NVMe-diskar beter sig vid fel sedan ST506-tiden i mitten av 1980-talet - dvs. man ger inte ut felaktig data - man vägrar att leverera någon data alls och genererar IO-fel istället för den sektorn, och det kommer att gråta mycket röd text om problematiska sektorer i dmesg när det händer och det inte kan räddas med någon paritetsdata (måste vara i DUP eller RAID1/5/6 om paritetsdata skall finnas)...

- jag har provat oönskat med RAM-fel som sabbade transporten av data i någon tillfälligt allokerad RAM-diskbuffer i den trasiga RAM-området mellan när checksumman beräknades och datat skrevs på disken och upptäcktes senare när man försökte läsa dem igen - fel som inte upptäcks om man skriver mot ext4 eller NTFS (har provat båda) och felen verifierade med compare mot orginalfilerna som fanns på backup (det var via NTFS/ext4 jag kunde simulera felet på bitnivå då den inte spärra läsning av felaktig skriven data medans på BTRFS så saknades en 4K-block som vägras att läsas ut pga att checksumma och data inte hänger ihop...

Det var så jag upptäckte RAM-fel i datorn tillsammans med att borgbackup började protestera på checksummefel vid check av repositoriet och felen fann senare med memtest86 där en bit på en viss adress är konstant låg. Om man hamnade i det området eller inte beror helt på hur MMU allokerar RAM-segment till OS och är ett fel som kan sväva och studsa runt helt slumpmässigt på olika ställen... - det var detta som fick mig att plötsligt längta efter en laptop med ECC-minne...

Att komma ihåg att data-rot beror inte bara på att någon lagring börja göra fel - andra fel i hårdvara kan också böja stänka runt fel av icke reparerbart sort. Även om jag hade haft DUP/RAID så är det tveksamt att datat hade kunnat läsas ut rätt då det beror helt och hållet på om och var den felaktiga 4K blocket med RAM sitter i pipeline mellan när program skriver data och när det slutligen landar på diskytan. Är felet redan i början av kedjan så tror alla steg efter att det är korrekt, men när felet inträffar mellan när checksumma beräknas och skrivningen till disk så högg BTRFS felet när datat senare lästes. Varken ext4 eller NTFS gör något sådant alls och den här typen av smygfel kunde ha legat latent mycket längre innan upptäckt med sådana filsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det behövs ingen meteroritnedslag, det räcker med rejält åsknedslag då det kan röja fint det också och med betydligt högre sannolikhet än meteornedslag (och orsaken till att backupdiskar på samma ort inte skall vara inkopplade online hela tiden utan urkopplade och undanlagda mellan backupsessionerna - slår blixten så ryker dom också via strömförsörjning och USB-kablar om de är inkopplade)

Jo såklart, meteoritnedslaget vara bara ett försök till humor Good point though med att inte ha backupdisken inkopplad mer än nödvändigt!

Skrivet av xxargs:

BTRFS har ingen delta - utan snapshot av en subvolym är en komplett kopia av orginalet ned på fysisk sektornivå inklusive dess metadata till sista biten - och kopian använder sig av orginalets sektorer som det vore sina egna med en undantag - ny data och modifieringar ändrar inte det gamla datat utan skrivs på nya lediga sektorer i och med COW-principen, därav att det heller inte finns någon ordningsföljd som måste följas när man tar bort subvolymer igen, vilket man har i ZFS.

Har ganska bra uppfattning om hur btrfs fungerar på ett konceptuellt plan. Det jag syftade på med delta var när man skickar snapshots till en annan logical volume. Då kan man skicka en diff mellan två snapshots med send/receive. Men jag förstår nu att de snapshots som bildas på mottagarsidan inte är speciella på något sätt, utan fungerar som vanliga snapshots.

Dock skulle jag hävda att snapshots är deltas/diffs, även om användaren inte ser det som sådant. Annars skulle varje snapshot innebära en full kopia av innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Dock skulle jag hävda att snapshots är deltas/diffs, även om användaren inte ser det som sådant. Annars skulle varje snapshot innebära en full kopia av innehållet.

Snapshot ger en full kopia som subvolym av orginalet i och med att de pekar på samma fysiska sektorer ända in i metadatat. - det är också därför det går väldigt snabbt att göra en snapshot då det handlar 'bara' om att skapa en ny rot för den nya subvolymen som pekar på samma metadata och data som den gamla och man behöver inte räkna om några inoder eller kopiera någon data som tar upp lika mycket plats som originalet, utöver tiden det också tar. - 'diffen' bildas när man börja modifiera orginalet eller kopian eller båda samtidigt efteråt.

Detta bygger förstås på att filsystemet har genuint COW-beteende att alla förändringar och ny data skrivs på nya sektorer och aldrig modifiera existerande innan de är helt avrefererade.

Nu förstår jag din tänkta nämnda delta i samband med send/receive och då stämmer det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Snapshot ger en full kopia som subvolym av orginalet i och med att de pekar på samma fysiska sektorer ända in i metadatat. - det är också därför det går väldigt snabbt att göra en snapshot då det handlar 'bara' om att skapa en ny rot för den nya subvolymen som pekar på samma metadata och data som den gamla och man behöver inte räkna om några inoder eller kopiera någon data som tar upp lika mycket plats som originalet, utöver tiden det också tar. - 'diffen' bildas när man börja modifiera orginalet eller kopian eller båda samtidigt efteråt.

Detta bygger förstås på att filsystemet har genuint COW-beteende att alla förändringar och ny data skrivs på nya sektorer och aldrig modifiera existerande innan de är helt avrefererade.

Nu förstår jag din tänkta nämnda delta i samband med send/receive och då stämmer det förstås.

Jag tror vi båda har samma uppfattning om saken, bara semantiken som skiljer. Jag ser en snapshot som en diff mot originalet/roten, eller en ny 'bild' av samma underliggande data. För användaren ser det såklart ut som en kopia i allt väsentligt. Dock är en kopia för mig att man de-facto gör dubletter av den underliggande datan, vilket vi båda vet att så inte är fallet.

Jag ser BTRFS som git för filsystem, på ett ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag tror vi båda har samma uppfattning om saken, bara semantiken som skiljer. Jag ser en snapshot som en diff mot originalet/roten, eller en ny 'bild' av samma underliggande data. För användaren ser det såklart ut som en kopia i allt väsentligt. Dock är en kopia för mig att man de-facto gör dubletter av den underliggande datan, vilket vi båda vet att så inte är fallet.

Jag ser BTRFS som git för filsystem, på ett ungefär

Jag har inte läst igenom tråden helt men som filserver så brukar jag rekommendera Truenas Core med ZFS. Oslagbart i alla meningar.

nbyggda funktioner för bit-rot protection (scrub)
- Det finns, du ställer själv in hur ofta, standard är 30 dagar.

Disk failure protection via Raid1
- Valfri "raid" 1-6, 10,50.

Native support för snapshots, så man kan skydda mot human error
- japps finns också.

Flexibelt för att addera extra diskar i framtiden (även om det givetvis bör göras genomtänkt)
- Japps, du behöver dock lägga till zvols dvs du stoppar i x antal (minst 2 diskar) och utökar utrymmet med valfri "raid".

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag har inte läst igenom tråden helt men som filserver så brukar jag rekommendera Truenas Core med ZFS. Oslagbart i alla meningar.

Tack för förslaget, även om jag redan beslutat mig för btrfs Nu kan jag dock inte hålla mig från att utmana ditt claim att Truenas är oslagbart! Snapshot hanteringen i btrfs (native, inte extra tool) är väldigt elegant och resurssnål, sen är btrfs raid1 mer flexibel än zfs dito. Vidare så tar ZFS ganska mycket resurser. Testade Truenas scale, men den fick min filserver att inte gå på knäna kanske, men den fick slita lite grann, och det i idle, samt att den tuggade upp alla mina 4GB. OMV + btrfs tar i princip ingenting i anspråk i jämförelse. Jag skulle nog säga att här kammar btrfs hem alla poäng. Dock är Truenas en något mer enhetlig och integrerad lösning än OMV, eftersom den är helt dedikerad till ZFS. Men som sagt, den är alldeles för resurskrävande för min hårdvara, och BTRFS passar mig bättre än ZFS ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat rätt mycket på det här med backuper fram och tillbaka jag också. Jag har inget att tillägga på de tekniska områden som har diskuterats i tråden egentligen. Jag kör själv en server med (med ZFS, fast principen är den samma).

Paritet och checksums skyddar mot bitrot. Snapshots internt skyddar mot användarfel ("whoops, den filen skulle jag ha haft kvar"). Rsync/rclone till cloud varje natt skyddar mot åska/brand/stöld. Extern HDD som förvaras i annan fastighet ej inkopplad som extra skydd (backuper mer sällan här, eftersom det är omständigt att hämta hem den).

Men jag skulle vilja lägga till en morbid fundering som man gärna duckar för: Vad händer om DU dör samtidigt som din NAS gör det? Du brinner inne tillsammans med hårdvaran så att säga...

Vet din familj/partner/barn hur man kommer åt bildarkivet och dess backuper? Detta är något jag själv har lite ångest för sedan jag blev förälder för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Tack för förslaget, även om jag redan beslutat mig för btrfs Nu kan jag dock inte hålla mig från att utmana ditt claim att Truenas är oslagbart! Snapshot hanteringen i btrfs (native, inte extra tool) är väldigt elegant och resurssnål, sen är btrfs raid1 mer flexibel än zfs dito. Vidare så tar ZFS ganska mycket resurser. Testade Truenas scale, men den fick min filserver att inte gå på knäna kanske, men den fick slita lite grann, och det i idle, samt att den tuggade upp alla mina 4GB. OMV + btrfs tar i princip ingenting i anspråk i jämförelse. Jag skulle nog säga att här kammar btrfs hem alla poäng. Dock är Truenas en något mer enhetlig och integrerad lösning än OMV, eftersom den är helt dedikerad till ZFS. Men som sagt, den är alldeles för resurskrävande för min hårdvara, och BTRFS passar mig bättre än ZFS ändå.

Truenas scale och Core är inte samma sak. Core använder du för filserver, scale är precis som det låter, om du vill installera containers/vms skala upp din lösning etc.

4 GB i Ram är lite klent kanske beroende på hur mycket data du tänkt ha på den. Men den använder ramet pga det finns ram att ta av, den cachar massor för att snabba upp saker å ting. Jag har 32GB i min och den cachar 28 GB just nu, bara för den kan.

Bara man väljer nått som fungerar och passar en så är det ju det viktigaste.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Truenas scale och Core är inte samma sak. Core använder du för filserver, scale är precis som det låter, om du vill installera containers/vms skala upp din lösning etc.

4 GB i Ram är lite klent kanske beroende på hur mycket data du tänkt ha på den. Men den använder ramet pga det finns ram att ta av, den cachar massor för att snabba upp saker å ting. Jag har 32GB i min och den cachar 28 GB just nu, bara för den kan.

Bara man väljer nått som fungerar och passar en så är det ju det viktigaste.

Valde scale för att den är baserad på debian, istället för freebsd med core. Är väl bekant med debian om man får feeling och mecka lite. Vad jag förstår är det samma grundfunktionalitet på både core och scale. För en simpel hemmanas bör det inte vara någon väsentlig skillnad, zfs är fortfarande zfs.
Well, den dagen jag har 100kkr till övers att lägga på nas hårdvara kanske jag testar truenas igen, tills dess blir det omv + btrfs (förlåt kunde inte motstå!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Valde scale för att den är baserad på debian, istället för freebsd med core. Är väl bekant med debian om man får feeling och mecka lite. Vad jag förstår är det samma grundfunktionalitet på både core och scale. För en simpel hemmanas bör det inte vara någon väsentlig skillnad, zfs är fortfarande zfs.
Well, den dagen jag har 100kkr till övers att lägga på nas hårdvara kanske jag testar truenas igen, tills dess blir det omv + btrfs (förlåt kunde inte motstå!)

Det var bara ett förslag. Huvudsaken är att hittar något som passar för dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det var bara ett förslag. Huvudsaken är att hittar något som passar för dig.

Och det mottages tacksamt! Inte meningen att vara raljant. Tänkte bara dela med mig av tester och tankegångar i fall av intresse