Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem

Ja man får ju hoppas att de gör det bra. Men det är väl just det att det ingår och då hoppas man ju att det gör något bra och inte till det sämre 😳
Ja det få nog bli 65:an då.
Tack för feedback 👍🏻

Permalänk
Medlem

Haft 77" C2 i ett drygt år och är mkt nöjd. Men märker ofta när det är mörkare scener och tungt på sådant så blir det plötsligt som att ljusstyrkan på hela tvn höjs när det kommer något ljusare objekt i bild. Antar att detta är det kända absl som man kan stänga av i någon service menu? Har ni som äger denna apparat gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Haft 77" C2 i ett drygt år och är mkt nöjd. Men märker ofta när det är mörkare scener och tungt på sådant så blir det plötsligt som att ljusstyrkan på hela tvn höjs när det kommer något ljusare objekt i bild. Antar att detta är det kända absl som man kan stänga av i någon service menu? Har ni som äger denna apparat gjort det?

Ja, bland det första jag gjorde på min C2. TPC och GSR i servicemenyn.

Permalänk
Medlem

Då är en 65 C2 beställd, får hoppas man blir nöjd 😄

Permalänk
Medlem

Nån mer som fick listan med alla appar helt ommöblerad idag? De som låg först förut ligger nu sist och skräpet lg vill att man ska använda ligger först. Överförmynderi.

Dessutom fungerar inte app-butiken längre. Står bara och snurrar…

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Slog till på samsung s95b.
Några plus och några minus.
Uniformity är mycket bättre än dom lg c2 (42 tum) jag testat.
Vitan är vit ingen color swift eller pink tint.
5% grå test är också mycket bättre än min lg c2 och lg c8, detta direkt från start.
Kvaliten verkar dock sämre än lg's.
Tex är skärmen lite böjd som en drös andra användare rapporterar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som använder dessa för att kolla på vanlig (kabel)tv? Mer specifikt Tele2 då.

Jag har köpt en 65C2 och den ger popups med felmeddelanden så fort jag öppnar EPGn, rejält irriterande.

Felmeddelandet jag får så fort jag öppnar EPGn är
"Preview is not available on this programme. Please go back to the Live TV screen and change the programme"
Trycker man OK kan man sen browsa i guiden. Sen får man ett annat fel när man försöker välja en ett program.

Så frågan är om någon här inne provat tv via Tele2 på dessa apparater och om det i så fall funkar för er?

LGs support har inte kommit med mer hjälp än "kan vara antennkabeln eller HbbTV" (ja jag har provat flera och det är inga som helst problem med bilden, även testat HbbTV av och på).

Det spelar ingen roll ifall man slår av preview-rutan (för TVn försöker ju då visa en Preview bakom den semi-transparanta EPGn istället). Möjligt att det skulle funka bättre om man kunde stänga av preview helt men jag hittar ingen inställning för det..

Ideér mottages tacksamt, tålamodet börjar tryta här

Permalänk
Medlem

Hur får man in Text-TV på LG 55B2 med Tele 2 och Telehub? Det verkar inte gå? Smärre panik då användaren måste ha Text-TV!

Försökt att gå in på Telehub och sen Google Playbutik för att söka efter Text-TV app där, men den är inte tillgänglig där!

Så uselt att inte kunna använda Text-TV som man kunnat göra sen 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

Hur får man in Text-TV på LG 55B2 med Tele 2 och Telehub? Det verkar inte gå? Smärre panik då användaren måste ha Text-TV!

Försökt att gå in på Telehub och sen Google Playbutik för att söka efter Text-TV app där, men den är inte tillgänglig där!

Går väl via webbläsaren annars?
https://texttv.nu/
https://www.svt.se/text-tv/100

Inte kollat men kanske går att sätta som start sida eller bokmärke för enklare access?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Har en 55" CX. Sen är perfekt när man sitter 2 meter från tvn.
Men har man ett vanligt fyrkantigt rum och tv i ena änden av rummet o soffan o andra så blir det bättre med en 65 eller större.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Går väl via webbläsaren annars?
https://texttv.nu/
https://www.svt.se/text-tv/100

Inte kollat men kanske går att sätta som start sida eller bokmärke för enklare access?

Tack för tipset!

Tagit in webbläsaren för äldre släkting, men det är inte samma sak. Tv menyer kommer upp i vägen när man kommer för nära sidorna med pekkontrollen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

Dum fråga antar jag, nu när jag haft lite problem med just ca-modul (funkar ok nu) men finns det några fördelar för din gissningsvis lite äldre släkting att köra telehub (nu antar jag att det finns koax/dvb-c)? När det funkar så är det smidigt med ca-modul i TVn, man slipper extra box och fjärr, texttv funkar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pko:

Dum fråga antar jag, nu när jag haft lite problem med just ca-modul (funkar ok nu) men finns det några fördelar för din gissningsvis lite äldre släkting att köra telehub (nu antar jag att det finns koax/dvb-c)? När det funkar så är det smidigt med ca-modul i TVn, man slipper extra box och fjärr, texttv funkar osv.

Bra fråga! Jag beställde Telehub till min äldre släkting då digitalboxen var minst 5 år gammal.

Vet ej om det finns några fördelar, trodde text-tv skulle funka med den också.

Men då är det ca-modul jag isåfall ska beställa av Tele2? LG55B2 vet ej om den har detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

Bra fråga! Jag beställde Telehub till min äldre släkting då digitalboxen var minst 5 år gammal.

Vet ej om det finns några fördelar, trodde text-tv skulle funka med den också.

Men då är det ca-modul jag isåfall ska beställa av Tele2? LG55B2 vet ej om den har detta.

Jag har ingen koll på telehub, möjligt att det går få fram på något sätt där också, men annars tycker jag ca-modul och programkort från tele2 borde vara ett rimligt alternativ. Programkort för abonnemanget behövs också alltså. På C2 sitter läsaren för ca-modul på den övre delen av "lådan" på baksidan av skärmen, B2 borde ha en sån slot också.

Fjärren till C2 som jag har, har ingen direktknapp för texttv men nås via meny under "..."-knappen, alternativt att man kör med en (äldre/universal) lg-fjärr som har såna knappar, jag har testat med en gammal lg-fjärr och texttv-knappen på den funkade till C2 iaf.

Permalänk
Bildexpert 📺

Text-TV fungerar självklart på en moderna TV med antenningång – och förutsätter ofta en antenningång ifall man vill att funktionen ska fungera exakt så som det gjorde när Fälldin var statsminister. Problemet är inte TV:n, utan Tele2-tjänsten du valde.

Operatörerna försöker allt mer skifta ifrån de gamla broadcast-systemen för att möta efterfrågan hos kunderna som är vuxit upp med streaming och on-demand. Tyvärr har svårigheten med operatörernas tjänster alltid varit bristen på konkret information om tekniken. Brukar ofta bli en förvirring om hur det fungerar (eller inte fungerar) i praktiken.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur känsliga panelerna i C2 är för inbränningar?

Har nämligen lyckats med Youtube logga på min gamla B7 panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

det är stor skillnad på 2017 modeller jämfört med senarare, inget att oroa sig för.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Inget att oroa sig över om du varierar tittandet. 2016-17 var mycket mer känsliga än dagens paneler.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av SlackyKun:

Nu när flera har packat upp sina C2:or. Är det alltså fortfarande bara jag som får knakande / "popp" ljud från tv:n när den är igång?

Har runt 19-20 grader i vardagsrummet. Kan väl inte bero på det? Har en C8 i källaren som inte ger ifrån sig liknande ljud så...

Lyckades till och med spela in det på telefonen. Funderar på att mejla LG på måndag 🥲

Samma här c2 77""

Permalänk
Medlem

Tjena

Fick tag på en LG B2 65" för 12 000 sista exemplaret dom hade så jag slog till på den.

Skall hämtas imorgon, det är massvis med år sedan jag bytte tv senast och detta blir min första Oled.

Har ni några bra förslag/guider jag ska följa för att ställa in bästa bild och inställningar eller brukar dom vara bra ur boxen så att säga?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Tjena

Fick tag på en LG B2 65" för 12 000 sista exemplaret dom hade så jag slog till på den.

Skall hämtas imorgon, det är massvis med år sedan jag bytte tv senast och detta blir min första Oled.

Har ni några bra förslag/guider jag ska följa för att ställa in bästa bild och inställningar eller brukar dom vara bra ur boxen så att säga?

Ingen TV är bra direkt ur boxen utan alla sätter en kombination av numera lagstiftade strömspararlägen och fokusgruppsutformad bildprocessning som har märkliga effekter på bildens ljus, färg och texturering. Så vill du veta mer/lära dig mer, fördjupa dig i tester och recensioner som på djupet förklarar hur apparaterna fungerar.

Filmmaker mode är annars en bra början. I ett mörkt rum på kvällen. Kan fortfarande behöva anpassa för andra situationer och det är något som kräver just kunskapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen TV är bra direkt ur boxen utan alla sätter en kombination av numera lagstiftade strömspararlägen och fokusgruppsutformad bildprocessning som har märkliga effekter på bildens ljus, färg och texturering. Så vill du veta mer/lära dig mer, fördjupa dig i tester och recensioner som på djupet förklarar hur apparaterna fungerar.

Filmmaker mode är annars en bra början. I ett mörkt rum på kvällen. Kan fortfarande behöva anpassa för andra situationer och det är något som kräver just kunskapen.

Okey tack!

Finns det någon guide för just dessa LG oled du rekomenderar att jag ska följa för att ställa in tvn? Eller är rekomendationen att slå på filmmaker mode endast?

Har nog inga problem att lyckas följa en skriven guide vågar jag påstå, men att förstå vad alla olika funktioner och inställningar gör är nog svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey tack!

Finns det någon guide för just dessa LG oled du rekomenderar att jag ska följa för att ställa in tvn? Eller är rekomendationen att slå på filmmaker mode endast?

Har nog inga problem att lyckas följa en skriven guide vågar jag påstå, men att förstå vad alla olika funktioner och inställningar gör är nog svårare.

Någon form av utgångspunkt:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b2-oled/settings

Sen kan man komplettera med http://www.lagom.nl/lcd-test/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tusen tack för den!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Okey tack!

Att tydligt förklara hur varje meny fungerar och hur de också hänger ihop är kompletta artiklar. Tar flera dagar att skriva. Vilket jag gjort många av genom åren, inklusive det som finns här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu... även om just det är inriktat för hur den ska användas när man kör LG:s OLED som PC-skärm.

Annars är det tester likt det som @medbor länkade till som är en början. Den guiden är dock långt, långt i från komplett. Men i alla fall en början.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med MacType - hur väl fungerar det i praktiken om man tänker in både de förbättringar det faktiskt ger samt de kompabilitets och säkerhetsproblem det verkar medföra?

Jag får lite känslan av att det är en hel del placeboeffekt inblandat när det kommer till beskrivningar om hur stor skillnad det gör samt att en hel del av de faktiska skillnaderna mer kommer från att folk följer någon guide där det även ingår att stänga av ClearType etc som är det som gör mycket av den faktiska skillnaden.

Sett till att vi trots allt pratar om 4K på 42" eller mer så skulle det nästan krävas något som ökade mängden pixlar eller liknande för att få så bra text som folk påstår sig få efter att ha installerat MacType

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min B2 och är supernöjd hittils!

Jag fick en idé och tänkte kolla med er andra här, inom någon dag släpps spelet Baldurs gate 3 som visst skulle ha splitscreen coop och jag tror det skulle vara ett superkul spel för mig och min sambo att sätta tänderna i. Jag har dock bara min PC och hon spelar gärna med dosa och inte mus och tangentbord.

Jag vet att många använder sin tv som datorskärm har själv aldrig provat så tanken slog mig är det möjligt att jag köper två dosor man kan koppla till datorn och sedan koppla tvn till datorn och på så vis spela i soffan som att min PC vore en playstation eller Xbox?

Hur gör man isåfall smidigast denna koppling med tv-spels dosor och bild till tvn för att få det att fungera?

Sen har jag "bara" ett RTX 3070 som knappast kan leverera prestanda så man kan spela i 4k som tvn är native. Om jag drar ner resolution till 1440p vilket jag har på min vanliga pc monitor fungerar det ändå bra på tvn och hur blir bilden då?

behöver man vara rädd för burn in om man spealar på tvn när det blir mycket statiska loggor osv (nu vet jag inte om just detta spel har det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag har nu fått min B2 och är supernöjd hittils!

Jag fick en idé och tänkte kolla med er andra här, inom någon dag släpps spelet Baldurs gate 3 som visst skulle ha splitscreen coop och jag tror det skulle vara ett superkul spel för mig och min sambo att sätta tänderna i. Jag har dock bara min PC och hon spelar gärna med dosa och inte mus och tangentbord.

Jag vet att många använder sin tv som datorskärm har själv aldrig provat så tanken slog mig är det möjligt att jag köper två dosor man kan koppla till datorn och sedan koppla tvn till datorn och på så vis spela i soffan som att min PC vore en playstation eller Xbox?

Hur gör man isåfall smidigast denna koppling med tv-spels dosor och bild till tvn för att få det att fungera?

Sen har jag "bara" ett RTX 3070 som knappast kan leverera prestanda så man kan spela i 4k som tvn är native. Om jag drar ner resolution till 1440p vilket jag har på min vanliga pc monitor fungerar det ändå bra på tvn och hur blir bilden då?

behöver man vara rädd för burn in om man spealar på tvn när det blir mycket statiska loggor osv (nu vet jag inte om just detta spel har det)

Baldur's Gate 3 verkar inte vara särskilt krävande så det ska nog gå att köra i 4K. Verkar ha DLSS också.
Men jag har inte spelat det, så ta detta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Baldur's Gate 3 verkar inte vara särskilt krävande så det ska nog gå att köra i 4K. Verkar ha DLSS också.
Men jag har inte spelat det, så ta detta med en nypa salt.

Okey ja då eliminerar det den funderingen isåfall, men hur kopplar man smidigast datorn med två spel controllers smidigast till en LG oled?

Finns det något bra trådlöst alternativ eller är det kabel som gäller för bra prestanda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Okey ja då eliminerar det den funderingen isåfall, men hur kopplar man smidigast datorn med två spel controllers smidigast till en LG oled?

Finns det något bra trådlöst alternativ eller är det kabel som gäller för bra prestanda?

Det är ingenting konstigt. Principen är samma som att ansluta vilken skärm som helst till din dator eftersom det funktionellt är identiskt med en skärm. Du drar en tillräckligt kapabel HDMI-kabel från dator till TV:n.

Sedan finns det sjuttioelva andra faktorer som påverkar och som man har en del första-gången-upplevelser runt. Likt att en TV fungerar bäst för spel med TV:ns spelläge aktiverat. Vilket är en funktion som finns hos alla moderna TV värda sin kronor. Ändå är det förbluffande många som missar funktionen. Fast känner man inte till att det finns spellägen och de fungerar bäst för just spel, då är det också lätt att missa eftersom TV-apparater är rätt komplexa prylar.

Mycket av inställningar och funktioner går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...