Permalänk
Medlem

n00b fråga men plz hjälp

jag har just byggt en server dator som jag tänker köra linux på
vilket linux ska man ha kan jag få en länk där man laddar ner det
eller vad tycker ni windows eller linux på server data för cs

Permalänk
Medlem

Linux helt klart!! ska de bara va cs-server så kvittar det nästan vilken dist du har, men jag skulle rekomendera slackware, men vill du ha nåt lättare så ta RedHat... ftp.sunet.se

Permalänk
Medlem

ZacTos, jag rekommenderar Windows eftersom du uppenbarligen inte verkar ha tid, ork och lust att lära dig ett nytt operativsystem. Detta är min åsikt; valet är emellertid ditt.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att påpeka att rubriken på tråden ("n00b fråga men plz hjälp") är minst sagt kass (imho).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

valet är juh självklart ditt, och vill du sätta dej ner å confa till linux så tycker jag helt och hållet att du ska köra linux som cs server.

Edit: Redhat kan vara ett bra val, lätt att installera.
och även slackware kan vara ett bra val.
du kan tanka distarna på ftp.sunet.se.

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

vilken version av redhat och slackware då det finns ju 1000

Permalänk

Vill du ladda ner Slackware:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/slackwar...

Redhat:

http://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/9/en/iso/i386/

det är filern där det står i386 i som du ska ha, dom andra är källkoden för alla paketen. Lite mycket att ladda ner då alla skivorna används vid installation.

Lycka till!

// Johan

Permalänk

Om du inte ens orkar söka i forumet varifrån du kan ladda ner iso-filerna tror jag inte du kommer riktigt långt med att installera linux. Har du läst FAQ?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Håller med resten av inläggen: Låt bli linux, det är helt klart inte för dig.

Permalänk
Medlem

....................
hatar sånna här frågor, det finns hur jävla många av dom som helst..
sök sök.
Tycker du ska köra windows eftersom du troligtvis inte klarar av linux.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

håller med, verkligen..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Du kan säkert lära dig linux redan nu och det bästa sättet att lära sig är att försöka. Dock så skiljer sig kulturen i *nix världen en bit från cs-slangen. Börja med att skriva inlägg med korrekt grammatik och meningsbyggnad så kommer folk klaga mindre. Att klara av att hantera gemener och versaler är även det en uppskattad egenskap.

Linux handlar dock om att söka mycket information själv. Vi hjälper dig gärna men bara om du redan försökt själv. Läs igenom FAQen en extra gång och sök i forumet och på google innan du skriver ett inlägg. Ingen är intresserad av att lösa dina problem åt dig men alla kommer vilja hjälpa dig att lösa dom. Jag hoppas att du förstår skillnaden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om den här länken finns med i FAQen, men det borde den:

How to ask smart questions

Permalänk
Medlem

Den är inte med i FAQen. Ktotte, du kan väl posta länken där? Den guiden borde alla läsa.

Permalänk
Medlem

Leta upp din lokale Linux-guru, bjud honom/henne på käk, vänskap och/eller pengar, så fixar han/hon/det din dator.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Leta upp din lokale Linux-guru, bjud honom/henne på käk, vänskap och/eller pengar, så fixar han/hon/det din dator.

Hur är det med "natura" då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stgr
Hur är det med "natura" då?

Allt det föreslagna utom "pengar" var väl exempel på "in natura"-betalningssätt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Allt det föreslagna utom "pengar" var väl exempel på "in natura"-betalningssätt?

förutsatt att man inte har tänkt att betala för att få betala med natura.. för då ingår pengar också..

Permalänk
Medlem

Om nu Zactos råkar vara en asfräsch brud så kan jag gärna hjälpa henne mot lite natura (inte för att jag på nått sätt skulle vara en linux-guru, men att sätta upp rh9 som csserver borde inte vara några problem.)

Jag rekommenderar att du testar Redhat, och ge för guds skull inte upp vid minsta motgång.

Permalänk

Jag hjälpte en kompis att få igång en dedicated cs server, valde Red Hat 8.0 för att det är enkelt att installera. Sen följde jag guider som fanns på internet(google).
www.counter-strike.nu finns det ett bra forum där du kan få hjälp, både när det gäller linuxen och konfigure cs servern.
Lycka till.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A