Permalänk
Medlem

Finn 5 fel

Jag skulle behöva några råd om vad som är bra/dåligt inte ATT, med dessa prylar jag har tänkt att införskaffa mig, alltås höra om vad folk tycker om mitt framtida system. Så skriva gärna och berätta för mig vad som ska bytas ut, tas bort eller läggas till för att få datorn så skön som möjligt, gärna med motivering vaför det ska bytas ut tas bort. Jag har räknat med att lägga 20000 på datorn men inte mer, men inte heller plocka bort saker för att den ska bli billigare fast om det är något som inte passar och bör bytas ut mot billigare eller dyrare så säg gärna det

Här kommer länken till de prylar jag ska köpa:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=29018

btw så får du/ni gära säga till om man kan köpa allt detta på andra ställen som är billigare eller tillförlitligare men i samma prisklass.

Jag funderar även på att istället för att köpa Gf FX 5900 köpa mig ett ATi 9800 256MB men det var förtillfället slut på det stället. Så jag la dit FX kortet för att kunna se vad priset landade på ungefär.

Tack på för hand alla OCers

PS. Har du inte vettigare att skriva än: ohhe det var bra eller ohhe det var dåliga saker, så behöver du inte skriva något för jag vill ha köphjälp och inte pos/neg kommentarer.DS.

Visa signatur

I have tryed sniffing coke, but the icecubes just keept stucking up my nose :(

Permalänk
Medlem

Du behöver inte SB live med det mobot eftersom det har integrerat 5.1 ljud

Kör på 9800 Pro kortet. Du får ut mer av det än FX kortet.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte heller ha 256 MB på grafikkortet. Sen räcker Twinmos PC3200 gott och väl. Och som Jaite säger så har moderkortet integrerat ljud. Om du har tänkt klocka räcker det med en 2.4C

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Som jag fick reda på nyss och som Jaite säger, skaffa inte SB Live. Inte bara för att moderkortet har integrerat 5.1 utan också för (om du nu tänker använda alla kanaler) att det kräver en del processorkraft jämfört med andra "riktiga" 5.1-kort. Live får sitt 5.1-ljud med mjukvara nämligen.

Om du ska använda 5.1-ljud så bör du byta till ett annat, tex Audigy som inte kostar mycket mer (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CREAUDPLB).

(En dator på 20 tusen ska inte behöva dra in på ljudkvaliteten)

Permalänk
Medlem

humm ja jo det där med ljudkortet var nämligen så att jag har integrerat ljudkort nu men det är så taskig mic ingång på det så det var i princip därför jag tog ett sådant "budget" ljudkort.

svaret på det där med grafikkortet var den att jag vill ha 256 pga att jag vet ju att de nyare spelen som kommer att komma ut kommer att vara krävande så jag vill ha det "värsta" om man säger så vad det gäller grafiken, sen det där med att det räcker med twinmos PC3200 så förstod jag inte riktigt, för det e väl det jag har valt ?

och även om jag tänkt klocka så kan man väl komma högre om man har en högre bas o utgå ifrån? så vaför inte köra på en 2.8 istället för en 2.4 för 3.0 < ligger lite väl högt i pris än så länge, så tja jag vill ha nya fräsha grejjor

Visa signatur

I have tryed sniffing coke, but the icecubes just keept stucking up my nose :(

Permalänk

Jag förstår fortfarande inte varför du tog ett Live av alla kort... Det var några år sedan det ansågs bra.
Audigy 2 är billigt i bulk-version, varför inte ta ett sådant?

Sen har du Corsair-minnen i den konfiguration du länkat till.
2800 för 2*512MB, du skulle kunna spara en del här om du nöjde dig med Twinmos med Winbond.

Nåja, 600kr blev det visst, det var inte så mycket att hurra för när du lagt ner så mycket på datorn i övrigt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har själv knaprat ihop en burk som landade runt 20k(beroende på vad abits nya mobo kommer kosta).

P4 2,8 800fsb HT
ATI radeon 9800 256meg
2gig twinmos winbond
2*200 WD HD:s
Cheiftec full tower
Abit IC-7 MAX3(när det kommer det är de jag väntar på nu)

så blev min burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aschwel
humm ja jo det där med ljudkortet var nämligen så att jag har integrerat ljudkort nu men det är så taskig mic ingång på det så det var i princip därför jag tog ett sådant "budget" ljudkort.

svaret på det där med grafikkortet var den att jag vill ha 256 pga att jag vet ju att de nyare spelen som kommer att komma ut kommer att vara krävande så jag vill ha det "värsta" om man säger så vad det gäller grafiken, sen det där med att det räcker med twinmos PC3200 så förstod jag inte riktigt, för det e väl det jag har valt ?

och även om jag tänkt klocka så kan man väl komma högre om man har en högre bas o utgå ifrån? så vaför inte köra på en 2.8 istället för en 2.4 för 3.0 < ligger lite väl högt i pris än så länge, så tja jag vill ha nya fräsha grejjor

Grejen är den att de nya spelen inte kommer kräva så mycket från grafikminnet. Det är bara om du spelar i upplösningar ÖVER 1600X1200 du kommer ha nytta av så mycket minne. Och det paketförslag jag såg hade Corsairminnen inte Twinmos.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

hade tagit IC7-MAX3/IS7-G istället för Epox

Permalänk
Medlem

om du har en processor med en buss på 800mhz ska du väl ändå inte nöja dig med fjuttiga 400 på minnena. köp PC4000-minnen