Permalänk
Medlem

Märkligt fel på dator

Specs
Moderkort B550 Auris pro p
Processor 5800x3d
Grafikkort 6800xt Red Devil
Minnen DDR4 4x8gb Corsair vegence 3200Mhz
Kylning processor Nzxt kraken 280mm
Lagring 3st ssd på 516mb, 1gb och 2gb
Nvme M2 516mb
Nätaggregat seasonic focus 750W
Skärm MSI Optix MPG341CQR
Operativsystem Windows 11

När jag trycker i gång ett spel (spelar ingen roll vilket)
Så blir skärmen svart och det står ingen dp signal, men datorn verkar fortfarande vara igång. Jag får göra en hård omstart för att komma in i Windows igen, när jag går till enhetshanteraren så har det avaktiverat grafikkortet. Det här började helt plötsligt, från att jag spelat några cod rundor och lämnat datorn under ett par timmar.

Det jag har gjort i felsökningsväg är
Kört minnes test, windows egna=ok
Kört med bara två minnen och växlat mellan dom.
Rensat drivrutiner till grafikkort i felsäkert läge med ddu ett flertal gånger.
Kopplat ur ssd diskar.
Återställt windows.
Installerat om Windows.
Låtit windows installera drivrutiner till grafikkortet.
Byt till HDMI istället för display port.
Försökt uppdatera drivrutiner till senaste.
Kört reg check genom windows.
Jag har säkert glömt något

Jag är helt lost vad mer jag kan göra? Det kommer inga felmeddelanden eller annat som kan ge en indikation vad det är för fel mer än att det avaktiverat grafikkortet i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZoolgeR:

Specs
Moderkort B550 Auris pro p
Processor 5800x3d
Grafikkort 6800xt Red Devil
Minnen DDR4 4x8gb Corsair vegence 3200Mhz
Kylning processor Nzxt kraken 280mm
Lagring 3st ssd på 516mb, 1gb och 2gb
Nvme M2 516mb
Nätaggregat seasonic focus 750W
Skärm MSI Optix MPG341CQR
Operativsystem Windows 11

När jag trycker i gång ett spel (spelar ingen roll vilket)
Så blir skärmen svart och det står ingen dp signal, men datorn verkar fortfarande vara igång. Jag får göra en hård omstart för att komma in i Windows igen, när jag går till enhetshanteraren så har det avaktiverat grafikkortet. Det här började helt plötsligt, från att jag spelat några cod rundor och lämnat datorn under ett par timmar.

Det jag har gjort i felsökningsväg är
Kört minnes test, windows egna=ok
Kört med bara två minnen och växlat mellan dom.
Rensat drivrutiner till grafikkort i felsäkert läge med ddu ett flertal gånger.
Kopplat ur ssd diskar.
Återställt windows.
Installerat om Windows.
Låtit windows installera drivrutiner till grafikkortet.
Byt till HDMI istället för display port.
Försökt uppdatera drivrutiner till senaste.
Kört reg check genom windows.
Jag har säkert glömt något

Jag är helt lost vad mer jag kan göra? Det kommer inga felmeddelanden eller annat som kan ge en indikation vad det är för fel mer än att det avaktiverat grafikkortet i enhetshanteraren.

Har du ett annat grafikkort du kan pröva med?

Hur ser temperaturerna ut? Har för mig att HWMonitor kan logga dem.

Permalänk
Medlem

Har du roat dig och försöka stänga av spelet och starta om windows utan att skärmen är igång? (istället för en hård omstart)
Det vore ju intressant om det bara är skärmen/grafikkortet som ballar ur och inte resten av datorn.

Tex, testa gör en alt+f4 för att stänga av spelet, en Win+M för att minimera skrivbordet, en alt-f4 till för att få upp "stäng av windows" rutan, och sen en enter för att bekräfta stäng av. (på Windows 10 iallafall)
Du kan ju testa försöka göra den blint nästa gång spelet pajar för att se om datorn fortfarande är responsiv och stänger av sig själv.
(det kanske finns smidigare sätt att stänga av utan skärm, bara ett förslag här ovanför )

Om datorn stänger ner sig själv snyggt o fint så skulle jag gissa det är rätt sannolikt grafikkortet som är boven i dramat.

----

Alternativfunderingar: Har du TV, fler skärmar eller VR-setup eller liknande inkopplade i datorn? Det kanske finns någon konflikt där att de försöker byta primärskärm eller nått sånt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort ser ut att ha en egen DP port. Testa att koppla om till den när felet uppstår för att se om den inbyggda grafiken fortf. fungerar. Sedan kan du kolla reliabilty monitor samt event viewern efter fel/krashande grafikdrivrutiner som ska brukar loggas där ifall det inträffar. Låter ju spontant som att något är galet med grafikkortet om det fungerat tidigare. Testa att starta ett spel när skärmen är kopplad till moderkortet också för att se om samma fel uppstår. Om felet inte uppstår då så pekar det mer åt grafikkortet i sig skulle jag säga.

Som nämnts här tidigare kan det ju vara en sekundärskärm som på något sätt blir primär vid spelstart om sådan finns. Testa att byta runt genom Win+P när problemet uppstår.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har du ett annat grafikkort du kan pröva med?

Hur ser temperaturerna ut? Har för mig att HWMonitor kan logga dem.

Har ett gtx 460 som jag skall testa i kväll. Tempen kan ha legat något högt på grafikkortet run 70-75 enligt Nzxt cam när jag spelar

Skrivet av Roger W:

Har du roat dig och försöka stänga av spelet och starta om windows utan att skärmen är igång? (istället för en hård omstart)
Det vore ju intressant om det bara är skärmen/grafikkortet som ballar ur och inte resten av datorn.

Tex, testa gör en alt+f4 för att stänga av spelet, en Win+M för att minimera skrivbordet, en alt-f4 till för att få upp "stäng av windows" rutan, och sen en enter för att bekräfta stäng av. (på Windows 10 iallafall)
Du kan ju testa försöka göra den blint nästa gång spelet pajar för att se om datorn fortfarande är responsiv och stänger av sig själv.
(det kanske finns smidigare sätt att stänga av utan skärm, bara ett förslag här ovanför )

Om datorn stänger ner sig själv snyggt o fint så skulle jag gissa det är rätt sannolikt grafikkortet som är boven i dramat.

----

Alternativfunderingar: Har du TV, fler skärmar eller VR-setup eller liknande inkopplade i datorn? Det kanske finns någon konflikt där att de försöker byta primärskärm eller nått sånt?

Tänkte inte på alt F4 ska testa det blir att försöka hitta i blindo😁
Har inte några andra skärmar inkopplade men tänkte testa och se med en annan skärm så man kan utesluta det.

Permalänk

Har det inte varit problem tidigare med vissa AMD kort att folk får svarta rutor? Har för mig att en polares bror hade det problemet och uppdaterade bios i grafikkortet och det löste problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios (moderkortet) samt kolla så att strömsladdarna sitter i riktigt i grafikkortet.
Att kortet stannar vid belastning kan också vara nätdel, men har du lirat innan så samma delar så bör det ju inte var det

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ser ändå ut som att du provat en hel del och skulle nog våga påstå att nästa steg är att byta ut en sak i taget till felet försvinner.

Börja med grafikkort/psu, problemet som kommer bli med ditt 460 är att om det är PSU'n så kan det vara som så att det grafikkortet inte belastar psun nog för att problemet ska uppstå.

Skrivet av hakd:

Uppdatera bios (moderkortet) samt kolla så att strömsladdarna sitter i riktigt i grafikkortet.
Att kortet stannar vid belastning kan också vara nätdel, men har du lirat innan så samma delar så bör det ju inte var det

Säg inte det, nätagget kan lika väl ge upp som grafikkortet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Ditt moderkort ser ut att ha en egen DP port. Testa att koppla om till den när felet uppstår för att se om den inbyggda grafiken fortf. fungerar. Sedan kan du kolla reliabilty monitor samt event viewern efter fel/krashande grafikdrivrutiner som ska brukar loggas där ifall det inträffar. Låter ju spontant som att något är galet med grafikkortet om det fungerat tidigare. Testa att starta ett spel när skärmen är kopplad till moderkortet också för att se om samma fel uppstår. Om felet inte uppstår då så pekar det mer åt grafikkortet i sig skulle jag säga.

Som nämnts här tidigare kan det ju vara en sekundärskärm som på något sätt blir primär vid spelstart om sådan finns. Testa att byta runt genom Win+P när problemet uppstår.

Lycka till!

Måste det inte vara en inbyggd gpu i processorn för att det skall fungera på moderkortets display port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ser ändå ut som att du provat en hel del och skulle nog våga påstå att nästa steg är att byta ut en sak i taget till felet försvinner.

Börja med grafikkort/psu, problemet som kommer bli med ditt 460 är att om det är PSU'n så kan det vara som så att det grafikkortet inte belastar psun nog för att problemet ska uppstå.

Nätdelen är den del som är äldst i bygget tror det börja närma sig 5-6år

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren och tipsen, ska pröva byta grafikkort i kväll och lite andra tips ni har gett mig, håller er uppdaterad👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZoolgeR:

Måste det inte vara en inbyggd gpu i processorn för att det skall fungera på moderkortets display port?

Korrekt, det kommer inte fungera eftersom din CPU inte har integererad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Japp men om datorn fortfarande är responsiv och går att starta om när skärmen slocknar, så tror jag nog mer på grafikkortet:
om nätagget får en så kraftig dipp så att den tillfälligt slår ut grafikkortet, så ser jag det som sannolikt (men inte säkert) att även resten av burken borde ha påverkats.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra, fick för mig att gamla X3D:an hade det också :/ Trist då det är en väldigt bra felsökningsväg när grafiken strular. Tack för rättning.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha Omen Gaming Hub installerat på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Du råkar inte ha Omen Gaming Hub installerat på datorn?

Nä inte det, just nu är det bara win 11, cod och de drivrutiner som windows installera automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZoolgeR:

Nä inte det, just nu är det bara win 11, cod och de drivrutiner som windows installera automatiskt

Omen Gaming Hub installeras automatiskt av någon anledning på vissa datorer, så kolla om det finns även om du inte installerat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Omen Gaming Hub installeras automatiskt av någon anledning på vissa datorer, så kolla om det finns även om du inte installerat det.

inget omen gaming hub installerat nu när jag har kollat, men tack för tipset.

Det tog lite tid innan jag kunde testa med det andra grafikkortet, var helt säker på att det var hdmi på det men det var hdmi mini och dvi port och givetvis hade jag slängt alla dvi kablar. Så var iväg nu på morgonen och köpte en hdmi mini till hdmi, då dyker nästa problem upp kortet är för gammalt för nya cod så fick installera BF1. Det gamla kortet fungerade utan krångel i BF1 medans 6800xt uppförde sig exakt lika i BF1 som i cod. Har även prövat med ny skärm och det är samma problem där så jag kan utesluta att skärmen är trasig. Blir att kontakta inet om garanti kortet är ju bara 5 månader gammalt.

Permalänk
Skrivet av ZoolgeR:

inget omen gaming hub installerat nu när jag har kollat, men tack för tipset.

Det tog lite tid innan jag kunde testa med det andra grafikkortet, var helt säker på att det var hdmi på det men det var hdmi mini och dvi port och givetvis hade jag slängt alla dvi kablar. Så var iväg nu på morgonen och köpte en hdmi mini till hdmi, då dyker nästa problem upp kortet är för gammalt för nya cod så fick installera BF1. Det gamla kortet fungerade utan krångel i BF1 medans 6800xt uppförde sig exakt lika i BF1 som i cod. Har även prövat med ny skärm och det är samma problem där så jag kan utesluta att skärmen är trasig. Blir att kontakta inet om garanti kortet är ju bara 5 månader gammalt.

Kolla gärna vad ditt grafikkort har för Vbios, som jag nämnde tidigare i ditt inlägg så finns det rätt mycket på nätet om Radeon och blackscreen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Kolla gärna vad ditt grafikkort har för Vbios, som jag nämnde tidigare i ditt inlägg så finns det rätt mycket på nätet om Radeon och blackscreen.

Pratade med Inet och förklarade vad som hänt och felsökningen jag hade gjort så de ville ha in kortet för att testa det själv och eventuellt reparera det.