Hjälp mig banta det här bygget till budget på 20k

Permalänk
Medlem

Hjälp mig banta det här bygget till budget på 20k

Hej,

Jag hjälper en bekant att köpa delar till en ny dator, det finns inget att återanvända sedan tidigare.
Alla delar ska inhandlas från inet (pg a anledningar). Budget är 20k, men som synes nedan är vi redan lite över, och skulle vilja ha hjälp med att banta bygget. Några snäpp ner på processor går ju, men hjälper väl inte hela vägen tror jag.

Skärm (4k) är redan vald och det blir den här, och den köps utanför budget:
https://www.inet.se/produkt/2222674/dell-32-p3223qe-ips-4k-us...

glömde ta med skärmupplösning och vald skärm
Permalänk
Medlem

Enklast vore väl att välja billigare GPU, men förstår om det inte är ett alternativ.

Behöver de verkligen 2tb utrymme? Man skulle kunna köra med 1tb till att börja med, och lägga till mer när det börjar tryta med utrymme. Där kan ni spara ett par hundralappar.
RAM skulle man också kunna spara på i nuläget, köpa t.ex. 16gb, och uppgradera med 16gb till när man känner att plånboken tillåter.
Processor vet jag inte om ni vill nedgradera. Inte mycket att spara där. Och ska ni uppgradera i framtiden måste ni ersätta nuvarande processor, vilket blir dyrt.

Edit: https://www.inet.se/produkt/6905940/be-quiet-straight-power-1...
Ett par hundralappar till sparade, samma watt-tal men högre 80+-gradering.

Permalänk
Medlem

Kan spara 400 på att byta luftkylaren till Peerless assassin: https://www.amazon.se/-/en/Thermalright-Peerless-Assassin-Alu...

Den har fått bra recensioner.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1415590/20k

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Moderkort och PSU går att banta 500kr/var.

Ska du spela i 4k så lär inte CPU vara begränsningen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Kan spara 400 på att byta luftkylaren till Peerless assassin: https://www.amazon.se/-/en/Thermalright-Peerless-Assassin-Alu...

Den har fått bra recensioner.

Tack för tipset men den verkar inte finnas på inet, och Noctua är ju alltid Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ririri:

Enklast vore väl att välja billigare GPU, men förstår om det inte är ett alternativ.

Behöver de verkligen 2tb utrymme? Man skulle kunna köra med 1tb till att börja med, och lägga till mer när det börjar tryta med utrymme. Där kan ni spara ett par hundralappar.
RAM skulle man också kunna spara på i nuläget, köpa t.ex. 16gb, och uppgradera med 16gb till när man känner att plånboken tillåter.
Processor vet jag inte om ni vill nedgradera. Inte mycket att spara där. Och ska ni uppgradera i framtiden måste ni ersätta nuvarande processor, vilket blir dyrt.

Edit: https://www.inet.se/produkt/6905940/be-quiet-straight-power-1...
Ett par hundralappar till sparade, samma watt-tal men högre 80+-gradering.

Tack för bra synpunkter, har funderat på om man ska vänta på RX 7800 XT, men det här bygget har redan väntat så länge på att bli av, det går ju alltid att vänta på bättre grejer, men då kanske man aldrig kommer till skott.

Lagring och minne, visst det går att spara på men helst inte, det känns som rätt nivå.

Angående processor så tänker jag att en 7700 eller 7600 väl inte borde flaska RTX 4070? Iaf inte i 4k.

Bra tips om PSU, det tar vi nog rakt av, tack.

Permalänk
Medlem

Ser att du skippade processorkylare. Jag försöker tänka lite på, både ordentlig kylning och att hålla ner ljudnivån något.

Varför det moderkortet, något särskilt som gör det ett bättre val än TUF-kortet?

Samma med grafikkortet, är det bara priset du tänker på?

Visst, lagring från Kingston är billigare, men jag har svårt att förlåta dem fulspelet med att byta till långsammare kretsar utan att byta modellnamn på sina SSDer (efter lansering och tester/reviews var gjorda). Det var för länge sedan, men jag är långsint.

Tack för bra input annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Moderkort och PSU går att banta 500kr/var.

Ska du spela i 4k så lär inte CPU vara begränsningen.

Ja, det verkar ju så, jag har fått flera bra tips här i tråden.

Frågan är hur lågt man vågar gå med CPU, ända ner till sexkärnig 7600?

Permalänk
Medlem

Om ni vill köra den CPU och GPU och behålla 2TB högkvalitativ lagring så kan man komma 500 kr från såhär:

Hade dock hellre valt Gigabyte UD850 PSU för någon hundring mer.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

1000kr mindre för ASUS-kortet hos Proshop.
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-DUAL-...

Edit: Ahhhh, det var väldigt strikt att det skulle vara Inet. Alrighty.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Om ni vill köra den CPU och GPU och behålla 2TB högkvalitativ lagring så kan man komma 500 kr från såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1415607/bantad
Hade dock hellre valt Gigabyte UD850 PSU för någon hundring mer.

Ja för RM750e verkar inget vidare tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

För en 4k60 skärm är en 7800x3d väldigt onödigt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/xvYaATjhx6WPvXFOtVQ2ORtyTx0/namnlos

Chassit kommer inte med fläktar i fronten så du kanske vill köpa till såna (eller byt ut cpu kylaren o sätt en AIO där)

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Moderator
Moderator

Köpa ett billigare nätagg är uppenbart, jag tycker inte man behöver dra ner på lagringen till 1TB om man inte vet med sig att det räcker. Det är lätt att köpa på sig för många små diskar och sedan inte ha plats för fler utan behöva byta ut befintliga, inte lika rikt med NVMe-platser som det är med SATA-kontakter.

Frågan är ju då om 4070 är ett krav eller om kommande RX 7800XT är ett alternativ? Där bör man kunna spara in ~1500:- för vad som ser ut att i många fall vara bättre prestanda, så det kan vara motiverat att vänta några dagar tills recensioner finns ute och de korten släpps (på onsdag). Det handlar om några enstaka dagars väntan, inte flera veckor. Det är också fullt möjligt att Nvidia kontrar AMDs släpp med att dra ner sina priser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ja för RM750e verkar inget vidare tyvärr.

Gigabyte PSU känns ju inte heller som något man vill ha i datorn.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoe:

Ser att du skippade processorkylare. Jag försöker tänka lite på, både ordentlig kylning och att hålla ner ljudnivån något.

Varför det moderkortet, något särskilt som gör det ett bättre val än TUF-kortet?

Samma med grafikkortet, är det bara priset du tänker på?

Visst, lagring från Kingston är billigare, men jag har svårt att förlåta dem fulspelet med att byta till långsammare kretsar utan att byta modellnamn på sina SSDer (efter lansering och tester/reviews var gjorda). Det var för länge sedan, men jag är långsint.

Tack för bra input annars.

7600 kommer med en kylare, annars kan man köra på en 7600X med en https://www.inet.se/produkt/5324092/deepcool-ag300
eller liknande.
B650E moderkortet ger PCIE 5.0 för grafikkort.

Det var inte meningen att byta grafikkort, Asus 4070 dual OC funkar nog precis lika bra, jag missade nog det pga lagerstatus.
Ta det 4070 du gillar bäst.

Jag har för mig att Kingston inte var ensamma om det fulspelet. Jag tror inte överföringshastigheten kommer göra så stor skillnad, men vem vet vad som kommer i framtiden, men då kanske du ändå vill ha en Gen5 disk.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag vill avsluta med att tacka för alla inlägg, de var till stor hjälp. Vi landade till slut i följande konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoe:

Jag vill avsluta med att tacka för alla inlägg, de var till stor hjälp. Vi landade till slut i följande konfiguration.
<Uppladdad bildlänk>

Nyfiken: varför tog ni inte Thermalright Peerless Assassin i slutändan? Den finns ju på Inet och har redan funnits med i tidigare förslag i tråden. Är det för den var slut lager?

Varför inte ett billigare Guldagg? Bequiet platinum är ju absolut bra grejer och inget att ångra i sig, men om nu budget var ett problem hade ju tex MSI MAG A750GL eller Seasonic Focus 750GX båda kapat en femhundring och lär vara vettiga agg som gör jobbet.

Varför inte köpa Kingston Fury Renegade på extrapris för samma pris som WD 770 disken ni köpte? Kingstonen är en i grunden mer påkostad disk med DRAM cache.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoe:

<Uppladdad bildlänk>

Om du nu landa där idag hur kommer det sig att du inte valde 7800xt istället för 4070 ?

Visa signatur

here we go!