Hej!
Har i nuläget en elektronisk köksvåg som jag på många sätt är väldigt nöjd med. Tror det är denna.
https://www.ellos.se/obh-nordica/hushallsvag-balance-rostfri/...
Den verkar mäta förhållandevis exakt och ur de flesta aspekter är jag som sagt nöjd med den. Har använt den t.ex. för att väga allt från humle och socker vid ölbryggning till all annan tänkbar hushållsanvändning.
Den har dock ett stort irritationsmoment som gör att jag funderar över alternativ. Eftersom många liknande vågar verkar vara konstruerade på liknande sätt slänger jag iväg en fråga.
Problemet är batterierna. Dels så upptäcker vågen inte (och larmar) om dåligt batteri förrän ca 1 sekund innan vägen dör. Då måste man hoppas att man hittar 2 st knappceller av lithiumtyp hemma i rätt storlek, de är dessutom ganska dyra. De håller heller inte speciellt länge.
Det jag helst hade önskat var en våg som antingen drevs av alkaliska batterier, större lithiumbatterier eller hellre laddningsbara lithium jon-batterier.
Alkaliska / vanliga NiMh hade varit bäst.
Det gör ingenting om vågen är tjockare/större, bara mätprestandan håller liknande nivå. Förstår inte varför alla ens försöker göra vågar som bara är är några millimeter tjocka...
Ja, sen är det klart att jag kanske inte är beredd att betala ett par tusen för en laboratorievåg heller, jag behöver inte mäta tiondels gram. Det är lite mer exakta elektroniska köksvågar som gäller.