Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Apple har inte sagt ett ord om att Vision ska ersätta mobilen.

Tvärtom så är det rätt uppenbart att syftet med AVP är nått helt annat.

Har inte läst hela tråden utan reagerade på bilderna längre upp och tolkade det som en framtid utan mobil men med glasögon typ Apples.
Har väl funnits liknande tidigare för spel annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Antar du menar dig själv?

Vi är många som föredrar komforten bakom riktiga grejer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vi är många som föredrar komforten bakom riktiga grejer

Vilka vi syftar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Har inte läst hela tråden utan reagerade på bilderna längre upp och tolkade det som en framtid utan mobil men med glasögon typ Apples.

Framtid ja. Det är en helt annan produkt än dagens AVP.
Däremot så kan man ju tänkas att Vision OS om inte evolveras dit (hoppas jag inte, nuvarande koncept är mkt smakfullare) så iaf kompleters med "springa runt på stan" funktioner. Så det var väl därför diskussionen gled åt det hållet. AVP av idag är dock förhållandevis statistik (och dessutom med minimalt "viftande" och utan späjsiga kontroller, tack olov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vilka vi syftar du på?

Keycaps Sweclockers i synnerhet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Apple has announced a new Godzilla and Titans live-action series called Monarch: Legacy of Monsters that has reportedly been filmed in the 'Immersive Video' format for Apple Vision Pro.
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Coolt! Det är ju det som är grejen. När det inte finns några fysiska begränsningar i displayen så kan videomaterialet breda ut sig. Hoppas det blir nått av det. Borde det, nått ska väl Apple göra för alla biljoner de har samlat på sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Keycaps Sweclockers i synnerhet

Inte så många med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Inte så många med andra ord.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter: Nog lär det finnas ganska många som hellre sitter med fullstort tangentbord + mus, än harvar på en liten laptop med plutteskärm om man får välja?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Apple has announced a new Godzilla and Titans live-action series called Monarch: Legacy of Monsters that has reportedly been filmed in the 'Immersive Video' format for Apple Vision Pro.
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Coolt! Det är ju det som är grejen. När det inte finns några fysiska begränsningar i displayen så kan videomaterialet breda ut sig. Hoppas det blir nått av det. Borde det, nått ska väl Apple göra för alla biljoner de har samlat på sig...

Sportevenemangen under AVP-demot ska ha varit väldigt imponerande, ungefär som att vara på plats. Känns som en stor konkurrensfördel för Apple att ha ett eget format som levererar, har alltid blivit besviken på kvaliteten i andra headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt vad du är ute efter: Nog lär det finnas ganska många som hellre sitter med fullstort tangentbord + mus, än harvar på en liten laptop med plutteskärm om man får välja?

Ute efter?

Vill bara peka på att världen varken är svart eller vit, jag för en har ingen önskan efter en stor stationär datorplats här hemma, jag arbetar helst så mycket som möjligt med mobilen. Välkommen till 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ute efter?

Vill bara peka på att världen varken är svart eller vit, jag för en har ingen önskan efter en stor stationär datorplats här hemma, jag arbetar helst så mycket som möjligt med mobilen. Välkommen till 2023.

Du nej, men Oqvist och jag är knappast de enda gamla relikerna som faktiskt fortfarande vill ha vettigt interfäjs, vilket du verkade vilja få gälla som allmän sanning i det du skrev.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Sportevenemangen under AVP-demot ska ha varit väldigt imponerande, ungefär som att vara på plats. Känns som en stor konkurrensfördel för Apple att ha ett eget format som levererar, har alltid blivit besviken på kvaliteten i andra headset.

Yes. Just "hemmabio" biten är det som lockar mest med AVP imo. Tror det kommer bli asgrymt.

Ja, förutom att de blir liiite dyrt om hela familjen ska titta då...vad var Eurojackpot på denna veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du nej, men Oqvist är knappast den enda gamla reliken som faktiskt fortfarande vill ha vettigt interfäjs, vilket du verkade vilja gälla som allmän sanning i det du skrev.

Okej, du har rätt, ber så hemskt mycket om ursäkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Nej apple har inte haft nått för spel tidigare.
Däremot FINNS det andra där man kan spela.
Apple har inte visat upp spel alls förutom vanliga spel i "bio läge"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte hoppas för mycket på bio. Inte personligen iaf.

Testa i t.ex. en Q2 och tänk "om detta vore mer än dubbelt så bra, skulle jag titta så här då?" Mit personliga svar är nej... Det är jobbigt med skidglasögon och oftast tittar man väl fler samtidigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Testa i t.ex. en Q2 och tänk "om detta vore mer än dubbelt så bra, skulle jag titta så här då?" Mit personliga svar är nej... Det är jobbigt med skidglasögon och oftast tittar man väl fler samtidigt.

Personligen har jag inga problem med det alls (ja förutsatt att det inte är allt för tungt och obekvämt då*)

Tvärtom så tycker jag headset gör sig bäst med "passiv media". Det var det första jag tänkte på när jag såg på film i VR första gången, "jäklar, en dag kommer det här bli asbra", trots att det såg helsunkigt ut då.

* (just vikten är en rätt vanligt förekommande kritik mot AVP, hoppas verkligen framtida versioner bättrar sig där. känns även som om de satt huvudspännet åt fel hål, det borde gå från bakhuvudet till pannan - inte "öra till öra")

Tittar ofta själv men ja, oftast är det nog med nån. Bara att se till att det blir mer sällan mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Bio är prio ett här. Har inte plats för att bygga hemmabio. För egen del är det främst screendoor som står i vägen. Jag är snål så har inte testat något bättre än g2. Det var ju inte så himla långt borta så kanske varjo Aero är där redan för min del. Bigscreen beyond känns ju ganska nära även om jag nog ta räknar med sde även där då de verkar falla för grupptrycket att offra skärpa för vidare fov.

Bioupplevelse tycker jag faktiskt är bättre än riktig bio bortsett bild och ljudkvalitet då. Kan ju så enkelt skifta miljöer eller sitta i beckmörker

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En hands-on från en som fick leka med en i några timmar: https://appleinsider.com/articles/23/08/18/hands-on-with-appl...

Permalänk
Medlem

Inside the Apple Vision Pro labs

Citat:

I’d been staring at this thing in the simulator for weeks and getting a general sense of how it works, but that was in a box,” Smith says. “The first time you see your own app running for real, that’s when you get the audible gasp.”

https://developer.apple.com/news/?id=5nn2hddv

Permalänk

Jag har inga problem med priset. Är det ett fantastiskt headset som faktiskt känns "nextgen" OCH om det funkar med SteamVR så är jag intresserad. Here's hoping (dreaming...)

Är lite VR-trött just nu och har varit senaste året. Valve Index känns fortfarande som det vettigaste allaround, men den börjar liksom bli rätt gammal. Jag vill ha högre upplösning & ännu större field of view, samt kontroller som känns nextgen i händerna med samma wow-känsla som Index var när det kom.

Känns som det står och trampar vatten just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSteel:

Jag har inga problem med priset. Är det ett fantastiskt headset som faktiskt känns "nextgen" OCH om det funkar med SteamVR så är jag intresserad. Here's hoping (dreaming...)

Är lite VR-trött just nu och har varit senaste året. Valve Index känns fortfarande som det vettigaste allaround, men den börjar liksom bli rätt gammal. Jag vill ha högre upplösning & ännu större field of view, samt kontroller som känns nextgen i händerna med samma wow-känsla som Index var när det kom.

Känns som det står och trampar vatten just nu.

Köp Ghosts of Tabor, då är man inte VR-trött längre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSteel:

OCH om det funkar med SteamVR så är jag intresserad. Here's hoping (dreaming...)

Haha, drömma är gratis men det där var lite väl.

Permalänk
Medlem
Citat:

And since most iPad and iPhone apps run on visionOS as is, your app experiences can easily extend to Apple Vision Pro from day one — with no additional work required.

https://developer.apple.com/news/?id=ssmnoze2&ref=uploadvr.co...

Permalänk
Medlem

Var bara en tidsfråga, men kom snabbare än jag väntade mig:

iPhone 15 Pro:

Citat:

Shoot magical spatial videos,
then relive them on Apple Vision Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Var bara en tidsfråga, men kom snabbare än jag väntade mig:

Mmm, men litet frågetecken runt att kamerorna sitter tätare ihop på iPhone än på Vision, som sagt.

Så pappa kanske fortfarande kan motivera att klä sig i headset till barnkalaset, tänker jag.

"Ja men bättre stereo-effekt juh!" (vid närmare eftertanke så vill jag minnas att mamma ändå var absent så skilsmässan kanske redan har inträffat = ingen diskussion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mmm, men litet frågetecken runt att kamerorna sitter tätare ihop på iPhone än på Vision, som sagt.

Så pappa kanske fortfarande kan motivera att klä sig i headset till barnkalaset, tänker jag.

"Ja men bättre stereo-effekt juh!" (vid närmare eftertanke så vill jag minnas att mamma ändå var absent så skilsmässan kanske redan har inträffat = ingen diskussion)

Den tar förmodligen hjälp av LiDAR:n och mjukvarumagi också, men ja det är ju lite grisen i säcken hur bra resultatet blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skrivet av Halldin:

Den tar förmodligen hjälp av LiDAR:n och mjukvarumagi också, men ja det är ju lite grisen i säcken hur bra resultatet blir.

Ett informativt inlägg på RoadToVR om detta:

TL;DR: It doesn't capture 3D stereoscopic or VR 180 video, it captures spatial/true depth information, which is better and can be displayed as 3D stereoscopic or VR 180 video.

The naming is somewhat arbitrary, but based on the high end iPhones including true depth sensors, already storing their information alongside the regular pixels, and Apple using "spatial video" to describe it, their "three-dimensional" should not mean "only" stereoscopic images with no actual depth information, but true spatial data, where the 2D pixels are associated with depth (at a much lower resolution).

It should always be possible to create a stereoscopic/dual 2D image from a spatial/actual 3D image (with some limits), but not the other way around. Creating depth information from stereoscopic images boils down to comparing the edges of the two images, interpreting shifts between them as a result of parallax and deriving a depth from them. This only works with a sufficient distance between the cameras and enough contrasts in the images to detect edge shifts, and therefore fails with objects of the same color, bright scenes lacking shadows and curved objects.

But if you have actual depth information, you don't need the parallax and therefore you also don't need different camera images recorded at about the same distances as the human IPD, or even a second image. You can turn a monoscopic spatial image into a 6DoF representation you can walk around in, with obviously the backside of everything missing. The only advantage of stereoscopy here would be that you get some pixels from the sides of objects that are right in front of the viewer with one or both sides located between the eyes, but it comes with several disadvantages when trying to determine the depth of complex shapes.

So the iPhone most likely will not record stereoscopic video, but spatial video that can be displayed/projected on a stereoscopic display with the correct depth. I'd expect them to merge the image from normal and wide angle lens instead of storing them both, possibly getting some of the missing image information from the sides of small objects that way. In contrast to stereoscopic video this spatial video should allow for a lot of "6DoF wiggle room" in situations where the same fails with stereoscopic footage or creates a lot of depth artifacts, because the images doesn't contain enough visible edges to correctly reconstruct the parallax. In a similar way the Quest 3 with a true depth sensor should provide better "spatial" tracking than the Quest 2 "stereoscopic" tracking.

Stereoscopy is somewhat "overrated" anyway, because we now associate stereoscopic VR with 3D vision. But the resolution of the eyes/displays allow to perceive parallax only for a few dozen meters, beyond that our depth perception relies on other cues like shadows, size, object occlusion, haze and others. The brain is easily fooled with optical illusions, because much of "seeing" is actually "interpreting based on experience". You can use VR HMDs with one eye (closed), the ability to look around provides most of the actual immersion, and the stereoscopic view helps mostly with hand-eye coordination and estimating close, ambiguous distances.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ett informativt inlägg på RoadToVR om detta:.

Very cool!
Som sagt, ser fram mot vad Vision kan tänkas dra med sig på "passiv media"-fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ett informativt inlägg på RoadToVR om detta:

Cool indeed! En grej jag tänker på är dock att även om man rent hypotetiskt skulle fånga varenda voxel (pixel fast i 3D) i en scen, så är det ändå inte riktigt tillräckligt för att "gå omkring" i scenen, eller ens att ge "wiggle room" när man projicerar till stereoskopisk 3D. Det jag tänker på är att icke-diffusa reflektioner kommer se konstiga ut. Inte bara nästintill spegelblanka ytor som fönster, bord, golv etc, utan nästan allting ändrar sig något beroende på vinkeln mellan ytan, ljuskällan, och ögat/kameran.

Sedan känns det ju för övrigt som att det i princip ALLTID finns saker "bakom" andra saker när linserna sitter närmare varandra än ögonen. Men de får väl ha lite smart AI som fyller i det då.

Men ska bli mycket spännande att se! Synd att man har en iPhone 14 Pro... Hade ju tänkt ha den 5+ år, men nu finns det väl risk att man vill uppgradera för att få "spatial video".