Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbi:

Har ingen erfarenhet av väskorna, men för inspiration kan jag säga att jag nyss åkte till Nordkapp ca 550mil med en drybag och ett lastnät spännt över passagerarsadeln på en 1200gs. Detta funkade utmärkt tyckte jag.

Wow!
Vore kul att höra mer om. Vad har du för hoj?
Tog du in på olika boenden eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Wow!
Vore kul att höra mer om. Vad har du för hoj?
Tog du in på olika boenden eller?

Vi åkte från Göteborg upp till Nordkapp genom svenska östkusten och Narvik. Sedan hemvägen blev över Lofoten, Vildmarksvägen, Atlanterhavsveien, Trollstigen och Geiranger.
Jag åkte denna gång på R1200GS från 2005. Vi sov mest i tält men även i några stugor på campingar.
Några icke doxxande bilder:

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbi:

Vi åkte från Göteborg upp till Nordkapp genom svenska östkusten och Narvik. Sedan hemvägen blev över Lofoten, Vildmarksvägen, Atlanterhavsveien, Trollstigen och Geiranger.
Jag åkte denna gång på R1200GS från 2005. Vi sov mest i tält men även i några stugor på campingar.
Några icke doxxande bilder:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tack, låter grymt!

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

En förvaringsfråga:

Har eventuellt möjlighet att skaffa ett förråd i min bostadsförening för en billig peng. Kruxet är att motorcykeln får inte plats (vi snackar några centimeter dessvärre) helt perfekt.

Min tanke är att köpa en MC-lyft (typ en sådan här från biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/mc-lyf..., ta av framdäcket så att den får plats i förrådet och ha den stående på lyften under de kalla månaderna. Sätter ett par spännband också så att inget olyckligt skulle hända.

Fördelen här är ju att det blir billig förvaring nära hemmet. Nackdelen är att jag måste plocka av framdäcket vilket jag aldrig gjort tidigare då jag bara kört en säsong.

Skulle denna lösningen fungera om än inte helt optimalt?
Hojen är en Honda CB500F.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

En förvaringsfråga:

Har eventuellt möjlighet att skaffa ett förråd i min bostadsförening för en billig peng. Kruxet är att motorcykeln får inte plats (vi snackar några centimeter dessvärre) helt perfekt.

Min tanke är att köpa en MC-lyft (typ en sådan här från biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/mc-lyf..., ta av framdäcket så att den får plats i förrådet och ha den stående på lyften under de kalla månaderna. Sätter ett par spännband också så att inget olyckligt skulle hända.

Fördelen här är ju att det blir billig förvaring nära hemmet. Nackdelen är att jag måste plocka av framdäcket vilket jag aldrig gjort tidigare då jag bara kört en säsong.

Skulle denna lösningen fungera om än inte helt optimalt?
Hojen är en Honda CB500F.

Tack!

Det ser ut som att avgassystemet är draget under på din hoj.
https://autotimes.vn/wp-content/uploads/2021/09/Honda-CB500F-...
Det är inte helt lyckat att lyfta i ljuddämparen och jag kan inte se att det finns några lämpliga punkter att lyfta i.

Annars är det inga större problem att ta av framhjulet.

Jag hade nog försökt montera ett centralstöd istället. Det lyfter bakhjulet men du kan ju spänna ner bakänden så får du upp framhjulet istället.
https://www.aventour.se/sv/centralstod-honda-cb500f.html

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

En förvaringsfråga:

Jag vet att vissa föreningar inte tillåter fordon med lättantändliga vätskor att förvaras i förråd.
Det är något du bör kolla upp innan du spinner vidare på att förvara den i det tilltänkta utrymmet!

Permalänk
Medlem

Jag och 2st polare hade tänkt att ta tungt mc kort (26åriga grabbar)

Vi har kört mycket moped och lite cross emellan åt.

Jag hade tänkt att vi börjar med Risk1 och Risk2 och sen tar några lektioner till våren och förhoppningsvis har vi någon att övningköra med då också.

Några nackdelar att ta Risk1 och Risk2 i början av utbildningen?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Jag hade tänkt att vi börjar med Risk1 och Risk2 och sen tar några lektioner till våren och förhoppningsvis har vi någon att övningköra med då också.

Nej, gör bort dom asap! Iaf här norröver är det begränsat med tider. Kan vara bra att ha kört nångång innan ni åker på risk2an iaf då det är lite kurv och bromsteknik

Lycka till med kortet!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Risk 1 kan du ta direkt det är bara att lyssna på någon som säger att droger och alkohol är dåligt.
Risk 2 bör man ta efter att man övningskört åtminstone några gånger eftersom man får köra lite då och ska klara vissa moment.

Permalänk

Har nu äntligen skaffat mitt MC-kort! Söker lite vägledning, tacksam för tankar och funderingar.

Skaffa MC nu i höst vs i vår (är det mycket billigare? värt det relativt till kostnader för försäkring och förvaring, måste hyra plats för förvaring).

Värt att skaffa utrustning i höst? (billigare? mer värt att åtminstone skaffa sånt som inte förändras som typ ryggskydd, att köpa en uppsättning kläder kanske är dumt för olika kläder passar olika väder?

Funkar olika intercom-system med varandra eller måste jag skaffa samma som min kompis har (SENA SLR2)?

Jag är väldigt intresserad av sports tourer, gillar att köra lite mer upprätt men vill samtidigt inte ha en regelrätt tourer. Tittar främst åt kawasakis håll men vilka är bäst rent objektivt? Letar jämförelser men tycker det utbudet varit väldigt skralt.

Vissa saker kanske är uppenbara här men släppte allt tills jag äntligen tog kortet och nu vill man ju veta allt på en gång

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Har nu äntligen skaffat mitt MC-kort! Söker lite vägledning, tacksam för tankar och funderingar.

Skaffa MC nu i höst vs i vår (är det mycket billigare? värt det relativt till kostnader för försäkring och förvaring, måste hyra plats för förvaring).

Värt att skaffa utrustning i höst? (billigare? mer värt att åtminstone skaffa sånt som inte förändras som typ ryggskydd, att köpa en uppsättning kläder kanske är dumt för olika kläder passar olika väder?

Funkar olika intercom-system med varandra eller måste jag skaffa samma som min kompis har (SENA SLR2)?

Jag är väldigt intresserad av sports tourer, gillar att köra lite mer upprätt men vill samtidigt inte ha en regelrätt tourer. Tittar främst åt kawasakis håll men vilka är bäst rent objektivt? Letar jämförelser men tycker det utbudet varit väldigt skralt.

Vissa saker kanske är uppenbara här men släppte allt tills jag äntligen tog kortet och nu vill man ju veta allt på en gång

Grattis. Alltså är väl billigare att köpa beg på hösten kontra våren men annars är det nog inte alltför stor skillnad ute hos handlare vad jag har sett?

Utrustning är det väl mest att hålla utkik på reor och framförallt prova hjälm, skor osv så det sitter bra så man vet vad man vill ha.
intercom-system har varit dåliga på att prata med varandra men har blivit bättring vad det gäller nya modeller. Har mest funkat via blåtand vad jag har läst mig till. Tror det är på gång bättring här ifrån både Cardo och Sena.

https://motogearnuts.com/pairing-cardo-sena/
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/motorc...

Svårt för oss att bedöma vad du ska för hoj. Du får provköra olika och se vilka du sitter bra på helt enkelt och vilka som känns rätt.

Visa signatur

||Ryzen 3700X, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Asus GTX 1070, 1TB SSD, 480GB SSD|| Surface Pro 2017 || Samsung a52s|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Smileduck:

Jag upplever att det är nu på hösten man kan göra fynd på motorcyklar, nu när säsongen börjar dra åt sitt slut.

Visserligen kan man hitta kap på vårkanten också, men känns mer som att folk säljer på hösten för att nästa säsong vara redo med en ny hoj.