R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.
Frågor angående enheters synlighet i trådlöst och trådbundet nätverk
Förutsättningar:
Alla enheter nedan ligger på samma nätverk
Portar på switchen:
1 Inkommande från router
2 Unifi AP 1 (med SSID 1 & 2)
5 Unifi Cloud Key
6 Dator
8 Unifi AP 2 (med SSID 1 & 2)
samt
Skrivare kopplad via wifi till AP 1 på SSID 2
SSID 1 har Client Device Isolation aktiverat, alltså enheterna kan inte se varandra i nätverket
SSID 2 har inte Client Device Isolation aktiiverat
<Uppladdad bildlänk>
Frågorna jag har är:
Kan datorn hitta skrivaren i nätverket då skrivaren är kopplad via wifi?
Kan enheter i SSID 1 hitta datorn i nätverket då den är ansluten med kabel?
Hur du ansluter klienten påverkar inte vilket nät de är anslutna på, du kan ha skrivare via wifi och nå den via en kablad klient om de har lanet korrekt konfat och det samma gäller för ssids, du kan ha olika ssid på samma nät och det går ju även att routa trafik mellan olika nät om man konfar på det sättet, däremot innebär väl klientisolation att det finns nån brandvägg som stoppar trafik till annat än internet så där stoppas nog trafiken.
Hur du ansluter klienten påverkar inte vilket nät de är anslutna på, du kan ha skrivare via wifi och nå den via en kablad klient om de har lanet korrekt konfat och det samma gäller för ssids, du kan ha olika ssid på samma nät och det går ju även att routa trafik mellan olika nät om man konfar på det sättet, däremot innebär väl klientisolation att det finns nån brandvägg som stoppar trafik till annat än internet så där stoppas nog trafiken.
Tack så mycket för svar och förklaring.
däremot innebär väl klientisolation att det finns nån brandvägg som stoppar trafik till annat än internet så där stoppas nog trafiken.
”Väl”?
Så uppfattar inte jag kryssrutan ”client isolation”. Jag uppfattar den som en layer 2-grej, man hindrar helt enkelt ”switching” av trafik inom WiFi-chippet och tvingar upp paketen/ramarna i CPU. Var trafiken tar vägen därifrån beror på om/hur man brandväggar och/eller VLAN-taggar den. Har man inte gjort det kan trafiken i min naiva uppfattning gå vart som helst. Kryssrutan sitter på ett SSID och kan i min mening inte förväntas ha någon effekt utanför detta. Detta gälleri det här fallet trafik som befinner sig på en AP, där finns inte nödvändigtvis någon brandvägg alls (men jag vet inte hur Ubiquitys default-AP-uppsättning ser ut).
Jag kan ha fel. Men det spelar mindre roll, för om man bryr sig är det här naturligtvis något man testar själv. När man jobbar professionellt tillsammans med nätverkstekniker lär man sig rätt snabbt att de aldrig testar sin skit och att man oavsett allt annat alltid ska verifiera att saker fungerar som man förväntar sig, både positiva och negativa testfall.
- Igår Nvidias kommande Blackwell-arkitektur kan få 33 procent fler CUDA-kärnor 34
- Igår Iphone 15 Pro uppges ha problem med överhettning 34
- 28 / 9 Raspberry Pi 5 lanserad – dubbel prestanda och PCI Express 146
- 27 / 9 Meta lanserar Quest 3 den 10 oktober 96
- 27 / 9 Samsungs minnesmoduler gör bärbara datorer enklare att uppgradera 18
- Igår Start 19:00 – Final i Komplett Bonanza Live med lyckohjul och smaskiga drops 440
- Igår Franska myndigheter gjorde tillslag på Nvidia-kontor 23
- Igår Epic Games varslar personal – har spenderat för mycket pengar 44
- Igår Tävla inför Komplett Bonanza Live – Tema dundersnygg data 440
- 28 / 9 Google täpper allvarlig säkerhetsbrist i Chrome – två dagar efter upptäckten 9
- Hej! skulle vilja ha proffsens åsikter om mitt amatör dator bygge på inet.0
- Elbilar - Tråden för intresserade21621
- Epic Games varslar personal – har spenderat för mycket pengar44
- Meta Quest 396
- AMD:s FSR 3 med interpolering anländer idag62
- Adrenalin Edition Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames0
- Komplett Geek Week och Bonanza 8 - Diskussion440
- Nvidias kommande Blackwell-arkitektur kan få 33 procent fler CUDA-kärnor34
- Olåst men brandat (Tele2) 4G-modem borde väl kunna köra med annan operatör, eller?!0
- Spärra Apple Pay?14
- Säljes define 7 compact solid black och Prusa MK3 frame
- Köpes Synology/Qnap NAS 4-8 Bay omgående
- Köpes Trådlöst headset Xbox one s
- Säljes Gigabyte 3070 Ti Gaming OC säljes
- Säljes Chassi Aio Psu samt lite fläktar
- Säljes Asus TUF Dash F15 DE tangentbord
- Köpes EVGA z790 Dark Kingpin/Asus Rog z790 Apex
- Köpes Surfplatta/touchskärm för Home assistant
- Säljes Mini-itx dator utan gpu säljes
- Säljes Logitech z906 5.1 system.
- Nvidias kommande Blackwell-arkitektur kan få 33 procent fler CUDA-kärnor34
- Iphone 15 Pro uppges ha problem med överhettning34
- Start 19:00 – Final i Komplett Bonanza Live med lyckohjul och smaskiga drops440
- Grafikprestanda i Counter-Strike 239
- Franska myndigheter gjorde tillslag på Nvidia-kontor23
- Epic Games varslar personal – har spenderat för mycket pengar44
- AMD:s FSR 3 med interpolering anländer idag62
- Tävla inför Komplett Bonanza Live – Tema dundersnygg data440
- Windows 12 får Chrome OS-liknande specialversion10
- Google täpper allvarlig säkerhetsbrist i Chrome – två dagar efter upptäckten9
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- The Elder Scrolls: Castles släpps från ingenstans – till mobila format igår
- Max Payne-remakes är ett "stort, stort projekt" igår
- Spider-Man 2, Forza Motorsport, Assassin's Creed Mirage spelar vi i helgen – och du? igår
- Sony suddar ut spår av Star Wars: KotOR-remaken – vad händer? igår
- Epic sparkar 16 procent av personalen igår