Apple överraskar med tidigt släpp av Mac OS Sonoma

Permalänk
Medlem

Sådant här som gör en misstänksam. Tror ju generellt inte på BS om saker som påstås ske i det fördolda. Men TPM har funnits länge, helt plötsligt så blir det ett krav i de båda konsumentinriktade proprietära operativsystemen.
Man anar nästan en styrning eller "önskemål" från samma myndigheter som vill införa chat control och massövervakning.

Undrar när bara mjukvara köpt från godkända app store-tjänster går att installera och köra. 2030?
Ska man förvänta sig att bilder, ljud och video bara kan visas/spelas med godkänd nyckel där någonstans också?
Och undrar när Open Source OS blockeras från internetaccess. 2035? 2040?

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen widget:arna på skrivbordet. Superbekvämt med all den information direkt när man startar upp datorn.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | Corsair SF750 | Lian Li O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sådant här som gör en misstänksam. Tror ju generellt inte på BS om saker som påstås ske i det fördolda. Men TPM har funnits länge, helt plötsligt så blir det ett krav i de båda konsumentinriktade proprietära operativsystemen.
Man anar nästan en styrning eller "önskemål" från samma myndigheter som vill införa chat control och massövervakning.

Undrar när bara mjukvara köpt från godkända app store-tjänster går att installera och köra. 2030?
Ska man förvänta sig att bilder, ljud och video bara kan visas/spelas med godkänd nyckel där någonstans också?

Den vinkeln har jag jag inte tänkt på. Däremot så tror jag att datortillverkare av alla de slag försöker hitta bättre försäljningsvinklar än "mer prestanda" då vissa målgrupper inte längre märker någon skillnad ändå och inte upplever sin gamla dator som långsam. Mao det finns ekonomiskt incitament att plötsligt tänka jättemycket på "säkerheten".

Däremot så är det ju inte konsekvent tänkt här med "säkra" macar och Sonoma. De tillåter ju fortfarande 2019 iMac som saknar T2. Deras cut-off går mer eller mindre på årtal* just nu och slutmålet verkar vara att få dumpa all intel-kod så snart som möjligt.

*med en courtesy extension till 2017 iMac Pro antar jag för att den kostade så jäkla mycket.

Visa signatur

i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | GTX Titan X (Pascal) | En hel hög andra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skrivet av Teddis:

Den vinkeln har jag jag inte tänkt på. Däremot så tror jag att datortillverkare av alla de slag försöker hitta bättre försäljningsvinklar än "mer prestanda" då vissa målgrupper inte längre märker någon skillnad ändå och inte upplever sin gamla dator som långsam. Mao det finns ekonomiskt incitament att plötsligt tänka jättemycket på "säkerheten".

Däremot så är det ju inte konsekvent tänkt här med "säkra" macar och Sonoma. De tillåter ju fortfarande 2019 iMac som saknar T2. Deras cut-off går mer eller mindre på årtal* just nu och slutmålet verkar vara att få dumpa all intel-kod så snart som möjligt.

*med en courtesy extension till 2017 iMac Pro antar jag för att den kostade så jäkla mycket.

En stor del varför TPM eller t.ex T2 och andra mer oberoende säkerhetskretsar blivit populära handlar om säkerhet från intrång och stöld av din dator. Det är väl kanske en konsekvens av att folk nuförtiden kör laptops by default och inte stationära datorer hemma.

Den allmänna hotbilden har ökat markant och att det behövs en säker kedja från boot till inloggning som är skyddad på något vis. För att åstakomma t.ex full disk encryption behöver nyckeln/hashen för att låsa upp ditt filsystem placeras någonstans kan skyddas från att boota ett annat OS på din dator.

Samma sak kanske du behöver kunna lagra privata nycklar i applikationer i något som anses mer säkert än en process körandes i OSet. Med det sagt är implementationerna av upplåsning av TPM inte alltid så säkra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

En stor del varför TPM eller t.ex T2 och andra mer oberoende säkerhetskretsar blivit populära handlar om säkerhet från intrång och stöld av din dator. Det är väl kanske en konsekvens av att folk nuförtiden kör laptops by default och inte stationära datorer hemma.

Den allmänna hotbilden har ökat markant och att det behövs en säker kedja från boot till inloggning som är skyddad på något vis. För att åstakomma t.ex full disk encryption behöver nyckeln/hashen för att låsa upp ditt filsystem placeras någonstans kan skyddas från att boota ett annat OS på din dator.

Samma sak kanske du behöver kunna lagra privata nycklar i applikationer i något som anses mer säkert än en process körandes i OSet. Med det sagt är implementationerna av upplåsning av TPM inte alltid så säkra...

Att säkerhet leder till säkerhet fattar jag Men att man obsoletear allt gammalt med slagordet säkerhet är en liten annan sak i mina ögon. Där ser man pengaspåret.

Visa signatur

i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | GTX Titan X (Pascal) | En hel hög andra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att säkerhet leder till säkerhet fattar jag Men att man obsoletear allt gammalt med slagordet säkerhet är en liten annan sak i mina ögon. Där ser man pengaspåret.

Indeed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5 år är ju ändå bättre än både Android och Windows 11

Man kan absolut välja det argumentet som stödjer ens egen ståndpunkt, jag vet inte hur Android var relevant här...

Windows däremot har ju direkt motsatt problem - På tok för gamla datorer som fortfarande pallar med och därmed dras med säkerhetsrisker.

Du kan köra Windows 11 på en Pentium 4 vilket ger en supporttid på 23 år (and counting) men användarvänlighet blir såklart lidande.

Jättebra att man bryter snabbt - ARM har en klart ljusare framtid än x86. Chromebooks för 3000kr har ju support i 10 år, om man ju ska vara sån.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan köra Windows 11 på en Pentium 4 vilket ger en supporttid på 23 år (and counting) men användarvänlighet blir såklart lidande.

Nja, första 64-bitars versionen av Pentium 4 kom väl 2004?

Sedan är det väl konstigt om Windows 11 som 64-bitars OS skulle ha lägre krav än Windows 8/10 32-bit?

Hade fått för mig att min gamla IBM Thinkpad T43p från 2005 är bland det äldsta som Windows 10 kan rulla på. Äldre CPU:er saknar instruktioner som krävs.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NX_bit

Ser ingen som lyckats få Windows 11 att rulla på något äldre än från 2006, då även första Pentium 4 64-bit verkar sakna en del instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, första 64-bitars versionen av Pentium 4 kom väl 2004?

Sedan är det väl konstigt om Windows 11 som 64-bitars OS skulle ha lägre krav än Windows 10 32-bit?

Hade fått för mig att min gamla IBM Thinkpad T43p från 2005 är bland det äldsta som Windows 10 kan rulla på. Äldre CPU:er saknar instruktioner som krävs.

Ser ingen som lyckats få Windows 11 att rulla på något äldre än från 2006, då även första Pentium 4 64-bit verkar sakna en del instruktioner.

Ja, helt rätt!
Jag hade faktiskt missat att 32-bit stödet försvann också (W10?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag hade faktiskt missat att 32-bit stödet försvann också (W10?)

Windows 11 slaktade effektivt alla enheter med 32-bitars UEFI, vilka Microsoft tidigare pushade för i form av små pekplattor och "computer sticks".

Är tacksam för att Windows 10 32-bit kommer supportas fram till 2032!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Man kan absolut välja det argumentet som stödjer ens egen ståndpunkt, jag vet inte hur Android var relevant här...

Windows däremot har ju direkt motsatt problem - På tok för gamla datorer som fortfarande pallar med och därmed dras med säkerhetsrisker.

Jättebra att man bryter snabbt - ARM har en klart ljusare framtid än x86. Chromebooks för 3000kr har ju support i 10 år, om man ju ska vara sån.

Du kan inte köra standardvarianten av windows 11, du måste ändra för att den ska ta bort kraven om TPM och secure boot, så jag håller inte med. Det var exakt därför jag tog upp Windows 11

Det kan nog gå att kringgå apples spärrar på liknande sätt om man nu ska jämföra päron med apelsiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag var inte tydligt. Batteritid försämras fortare mellan dag 1 och dag 700 än det gjorde innan. Tangenter som slutar fungera, utsidan som är mindre reptålig osv. Min anekdotiska erfarenhet är att hårdvaran skriker inte kvalitet som det har gjort förr med mina två första MacBook Pro.

Vilka modeller hade du innan och vilka har du nu? Tycker absolut att senaste modellerna håller god fysisk kvalitet.

Detta med macOS versioner som inte längre stöds av kapabel hårdvara håller jag med om. Bara det att Monterey rullar fint (och Windows 10 för den delen) på min Mac Pro från 2010 med lite trixande. Samtidigt har Apple gjort en del grejer med denna Mac Pro många år senare som ingen direkt förväntade sig, som att i firmware lägga till stöd för att starta MacOS från en NVMe-enhet.

Hade nog tyckt att vartannat år för ny MacOS vore lagom. Gillar att Windows 10 varit så långlivat och stöds på mycket och äldre hårdvara. Samtidigt känns det som att Apples progressiva inställning också får många tredjepartsutvecklare att hänga med i svängarna och anpassa sina appar till nya OS och dess API:er.

Visa signatur

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | macOS 12 Monterey: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Permalänk
Datavetare

Nog för att jag brukar, och kommer även denna gång, vänta ett par månader med att installera nya versionen av MacOS.

Angående att Apple går för fort fram med MacOS: är väl ändå bra att det finns alternativ?

MacOS passar dem som tycker värdet att relativt snabbt släppa äldre teknik för att få ut maximalt av de senaste generationerna, det istället för att sitta med ny teknik som i praktiken aldrig kommer använda under den tid den generationen tekniken introducerades i är aktuell.

Tycker MacOS är lysande som desktop OS just av den anledning, men av samma anledning är det inte på kartan som server OS (där är Linux allt förstavalet och Windows om det finns historiska själ att klamra sig fast vid det).

Är alltid segt om man råkar sitta på HW som fortfarande utför sin uppgift, men relativt snabbt blir inaktuell. Gillar t.ex. Microsoft Surface, men där finns ett målande exempel där Surface Pro 5 endast fick stöd för senaste generationen i 4 år (lanserades 2017, stödjer inte officiellt Windows 11 som lanserades 2021).

I fallet M1/M2 är det värt att notera att båda "endast" stödjer ARMv8.5. Finns en del rätt trevliga nyheter i ARMv9.x och gissar att MacOS kommer vara relativt snabb (d.v.s. kanske 5-7 år efter första Apple Silicon med ARMv9.x stöd) kommer droppa stödet för ARMv8.x. Gör man inte det kommer användandet av dessa nyheter bli betydligt mer nischade än om det är "base-line".

Vill man köra en dator >10 år är ändå Linux det bättre valet och nu börjar även "Apple Silicon" få någon form av vettigt Linux stöd (men är en bit kvar innan det är "production redo" i.m.h.o).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående att Apple går för fort fram med MacOS: är väl ändå bra att det finns alternativ?

Tänkte just så ett tag.

Håller med om att det är bästa att vänta i alla fall till första punktuppdateringen av ett nytt macOS-släpp. Men det verkar ändå som de flesta tycker det funkar rätt bra redan. Har trots allt testats i flera månader och varje macOS-släpp behöver inte nödvändigtvis te sig som förra årets – det kan vara bättre (eller så klart också sämre).

Ska bli kul att se hur det blir med Linux på Apples kisel när det mognat lite. Alltså pingvinen vuxit upp – äpplet får vi hoppas redan har mognat (hårdvarvarumäsdigt).

Förlåt, jag är trött...

Visa signatur

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | macOS 12 Monterey: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tänkte just så ett tag.

Håller med om att det är bästa att vänta i alla fall till första punktuppdateringen av ett nytt macOS-släpp. Men det verkar ändå som de flesta tycker det funkar rätt bra redan. Har trots allt testats i flera månader och varje macOS-släpp behöver inte nödvändigtvis te sig som förra årets – det kan vara bättre (eller så klart också sämre).

Ska bli kul att se hur det blir med Linux på Apples kisel när det mognat lite. Alltså pingvinen vuxit upp – äpplet får vi hoppas redan har mognat (hårdvarvarumäsdigt).

Förlåt, jag är trött...

Jag väntar en hel OS-release vanligtvis
Då vet man att man hamnar på en stabilare och mognare plattform och alla ens applikationer fungerar.
Om det inte är något som tvingar mig att gå upp på grund av någon integration med hörlurar eller iOS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag väntar en hel OS-release vanligtvis
Då vet man att man hamnar på en stabilare och mognare plattform och alla ens applikationer fungerar.
Om det inte är något som tvingar mig att gå upp på grund av någon integration med hörlurar eller iOS etc.

Ojdå. Så illa tycker jag verkligen inte att det brukar vara. Framförallt inte att det är problem med applikationer som inte fungerar. Men visst, det är inte fel att tänka som du gör – många månader av buggfixar är så klart inte fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ojdå. Så illa tycker jag verkligen inte att det brukar vara. Framförallt inte att det är problem med applikationer som inte fungerar. Men visst, det är inte fel att tänka som du gör – många månader av buggfixar är så klart inte fel.

PhaseOne med Capture One Pro har exempelvis varit sega att släppa stöd tyvärr. Men även andra t.ex emulatorer har haft lite stök till och från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

PhaseOne med Capture One Pro har exempelvis varit sega att släppa stöd tyvärr. Men även andra t.ex emulatorer har haft lite stök till och från.

Aha, ja det finns några undantag där det av någon anledning är väldigt känsligt med OS:et. Kom att tänka på Pro Tools som också historiskt varit väldigt snävt med kraven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till Sonoma på min MacBook Pro M1 Pro igår. Gick från Monterey och fick närmare 20% prestandaboost i Metal i GeekBench 6

https://browser.geekbench.com/v6/compute/compare/1003450?base...

Ska bli kul att se hur bra Diablo II Resurrection flyter på!

Edit: Gick från Monterey och inte Ventura, så boosten från macOS 13 till 14 är antagligen betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Nu är OnyX släppt till Sonoma!

https://titanium-software.fr/en/onyx.html

Hittills fungerar alla program lika fint i Sonoma som i Monterey och Ventura för mig. Som vanligt gäller det att hålla tungan rätt i mun när man installerar Adobes trasiga programvaror.