Konstiga slumpmässiga lagg när internet spikar

Permalänk
Medlem

Konstiga slumpmässiga lagg när internet spikar

Stationära datorn i Sign.

Jag får konstiga spontana lagg som är att datorn laggar till/går långsamt i 1-2s för att sedan typ speeda upp ½s för att kompensera för de 1-2s lagg/frys tiden. Har haft aktivitetshanteraren uppe när det händer och där visar det ingen plötslig belastning i processer för verken ram/cpu/gpu/hdd/nätverk.

Men går jag till prestandan för att titta på graferna så har jag upptäckt att när laggen kommer för datorn så är det vid tillfället när dataflöde/internet är lågt runt 7,7-15Mbit/s för att sedan spika till 80-100Mbit/s men datorn laggar inte till varje gång när det spikar så det är fortfarande slumpmässigt. Men jag kan inte hitta orsaken till spikarna. Förutom det så fungerar allt utan problem och normalt, jag har sökt igenom datorn med antivirusprogram och det hittar inget.

Så mina idéer har nu tagit slut så vänder mig hit.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Känner tyvärr inte igen problemet, då ingen annan svarat så börjar jag med det generella.
Har du uppdaterad Bios och andra drivrutiner?

När jag var yngre och spelade en del så användes termen lagg för fördröjning och hack vid låga fps.
Det du beskriver låter som nätverksrelaterat, men bara dubbelkollar, din fps är stabil vid problem? (Din responstid/ping bör gå upp vid nätverksproblem)

Sker det i alla spel?

Är du inkopplad via nätverkskabel eller wifi?

Jag tänker två orsaker just nu:
1. Bugg i spelet.
2. Något som faktiskt sänder data.
Vid full belastning händer just de du beskrivit, datan får inte plats och måste prioritera vilken som skall skickas först.
Utan QoS så hamnar din speldata i kö och du upplever lagg.

Permalänk
Medlem

Använder du något på hårddisken när det händer? Hårddisken kanske behöver spinna upp.

Pröva att inaktivera antiviruset och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Känner tyvärr inte igen problemet, då ingen annan svarat så börjar jag med det generella.
Har du uppdaterad Bios och andra drivrutiner?

När jag var yngre och spelade en del så användes termen lagg för fördröjning och hack vid låga fps.
Det du beskriver låter som nätverksrelaterat, men bara dubbelkollar, din fps är stabil vid problem? (Din responstid/ping bör gå upp vid nätverksproblem)

Sker det i alla spel?

Är du inkopplad via nätverkskabel eller wifi?

Jag tänker två orsaker just nu:
1. Bugg i spelet.
2. Något som faktiskt sänder data.
Vid full belastning händer just de du beskrivit, datan får inte plats och måste prioritera vilken som skall skickas först.
Utan QoS så hamnar din speldata i kö och du upplever lagg.

Det händer i olika spel på olika diskar från SSD till HDD. När det händer i spel så fryser spelet till 1-2s för sedan snabbspola framåt ½s för att kompensera för frys/laggtiden

Skrivet av CymbalCrasher:

Använder du något på hårddisken när det händer? Hårddisken kanske behöver spinna upp.

Pröva att inaktivera antiviruset och se om problemet kvarstår.

Har testat det men problemet är att de är helt slumpmässigt och när det händer så i de spel jag spelar är på SSD och jag ser inget konstigt i aktivitetshanteraren att någon SSD/HDD blir aktiva i samma veva.

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem med slumpmässiga hack/lagg i datorn och efter jag installerade HWMonitor så ser jag att när lagget uppstår så hoppar CPUn klustren från 2-3% belastning till 30% belastning under 1½sekund för att sedan återgå till 2-3% belastning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du beskriver inte vad du gör när det hackar. Om det är strömmad video så skulle det kunna vara förväntat beteende om man får ett kort avbrott och sedan buffrar upp tills buffern är full igen.

Gigabyte specar inte vilken krets för trådat LAN de använt på moderkortet, mer än att det är Intel. Vissa av Intels kretsar i olika generationer har kända hårdvarufel som mer eller mindre kan kompenseras i drivrutiner. Ifall det är trådad uppkoppling du använder kan du titta om du kan lista ut exakt vilken krets som används och surfa på kända problem för den. En workaround skulle i så fall kunna vara att köra WiFi — som också finns på moderkortet, även det med ospecificerad krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det händer i olika spel på olika diskar från SSD till HDD. När det händer i spel så fryser spelet till 1-2s för sedan snabbspola framåt ½s för att kompensera för frys/laggtiden

Har testat det men problemet är att de är helt slumpmässigt och när det händer så i de spel jag spelar är på SSD och jag ser inget konstigt i aktivitetshanteraren att någon SSD/HDD blir aktiva i samma veva.

Gissar också på något som försöker få access till din hdd.
Kan vara något annat program och access behöver inte syns som aktivitet i Aktivitetshanteraren.
Har du testat koppla ur din hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du beskriver inte vad du gör när det hackar. Om det är strömmad video så skulle det kunna vara förväntat beteende om man får ett kort avbrott och sedan buffrar upp tills buffern är full igen.

Gigabyte specar inte vilken krets för trådat LAN de använt på moderkortet, mer än att det är Intel. Vissa av Intels kretsar i olika generationer har kända hårdvarufel som mer eller mindre kan kompenseras i drivrutiner. Ifall det är trådad uppkoppling du använder kan du titta om du kan lista ut exakt vilken krets som används och surfa på kända problem för den. En workaround skulle i så fall kunna vara att köra WiFi — som också finns på moderkortet, även det med ospecificerad krets.

Som sagt så är laggen helt slumpmässiga de kan komma när jag spelar, tittar på twitch/streaming eller när jag bara surfar men sedan kan de dröja timmar/dagar innan de kommer tillbaka helt slumpmässiga. Så jag kan ej återskapa eller tvinga fram det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Som sagt så är laggen helt slumpmässiga de kan komma när jag spelar, tittar på twitch/streaming eller när jag bara surfar men sedan kan de dröja timmar/dagar innan de kommer tillbaka helt slumpmässiga. Så jag kan ej återskapa eller tvinga fram det.

Jag hade liknande problem tidigare. De försvann när jag tog bort växling av bakgrundsbild i Windows och bytte till en statisk bakgrund. Vet inte om det faktiskt var kopplat till mitt problem, men jag tyckte att problemet försvann när jag bytte till statisk bild.

Sedan är ett generellt tips att gå igenom alla program du har installerat på datorn och avinstallera de du inte använder. Jag har gjort detta många gånger på mina föräldrars dator när de tycker att den beter sig konstigt. Enligt egen utsago installerar de aldrig något, men ändå finns det massor där. Jag brukar även gå in under Startappar i Aktivitetshanteraren och stänga av det mesta där. Upptäcker man att man saknar något som tidigare startat själv så kan man ju bara aktivera det igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Efter en del felsökande och övervakning av systemet för att hitta de konstiga laggen/oflytet i spel fast man har över 120fps så fick man känslan av att bilen/gubben/båten etc ¨hoppa¨ fram i spelen.

Men nu har man löste det iaf: Det va 3D delen för GPU:n som spökade/hoppade till 100% utan anledning och efter lite sökande på google så va lösningen att uppdatera bio:s och efter man uppdaterade bios/moderkortet till senaste uppdateringen så har problemet försvunnit

Visa signatur