Permalänk
Medlem

Min skärm slutade funka

Hej, i föregår när jag använde min dator så funkade båda mina skärmar men nu idag när jag startade datorn så ville inte min första skärm få bild på sig.
Har inte haft problem innan med den men nu visar den bara ”DisplayPort no signal”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre101:

Hej, i föregår när jag använde min dator så funkade båda mina skärmar men nu idag när jag startade datorn så ville inte min första skärm få bild på sig.
Har inte haft problem innan med den men nu visar den bara ”DisplayPort no signal”

Prova att dra ut strömsladd till berörd monitor och vänta en stund innan du pluggar i den igen. Starta sedan datorn.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Reset the graphics card driver on Windows

Win + Ctrl + Shift + B

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Prova att dra ut strömsladd till berörd monitor och vänta en stund innan du pluggar i den igen. Starta sedan datorn.

Funkade inte tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Reset the graphics card driver on Windows

Win + Ctrl + Shift + B

didnt work

Permalänk
Medlem

Pröva med att starta upp med enbart en skärm?

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Byt sedan kabeln mellan skärmarna

Visa signatur

Permalänk

Funkar skärmen med nån annan hårdvara? Annan dator, spelkonsoll m.m.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmen fungerar nog alldeles normalt. Det faktum att ”DisplayPort no signal” dyker upp är ett tecken på det. Det meddelandet i sig säger väldigt mycket. Skärmen försöker berätta: "Hej! Jag är här och fungerar. Men det kommer ingen bildsignal på Displaport-anslutningen".

Den första frågan är då förstås, ska det ens vara bild på Displayport? En av de vanligaste orsakerna till "fel på skärmen", den att skärmen är ställd (medvetet eller omedvetet) till att visa bilden på fel anslutning än den man använder. Skärmen står på Displayport när man använder HDMI – eller viceversa. Been there, done that. Någon gång är ju första gången.

Ska det faktiskt vara Displayport som används mellan dator och skärm är detta ytterligare en ledtråd. Ingen signal kommer fram. Där är några vanliga förklaringar följande:

(1) Bildskärmssladden är lös och sitter inte i riktigt rätt någon av ändarna. Displayport generellt är lite mer benägen till detta med en låsmekanism på en del sladdar som gör att man först inte riktigt trycker in kabeln hela vägen. Eller så var den en gång intryckt men nu har den lossnat.

(2) Det är glappkontakt. Kabeln kan vara glapp och sliten, särskilt i kontakterna. Även glappkontakt som följd av slitage på kontakterna i antingen skärmen eller grafikkortet förekommer. Jordens dragningskraft på kablar som hänger i kontakterna har med tiden en effekt. Även fästningen mot PCB:erna i dator och skärm kan börja glappa med tiden när tunga kablar hänger som en hävstång mot kretskorten.

(3) Kabeln är trasig. Detta händer förr eller senare. Nej, kablar är inte undantag från fysikens lagar. Jordens dragningskraft som nämnt ovan. Kontaktytor oxiderar. Plasten stelnar, spricker och blottar koppartråd som med hjälp av gravitation och dragande in/ut med kabeln leder till att kontaktering släpper eller kortslutning. Kanske inte syns på utsidan att kabeln är trasig inuti. Men ja: kablar kan sluta fungera till synes "bara sådär".

(4) Grafikkortet bråkar. Kan vara fysiskt, likt ovan nämnda slitage på kontakterna. Något med drivrutiner. Strömförsörjningen i datorn, etc. Bara detta är ett helt ämne i sig. TS har i alla fall två skärmar anslutna och där kan ju deduktionen säga en hel del. Den skärm som fortfarande visar bild, är den till exempel ansluten till samma grafikkort? Då lär själva grafikkortet fortfarande fungera och det pekar mer mot svar (3).

(5) Windows/inställningarna är fel. Man försöker köra en upplösning som inte fungerar. När man likt TS har två skärmar är det guldläge till felsökning, för man kan se i Windows om skärmen syns där eller inte. Känner inte Windows vid skärmen utan bildsignal är det ingen elektrisk förbindelse mellan dem. Då kan det vara något av alla ovanstående. Om skärmen erkänns av Windows finns en elektriskt förbindelse men kabeln kan inte överföra signalen. Pekar då mest mot (2) och (3).

Så, nu har vi fem möjliga orsaker. Inget av det handlar om att skärmen slutat fungera. Det är bara det gamla vanliga att när skärmen inte längre visar bild, är den första tanken att det är skärmen det är fel på. Oftast är det inte så. När skärmen verkligen slutar fungera får man vanligtvis inga felmeddelanden alls.