Permalänk
Medlem

Rekommendera ram åt mig

Tjena

Jag tänkte uppgradera RAM-minnet i datorn har just nu 16 gb av detta "billigare" RAM
https://www.gskill.com/product/165/185/1536025052/F4-2666C19D...

Hoppas kunna få någon liten prestanda boost iaf om jag köper lite snabbare RAM och samtidigt köper ett 32 gb kit

Vilket kit rekommenderar ni till mig som sitter på ett B560M PRO VDH kort med en Intel i7 11700F processor?

bästa pris/prestanda som finns nu?

Permalänk

Dessa är med på QVL-listan https://www.msi.com/Motherboard/B560M-PRO-VDH/support#mem
Kingston Fury DDR4 4266MHz 2x16GB (KF442C19RB1K2/32)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5826702

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Dessa är med på QVL-listan https://www.msi.com/Motherboard/B560M-PRO-VDH/support#mem
Kingston Fury DDR4 4266MHz 2x16GB (KF442C19RB1K2/32)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5826702

Nice en tusenlapp var ju inte så farligt på Amazon dom får det nog bli då!

en fråga vad är QVL listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Nice en tusenlapp var ju inte så farligt på Amazon dom får det nog bli då!

en fråga vad är QVL listan?

QVL - qualified vendor list

Det är en lista över vilka komponenter tillverkaren har testat och verifierat kompatibilitet med.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

QVL - qualified vendor list

Det är en lista över vilka komponenter tillverkaren har testat och verifierat kompatibilitet med.

Aha okey

Är dom där minnena något som borde kunna ge en liten prestanda vinst över de jag har då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Aha okey

Är dom där minnena något som borde kunna ge en liten prestanda vinst över de jag har då?

Beror på vad du gör med datorn.

Kör du minnesintensiva program, kanske.

Men om det är spel, så kommer du förmodligen inte märka någon skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Beror på vad du gör med datorn.

Kör du minnesintensiva program, kanske.

Men om det är spel, så kommer du förmodligen inte märka någon skillnad.

Okey,

En till grej jag funderade över är när jag undersöker i mitt chassi så sträcker sig den ena fläkten på min Noctua U12A chromax black fläkt över 2 av RAM-slot platserna och den ena stickan jag har nu är precis så den ryms när fläkten sträcker sig över den. Det saknas kanske en halv centimeter innan den tar i fläktramen. Dom två sista platserna är precis framför fläkten så där är det inga bekymmer.

Vad jag förstår på Noctuas hemsida så ska U12A vara 100% ram compatibility, men det är ju märkligt när ena fläkten ändå skymmer två av platserna på moderkortet?

nu verkar ju de RAM-minnen som sitter i nu rymmas ändå om ändå precis, men ett par nya stickor kanske kräver mer utrymme i "djupled" om det är så man räknar dimensionerna? kanske är höjdled man säger jag vet inte.

eller är jag ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey,

En till grej jag funderade över är när jag undersöker i mitt chassi så sträcker sig den ena fläkten på min Noctua U12A chromax black fläkt över 2 av RAM-slot platserna och den ena stickan jag har nu är precis så den ryms när fläkten sträcker sig över den. Det saknas kanske en halv centimeter innan den tar i fläktramen. Dom två sista platserna är precis framför fläkten så där är det inga bekymmer.

Vad jag förstår på Noctuas hemsida så ska U12A vara 100% ram compatibility, men det är ju märkligt när ena fläkten ändå skymmer två av platserna på moderkortet?

nu verkar ju de RAM-minnen som sitter i nu rymmas ändå om ändå precis, men ett par nya stickor kanske kräver mer utrymme i "djupled" om det är så man räknar dimensionerna? kanske är höjdled man säger jag vet inte.

eller är jag ute och cyklar nu?

Frågan är befogad.

De minnena du har i datorn just nu bygger inget extra på höjden, men de nya som tipsades om är några milimeter högre pga kylflänsen som sitter på dem. Detta är även fallet på de flesta snabbare minnen. Vill du ha ett par kortare får du leta efter LP (low profile) minnen.

Men, om fläkten på din U12A skulle ta emot, kan du alltid flytta upp den. Clipsen som fläkten är fäst med gör att man kan flytta upp/ner fläkten ganska mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Frågan är befogad.

De minnena du har i datorn just nu bygger inget extra på höjden, men de nya som tipsades om är några milimeter högre pga kylflänsen som sitter på dem. Detta är även fallet på de flesta snabbare minnen. Vill du ha ett par kortare får du leta efter LP (low profile) minnen.

Men, om fläkten på din U12A skulle ta emot, kan du alltid flytta upp den. Clipsen som fläkten är fäst med gör att man kan flytta upp/ner fläkten ganska mycket.

Okey

det hjälper nog föga att flytta fläkten uppåt eller nedåt. Jag skulle behöva flytta den utåt närmre chassi sidan isåfall men den är ju nästan så den tar i glaset i sidan redan.

det går kanske flytta fläkten en liten bit utåt men inte massor

Permalänk
Medlem

Jag lägger gärna upp en bild, men vet inte hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag lägger gärna upp en bild, men vet inte hur.

Du trycker på förhandsgranska och klickar här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack, så där ser det ut där man kan se att fläkten sträcker sig över två av RAM-slot platserna och över den ena stickan som sitter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey

det hjälper nog föga att flytta fläkten uppåt eller nedåt. Jag skulle behöva flytta den utåt närmre chassi sidan isåfall men den är ju nästan så den tar i glaset i sidan redan.

det går kanske flytta fläkten en liten bit utåt men inte massor

Du menar alltså att det inte finns tillräckligt med utrymme mellan cpu-kylaren och chassits sidopanel i glas för att kunna flytta upp fläkten på kylaren några millimeter? Vilket chassi har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du menar alltså att det inte finns tillräckligt med utrymme mellan cpu-kylaren och chassits sidopanel i glas för att kunna flytta upp fläkten på kylaren några millimeter? Vilket chassi har du?

Jag tycker det känns tight, men några millimeter är nog inga problem det beror ju på hur mycket mer utrymme nya RAM-minnen behöver tänker jag.

Jag har ett Kolink Levante V2 Chassi

Man flyttar alltså upp fläkten när man flyttar närme chassi sidan? i min värld blir det att man flyttar den utåt men jag kanske tänker helt bakvänt då haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag tycker det känns tight, men några millimeter är nog inga problem det beror ju på hur mycket mer utrymme nya RAM-minnen behöver tänker jag.

Jag har ett Kolink Levante V2 Chassi

Man flyttar alltså upp fläkten när man flyttar närme chassi sidan? i min värld blir det att man flyttar den utåt men jag kanske tänker helt bakvänt då haha.

Ok.

Chassit har stöd för upptill 160mm höga cpu-kylare.
Noctua NH-U12A är 158mm

Så du har mer eller mindre 2mm spelrum. Då är det nog säkrare att kolla efter ett minneskit i LP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok.

Chassit har stöd för upptill 160mm höga cpu-kylare.
Noctua NH-U12A är 158mm

Så du har mer eller mindre 2mm spelrum. Då är det nog säkrare att kolla efter ett minneskit i LP.

Alright det var som fan ..

Märkligt att Noctua skriver 100% RAM compatibility då det är ju en sanning med modifikation.
För många täcker inte fläkten RAM-slot platserna alls men det verkar inte gälla för mitt moderkort med 1200 socket då.

Är det ett alternativ att ta bort den fläkten helt och endast köra med den som ska blåsa ut luften? Tappar man mycket kylprestanda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Alright det var som fan ..

Märkligt att Noctua skriver 100% RAM compatibility då det är ju en sanning med modifikation.
För många täcker inte fläkten RAM-slot platserna alls men det verkar inte gälla för mitt moderkort med 1200 socket då.

Är det ett alternativ att ta bort den fläkten helt och endast köra med den som ska blåsa ut luften? Tappar man mycket kylprestanda på det?

Det är inte så att du har satt kylaren på "fel" håll?

100% RAM compatibility on LGA1851/LGA1700 and AM4/AM5
Due to its asymmetric design, the NH-U12A does not overhang the RAM slots on Intel LGA1851/LGA1700/LGA1200/LGA115x and AMD AM4/AM5 based motherboards, which ensures easy access to the modules and 100% compatibility with DIMMs that feature tall heat-spreaders.

Ovan borde innebära att om du vänder kylaren 180 grader, så borde du ha mer utrymme mot minnesplatserna.

Annars kan man ta bort den ena fläkten. Du förlorar inte många grader i temp på att köra med enbart ena fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är inte så att du har satt kylaren på "fel" håll?

100% RAM compatibility on LGA1851/LGA1700 and AM4/AM5
Due to its asymmetric design, the NH-U12A does not overhang the RAM slots on Intel LGA1851/LGA1700/LGA1200/LGA115x and AMD AM4/AM5 based motherboards, which ensures easy access to the modules and 100% compatibility with DIMMs that feature tall heat-spreaders.

Ovan borde innebära att om du vänder kylaren 180 grader, så borde du ha mer utrymme mot minnesplatserna.

Annars kan man ta bort den ena fläkten. Du förlorar inte många grader i temp på att köra med enbart ena fläkten.

Det är något år sedan jag monterade den kylaren så det minns jag inte, jag vill minnas att jag följde instruktionen noga.
Det känns besvärligt att hålla på och vända kylaren isåfall köper jag nog LP minnen eller tar bort fläkten isåfall.

Men med tanke på att fläkten täcker båda RAM-platserna så pass mycket tvivlar jag på att dom blir helt fria av att jag vänder den 180 grader

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Det är något år sedan jag monterade den kylaren så det minns jag inte, jag vill minnas att jag följde instruktionen noga.
Det känns besvärligt att hålla på och vända kylaren isåfall köper jag nog LP minnen eller tar bort fläkten isåfall.

Men med tanke på att fläkten täcker båda RAM-platserna så pass mycket tvivlar jag på att dom blir helt fria av att jag vänder den 180 grader

Jo, det gör stor skillnad att vända kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

De minnen du länkar att du har nu ska enligt din länk vara 31.2 mm höga (Aegis DDR4). Har du cirka 5 mm mellan minne och ram idag så klarar du max 36 mm höga minnen utan att justera fläkten.

Kingston FURY Renegade-minnena som listades längre upp ska enligt Kingston vara 41.98 mm höga. Det är över en centimeter mot dina nuvarande. Så sitter kylaren åt fel håll kan det vara väl värt att vända på den så att du får ett större utbud av minnen att välja på.

Annars får du mäta utrymmet nu och leta minnen som inte är högre än så. De flesta minnen har höjd utsatt i specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Okey

Då behöver jag köpa ny kylpasta va?
Är det bara att skruva lös kylaren och sno runt den ett halvt varv?

Behöver man köpa någon sorts anordning eller så av Noctua för det, vill minnas att man hade någon sorts platta när jag installerade kylaren har inte kvar kartongen 😅

Sen behöver jag också vända fläktarna på något vis va? Så dom blåser åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Kändes som en enkel genväg att bara ta bort fläkten om kylprestandan knappt ändras 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey

Då behöver jag köpa ny kylpasta va?
Är det bara att skruva lös kylaren och sno runt den ett halvt varv?

Behöver man köpa någon sorts anordning eller så av Noctua för det, vill minnas att man hade någon sorts platta när jag installerade kylaren har inte kvar kartongen 😅

Sen behöver jag också vända fläktarna på något vis va? Så dom blåser åt rätt håll.

Ja, man bör ta bort den gamla kylpastan och applicera ny när man monterar om kylaren.

Du behöver inget annat.

Ja, vänd fläktarna så att de blåser mot io-plåten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, man bör ta bort den gamla kylpastan och applicera ny när man monterar om kylaren.

Du behöver inget annat.

Ja, vänd fläktarna så att de blåser mot io-plåten.

Tack så mycket 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack ska kika på dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

"Upp" = bort från moderkortet (verklig riktning beror ju på hur moderkortet i monterat i chassit / typ av chassi, och hur du placerat chassit (stående/liggande) etc...så du har inte fel när du säger utåt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD