Seagate fråga - Komlpett.se

Permalänk
Medlem

Seagate fråga - Komlpett.se

Är det någon som har erfarnhet från Seagate diskar ? Såg på Komplett.se att man kunde få en 80Gig´s disk för strax under 800 kr [ 765kr ].

Seagate Barracuda 7200.7 80GB IDE
ATA/100 hårddisk 2MB cache 7200RPM

Mer om hårddisken: http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&p=32696&s=ut&CatID=9&GrpID=1

Är det något att sträva efter, tror ni ? Är inte så insatt i det här med priser och märken på hårddiskar.

Har visserligen 80Gig nu, eller kommer att få, men om nu den akuella disken är något att ha, så är ju 800 kr för 80Gig inget att prata om.

Bättre med två en en.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

http://buggy.no-ip.com/#Hårddisk

Lägg på ca 200:- så får du 120 gig istället...

Permalänk
Medlem

gillar seagate. har 2 styckna, en barracuda VI och en 7200.7 på just 80 gb.
Tysta och snabba så köp en sån. Men för en liten slant till så har du ju 120 som persson sa.

Permalänk
Medlem

persson78 + bd1155 :

Tack så mycket för era snabba svar. Ja, jo.. jag får ta mig en titt.
Men tack så mycket.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Min är lite mysko. Låter skumt och en gång så kraschade en partition, vet ej om det var operativsystemets fel eller disken.

Fast jag har aldrig ägt en annan disk i princip så jag kan inte jämföra med något. Jag tror dock den är rätt tyst.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Min är lite mysko. Låter skumt och en gång så kraschade en partition, vet ej om det var operativsystemets fel eller disken.

Fast jag har aldrig ägt en annan disk i princip så jag kan inte jämföra med något. Jag tror dock den är rätt tyst.

Orsaken till att jag frågade om just märket, var ju bara för att jag har en rikigt gammal enhet på en 500Meg, som jag har som Backup på min PII 233Mhz MMX. Om jag inte misstar mig så kommer den ifrån min 486 en gång i tiden. Och den, disken vill säga, funkar hur bra som hellst. Så jag vet inte rikigt vad man ska göra av den sen ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns det någon disk som inte krashat?
Mina erfarenheter av seagate är att dom är tysta och lagom snabba. min barracuda har snurrat på i ett år, och datorn är på länge. Är helnöjd.
nästa disk blir också seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Orsaken till att jag frågade om just märket, var ju bara för att jag har en rikigt gammal enhet på en 500Meg, som jag har som Backup på min PII 233Mhz MMX. Om jag inte misstar mig så kommer den ifrån min 486 en gång i tiden. Och den, disken vill säga, funkar hur bra som hellst. Så jag vet inte rikigt vad man ska göra av den sen ?

Skapa eget datormuseum?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bd1155
Finns det någon disk som inte krashat?
Mina erfarenheter av seagate är att dom är tysta och lagom snabba. min barracuda har snurrat på i ett år, och datorn är på länge. Är helnöjd.
nästa disk blir också seagate.

Min har ju inte gjort det, .. ÄN !!! *pepper, peppar....

Att min andra disk på 500Meg fortfarande snurrar o går på, ja... det är ju ett under i sig , skulle jag nog vilja säga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bd1155
Skapa eget datormuseum?

Tjaaa....eller så säljer jag den dyrt. Är ju alltid någon om är ute efter små hårddiskar.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

har en 800-nånting megs hdd i gammeldatorn- en 100 mhz cyrix ast advantage- som fortfarande lever. seg som sirap men igång.
den överlever nog en större katastrof. resten av datorn fungerar också utan problem. Mitt lilla museum.

Permalänk

Generellt sett är inte Seagate diskar så snabba (har jag för mig). Men tysta är dem iaf.

Permalänk
Medlem

VI har en 8MB hårdisk som minst...

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Min är lite mysko. Låter skumt och en gång så kraschade en partition, vet ej om det var operativsystemets fel eller disken.

Vilken typ av ljud är det? Är det ett svagt knorrande så är det (nog) lugnt, de brukar låta så när de läser.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vilken typ av ljud är det? Är det ett svagt knorrande så är det (nog) lugnt, de brukar låta så när de läser.

Min 7200.7 låter också skumt. Som ett tickande ljud som körs i intervaller. Jag gillar det inte iallafall.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bd1155
Finns det någon disk som inte krashat?
Mina erfarenheter av seagate är att dom är tysta och lagom snabba. min barracuda har snurrat på i ett år, och datorn är på länge. Är helnöjd.
nästa disk blir också seagate.

Om en tillverkare producerar mer än ett fåtal diskar så är chansen rätt stor att några kommer att krascha för eller senare.
Det är inte intressant så att säga, det intressanta är att veta hur många (i procent förslagsvis)som kraschar. Right?

Det jag försöker säga är att några enskilda användares erfarenheter av några få diskar inte säger särskilt mycket. Hoppas du är med på mitt resonemang.

Ta dig en titt på www.storagereview.com , de ska ha en databas med felfrekvens, sen har en del butiker det också (även om DBs försäljning långt ifrån motsvarar hela produktionen av Barracuda-diskar).

www.itbutikken.com De butikerna ska visa returfrekvens vad jag vet.

Edit: Bort med DB, de har tagit bort det...

Visa signatur

««« »»»