Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem

Ska på resa och tänkte ta med Kobo läsplattan. Finns det nåt sätt att enkelt synka böcker mha android? Det verkar enl tråden ovan som solna har libby och det synkar med overdrive. Men har inte lånekort där, däremot tror jag att jag har kvar ett kort sen jag använde detta för ett par år sen på malmö bibliotek... Samt kort på stockholms bibliotek...

Permalänk
Medlem

Vilka städer kan man registrera sig på gratis och över nätet för att ladda ner e-pub? Av det jag har sett i tråden så fungerar: Göteborg, Skaraborg och Malmö. Finns det någon mer stad som erbjuder dessa tjänster? Av det jag har kollat på hittills så verkar Göteborg och Skaraborg ha nästan identiskt utbud av böcker.

Permalänk

Kobo Clara 2E eller Libra 2 som första läsplatta?
Jag undrar vilken av dessa som kan rekommenderas som startplatta för en som inte haft en läsplatta tidigare?
Jag skulle ge den som present till min fru som läser en massa biblioteksböcker och har problem med packningen vid resor och retur av lästa böcker när vi är borta...
Det skall gå att låna på biblioteket förutom att köpa egna böcker och det bör vara någorlunda enkelt också. Vi bor i Järfälla.
Dessa två plattor skiljer sig på två sätt vad jag kan se:
- Skärmstorlek 6" eller 7"
- Fysiska knappar för bläddring på Libra2 medan Clara 2E antagligen har någon sorts virtuell knapp på skärmen.
Sen är det förstås andra skillnader också (minnesstorlek, täthet mot vatten etc).

Men är det någon funktionell skillnad, tex när det gäller att ladda in biblioteksböcker eller att hantera vid läsning etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Det skall gå att låna på biblioteket förutom att köpa egna böcker och det bör vara någorlunda enkelt också. Vi bor i Järfälla.
Dessa två plattor skiljer sig på två sätt vad jag kan se:

Men är det någon funktionell skillnad, tex när det gäller att ladda in biblioteksböcker eller att hantera vid läsning etc?

Sent svar och inte riktigt specifikt svar mellan dina båda val... Bläddra / knappar är ingen stor fråga tror jag. Man klickar ju för att vända sida, inte som responsen på en vanlig surfplatta...

Jag gav upp att hitta bibliotek som stöder att ladda direkt till plattan, man får gå via datorn...

Jag tycker det är rätt knepigt att ladda in böcker i de läsplattor jag köpt till min mamma och min fru. Ingen av dem gör det själv. Min mamma (80 år) har med assistans kunnat göra det, men har glömt till nästa gång. Jag själv glömmer också men listar ju ut hur man gör, det gör inte mamma.

Jag lyssnar mest på ljudböcker -då jag mest är bilburen. Jag gillar åka tåg, men dit jag åker passar det inte med tåg, men OM jag var bokmal och reste mycket (flyg, tåg, hotell) så skulle jag alltid ha med en platta. Eller om jag tex åkte mkt kollektivt till / från jobb. Då är det värt att krångla med att ladda ned boken - så mkt smidigare än en vanlig bok! Den är bra att läsa på - även bra om den man sover med vill somna tidigare, vanlig bok kräver lampa (fast tyvärr gillar min fru vanliga böcker).

Lycka till med köp!

Permalänk

Valet blev Kobo Libra 2 som hade lite större skärm och den har ju knappar och är vattentät också.
Jag kan bara hålla med om besväret att ladda ner låneböcker!
Man måste installera den här Adobe Digital Editions programmet på datorn och sen skall man fippla med både bibliotekets webbplats och Digital Editions samt vid rätt tidpunkt koppla in plattan med USB och kvittera på flera ställen innan man sen kan föra över "boken" till plattan.
Fast det gör man inte egentligen utan det är en webbadress till boken för sedan skall plattan själv ta ner den till sig efter att den kopplats bort från USB och i stället är WiFi-ansluten.
Beskrivingar på nätet är ofullständiga och använder fel termer så det är en gissningslek.
Fick skriva en egen handledning steg för steg och vara noga med ALLT så att det blir i rätt ordning och på rätt sätt.
Men då går det relativt bra att ta ner böckerna.
Fortare än att promenera 2 km till biblioteket och leta fram boken, låna den och sedan promenera hem igen...
Fast det ger ju bättre motion liksom att bära en massa pappersböcker i handbagaget på nån resa.

Permalänk
Medlem

Boox som kör android borde väl vara smidigare, då man väl bara kan ladda hem Biblio appen?
Inte testat dock eller har någon aning om hur bra det fungerar, men har varit sugen på att gå ifrån Kindle och kikat lite på den

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Boox som kör android borde väl vara smidigare, då man väl bara kan ladda hem Biblio appen?
Inte testat dock eller har någon aning om hur bra det fungerar, men har varit sugen på att gå ifrån Kindle och kikat lite på den

Biblio-appen funkar inte på svenska bibliotek....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Biblio-appen funkar inte på svenska bibliotek....

På Android då eller? Jag kör den på iOS mot mitt bibliotek utan problem.

Permalänk
Medlem

Men det är en enorm skillnad på läsa på en vanlig "platta" och en e-ink skärm. De är otroligt behagliga. Plus batterierna räcker längre än en nokia 8850. Dvs veckovis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Men det är en enorm skillnad på läsa på en vanlig "platta" och en e-ink skärm. De är otroligt behagliga. Plus batterierna räcker längre än en nokia 8850. Dvs veckovis.

https://shop.boox.com/

Boox är e-ink precis som Kindle, Storytel reader och de andra som diskuterats här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

https://shop.boox.com/

Boox är e-ink precis som Kindle, Storytel reader och de andra som diskuterats här.

Ok, visste inte det fanns... Smart, men vad kostar de?

Permalänk
Medlem

NoN hade deras Kindle Paperwhite motsvarighet på BF för runt 2000 om jag inte minns fel, nu någon tusing mer.
Vill man ha något större skärm och färg så tror jag de ligger på 5000 och sen springer det iväg.

Så man ska läsa rätt mkt för att kunna motivera det känns det som.

Permalänk
Medlem

Morsan blir pensionär vid årets slut, och tänkte att en Läsplatta skulle va perfekt till henne. Finns ett stort utbud svårt att välja så vänder mig hit.

Krav:
Tänker mig något som är lätt att använda (hon är inte så teknisk av sig). Ladda ner, låna och köpa böcker.
Max pris 2000kr (helst billigare om det finns något prisvärt)
Ingen prenumeration.

Vad rekommenderar ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpaso:

Morsan blir pensionär vid årets slut, och tänkte att en Läsplatta skulle va perfekt till henne. Finns ett stort utbud svårt att välja så vänder mig hit.

Krav:
Tänker mig något som är lätt att använda (hon är inte så teknisk av sig). Ladda ner, låna och köpa böcker.
Max pris 2000kr (helst billigare om det finns något prisvärt)

Vad rekommenderar ni ?

Enklaste kanske är storytels platta och några månaders abonnemang. Springer ju i väg i kostnad långsiktigt om man har prenumeration istället för att låna, men det är nog det som är enklast för användaren.

Permalänk

Jag står inför beslutet att skaffa en läsplatta och har smalnat av alternativen till antingen en Kobo Libra 2 eller en PocketBook Era.
Mitt huvudsakliga användningsområde kommer att vara för att läsa böcker från biblioteket och zLib.

Jag undrar vilken av de två läsplattorna ni skulle rekommendera för mitt ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe56789:

Jag står inför beslutet att skaffa en läsplatta och har smalnat av alternativen till antingen en Kobo Libra 2 eller en PocketBook Era.
Mitt huvudsakliga användningsområde kommer att vara för att läsa böcker från biblioteket och zLib.

Jag undrar vilken av de två läsplattorna ni skulle rekommendera för mitt ändamål?

Vilken blev det?

Permalänk

Jag har läst i tråden och har själv använt läsplatta och Overdrive. Jag bor i Norrbotten och biblioteket här verkar inte intresserade av Overdrive. Det gick som en del har påpekat att låna "på distans" på Skaraborgs bibliotek men ganska nyligen tog de bort den möjligheten, gäller nu bara för kommunmedborgare. Det fungerade ganska bra så länge det varade. Något annat bibliotek med den möjligheten har jag inte hittat.

Nu har jag flera gånger försökt att få till det med Adobe Digital Editions men det är så orimligt användarovänligt och krångligt så än är jag inte där. Försöker via mobil och surfplatta, är f.n.utan dator. Det är ju en fördel att kunna läsa i sängen med plattan. Min läsplatta är Kobo Sage 8" och mindre än så vill jag inte ha.

Det är konstigt att tekniken inte har kommit längre på biblioteken? Intresset verkar minst sagt svalt. Jag har lånat mycket fysiska böcker förut men pga diverse hälsoproblem får det nu blir e-böcker. Mina egna bokhyllor är fyllda. Surfplattan är inte bra för ändamålet. Kobo Sage går att komma ut på nätet med men fungerar inte så bra där.

Skillnaden mellan läsplattornas funktion är stor, jag vill enbart låna på bibliotek, inte köpa och då utgår många. Inte ens Storytel, Bookbeat och andra liknande tjänster går att koppla till läsplatta. Kobo har en plustjänst där man kan ladda ner böcker även på svenska, kostar 129 kr/ månad och den använder jag f.n. men skulle vilja låna direkt från biblioteket på ett enklare sätt. Kanske kommer....?

Permalänk
Medlem

För Stockholmare så såg jag nu att Solna Stadsbibliotek har Overdrive, men det kräver tyvärr ett fysiskt besök för att få kortet som hos de flesta andra. Har någon hittat ett alternativ till V. Skaraborg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

För Stockholmare så såg jag nu att Solna Stadsbibliotek har Overdrive, men det kräver tyvärr ett fysiskt besök för att få kortet som hos de flesta andra. Har någon hittat ett alternativ till V. Skaraborg?

Tack, som boende i angränsande kommun känns det överkomligt!

Permalänk
Skrivet av roggeee:

Vilken blev det?

Tja, det blev en PocketBook Era. Jag är nöjd med den hittills, betydligt bekvämare att läsa på än en riktigt bok. Kan dock inte jämföra med andra läsplattor då det är min första.
Synkar mina böcker via dropbox och det fungerar bra.

Permalänk

har försökt ragga på de bibliotek som har overdrive, men de alla säger bara att det är för kommunens invånare, det är för dyrt för att tillåta andra att nyttja tjänsten

Permalänk

Strålande trådstart, Pulver! Du har gjort ett gediget förarbete. Och tack till alla andra som bidragit till tråden med klargörande inlägg.

Jag har en Adlibris Letto sedan många år, men den sjunger på sista versen. Det är smidigt att kunna köpa böcker ur ett generöst utbud direkt i plattan. Nackdelen är att bibliotekslån kräver dator och kabel, och därmed planering. Letto har spårlöst försvunnit från marknaden och nu överväger jag istället en Kobo.

Overdrive funderade dåligt när Pulver startade tråden för tre år sen. Nu förstår jag det som att Overdrive fungerar som det ska - men att bara vissa bibliotek har stöd för denna tjänst? Och att vissa av dessa bibliotek kräver fysiskt besök för utfärdande av lånekort och/eller att man är folkbokförd i kommunen?

Hur råder ni mig att gå vidare? Är det lättaste att söka runt på nätet eller ringa något av biblioteken (jag har har lånekort i flera städer och kan tänka mig att skaffa fler så länge det inte kräver långa resor) och höra om de har Overdrive och om tjänsten är tillgänglig även för låntagare som är folkbokförda på annan ort?

Användaren In-the-night nämnde ett alternativt tillvägagångssätt, som går ut på att låna böckerna på telefonen via Libby-appen och därefter synkronisera på läsplattan. Det låter smidigt, men rätta mig om jag har fel: denna metod kräver fortfarande tillgång till ett bibliotek med stöd för Overdrive, det vill säga jag kommer inte runt problematiken i stycket ovan?

Eller tycker ni att man ska ge upp Overdrive och inse att man är fast med kabel och dator?

Eller finns det möjlighet att låna boken på mobilen och sedan helt enkelt trådlöst överföra/mejla den till plattan? Så länge jag slipper att blanda in en dator är jag nöjd.

Och slutligen en annan fråga: hur bra är Kobos inbyggda bokhandel? Jag är som sagt van vid Adlibris och vill ogärna byta ner mig till ett avsevärt glesare utbud av svenskspråkig litteratur.

Jag läste också om Pocketbook och Onyx Boox som erbjuder två andra lösningar för att låna böcker från bibliotek, och det verkar ju lovande i teorin, men i praktiken smärtsamt långsamt. Tålamod är inte min främsta dygd så dessa två plattor är nog inget för mig - så länge de inte har andra fördelar i jämförelse med Kobo. Skulle ni säga att de har det? Och vilka fördelar i sådana fall?

Permalänk
Medlem

Vi har en Kobo och det har funkat rätt kasst med Overdrive tycker jag. Dåligt utbud också. Nu sägs Overdrive vara historia och man ska använda appen Libby istället. ( https://help.libbyapp.com/en-us/6251.htm ) Lån man gör ska kunna synkas över till Kobo-plattan.

Överlag tycker jag om vår läsplatta, den är bra att läsa på, men det är så sjukt mycket lättare att hantera en ipad eller androidplatta...

Nåja, ska se om det funkar bra med Libby, återkommer nog med det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Ja, som du säger har tydligen Overdrive-appen ersatts av Libby, men enligt företagets webbplats kommer Overdrive-funktionen fortfarande vara tillgänglig på Kobos läsplattor.

På Oberdrives webbplats kan man se vilka bibliotek som är anslutna till Overdrive/Libby. Det verkar vara i stort samma som Pulver nämnde, nämligen Göteborg, Alingsås, Lerum, Härryda, Härnösand, Västra Skaraborg, Mellansjö, Katrineholm och Solna. Häpnadsväckande få!

Intressant att du tycker Overdrive funkar så dåligt Pirum. Testa gärna Libby och se om du tycker det är smidigare. Det vore spännande att veta - även om jag för egen del nog tvingas konstatera att Libby/Overdrive inte är något för mig, eftersom det verkar som att man måste bo i kommunen. Tack förresten för uppdateringen på den fronten, Dagispappa.

Kanske skaffar jag ändå en Kobo. Pirum, tycker du den inbyggda e-boksshoppen är okej? Min förhoppning är att den är åtminstone någorlunda jämförbar med Adlibris Letto...

Alltså, jag är inte särskilt teknisk så det här är kanske en dum fråga, men går det att låna böckerna i en Android-telefon och sen överföra dem med kabel från telefonen till läsplattan?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Libricide:

Ja, som du säger har tydligen Overdrive-appen ersatts av Libby, men enligt företagets webbplats kommer Overdrive-funktionen fortfarande vara tillgänglig på Kobos läsplattor.

För att förtydliga: företaget OverDrive distribuerar e-böcker och tillhandahåller DRM-tjänster via sin plattform som de strategiskt nog kallar OverDrive. Företaget hade tidigare också två appar, den jättestrategiskt namngivna OverDrive och Libby, varav den förstnämnda nu är nedlagd. Kobos läsplattor använde sig aldrig av appen OverDrive utan av distributions- och DRM-tjänsten OverDrive. Att appen OverDrive nu är avvecklad innebär alltså ingenting för läsplattan i sig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

För att förtydliga: företaget OverDrive distribuerar e-böcker och tillhandahåller DRM-tjänster via sin plattform som de strategiskt nog kallar OverDrive. Företaget hade tidigare också två appar, den jättestrategiskt namngivna OverDrive och Libby, varav den förstnämnda nu är nedlagd. Kobos läsplattor använde sig aldrig av appen OverDrive utan av distributions- och DRM-tjänsten OverDrive. Att appen OverDrive nu är avvecklad innebär alltså ingenting för läsplattan i sig.

Precis. Jag var otydlig. Jag behärskar inte tech-lingo, men är på det klara med att Kobo inte använder sig av appar i samma bemärkelse som Android eller iOS gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag svarar på ett gammalt inlägg, men jag har köpt en Onyx Boox Page nu så jag tänkte jag skulle bidra med mitt första intryck av hur den funkar att använda med att låna och läsa böcker i Biblio.

Boox Page är alltså en läsplatta med 7" svartvit e-ink Carta Plus-skärm med fysiska knappa för sidvändning, som kör Android 11 och har tillgång till appar i Google Play. Proshop hade nyligen nedsatt pris på flera av Boox läsplattor och Page kostade då 2590 kr jämfört med ordinarie pris som tidigare legat runt 3500 kr i Sverige. Inte jättebilligt ändå jämfört med andra läsplattor i samma storlek men jag var beredd att betala lite mer för att förhoppningsvis kunna låna böcker lite smidigare.

På de modeller som säljs här verkar Google Play vara förinstallerad och det är bara att logga in (annars kan man behöva aktivera det https://help.boox.com/hc/en-us/articles/8569260963732-Google-... ). Det var heller inga problem att ladda ner och installera Biblio. Appen i sig är väl kanske inte den bästa då den bara har 2,6/3,0 i betyg (för telefon resp. surfplatta) på Google Play, men mycket av klagomålen verkar gälla ljudböcker. Jag har testat den på mobilen tidigare (Android också) och inte haft några större problem med den för eböcker (ej testat ljudböcker) och än så länge har den även funkat ok på Boox Page. Åtminstone om man vet vilken bok man är ute efter att låna, och kan söka på titel/författare. Att använda appen för att browsa efter nya böcker man kan tänkas vilja läsa är väl inget jag skulle rekommendera, och i synnerhet är det inte någon angenäm upplevelse på en e-ink-skärm.

I appen går det att ställa in bl.a. font och fontstorlek och tillsammans med Boox egna inställningar för skärmen (vad det gäller t.ex. frontlight, kontrast etc.) kan man därmed anpassa utseendet ganska väl efter eget tycke och smak. Det går även att göra sina böcker tillgängliga i offline-läge så man behöver inte ha wifi tillgängligt för att läsa. Tyvärr går det inte att mappa de fysiska knapparna på läsplattan så att de funkar för sidvändning i Biblio-appen utan man får trycka på högra sidan av skärmen för att växla sida. Det går endast att ändra så man mappar knapparna mot volymkontroll eller att scrolla utöver default-läget. Det går visserligen att ställa in scrolläge i Biblio och då funkar knapparna för scrollning om man ändrar mappningen till det, men scrolla istället för att vända sida är knappast något man vill göra på en e-ink-skärm när man läser böcker. Lite dåligt att inte Onyx fixat lite bättre mappningsmöjligheter där kan jag tycka. Å andra sidan inte hela världen, det funkar ok att trycka på skärmen också.

Ska tillägga att det är min första läsplatta så jag har inte så mycket att jämföra med men sammantaget är jag än så länge nöjd med mitt köp. Så det kan kanske vara ett alternativ även för andra som har lokala bibliotek som använder Biblio och som vill slippa processen att överföra böcker via datorn för att låna böcker. Vill man ha ett mer utförligt test av läsplattan kan man kolla t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=AJQ-roU0fKw

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Jag svarar på ett gammalt inlägg, men jag har köpt en Onyx Boox Page nu så jag tänkte jag skulle bidra med mitt första intryck av hur den funkar att använda med att låna och läsa böcker i Biblio.

Kul!

Jag klurar fortfarande på en boox.
Stör mig på de sjuka priserna amazon tar på vissa böcker jämfört med andra och köper det mesta på bokio. Att kunna låna på biblioteket är ju ytterligare en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Att kunna låna på biblioteket är ju ytterligare en bonus.

Funkar kanon att låna biblioteksböcker med Kindle också, man måste bara konvertera dom med Calibre innan man skickar böckerna vidare till plattan

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskich:

Funkar kanon att låna biblioteksböcker med Kindle också, man måste bara konvertera dom med Calibre innan man skickar böckerna vidare till plattan

Du måste väl bryta DRM skyddet i processen vilket är olagligt?