Permalänk
Medlem

@Benham20
Lysa använder en fondrobot, så fungerar lite annorlunda jämfört med att investera i fonder/aktier själv. Annars är väl frågan främst om du är nöjd med utbudet och gränssnittet på handelsbanken. Jag använder primärt Länsförsäkringar som bank, men deras gränssnitt för fond/aktiehandel är kasst, så har mina investeringar på dels Avanza som har ett bättre gränssnitt, samt dyrare fonder på Savr som betalar tillbaka en del av fondavgifterna.

Visa signatur

Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB + 2x1TB 7200
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Benham20
Lysa använder en fondrobot, så fungerar lite annorlunda jämfört med att investera i fonder/aktier själv. Annars är väl frågan främst om du är nöjd med utbudet och gränssnittet på handelsbanken. Jag använder primärt Länsförsäkringar som bank, men deras gränssnitt för fond/aktiehandel är kasst, så har mina investeringar på dels Avanza som har ett bättre gränssnitt, samt dyrare fonder på Savr som betalar tillbaka en del av fondavgifterna.

Ja, har läst om det gällande fondrobotar. Har hört en del positivt om Lysa. Så därför jag slängde ut frågan
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

En liten peng (för liten peng) investerat i Nvidia för ett tag sedan visade ju sig inte vara fel, det kommer förhoppningsvis att underlätta sen när jag väl börjar fundera på nytt grafikkort...

Permalänk
Medlem

Teckningsrätt Dustin

En liten fråga om teckningsrätt, som någon kanske kan svara på?

Jag har Dustin aktier. Dom gör nu en "företrädesemission". Där står att varje befintlig aktie berättigar till en teckningsrätt, och ger rätt till tre nya stamaktier. Bifogar bild på meddelande om emission nedan.

Fråga 1: Betyder det att om jag som exempel har 1000 aktier idag, har rätt att köpa 3000 nya aktier för utsatt pris 5,15kr per aktie?

Fråga 2: Jag har mina aktier på/via Swedbank. Idag har det tillkommit en rad där jag kan köpa och sälja teckningsrätter, men hur gör jag om jag vill behålla dom, och köpa "nya" aktier?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

En liten fråga om teckningsrätt, som någon kanske kan svara på?

Jag har Dustin aktier. Dom gör nu en "företrädesemission". Där står att varje befintlig aktie berättigar till en teckningsrätt, och ger rätt till tre nya stamaktier. Bifogar bild på meddelande om emission nedan.

Fråga 1: Betyder det att om jag som exempel har 1000 aktier idag, har rätt att köpa 3000 nya aktier för utsatt pris 5,15kr per aktie?

Fråga 2: Jag har mina aktier på/via Swedbank. Idag har det tillkommit en rad där jag kan köpa och sälja teckningsrätter, men hur gör jag om jag vill behålla dom, och köpa "nya" aktier?

<Uppladdad bildlänk>

1) Det beror på när du köpte aktierna, det står i erbjudandet när du är berättigad teckningsrätter. Förutsatt att du har teckningsrätter nu så kan du köpa 3 stycken nya aktier för utsatt pris per teckningsrätt ja.

teckingsrätt istället för uniträtt
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

1) Det beror på när du köpte aktierna, det står i erbjudandet när du är berättigad teckningsrätter. Förutsatt att du har teckningsrätter nu så kan du köpa 3 stycken nya aktier för utsatt pris per teckningsrätt ja.

Tack för svar. Jo, jag har ägt aktierna ett tag, så jag har teckningsrätt. Iallafall, svaret på fråga 2 kom idag på Swedbank, då det kom ett alternativ teckna nya aktier idag. Igår var det bara möjligt att köpa/sälja teckningsrätter.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Bör jag spara i något annat än Handelsbanken? Tex Lysa för dessa ISK konton? Vad rekommenderas generellt? Vad vinner man på i längden?

Själva frågan låter lite förvirrad. Rekommenderar att du lyssnar igenom Rika Tillsammans, förstå grunderna.

Det är eurolcear som täcker så vilken bank du sparar hos har mindre betydelse. Sen är ju storbankerna rätt "dumma" i sitt utbud jämfört med Nordnet/Avanza, ICA Banken är väl skräckexemplet, dom stoltserar med sina egna (svindyra) fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Jag har just nu 2 st ISK konton hos Handelsbanken. Båda är långstidssparande. Det ena vet jag inte 100% vad jag sparar till men tänker väl nytt boende. Det andra är mitt egna sparande till pensionen.
Bör jag spara i något annat än Handelsbanken? Tex Lysa för dessa ISK konton? Vad rekommenderas generellt? Vad vinner man på i längden?

Alla tips upskattas!

Just nu är traditionellt VP bättre än ISK i längden eftersom man skattar 1.08% av det totala kapitalet årligen. Därmed är staten riskfridelägare medans du betalar oavsett utgång.

I längden är det vanligt VP där man kan deklarera självmant och äga bolag/investmentbolag som enbart gör återköp, köper fler aktier, retain earnings. Lundbergs, Berkshire etc.

Isk är enbart för folkbokförda i Sverige(politisk risk) och politikerna har inga problem att tangera vilkoren lite hur man känner för(har redan hänt) beroende på hur statsbudgeten ser ut eftersom man inte riskerar hamna på kollision med det stora internationella kapitalet.

1997, H&M avnoterade sig själva från storbolagslistan och sa att huvudkontoret ska flyttas. Sen ringde telefonen. Det var Persson som ringde Persson och erbjöd en skräddarsydd förmögenhetsskatt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Lite blandat, har sparkonto nu där jag lagt in en liten slant med tanke på att räntan är bra. Sen kör jag månadssparande hos både avanza och lysa, där jag valt ut breda indexfonder med låga avgifter. Lysa är något helt nytt som jag började med förra månaden, har hört och läst bra om de så vi får väl se 👍

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Spänande nu att se att utdelningar för 2024 börjar fastslås, hoppas jag ökar årliga DA:at. Har ökat nu 3 år i rad sen jag bytte strategi till att satsa på utdelningsaktier.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.