Permalänk
Medlem

Äntligen tagit mig till att göra lite öl igen, gjorde en imperial stout med choklad, marshmallow och vanilj, väntas landa runt 11.5%. Får se hur det blir när det har jäst klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Äntligen tagit mig till att göra lite öl igen, gjorde en imperial stout med choklad, marshmallow och vanilj, väntas landa runt 11.5%. Får se hur det blir när det har jäst klart!

Min stout landade på 7,5. Också choklad och vanilj. Dock så kommer jag skippa choklad i koket nästa gång. Den blev lite väl kärv av det. Som torrhumling är dock choklad mycket trevligt. Ska kanske ta en liten taster av min pilsner idag. En vecka på fat är dock inte mycket för en lager.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Min stout landade på 7,5. Också choklad och vanilj. Dock så kommer jag skippa choklad i koket nästa gång. Den blev lite väl kärv av det. Som torrhumling är dock choklad mycket trevligt. Ska kanske ta en liten taster av min pilsner idag. En vecka på fat är dock inte mycket för en lager.

Använde det du skrev om din stout lite som inspiration för min, så tråkigt att höra att choklad i koket inte var en bra idé, får se om det funkar dåligt för mig med... Tänkte också slänga in choklad och vanilj för att "torrhumla" med, hoppas på att det hinns klart innan vi ska till föräldrar för jul och nyår...

Brukar alltid se till att göra lager så den jäst klart lagom tills vi far bort, sedan sätter jag jäskammaren på låga temperaturer så får den stå där i några veckor, då har jag ingen möjlighet att falla för frestelsen att smaka i förväg ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Använde det du skrev om din stout lite som inspiration för min, så tråkigt att höra att choklad i koket inte var en bra idé, får se om det funkar dåligt för mig med... Tänkte också slänga in choklad och vanilj för att "torrhumla" med, hoppas på att det hinns klart innan vi ska till föräldrar för jul och nyår...

Brukar alltid se till att göra lager så den jäst klart lagom tills vi far bort, sedan sätter jag jäskammaren på låga temperaturer så får den stå där i några veckor, då har jag ingen möjlighet att falla för frestelsen att smaka i förväg ^^

Lät klokt det där med din lager. Kanske skulle man skaffa hänglås och ge nyckeln till frugan? Makten skulle dock förmodligen missbrukas av henne 😄

Din behöver inte alls bli lika kärv som min. Sedan är smak så olika. En stoutälskare gav min 4,5/5. Jag själv ger den 3,5/5. Problemet för mig är nog att den blev för svag. Alkohol bidrar till smak och sötma, det balanserar upp den.

Fick hem en ny tapp som ska sitta direkt på fatet idag. Återkommer när jag testat den, lär smaka lite svavelfis såhär tidigt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Testade både tappen och min lager igår. Doften var som från en magsjuk sjöman som precis klivit av båten från Indien, men efter någon minut försvann det och kvar var en rätt elegant tjeckisk pilsner. Kanske mildare än de man kan köpa men god. Kan bli bra om några veckor.

Tappen sög något ådrigt, det är på tok för lågt tryckfall i den så jag måste försöka hitta en övergång mellan den gängade kulkopplingen och tappen. Något med rätt högt tryckfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag har prövat kopplingar med flow control men funkar aldrig som jag vill, till sist är ända lösningen jag hittat att ha tillräckligt mycket tub mellan koppling och tap... Säg gärna till om du kommer på någonting bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Jo, jag har prövat kopplingar med flow control men funkar aldrig som jag vill, till sist är ända lösningen jag hittat att ha tillräckligt mycket tub mellan koppling och tap... Säg gärna till om du kommer på någonting bättre

Jag har kört dels picnic tap 2.1 som fungerar klockrent. Men tycker även keglands fatkoppling med justerbart tryckfall fungerar bra. Den är dock enbart för slang

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har prövat Keglands kopplingar med inbyggd flow control men blev väldigt besviken, har även prövat ett par andra lösningar utan att det blivit som jag vill ha det. Kan ju mycket möjligt vara användarfel såklart, men jag prövade väldigt mycket att få till rätt flöde utan resultat, så nu kör jag på att anpassa slangarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Har prövat Keglands kopplingar med inbyggd flow control men blev väldigt besviken, har även prövat ett par andra lösningar utan att det blivit som jag vill ha det. Kan ju mycket möjligt vara användarfel såklart, men jag prövade väldigt mycket att få till rätt flöde utan resultat, så nu kör jag på att anpassa slangarna

Men testa picnic tap 2.1. Den kan du anpassa genom att kapa en plastfjäder som agerar strypning, jag såg dock aldrig behovet. Kör ca 0,7 bar ö och 5 °C. Fördelen är att den aldrig droppar och är riktigt kompakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provsmakade årets quadrupel. 3 veckor bara sen buteljering så långt ifrån klar men nyfikenheten tog över(och jag har ~100 flaskor)

Sötsliskigt, smått jästigt raketbränsle som väntat, men ändå en del kolsyra och den hölls i lösning bra fastän jag slog upp rätt våldsamt för att provocera fram lite skum. Kan bli bra dethär ännu, om än lite ljusare än önskat.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Junk3/n-B7RZSv/i-NWMpMWK/0/0fb8e028/X2/i-NWMpMWK-X2.jpg

Provsmakade årets quadrupel. 3 veckor bara sen buteljering så långt ifrån klar men nyfikenheten tog över(och jag har ~100 flaskor)

Sötsliskigt, smått jästigt raketbränsle som väntat, men ändå en del kolsyra och den hölls i lösning bra fastän jag slog upp rätt våldsamt för att provocera fram lite skum. Kan bli bra dethär ännu, om än lite ljusare än önskat.

Trevligt, berätta lite mer om receptet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Trevligt, berätta lite mer om receptet!

Sådär ungefär men vi drog över helt i volym, så jag räknade ut att ca 1,5kg socker mer behövdes för att nå önskad %, så när vattenlåsaktiviteten avtog hade jag i 2st 1kg förpackningar mörk sirap med. Nästa gång vill jag nog ha i mer Special B med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3