Det är intressant att detta uppmärksammas nu när det mer eller mindre är vardag att tjejer/kvinnor spelar i lika bred utsträckning som killar.
Det har alltid hört till att sånt här förekommer, även tidigare när en överväldigande andel var killar/män.
Säger inte att det gör det hela ok givetvis, mer en observation.
Gissningsvis en del i den generella förändring vi ser i samhället idag, där det blir allt viktigare hur mottagaren av tal upplever något.
Detta är dock intressant av flera skäl, det finns alltså en rörelse (generellt) som aktivt arbetar för att moderera hur man ska få och inte ska få uttrycka sig. Den är tämligen stark och högljudd dessutom. Nu är detta en mer generell observation och snarare indirekt mer än något kopplad till denna artikel. Detta har jag svårt att acceptera personligen rakt av då jag anser att yttrandefriheten (oavsett grovhet) står öven den personliga integriten, så även grupper. Såvida det inte blir fysiskt är det godtagbart, öppenheten som är en av vårt samhälles grundpelare sköter detta åt oss och personer som faller allt för långt utanför norm eliminerar sig själva från sociala aspekter genom sina oacceptabla uttalanden.
I slutändan tror jag att mycket av detta kokar ner till hur hormoner fungerar olika för män och kvinnor. Kollar man på åldern av dessa så kanske det även kan vara en fingervisning, då det är fler än färre unga män, vilka då har högre testosteronhalter. Inte underskatta hormoners effekter på hur vi är som personer. Dock givet ovan är det givetvis nte rimligt att bli utsatt för uttryck som "jag ska v*ldta dig".
Det är dock absolut inte så svart eller vitt som jag föreställer mig att vissa ser på saken. Att tvinga folk till anpassning, språkligt, beteende eller på annat vis är sällan en god ide och personligen så ser jag väldigt gärna att denna debatt inte rusas igenom utan att få tillräckligt samtal.
Vad är det här för uppsminkad incel-argumentation? "Det har alltid hört till", yttrandefrihet, hormoner och "tvinga folk till anpassning"?
Det har inte alltid hört till. Det har inte med yttrandefrihet att göra. Det är har inget att göra med att fler kvinnor spelar. Det handlar om att man förväntas ha en viss grundnivå för hur man beter sig i sociala sammanhang, och det ska inte normaliseras för att personer med bristande impulskontroll har dominerat i vissa sammanhang.
Bara för att man drabbas av konsekvernser för att man går över gränsen på nätet så blir man inte tvingad till anpassning. Om du kallar din chef för jobbet för "fitta" så får du troligtvis sparken, och du skulle inte kalla det för att bli tvingad till anpassning. Det är så världen funkar.
Bra, snabbt, billigt; välj två.
Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607