Skrivet av AvantiJ:
Jag kyler en 13600k med pa utan prob har arctic p12 fläktar i mitt atx chassi dock.
Har för mig att pa120 är nån mm för hög i NR200 dock
Btw om du inte har som är lätt värt pengar contact frame från thermalright. Kolla på Youtube om du inte redan har koll på dem
Slutade med att jag köpte en PA 120 SE (ARGB varianten för att vara specifik, men det var bara för att det var den billigaste jag hittade i lager) och en Thermalright Contact Frame.
Kylaren fick plats i mitt nr200 med vanliga panelen (inte testat glas). Trevlig kylare i övrigt, lätt att installera, enkel paketering.
Dock fick jag bara plats med en fläkt (mellan tornen), 24pin kabeln på moderkortet är ivägen för att ha en fläkt på den sidan (RAM minnes sidan), går kanske att fixa med bättre kabeldragning men eh...
Kan kanske klämma in en fläkt på sidan som är mot baksidan av chassit istället men räcker med en fläkt också i mitt testande så kör på en fläkt tillsvidare.
I mitt testande så körde jag 10 min av Cinebench R23.
Jag testade både Thermalright fläkten som medföljer och med en NF-A12x25.
Vid 100% fan speed är skillnaden inte stor prestandamässigt, dock är Noctuan tystare (Thermalright på 100%/1650rpm = 51.9 db, Noctuan på 100%/2050rpm = 48.7 db). Båda får ca 21800 poäng i CBR23, och avg package power enligt HWInfo blev 180W båda gångerna, och avg package temp blev 91 för båda.
Om vi siktar på en lägre ljudnivå, som 40 db, så blir det skillnad däremot.
För att ligga på ~40 db så fick jag köra Thermalright fläkten på 50%/1050rpm, medan Noctuan kunde gå i 70%/1530rpm, vilket inte helt oväntat ger Noctuan en stor fördel när det gäller prestanda här.
Thermalright fläkten fick ~21200 poäng och Noctua fläkten fick ~21800 igen.
Här hamnar Thermalright fläkten på 170w average cpu power, jämfört med Noctuan som får 176w.
Thermalrighten får ett snitt avg cpu temp på 100c medan Noctuan hamnar på 97c.
Så TLDR är att om man vill ha låg ljudnivå kan det vara värt att byta fläktarna till Noctua... som vanligt.
Sen är det ju lite knasigt också att köpa fläktar som är lika dyra som hela kylarpaketet. I mitt fall så hade jag Noctua fläktar redan liggandes så då är det ju liksom en nobrainer. Men har man inte dyra Noctua fläktar liggandes så kör på de medföljande, de är inte dåliga med tanke på priset.
(För kul skull kan jag nämna jag körde innan med en Noctua L9i kylare, och då fick jag ca 18000 poäng i Cinebench då den bara orkade kyla bort ~105w med fläkten på 100%, dock testade jag inte med Contact Frame på den, vet inte hur mkt den hjälper)