Permalänk
Medlem

[quote postid="20298261" userid="1555" name="Petterk"]
Då hade jag glömt undersköterska.

Finns många som lägger sig kring lägsta avtalade lön, och det ser ju ut så här just nu: https://www.kommunal.se/nyhet/avtal-klart-vardforetagarna-ald...
/quote]

Jag har inte ens nämnt undersköterska.
Och jag läser inte ssk, hade inte orkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det låter som att du stressar dig in i ett beslut som söker trygghet. Det låter också som att sättet du just nu resonerar enbart grundar sig i monetär trygghet och inget annat. Det kan vara en vansklig väg att gå, vilket flera skribenter redan noterat.

Du presenterar sen en fundering om att läsa klart en högskoleutbildning, men lägger samtidigt ingen värdering i det utöver pengar. Du hoppar mellan tankar och verkar väldigt, väldigt osäker på vad det faktiskt är du vill göra. Det gör att vi läsare får väldigt svårt att greppa vad du egentligen själv vill. Därför får du frågor som ber dig utveckla hur tankarna går. För kan det verkligen vara så att du inte har någon form av känsla över hur du trivs med utbildningen och den potentiella framtiden?

@izzie ställde en fråga galant i första svaret, så jag tycker du ska ta dig tid att faktiskt fundera och reflektera över det.

Jag håller sen inte med @dlq84, då jag tycker svaret är väldigt binärt. Har du redan ett begynnande intresse för systemvetenskap och dylikt? Eller grundar sig även den funderingen i att yrkeskåren och branschen generellt är välbetalda? Det finns nämligen väldigt många utbildningar med väldigt många faktiska och praktiska yrkesinriktningar. Man bör inte hoppa på den som överlag har högst lön "bara för att". För vad gör du om det inte visar sig vara vad du vill göra? Ska du lida pin och längta till ledighet i 35 år?

Visst, vi kan ge dig tips och förslag till tidens ände. Men det kommer förmodligen inte leda till någonting annat än att du blir än mer osäker och förlorad i alla valmöjligheter. Så fundera först över vad du faktiskt är genuint intresserad av och nyfiken på. Det finns så otroligt mycket tid kvar att jobba med.

Vilka yrkesinriktningar tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

[quote postid="20298261" userid="1555" name="Petterk"]
Då hade jag glömt undersköterska.

Finns många som lägger sig kring lägsta avtalade lön, och det ser ju ut så här just nu: https://www.kommunal.se/nyhet/avtal-klart-vardforetagarna-ald...
/quote]

Jag har inte ens nämnt undersköterska.
Och jag läser inte ssk, hade inte orkat.

Du kan nog inte vara mer vag om du försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davinchevo:

@thariaw: jag började plugga när jag va 29, just systemvetenskap, och blev klar i år (32 år). Gick in på ett bolag som utvecklare, fick flera jobberbjudanden med olika typer av roller innan jag gått ut. Fick en ok lön (högre än vad du skrivit som "lägsta", men framförallt möjlighet att testa flera olika uppgifter.

Jag ville plugga någon gång i livet och ångrar absolut inte att jag gjorde det, är snarare glad. Men jag har å andra sidan ett genuint intresse av techbranschen och mycket arbetslivserfarenhet från innan studierna. Hade jag inte intresset, som så många i min klass, så hade jag garanterat ångrat mig idag.

Varför hade du ångrat dig?
Och vad jobbade du med innan?

Permalänk
Skrivet av thariaw:

Varför hade du ångrat dig?
Och vad jobbade du med innan?

Jag hade en mellanchefsroll på ett stort bolag 10 000< anställda. Jag hade nog ångrat mig för att jobbet inte är chill. Man får slita och anstränga sig mycket för att leverera det som förväntas (som i många fall är att lära sig saker man aldrig hört talas om. Haha!). Många som jag pluggade med började i helt andra roller och branscher och nyttjar egentligen inte sin examen. Det blev för jobbigt helt enkelt.

Det ska nämnas att min systemvetarutbildning var mycket mer tekniskt fokuserad än vad jag hört om många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davinchevo:

Jag hade en mellanchefsroll på ett stort bolag 10 000< anställda. Jag hade nog ångrat mig för att jobbet inte är chill. Man får slita och anstränga sig mycket för att leverera det som förväntas (som i många fall är att lära sig saker man aldrig hört talas om. Haha!). Många som jag pluggade med började i helt andra roller och branscher och nyttjar egentligen inte sin examen. Det blev för jobbigt helt enkelt.

Det ska nämnas att min systemvetarutbildning var mycket mer tekniskt fokuserad än vad jag hört om många andra.

Jag vet inte om jag kommer kunna ställa bra frågor..

Nej har inte varit så bra på det hittills. Räknas det att man vill bli bättre på att lära sig? 🙃

Jaha, jag undrar varför de ändrade sig. Utbildningen i sig är säkert ganska stressig, man borde vara förbered eller?
Jag tycker det är svårt att bedöma svårighetsnivån, om systemvetenskap är för svårt, finns det enklare jobb inom it?

Ni kanske har rätt att jag kanske ska vänta och söka jobb, läsa upp ett par ämnen och jämföra mer. Det kanske är bättre att gå igenom kurslitteratur och likande från de utbildningar som man är intresserad av istället för att bara gå på kursinnehåll.

Permalänk
Medlem

Undrar också hur lång tid det skulle ta att tjäna 30000 som fastighetstekniker, m en ettårig utbildning. Kanske redovisningsekonomi kunde bli bra, löneutvecklingen kanske är bättre men vad vet jag. Som tekniker kanske man måste gå mot drift och jobba skift för att tjäna mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Kanske redovisningsekonomi kunde bli bra, verkar som att man kan tjäna mer än 35000, kanske inte lika mycket matte som i it? Jag är starkare i språk än i matte. Älskar att läsa språk.

Redovisningsekonomi kanske inte är så mycket matte men det är mycket siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Undrar också hur lång tid det skulle ta att tjäna 30000 som fastighetstekniker, m en ettårig utbildning. Kanske redovisningsekonomi kunde bli bra, verkar som att man kan tjäna mer än 35000, kanske inte lika mycket matte som i it? Jag är starkare i språk än i matte. Älskar att läsa språk.
Men jag vill inte dras med för mycket av känsla utan tänka mer ekonomiskt eftersom jag har mycket att ta igen.

Verkar inte finnas någon yrkesutbildning för fastighetstekniker på ett år, talar du om gymnasiekurser? Tror inte fastighetsbolag bryr sig nämnvärt om du har dessa kurser eller inte. Det som kan vara intressant är APL, alltså praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Verkar inte finnas någon yrkesutbildning för fastighetstekniker på ett år, talar du om gymnasiekurser? Tror inte fastighetsbolag bryr sig nämnvärt om du har dessa kurser eller inte. Det som kan vara intressant är APL, alltså praktiken.

Ja komvux. Praktik ingår i båda, ändrade min kommentar. Yh heter ju drift och fastighet, vet inte om det är skillnad i uppgifter, arbetstid eller lön

Permalänk
Medlem

Lärare i språk är ju 4 år, och de flesta anställningar jag kan hitta är deltid eller vikariat

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Redovisningsekonomi kanske inte är så mycket matte men det är mycket siffror.

It är lite mer intressant men vet som sagt inte om det finns typ nivåer, alltså ett jobb med en lite enklare yrkesbeskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

It är lite mer intressant men vet som sagt inte om det finns typ nivåer, alltså ett jobb med en lite enklare yrkesbeskrivning

IT är ett väldigt brett område och det finns absolut enklare tjänster som inte kräver så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i liknande situation.

Haft fast anställning men på kundservice som är väldigt lågbetalt. Började på 16000kr innan skatt 2012 och precis nått 23000kr nu med senaste ökningen. 16000 2012 motsvarar 21000 idag enligt SCBs beräknare så inte ökat mycket på 11 år om man räknar bort inflationen.

Jag pluggar sedan i höstas 2 år YH utbildning till kyltekniker.

Har länge funderat på vad man ville göra. Aldrig varit något man tycker är super intressant förutom spela spel och lära mig historia svårt att leva på det om man inte lyckas bli youtuber. Det mesta blir tråkigt när man väl måste göra tentor och uppsatser. Även historia. Kan läsa eller kolla på youtube i timmar men plugga på universitetet är blä. Pluggade flera år där men vad man än gjorde så tappar man intresse av det. Medan man älskar lära sig saker på youtube videos.

Så till slut sökte jag bara sånt som åtminstone är roligare och betalar bättre än det man gör nu. Att hitta något jobb man älskar är det nog inte många som gör. Så jag tänker om det betalar mer och örter intressant än det man gör nu är det ändå
En förbättring. Speciellt när det inte är något jobb som verkligen är drömjobb. Annat än möjligen sitta och spela spel på Twitch men är inte social nog för det eller någon snygg tjej som lätt får uppmärksamhet och donationer bara man är lite lättklädd.

Hoppas du hittar något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Man kan i och för sig ta två 50% jobb i samma stad , men det är ju inte så flexibelt 😌 eller det kanske funkar bra vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har varit i liknande situation.

Haft fast anställning men på kundservice som är väldigt lågbetalt. Började på 16000kr innan skatt 2012 och precis nått 23000kr nu med senaste ökningen. 16000 2012 motsvarar 21000 idag enligt SCBs beräknare så inte ökat mycket på 11 år om man räknar bort inflationen.

Jag pluggar sedan i höstas 2 år YH utbildning till kyltekniker.

Har länge funderat på vad man ville göra. Aldrig varit något man tycker är super intressant förutom spela spel och lära mig historia svårt att leva på det om man inte lyckas bli youtuber. Det mesta blir tråkigt när man väl måste göra tentor och uppsatser. Även historia. Kan läsa eller kolla på youtube i timmar men plugga på universitetet är blä. Pluggade flera år där men vad man än gjorde så tappar man intresse av det. Medan man älskar lära sig saker på youtube videos.

Så till slut sökte jag bara sånt som åtminstone är roligare och betalar bättre än det man gör nu. Att hitta något jobb man älskar är det nog inte många som gör. Så jag tänker om det betalar mer och örter intressant än det man gör nu är det ändå
En förbättring. Speciellt när det inte är något jobb som verkligen är drömjobb. Annat än möjligen sitta och spela spel på Twitch men är inte social nog för det eller någon snygg tjej som lätt får uppmärksamhet och donationer bara man är lite lättklädd.

Hoppas du hittar något.

Jaa jag tyckte språk var tråkigt i skolan men nu ger det mig livslusten tillbaka hahaha
Det är en förbättring jag är ute efter helt klart, jag vet bara inte om jag borde välja vården för min mentala hälsa, den är inte så bra. Att vara omkring lidande varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

IT är ett väldigt brett område och det finns absolut enklare tjänster som inte kräver så mycket.

Vilka roller och vilka utbildningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Vilka roller och vilka utbildningar?

Jag slutade skolan i mitten av 90-talet så jag är inte speciellt uppdaterad på hur det ser ut med utbildningar idag. Min poäng var att säga att man vill jobba med IT är en smula diffust då det är så brett.

Helpdesk-jobb kan jag tycka kvalar in som ett enklare jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag slutade skolan i mitten av 90-talet så jag är inte speciellt uppdaterad på hur det ser ut med utbildningar idag. Min poäng var att säga att man vill jobba med IT är en smula diffust då det är så brett.

Helpdesk-jobb kan jag tycka kvalar in som ett enklare jobb.

Man har alltså ansvar för allt it relaterat på en arbetsplats eller löser problem på distans? Vilken sorts yh-utbildning behöver man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Vilken sorts yh-utbildning behöver man då?

Jag kan inte hjälpa dig med detta. Jag har inte någon som helst koll på YH-utbildningar.

Permalänk
Medlem

Tittade på kommentaren igen om avtalet. Jag hamnar säkert på lägstalönen 26000 (stod 27 någon annanstans så därför skrev jag det förut) inom fastighet. Var kanske för optimistisk att tro att det skulle gå att höja lönen till 30 på bara ett par år? Såg att det gr att anställa på ännu lägre om det är ngn som står långt från arbetsmarknaden, det kanske skulle hända mig vem vet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Just nu känner jag bara för att läsa ett år för att kunna jobba så snabbt som möjligt. Jag mår så dpligt och har gjort det så länge. De jobben man kan få utan utb är… inte bra.
Det var så många som röstade ner det så det kanske är dumt men allting känns bara så hopplöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Just nu känner jag bara för att läsa ett år för att kunna jobba så snabbt som möjligt. Jag mår så dpligt och har gjort det så länge. De jobben man kan få utan utb är… inte bra.
Det var så många som röstade ner det så det kanske är dumt men allting känns bara så hopplöst

Låter som du själv funnit vad du vill (och då också bör) göra

Läsa ett år för att försöka hitta ett jobb efter det. Har inte läst allt i detalj, men bara se så där finns chans på jobb i den sektorn efter året är läst. I värsta fall kan du där och då annars välja att läsa något annat, kanske en YH utbildning som du varit inne på kan vara en bra backup.

Låter som du behöver en ny kontext, kanske ut och träffa lite nya människor också. Går inte att säga på förhand exakt hur det kommer utveckla sig oavsett vad du väljer, men det är ok, du har fortfarande tid. Stressa inte, ta ett val, behöver inte vara perfekt, och så håller vi tummarna för att det blir bra som det säkert blir. I min erfarenhet blir det ofta bäst när man lyssnar på vad man själv vill, och det har du ju uttryckt, lyssna på det

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Jag menar bara att ha råd med bra mat, kläder, semester, orka ta hand om hälsan, kngentin av det går eller har gått och jag är snart 30, jag är rädd att tvingas gå in på 23 tusen eller däromkring för att jag väljer den kortare utbildningen istället för yh Vet inte vem jag ska fråga.
Ska jag helt enkelt ta reda på vad som motiverar mig mest och välja efter det?
I den situation jag är i nu varierar det, ibland könne rjag att jag inte orkar leva såhär mer än ett år till, pch ibland känns det helt ok att det tar mer tid

Permalänk
Medlem

Har ni förslag, var finns potential till bra löneutveckling? Utbildning max 3 år.

Permalänk

Har du kikat om det finns en studie- och yrkesvägledare i din hemkommun som kanske kan hjälpa dig med lite tips om utbildningar?
De kan ha lite idéer om vad som finns i närheten av dig eller online. Sök runt en del på nätet också så kanske du hittar utbildningar som kan ges på distans i andra städer.

Det finns nog mängder med möjligheter till bra löneutveckling inom de flesta organisationerna men de flesta inkluderar nog att man stiger i organisationen och tar ledarroller eller mer ansvar osv. Du kan säkert tjäna över 30 000 i månaden utan speciell utbildning också men då kanske det involverar kanske mer obekväma arbetstider (kvällar, helger, nätter, skiftjobb), resejobb eller industriarbeten. Såklart kan en del utbildningar leda till hög ingångslön men sedan är frågan om en gillar att arbeta med det eller plugga till det specifika arbetet.

Om du känner dig lite osäker på vad du vill plugga kanske du kan ta en enstaka kurs eller så inom ämnet som du tror du kommer gilla så ser du ganska snart om du vill plugga mer inom det eller kika på något annat.

De flesta av mina kompisar som pluggade vidare direkt efter gymnasiet hoppade av under första året. Det var inte alls vad de ville plugga, några av dem har nu runt 30 istället pluggat vidare och bytt inriktning. Inte alls likt det som de ville plugga första gången.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Ingen som vet mer om arbetstider för fastighetstekniker? Vill helst jobba mån-fre
Är väldigt introvert och trivs inte så bra med att prata med andra hela tiden, tycker arbeten på boenden, i grupp mm eller monotona arbete är extremt tråkigt, nästan outhärdligt. Gillar att vara mer i farten och vara effektivt eller fokuserat, men samtidigt dras jag till att lära mig mer om hur människor fungerar, men som sagt är intresse brett

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska vara så rädd för i ingångslönen. Jobbar man bra och visar det är det oftast inga problem att öka lönen år efter år.

Jag gick in på 24k och har nästan dubbla nu efter 7 år. Samma jobb.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Men om jag klarar av systemvetarprogrammet borde det inte vara svårt att få jobb? Den kunskapen man får är väl ändå viktig nästan överallt? Men jag tittar på andra slags yrken också. Jag behöver bara läsa upp två mattekurser för dem.
Jag tänker att som kvinna kanske det är smartare att välja ett ”mansjobb” om man vill leva ett bra liv självständigt. Sen kommer jag vara den som måste ta hand om mina föräldrar, och jag skulle vilja hjälpa dem ekonomiskt för båda är eller kommer bli fattigpensionärer. Att jobba med att hjälpa andra utöver det, det kanske blir väldigt stressigt, och sen inte känna att anst leder till bättre lön. Eller så kanske jag kan hantera det svåra bättre..
It är ju vad jag hört vägen till ett bättre liv för många runt om världen.
Eller så läser jag klart utbildningen inom vård och kanske läser vidare om It på fritiden och gör en övergång som många andra senare, om inte annat är det en ”key skill for the future”. Hur som helst jag tror komvux blir fel, i så fall är nog yh bättre även om det tar lite längre tid (bättre uppgifter och lön)?