Permalänk
Medlem

Helt ny dator som laggar o fryser

Har en helt ny dator som laggar exempelvis när jag startar den tar det många försök innan den startar och när jag exempelvis startar fortnite så fryser discord så måste jag stänga ner det i aktiviteshanteraren och ibland händer det att hela datorn fryser och jag måste slå av strömmen för att få igång den igen även i vissa tillfällen får jag grov input delay.

Jag har:
Nvidia Geforce RTX 4070
AMD Ryzen 7 7800x3D 8-core processor
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB
Phanteks AMP 1000W v2 Svart
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengean
Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart 3-pack

Egen Byggd också

Permalänk
Medlem

Låter som att ram minnet kan vara boven. Kolla att du har ram minnet i rätt slott. Om ja, ta ut och sätt de i varandras platser och nolla cmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Låter som att ram minnet kan vara boven. Kolla att du har ram minnet i rätt slott. Om ja, ta ut och sätt de i varandras platser och nolla cmos.

Har dom på plats 2 och 4 och tog ut dom innan men satt dom i samma plats ska testa och byta plats på dom men vet inte vad cmos är, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Cmos är det interna minnet där bios inställningarna sparas. Antingen har du en knapp på baksidan av moderkortet eller så får du kortsluta 2 pinnar på moderkortet eller plocka ut batteriet. Sen går du in i bios igen och gör om inställningarna.

Permalänk
Medlem

Så här gör du med batteriet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

På Sidan 43 i den engelska manualen har du info om hur du återställer bios.
Om detta inte hjälper så testa starta datorn med en sticka ram - funkar det så testa med den andra stickan. Funkar båda så kanske det är något med processorn eller moderkortet. Hoppas detta hjälper dig på traven.

Autorättning var i farten.
Permalänk
Medlem

Missade - kolla versionen på bios och om det finns en ny version du kan uppgradera till. Kan ha legat på hyllan hos åf ett tag.
Men spontant så låter problemet som minnesrelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Missade - kolla versionen på bios och om det finns en ny version du kan uppgradera till. Kan ha legat på hyllan hos åf ett tag.
Men spontant så låter problemet som minnesrelaterat.

efter jag tog ut ram minnena och satt tillbaka dom på samma plats igår startar mina dator på första försöket nu bör jag ändå testa byta plats och göra det med cmos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baus:

efter jag tog ut ram minnena och satt tillbaka dom på samma plats igår startar mina dator på första försöket nu bör jag ändå testa byta plats och göra det med cmos?

Om det funkar bra skulle jag låta det vara. Man behöver inte felsöka det som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baus:

Funkar det och problemet är borta så rör inte mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Funkar det och problemet är borta så rör inte mer

Det höll inte länge datorn har börjat frysa och fps drops och på Ez debug LED lyser det rött på cpu och gult på Dram

Permalänk
Medlem

Har du kollat vilken bios du har installerad på moderkortet som Big_N tipsade om?
Finns en hel del viktiga uppdateringar som kanske löser ditt problem.
https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B650-TOMAHAWK-WIFI/suppor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baus:

Har en helt ny dator som laggar exempelvis när jag startar den tar det många försök innan den startar och när jag exempelvis startar fortnite så fryser discord så måste jag stänga ner det i aktiviteshanteraren och ibland händer det att hela datorn fryser och jag måste slå av strömmen för att få igång den igen även i vissa tillfällen får jag grov input delay.

Jag har:
Nvidia Geforce RTX 4070
AMD Ryzen 7 7800x3D 8-core processor
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB
Phanteks AMP 1000W v2 Svart
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengean
Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart 3-pack

Egen Byggd också

kan vara allt. Måste börja excludera saker. Börja med windows, kör en reninstallation. Eller reset/uppdatera bios. Efter det, ifall det fortsätter, kör med 1 ram stick och testa utan grafikkort (med igpu)

Glömde bort, simplast innan du ens ominstallerar windows eller bios är att titta på temperaturer. Grafikkort och cpu, kanske du inte har satt cpu kylare/pasta ordentligt och den överhettas

Permalänk
Medlem

Jag hade samma moderkort och processor.

Minnesinställningar var evigt problem, första steg är gå in i bios hitta "restore to default" lr något liknande.
På default settings(4800mhz) ska dom funka oavsett processor.

Du borde kolla upp vilka stickor du har exakt "koden" står på förpackningen eller direkt på stickorna
Jag skulle gissa på att de är fabriksöverklockning(XMP) som ställer till det, om de är dessa ramminnen du köpt.
Corsair Vengeance 5200mhz cl 40
dom är optimerade för intel processorer vilket kan skapa problem om man har AMD.
XMP Betyder att någon på Corsair suttit och optimerat inställningarna för en Intel processor.
"EXPO" Kallar dom det när dom gör samma för AMD.

Om de är så att det är XMP minnen(brukar vara en intellogga på förpackningen) så skulle jag gjort en retur och tagit någon där de står "EXPO" på förpackningen som t ex dessa 5200MHZ EXPO.
eller Dessa 6000MHZ EXPO
alternativt bara köra dom du har i 4800mhz(default) vilket borde funka utan problem.

Långa boottider var ett problem jag hade, kanske tog upp till 1½-2 min som mest med röd/gul lampa som lyste innan den startade dock bara med EXPO(6000mhz), i default(4800) gick det mycket fortare.