30k ny dator till 49" curved gamingskärm

Permalänk

30k ny dator till 49" curved gamingskärm

Hej!
Anledningen till varför jag vill köpa nytt är för att jag fick dille på en curved gamingskärm häromdagen och behöver därför införskaffa en ny rigg. Jag tänker mig en budget på 30.000 Inkl. montering hos Inet samt operativsystem. Jag kommer framförallt spela spel som WoW, Black Desert, GTA & Path Of exile.

Skärmen som jag tittat ut är denna - https://www.komplett.se/product/1225163/gaming/spelutrustning...

Är väldigt novice inom detta område så hade uppskattat något enormt om någon kunnat hjälpa mig dels med att bygga ihop en dator men också kanske lite feedback på vad er erfarenhet är med kurvade skärmar i denna storleken! Jag hoppas att 30k är tillräckligt för att kunna spela med denna upplösningen på en vettig grafikinställning med bra FPS.

Jag har plockat ihop flera olika datorer på Inet men inte landat i något. Med tanke på min kunskap om detta så känns det mer tryggt att lämna över det till er

Sammanfattning
30k Budget
49" curved monitor 5120x1440
spel såsom WoW, Black Desert, GTA & Path of Exile
Gärna att komponenterna finns hemma, vill inte vänta med att beställa till Februari

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här.

Permalänk

Tack så mycket för förslaget!
Har bara några funderingar kring det du plockade ihop Alastor, varför är det inte mer fläktar i paketet? behövs det inte några extra fläktar för att få till ett bra luftflöde?
Och sen har jag en fundering om moderkortet, vad är det som gör att du väljer det? Jag förstår att du går efter vilken budget jag har men vilka speccs i kortet är det som du kollar på?
Tack igen för snabba svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Tyckte Alastors build var bra. Alternativ med lite mer premium moderkort, och ett i mitt tycke snyggare chassi (och skippa RGB på cpu-kylare).

Alternativt tycker jag också detta chassi är snyggt:

https://www.inet.se/produkt/6904645/corsair-4000d-airflow-sva...

Men jag hade nog också övervägt att byta alla chassifläktar mot Noctua, oavsett chassi (och medföljande fläktar) då dess kvalitet och ljudnivå är oklanderlig. Men det är ju dyrt då, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinkelhake:

Tack så mycket för förslaget!
Har bara några funderingar kring det du plockade ihop Alastor, varför är det inte mer fläktar i paketet? behövs det inte några extra fläktar för att få till ett bra luftflöde?
Och sen har jag en fundering om moderkortet, vad är det som gör att du väljer det? Jag förstår att du går efter vilken budget jag har men vilka speccs i kortet är det som du kollar på?
Tack igen för snabba svar, uppskattas!

Lancool 215 har otroligt bra kylning i sin standardkonfiguration med sina två stora 200 mm-fläktar i fronten. Mer än tre fläktar i ett chassi ger sällan någon förbättring att tala om.

Valde moderkortet då det har bra strömförsörjning och PCIe 5.0-stöd.