Går backup nr. 2-3-4... snabbare än den första?

Permalänk

Går backup nr. 2-3-4... snabbare än den första?

Jag gör en backup från en Synology NAS till en annan Synology NAS. Båda på mitt hemmanäterverk. Jag använder Synologys app "Hyper Backup". Bör vara ca 2TB data som jag backar up. Jag vet att det går långsamt, kommer ta typ ett dygn.

Min fråga är om backup nummer 2, som jag gör om några måndader, kommer gå snabbare? ...alltså inte skriva över all data igen utan bara "justera" det som tillkommit eller tagits bort från föregående backup.

Jag förstår att mjukvaran måste scanna av vad som fanns innan, vilket tar tid, men kanske snabbare än att fysiskt skriva över datatan på nytt? Eller hur funkar det?

(Nu har jag ställt in att den nya backupen ska ersätta den äldsta senast sparade. Och att det max får ligga 2st backupper)

felstavat
Permalänk
Medlem

Ja, en Inkrementiell eller Differentiell backup går fortare än en Full backup. Har i och för sig inte testat Synologys Hyper Backup, men det borde vara samma princip.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Ja, en Inkrementiell eller Differentiell backup går fortare än en Full backup. Har i och för sig inte testat Synologys Hyper Backup, men det borde vara samma princip.

Tack. Det låter bra!
Mindre bra att jag raderade den första backuppen som redan låg sedan tidigare, haha. (vilket tog lång tid att bara radera).