Outlook TNEF / winmail.dat

Permalänk
Medlem

Outlook TNEF / winmail.dat

Har en kund som använder Outlook på Windows där programmet envisas med Microsofts proprietära skitformat TNEF/RTF om han skickar ett nytt mail till mig. Jag kan fortfarande läsa själva meddelandet då det kommer med som plain text, men HTML-versionen av meddelandet inklusive alla eventuella bilagor bakas ihop till en enda oläslig bilaga "winmail.dat". Om han svarar på ett mail från mig så blir det däremot standard HTML-format.

Givetvis har vi i hans inställningar valt att endast skicka i HTML-format, inte Outlooks egna RTF-derivat. I tidigare versioner av Outlook verkar det på enskild kontaktnivå ha funnits en inställning för vilket format man vill skicka i, men jag hittar inget sådant på adresskorten i dagens Outlook. Skulle dock nästan misstänka att det fortfarande sparas dolt någonstans, och programmet vid något tillfälle fått för sig att jag har Outlook på Windows och nu låst sig vid det? Han har tagit bort mig från adressboken och rensat auto-complete listan men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

TNEF/winmail.dat är för mig oläsbart eftersom jag inte använder Outlook på Windows utan Apple Mail på macOS. Formatet kan för övrigt inte läsas av Outlook Mac heller vad det verkar. Min företagsmail hostas hos Google, och tidigare har det gått att gå runt via Gmail i webbläsaren som då kunde läsa TNEF. Nu verkar det dock som att antingen Google tagit bort stöd för TNEF eller Microsoft ändrat något i formatet, då jag även i Gmail bara ser dessa winmail.dat.

Börjar bli riktigt trött på detta och hittar ingen lösning. Någon som vet vad fasen man skall göra?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har en kund som använder Outlook på Windows där programmet envisas med Microsofts proprietära skitformat TNEF/RTF om han skickar ett nytt mail till mig. Jag kan fortfarande läsa själva meddelandet då det kommer med som plain text, men HTML-versionen av meddelandet inklusive alla eventuella bilagor bakas ihop till en enda oläslig bilaga "winmail.dat". Om han svarar på ett mail från mig så blir det däremot standard HTML-format.

Givetvis har vi i hans inställningar valt att endast skicka i HTML-format, inte Outlooks egna RTF-derivat. I tidigare versioner av Outlook verkar det på enskild kontaktnivå ha funnits en inställning för vilket format man vill skicka i, men jag hittar inget sådant på adresskorten i dagens Outlook. Skulle dock nästan misstänka att det fortfarande sparas dolt någonstans, och programmet vid något tillfälle fått för sig att jag har Outlook på Windows och nu låst sig vid det? Han har tagit bort mig från adressboken och rensat auto-complete listan men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

TNEF/winmail.dat är för mig oläsbart eftersom jag inte nvänder Outlook på Windows utan Apple Mail på Mac. Formatet kan för övrigt inte läsas av Outlook på Mac heller vad det verkar. Min företagsmail hostas hos Google, och tidigare har det gått att gå runt via Gmail i webbläsaren som då kunde läsa TNEF. Nu verkar det dock som att antingen Google tagit bort stöd för TNEF eller Microsoft ändrat något i formatet, då jag även i Gmail bara ser dessa winmail.dat.

Börjar bli riktigt trött på detta och hittar ingen lösning. Någon som vet vad fasen man skall göra?

https://apps.apple.com/gb/app/tnefs-enough/id986621173?mt=12 verkar väl vara ett användbart verktyg om något viktigt faktiskt gömt sig i en winmail.dat... dock är man förmodligen gladast av att ignorera problemet så mycket som möjligt.

Det är ju bara beklagligt att världen fortfarande dras med att Outlook/Exchange gillar att skicka deras interna format ut på Internet. Det var eländigt för 20 år sedan, det är lika eländigt idag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Normalt sett ska det fungera transparent med formatet. Jag har råkat ut för att det buggat. Men kommer inte ihåg hur jag löste det tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att denna kunden använder sig utav Microsoft 365/Exchange Online? Om så är fallet så går det antingen att stänga av TNEF helt via Exchange Online powershell, alternativt så kan en administratör lägga upp din domän som "Remote Domain" och då med alternativet att TNEF ska vara inaktiverat för all mejltrafik till din domän.
https://capsulecrm.com/support/setup-and-configuration/micros...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD