Permalänk
Medlem

extern SSD känns inte igen av win10

En extern SSD slutade fungera utan förvarning. Nu syns den som "okänd USB-enhet" i enhetshanteraren. Syns inte i diskhanteraren.
Finns det något att göra åt saken?
Seagates support hade vänligheten att ägna en timme åt att föreslå olika åtgärder, varav jag redan hade testat de flesta.
Om jag jobbade i forensics skulle jag säkert fixa det här men det gör jag ju inte.
Nu undrar jag om någon har tips som liknar vad en kriminalare skulle göra.

(Skrev om det här för några timmar sen men det kom aldrig upp i forumet - jag är ny här och kan ha gjort fel. Nytt försök alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mÅlle:

En extern SSD slutade fungera utan förvarning. Nu syns den som "okänd USB-enhet" i enhetshanteraren. Syns inte i diskhanteraren.
Finns det något att göra åt saken?
Seagates support hade vänligheten att ägna en timme åt att föreslå olika åtgärder, varav jag redan hade testat de flesta.
Om jag jobbade i forensics skulle jag säkert fixa det här men det gör jag ju inte.
Nu undrar jag om någon har tips som liknar vad en kriminalare skulle göra.

(Skrev om det här för några timmar sen men det kom aldrig upp i forumet - jag är ny här och kan ha gjort fel. Nytt försök alltså)

Kunde ju vara bra om du skrev vad du redan testat samt vad det är för disk.

Men det första jag hade gjort är att testa med annan kabel och i annan USB port samt även i annan dator.
Felar den på alla dom sakerna är det stor risk att något hänt med disken, går då eventuellt att rädda disken om det är möjligt att formatera den, men innehållet blir det värre med.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men det första du hade gjort var det första jag gjorde också.
Misstänker att SSD-n pajade pga glappande usb-kontakt men den är lika okänd oavsett vilken kontakt och vilken dator jag har testat (återstår visserligen att testa den i en nyköpt win11-dator, testade i en win7 och två win10). Man kan fråga sig om win11 kräver mer av SSD-n eller mindre...
Jag har sparat ner hela konversationen med Seagate men det känns inte så meningsfullt att lägga in den här eftersom det inte blev något resultat.
Har en liten förhoppning om att få tips om "okonventionella" metoder.
Recover-programmen lovar ju att återställa data från oavsiktliga formateringar och en idé var att först formatera och sen försöka återställa. Men formatera en okänd enhet verkar vara omöjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är samma problem på flera datorer och med flera kablar, och disken inte krävt drivrutiner förut (vilket jag utgår från att den inte gjort) så är det väl nästan garanterat något hårdvarufel tyvärr.
Det kan ju variera från relativt ofarligt (glappande kontakt som du nämnde) till i princip katastrofalt (att någon krets som kontroller eller flash stendött).

Om datan är oviktig eller "mellanviktig" -- inte viktig nog att lämna in till proffs -- så skulle man väl kunna försöka löda om kontakten som första åtgärd.
Och om datan är oviktig och du har garanti så är det förstås en bättre första åtgärd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att öppna chassit till den så du kan plocka ur ssd'n och testa om den hittas om du kopplar den internt? Har dock läst att vissa externa konfigurationer inte gör detta möjligt då det inte är normala sata-kontakter på insidan så kan vara värt att kolla upp modellen du har och se om det ens är lönt att försöka.

Permalänk
Medlem

Tack till er båda. Jag ska kolla om det går att öppna. Inga synliga skarvar och skruvar men den är delvis täckt av en tunn metallfolie, kanske döljer det sig något under den.
Nya drivrutiner - testat.
Det tar emot att utnyttja garantin och skicka den till Seagate. Jag är översättare och jobbar då och då med sekretessbelagd text, och då kan jag inte ta risken att Seagate använder den för sin utbildning eller liknande och lyckas få igång den och läsa mina data. Värdet av den nya väger inte upp den risken.
Motsvarande gäller möjligheten att låta ett proffs lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Jag tittar på en M.2-disk som ligger och skräpar här. Det ser jäkligt pilligt ut, men inte värre än vad elektronikfolket på jobbet gör med hjälp av lödpenna och mikroskop -- rimligen borde det vara fysiskt möjligt att hitta en likadan fungerande disk och flytta över minneskretsarna. Om det faktiskt funkar i praktiken är nog en fråga om hur mycket inbyggd säkerhet diskens kontrollkrets har mot en sådan manöver, vissa diskar marknadsförs ju med hårdvarukryptering.

Det finns också diverse hårdvara som man kan sätta en NAND-krets som man lött bort från kretskortet direkt i och läsa ut innehållet. För vissa kretsar finns det "clips" man kan sätta direkt över kretsen när den fortfarande sitter fast på kretskortet och läsa minnet. Båda dessa tillväggagånggssätt är i alla fall vanliga när man vill ha ut diskinnehåll ur elektroniksystem som man inte byggt själv. Finns en del videor på Youtube, jag råkar ha en flik öppen just nu, sök på "Matt Brown". Om ngot av detta går att göra så på NAND-kretsarna som sitter på en modern SSD har jag ingen aning om. Man kommer garanterat få pussla ihop filsystemet från mer än en krets, antagligen inte något man gör på fem minuter även om man vet hur man ska göra.

Jag föreställer mig att om det inte är USB-kontakten som är trasig så är det något i stil med ovanstående en "forensiker" hade försökt. Vilket antagligen är nära "proffs", vilket inte verkar vara intressant för dig.

Om du redan vet att du inte är beredd att betala/ta säkerhetsrisken att få data återställd så finns ju inte mycket att förlora och kan bli ett kul hobbyprojekt. Öppna disken och leta upp databladen på kretsarna som sitter i. Kolla med multimeter om de verkar få strömmatning på rätt sätt. Du skulle antagligen klara dig med en multimeter för att avgöra om det finns trafik på datapinnarna eller inte. Om du ska ta hjälp så är det nog lämpligt att i stället pilla så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem

Om den inte enkelt går att plocka ut och sätta i annan dator (internt) eller i annat externt kabinett skulle jag provat att boota upp linux via en USB-sticka, om du bara provat Windowsdatorer tidigare, och sedan se om enheten hittas. Konstigare saker har hänt, och jag fick igång en 2TB extern 3.5" seagate-hårddisk på det sättet en gång.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om det är en SATA SSD-disk så kan du prova med att _bara_ ansluta den breda spänningskabeln - inte den smala datakabeln, över natten. Det får inte känna av att något är anslutet eller svarar på sina dataledare om den skall börja köra en eventuell recovery-funktion och kanske hoppar igång igen - dock ingen garanti att datat fortfarande är intakt även om det ofta är så.

Med PCIe NVMe vet jag inte om de har liknande rescue-mekanism på samma sätt som SATA-SSD har på en del modeller, dvs spänningssätta utan att det är någon logik inkopplad på dess PCIe dataledare (går alltså inte att göra direkt i en M.2-adapter eftersom chippet i denna svarar på M.2:s PCIe-pinnar)

Om det är en M.2-disk så lever de helt på att moderkortet har stor resevoar av kapacitans så att spänningen sjunker tillräckligt långsamt så att kontrollern inne i M.2 hinner stuva undan data och lägga sig i en säker startpunkt innan spänningen blir för låg - har man inte denna kapacitiva reservoar (som tex. samsung T7 har i sin kapsling i form av 50 st parallellt kopplade kapacitiva keramiska kondingar på en hel kortsidan i sin kapsling) så får man det läget som du beskriver.

Samsung T7 och motsvarande modeller även från andra tillverkare är (förhoppningsvis) gjord att klara strömförsörjningsglapp i USB-kabel, vilket 99% av de de köpta externa M.2-adapter-lådor som man själv sätter i M.2-diskar i från tex Icebox och många fler _inte_ har i sig.

Med andra ord har man M.2 i en USB-adapter så bör man själv löda dit en elektrolyt på > 50 µF 6.3 Volt över + och - över USB 5 Volt-matningen _i_ kapslingen då de oftast inte har några kondigar alls i dessa och därmed kan en USB-glapp i samband med i och uttag ge katastrofala effekter av den sorten som du råkat ut för.

Om du måste rädda innehållet på aktuella minne[1] blir det att kontakta diskräddningsföretag typ IBAS och det kan kosta från 10 till 100 kkr eller så om det inte är enkla fel. Att rädda data från SSD/NVMe är ofta mycket dyrare än att rädda data från krachade hårddiskar numera (vilket historiskt bruka ligga runt 10 kkr om det inte är ett känd standardfel som man rutinmässigt hanterar och det kan då ligga på ungefär halva pengarna).

- jag skulle inte hoppas på att bara byta tex. kontrollerchip från likadan annan M.2-minne då skadorna förmodligen är logiska och beror på halvfärdig skriven flashdata som nu är helt korrupt för att man ryckte undan spänningen mitt under skrivandet och det kan gälla metadatat/FTL-lagret i M.2 då det är sådant som hela tiden uppdateras när enheten används och blir det intregitetsproblem där så kan det hela hänga sig.

[1]
Om man behöver göra sådant så har man redan fel datahanteringsstrategi - viktig data skall alltid finnas i minst 3 olika oberoende media och man gör en extra kopia innan man tar bort från någon annan media - det gäller också när man flyttar data mellan datorer - aldrig ta bort data ur källdatorn innan man vet att datat fins i oskadad skick på måldatorn + en oberoende lagring till, då överföringen med USB-sticka/eSSD anses osäker och kan förloras på vägen precis när som helst - och med högre sannolikhet ju viktigare datat är enligt murphys lag!.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag så jag teg - skulle man kunna säga. Jag är tacksam för alla förslag men jag tror de flesta går över min förmåga. Jag har skruvat och lött en del som servicetekniker i min ungdom men det räcker inte här. Däremot kan jag fixa en linux-installation och testa där. Enkelt och förmodligen rätt snabbt gjort.

Än en gång tack för att ni tog er tid!

Nu ska jag bara be mina kolleger i översättningsbranschen om ursäkt för att jag rekommenderat backup på SSD i stället för molnet. Det får bli med tillägget att "allt" ska sparas på tre olika diskar. Det var vad jag lärde mej idag, förutom linux-tipset.