Vad tycker ni om denna MAXTOR disken?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om denna MAXTOR disken?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAX5XT-250

jag har funderat länge på en sådan nu och jag ser inga nackdelar

fördelar:
#extern med både firewire(länka ihop många) och USB 1.1/2.0
#snabb för att vara en backup disk ( 40mb/s ) 2mb casche
#smidig att ta med sig till kamrater när man ska dela med sig av sina dv-camcorder filmer
#billig om man jämför med vad en 250gb intern disk kostar
#one touch knappen erbjuder snabb och enkel backup av datan på den interna disken
#medföljande programvara för att planera sin backup

nackdelar:
#inga?

jag är så enormt sugen nu alltså, jag skulle egentligen beställt en i måndags och hoppats på att fått hem den innan lanet nu på lördag men så blev inte fallet :/ enda dilemmat just nu är ju att det är ju trots allt ganksa mycket pengar 3000,- även om db.se har sänkt sig med ca 500 spänn mot vad andra butiker som komplett tar för denna underbara apparat

jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om mina planer angående detta

Permalänk

kostar en jävla massa pengar

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

5400rpm...

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

Köp en intern och ett sånt 5.25" rack istället, den där verkar långsam...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teppas
Köp en intern och ett sånt 5.25" rack istället, den där verkar långsam...

den interna är dyrare och lämpar sig inte särkilt bra att ta med för att kopiera över filer hos kamrater =( jag har redan ett sånt där 5.25 rack för att enkelt ta ut disken på framsidan men det blir ju inte enklare när man tar med sig den till kamraterna eftersom man då får öppna upp deras burkar och hålla på och bygla om o krångla =( medans denna MAXTOR disken stödjer USB 1.1 och 2.0 samt FIREWIRE (firewire kommer jag använda mig av på min dator) och kamraternas datorer dvs de som är så gamla så dom inte stödjer usb2.0 har ju ändå usb1.1 vilket gör att dom blir kompatibla

sen så är långsamheten är ingetproblem för mig och jag tyckte den var snabb när jag fick se vad den gick för hos en kamrat, 40mb/s är inte långsamt i min mening dock så har jag aldrig riktigt satt mig in i det här med prestanda på hårddiskar jag har en 7200rpm 2mb intern disk förtillfället och har aldrig sett/testat raid så hastigheten på denna disk duger utmärkt i min mening

att den är dyr det får man ju vara beredd på om man vill ha mycket utrymme

jag vet att man kan köpa 3st interna 120gb och få 360gb för 3000,- men gör man det så får man inte den externa friheten som jag vill åt

Permalänk
Inaktiv

jag har en sån där, fast 120 gb varianten med 7200 varv, 2mb cashe.

funkar perfekt.

/David

Permalänk
Medlem

På vårt sista LAN var det en kille som hade en sådan, och han var då nöjd i alla fall......den är litegrann stor bara, men inget som direkt stör....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

"datorer dvs de som är så gamla så dom inte stödjer usb2.0 har ju ändå usb1.1 vilket gör att dom blir kompatibla"
Kompatibla kanske, men 1mb/s blir lite segt.
Visst är 40mb/s bra för en hårddisk men det är knappast hårddiskens hastighet de mäter, det är vad USB2.0 och Firewire klarar, hårddisken klarar väl 20mb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
"datorer dvs de som är så gamla så dom inte stödjer usb2.0 har ju ändå usb1.1 vilket gör att dom blir kompatibla"
Kompatibla kanske, men 1mb/s blir lite segt.
Visst är 40mb/s bra för en hårddisk men det är knappast hårddiskens hastighet de mäter, det är vad USB2.0 och Firewire klarar, hårddisken klarar väl 20mb/s.

jag läste att just den varianten jag är intresserad av då maxtor 5000xt 250gb 5400rpm fyller man på 101 minuter och det kan inte vara långsamt det är ju ändå 250gb så jag tror inte hastigheten begränsas av hårddiskens varvtal utan snarare vilken anslutning man kör dvs usb 1.1(låååångsamt 30gb på 18timmar för kamraten) eller usb2.0 (34mb/s teoretiskt) samt firewire (40mb/s teoretiskt). så 40mb/s tror jag nog den håller

Permalänk
Medlem

jaja, nu är den beställt iaf jag beställde 3st på en gång