ICA har nyligen lanserat en ny produkt de kallar för "Hushållsfärs", som jag tänkte informera om.
<Uppladdad bildlänk>
Produktförpackningen verkar vara utformad för att uppnå maximal förvirring. På två olika ställen på förpackningen står det "SVENSKT NÖTKÖTT", men bara om man läser den lite diskreta texten (som av någon konstig anledning är skriven med vit text på gul bakgrund, hmm) så framgår det att detta är färs som består av 70% nötfärs och 30% ärtfärs. Ärtfärs är så vitt jag vet betydligt billigare än nötfärs, så detta är ju absolut lönsamt, om man lyckas lura kunderna att det är vanlig köttfärs.
Den är inte ens särskilt billig! Närmaste butiken som enligt Ica.se hade Hushållsfärs säljer 500 gram för 58,95 kronor i skrivande stund (117,90 kr). Det går att köpa köttfärs billigare än så (blandfärs finns också), men om även om jag ska vara snäll och jämföra med Icas köttfärs i samma storlek som kostar 67,95 kr (135,90 kr/kg) är detta ändå mer prisvärt, i förhållande till mängden kött man faktiskt får, om man t.ex. drygar ut med morötter istället.
Ica själva skriver att "färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck". Jag vet inte riktigt om jag tror på det, jag tror snarare att Ica tagit fram denna som ett sätt att tjäna mer pengar i inflationstider, när mat blir allt dyrare, genom att lura kunderna och sälja utspädd färs, med klimathänsyn som alibi. Flera flugor i en smäll helt enkelt.
Jag har inget principiellt emot att blanda upp köttfärs med grönsaker. Jag har själv riven morot i köttfärssås när jag gör den, det gör om något köttfärssåsen ännu godare. Problemet här är både den vilseledande förpackningen i fråga (till och med namnet Hushållsfärs är ju väldigt intetsägande och lätt att bli lurad av), och att man blandar upp färsen med konstiga saker som "ärtprotein", "fermenterad lök", och vatten.
Det är inte ens särskilt svårt att göra det här på ett hederligt sätt. Jämför t.ex. med Garants Nöt och Grönt!
<Uppladdad bildlänk>
Den här som har en betydligt schysstare förpackningsutformning som inte försöker luras. Namnet säger precis vad det är, ingredienserna står alla i samma storlek och tar lika mycket plats, text i hög kontrast. Dessutom innehåller inte ingredienslistan några konstigheter. (Fermenterad lök, någon?) 50% köttfärs, 25% morötter, 25% blomkål. Aldrig testat blomkål i färsen men det är i alla fall inte orimligt att jag skulle kunna lagat detta hemma. Dessutom är priset betydligt rimligare, 39,90 kr för 500 gram (79,80 kr/kg) på Willys. Fast det är ju ännu mindre nötfärs så det går inte att jämföra rakt av.
Jag har inte testat vare sig det ena eller det andra, men vad tycker ni? Är jag ute och cyklar eller känns det som att Ica, mitt under pågående inflationskris med matpriserna i centrum, försöker lura sina kunder på pengar med klimatet som alibi?