Suroundanläggning för hemmabion

Permalänk
Medlem

Suroundanläggning för hemmabion

Hejsan,
Jag letar efter ett hyffsat suroundpaket till min dvd-spelare. Hade tänkt mig att inte överstiga 3000kr. Kan jag få något "lyssningsbart" för de pengarna? Har grubblat lite över det här med receiver, måste man ha en sån? Klistra gärna med länkar till produkter ni tippsar om. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

det finns helt enkelt inte en chans att få något bra för 3000:- låt mej förklara...

För det första: Det behövs 6 högtalare till ett surround paket om vi skulle lägga hälften av pengarna på Högtalare och hälften på Reciever det ger 1500:- för 6 högtalare eller 250:- per högtalare, för dom pengarna ska du ha allt som behövs... Kabinett, diskant, mellanregister/bas delningsfilter, internt kablage, kontakter på baksidan osv osv...

Sen så en förstrkare för 1500 som driver 5 kanaler har jag aldrig ens sett...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Re: Suroundanläggning för hemmabion

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jls
Kan jag få något "lyssningsbart" för de pengarna?

Visst finns det...

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=50034

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49990

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49883

Permalänk
Medlem

Hmm, med den budgeten kanske du ska titta på Logitech Z-680, enligt vad jag läst på dvdforum ger de helt ok ljud för den prisklassen, dock ligger de väl ca 500 över din planerade budget.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Discharged, så det som Falcon föreslog skulle inte gå att lyssna på?

Permalänk
Medlem

Det funkar alldeles utmärkt, naturligtvis måste du komplettera med längre högtalarkablar osv

Men själva utrustningen ger dig "lyssnings"bart ljud.

Permalänk
Medlem

Du borde spara ihop mer pengar och satsa på ett större system.
Jag blev så less på alla små högtalar system för några år sedan, så jag började spara till ett rejält system, det var det värt! nu har jag sålt bort min gammla stereo och håller på att spara ihop till ett hemmabio system men det ska inte vara små sateliter, eftersom dom ger inte så super b ljud, ger inte mer än vad tex. creatives eller logitechs surround anlägningar till PC:n, tycker inte jag iaf..

Köp fast en beg. hemmabio förstärkare för 2000:- som driver på ganska bra, sen sparar du ihop till högtalare. det är värt väntat. när sista högtalarn är på plats är man i himmelen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

skulle nog satsa på logitech z-680, det ger nog mest effekt för pengarna..

Permalänk

Z-680 är ett bra ljudpaket fast du får nog satsa på att det kostar 4k om du skall ha sånna högtalare och det är lite över din budget. Själv hade jag aldrig köpt ett hemabiosystem för 3k aldeles för dålig kännsla i nått sånt billigt.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

jls: självklart kan du får något lyssningsbart, som Falcon visade, men frågan är om det låter bra, till film är det säkert bra, men vill du kunna lyssna på musik också så är det enl. mig tyvärr inte möjligt för 3000:- jag skulle tippa på att ljudkvalitén du får i ett sådant system skulle motsvara det du får i en kompaktstereo för 1500:- För vissa duger det alldeles utmärkt, men det skulle nog inte fungera för mig...

Om du istället kunde tänka dej 5000:- skulle du kunna hitta något på begagnatmarknaden, men 3000:- är för lite även där... Som pato sa tidigare, köp en reciever begagnad för 2000 - 2500:- ditt nästa inköp blir dina Surroundhögtalare... alltså dom du ska ha där bak... lägg 1000 - 1500 för dom... fast du har dom där fram sålänge... Sen sparar och sparar och sparar du tills du har en pengapåse på 3000 - 4000:- sen köper du dina fronthögtalare... och byter då plats på allt... Sen kan du börja använda hemmabio... sen sparar du lite till.. köper en center ur samma serie som dina fronthögtalare... sen om du inte tycker att basen räcker till köper du en baslåda...

Det viktigaste är väl att "klangmatcha" front och center. satteliterna behöver inte klangmatcha resten... och subben behöver det inte heller... Så lite finare fronter och center.. resten är inte så viktigt...

Det är mitt tips... Visst, det blir en hel del dyrare än vad du tänkt dej, men handlar du smart kanske du kan ha det i 5 år istället för 1...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex