Ont i ögonen av skärmen!

Permalänk
Medlem

Ont i ögonen av skärmen!

Hej bullen!

Ehm sedan jag bytte skärm till en några år gammal
"Philips Brilliance 107 mp" så har jag börjat få lite ont i ögonen.
Jag vet inte om det beror på att jag med den nya skärmen använt 100 hz när jag förut hade 60 hz.
Och jag vill helst inte byta tillbaka till 60 hz eftersom nu märker man verkligen av att skärmen flimmrar mot förut (vilket är lite störande). När det gäller tv är det ju så att man tydligen ska få en mer vilsam bild för ögonen i 100 hz. Nån som kan nått om det här? och finns det några bra tips för att få lite bättre skärpa, så man inte behöver kisa som fan. Och är det bra att köra i 100 hz på skärmen? En sak jag märkt är också att kotakten till grafikkortet är lite skadad, saknas massa piggar, kan det ha nått med saken att göra?
Eller är dom piggarna bara för att få bättre grepp typ?

EDIT: kan också tillägga att jag förut kunde sitta en bit från skärmen och kunde läsa text och sånt utan problem. Nu måste jag sitta typ 60 centimeter ifrån för att kunna läsa. Och jag har verkligen inte dålig syn annars..

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara tvärtom - ont i ögonen på grund av låg Hz. Vad kör du för upplösning?

Borde inte "flimmra" via 100 Hz alls, testat att ändra till 60 Hz och kollat ifall det möjligen blir "bättre" ? Piggnarna har mig veterligen alla en funktion och kan vara därför skärmen flimmrar. Ett tips är även att leka med skärminställningar, tex "moire".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Jag kör 1024x768, 32 bit

Alltså det är när jag kör i 60 hz som det flimmrar! Det känns mycket bättre i 60 hz,
men det flimmrar som sagt. I 100 hz är skärmen helt ren, men det känns lixom som att ljuset e så starkt, super kärnvapen strålning mot ögonen lixom.. heh
Det där med piggarna är ju inte bra isof! ah blir nog köpa ny skärm då.. yhh!!
Inställningarna har jag lekt med, blir inte så stor skillnad, finns ju också reset knapp, så den borde ju vara inställd på bästa ändå.

Permalänk
Medlem

Testa köra 85hz eller nått. Egentligen så är det så att desto högre hz desto mindre ansträngs ögonen, men jag kör i 85hz och har inga problem alls.

Permalänk

Du kan ju också sänka ljusstyrkan samt ha tänt i rummet, att sitta med en skärm på högsta ljusstyrka och släckt i taket är verkligen ögonplågeri.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem

Vissa monotorer klarar inte högre refresh så bra.
Bilden blir "stilla" och bra...men skärpan (framförallt i högre upplösning) inte så bra. De blir ansträngande för ögonen.

Prova att dra ner något på refresh (ex. till 85Hz).
100Hz i din upplösning kanske ligger på absoluta gränsen för av monitorn klarar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det brukar fattas några piggar i en normal vga-kontakt... efterssom dom inte fyller någon funktion.

Ville bara påpeka det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kanske sitter lite för nära oxå . Kontors ergonomer rekomenderar att man sitter med en arms avstånd ifrån skärmen .

Permalänk
Medlem

Skärmen ca 1 meter från ögonen. Bakgrundsbelysnig.

Försök blinka med ögonen ofta (Man glömmer ofta det när man koncentrerar sig och värmen från skärmen gör ögonen torra).

Om du kan ställa in höjden på skärmen låt den stå en aning lägre än huvudet för då blir "springan" i ögat mindre och de blir inte tora så lätt.

Försök att komma ihåg att vila ögonen emellanåt. Att fokusera på något långt bort lite då och då hjälper. Sen måste man vila ögonen då och då.
Sitta och lira ett koncentrationskrävande spel 2 timmar i sträck utan att ta paus är inte bra.

Om möjligt se till att skärmen sitter i jordat uttag.

Jag hade samma problem som du innan, men de har minskats nu rejält sen jag bytte till TFT-skärm. Har du möjlighet att prova en sån skärm gör det. Du lär inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Jag får samma problem när jag sitter i mörker och läser (på datorn).

Permalänk
Medlem

Försök hitta optimal inställning av upplösning vs. hz. Högsta hertz talet som skärmen klarar av är oftast inte det bästa för din skärm och ger inte den skarpaste bilden. Det står oftast vad skärmen är optimerad för vad gäller upplösning vid ett specifikt hertz tal. Prova med olika hertz tal med den upplösningen du tycker bäst om och titta på olika text-sidor typ aftonbladet för att hitta den frekvens som ger högst skärpa. Du kan även mixtra lite med kontrast och ljusstyrka. Här finns några tips på hur man sätter upp skärmen rätt: http://www4.tomshardware.com/display/20011128/crt-04.html . Du kan ju också alltid googla på nånting i stil med "Monitor Calibration". Att ha ljust i rummet i övrigt är också att rekommendera som någon tidigare skrev.

Permalänk
Medlem

ok har testat lite, men verkar inte bli så mycket skillnad vad jag än gör.. eller det ända är om jag ändrar till 5000 k color "PHOTO RETOUCH", men då blir det ju så gult.

Cmart, jag hade en 17 TFT hemma för ett tag sedan, och sätt flera hoss polare och så.
Jag tycker dom verkar helt kassa på allt annat utom att surfa med. I spel/film blir ju allt helt mörkt och dom verkar ha svårare för rörliga bilder. Dessutom måste man ju sitta exakt framför dom för att se nått. Eller kan det möjligtvis ha att göra med att jag/dom inte hade ett grafikkort som stödjer TFT?

Permalänk
Medlem

Det var antagligen en flera år gammal LCD-skärm han hade. TFT-skärmarna är betydligt bättre nu, de har inte bara en Enda (inte ända) betraktelsevinkel nu utan man kan se bilden även från sidorna nu. Det hade nog sEtt bättre ut om de hade haft en sån skärm hoS dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ja jag va oss en polare som definitivt hade en TFT-skärm för bara några veckor sedan.
Men ska dra ner till en butik och kolla lite.

Alla gör vi våra stavfel ibland, Förrän (inte förränn)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=175650

Folk är inte här för att skriva uppsatser, inte heller för att få ett betyg i svenska..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Det var antagligen en flera år gammal LCD-skärm han hade. TFT-skärmarna är betydligt bättre nu, de har inte bara en Enda (inte ända) betraktelsevinkel nu utan man kan se bilden även från sidorna nu. Det hade nog sEtt bättre ut om de hade haft en sån skärm hoS dig.

Sådan, inte sån. lol