Oklarheter om hur man ska koppla på LCD:n (bilder som förklarar)

Permalänk
Medlem

Oklarheter om hur man ska koppla på LCD:n (bilder som förklarar)

Jag har köpt en LCD på fractronics, men jag är inte helt säker på hur jag ska koppla in den. Detta kopplingschema har jag att gå på

Från Vicotnik's tråd framgår det att det som är 10K i mitten är en vridpott. Det jag undrar är hur jag kopplar kablarna från printer-sladden till LCD:n, LCD:ns kontakter ser nämligen ut så här (det står 1 resp 2 på krets-kortet)

Är då LCD:ns 3:e resp 4:e ben dessa ?

+5V och Jord kan jag ta från en vanlig molex? á la detta

Sedan undrar jag vart jag ska koppla in +5V och jord på LCD:n,
LCD:n ser ut så här:

Ska man löda fast på dom små runda metallpunkterna eller där det ser ut som sladdar går ut?

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Hedersmedlem

Pin 3 ligger mycket riktigt över pin 1 på LCDn, som på din bild.

+5v och jord kan du ta från en molex precis som din bild visar.

Själva LCDn ska ha +5v enligt den första bilden. Metalpunkterna på den sista är där man kopplar in strömmen till backlighten (som behövs, annars ser man inte alls vad som står på displayen). Men där ska du inte koppla in +5v direkt utan ha ett motstånd på minst 5.6 Ohm enligt denna bild från Fractronics site:

Det går bra att koppla in direkt på de där små runda metallpunkterna på framsidan, men det går lika bra på baksidan.

En bild på min baksida:

Bilden är kanske lite svår att förstå för mycket framgår inte direkt, t.ex. sitter ett 5.6 Ohms-motstånd under vridpotten på kretskortet. Jag tar liksom in +5v och ground till kortet där vridpotten sitter, och sen låter jag backlighten få +5v och ground därifrån, men har då motståndet kopplat i serie först.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok tackar för svaret, då ska jag nog också lyckas få igång min LCD. Måste iof ta en runda på ELFA först .

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

jag har tittat lite på den där lcd´n o e sugen på den men ja kan inget om lcd o så så jag undrar vad mer ja behöver för att få igång den kablar mm ja köper allt sen hivar ja det ti pappa som kan löda men vill inte belasta han med att han ska sno hem delar från jobbet så jag undrar om det finns nott "kitt" om vad man behöver

tack på förhand!

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Kabel med 16 ledare, vridpott, 5.6 Ohms motstånd, seriell skrivarportskontakt och en molex-y-kabel (om du inte vill paja en befintlig på nätagget).

Kolla på http://www.geekjoan.com/lcd1.htm

Där står det ju tom artikelnumren till alla komponenter på ELFA.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD