Permalänk
Medlem

Hemmabio Reciever?

Okay, har sålt min hemma stereo på grund av att jag ska köpa mig ett hemmabio system, ska bygga upp med tiden och först gäller förstärkaren.

Skulle gärna vilja ha lite tips på förstärkare i prisklass 3000-4000:-, själv så har jag hittills fastnat för Yamaha RX-540RDS

Någon som har en sådan? eller kan tipsa om något bättre?

Tänkte på 3000-4000:- klassen på grund av att dom som kostar så mycket i Sverige, kostar 1000:- mindre i Tyskland, frakten inräknad.

Annars så ge tips på högtalare också, DVD köper jag nog sist eftersom datorn kommer vara huvudsystemet för bio tittandet i början.
(skulle behöva lite hjälp på den fronten också)
Hur ska man koppla från ett ljudkort till en reciever?
det är väl inte med vanliga line-out?
(är inte så kunnig gällande hemmabio och sånt )

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

jag börjar med din sista fråga:
Smidigast är att köpa en kabel med RCA - 3,5mm Så bara kopplar du ena änden i ljudkortet (samma som du kopplar högtalare, hörlurar) Den andra koppar du föreslagsvis i TV eller video ingången på din förstärkare

För ungefär €350 får du en H/K AVR-2550 Kanske kunde vara något?

Enligt mej är det 4 märken som slåss i prisklassen under 10 000, det är dels Yamaha, som du har tittat på och sen är det: Denon, H/K och NAD...(gäller då recievrar)

Vad gäller högtalare är det lättare när man har en ungefärlig prisnivå att gå på... Och jag antar att du vill avnjuta både musik och Film med dom, kanske skulle kolla på Heco? Jag som just nu är på jakt efter ett system till endast film har valt att undvika "fullsize" högtalare för att det kommer sabba min ljudbild med för mycket saker i rummet... Så jag har tittat mest på Sattelitsystem, beror ju på vad du söker... Dessa sattelitsystem har jag tittat på...

KEF 2005.2
Infinity Oreus
Celestion AVP305

Dom ligger alla i prisklassen runt 10k i sverige... Om det är den prisklassen du letar ljud i så har samtliga fått bra recensioner...

Kan nämna att Heco hade ett system för €666 som kostar en bit över 10 000 här i sverige... Läs nån annan tråd här på köparens guide... Orkar inte leta upp den... Men tråden heter typ sambeställning av HIFI eller något sånt... Jag har lyssnat på det systemet, och 6000 hade jag kunnat ge bara för fronterna... Om du köper detta system tänk på att deras fronter drivs med 4Ohms impedans, så att du väljer en förstärkare som klarar av lägre impedanser bra... (den ska alltså vara strömstark - Tipsar lite: H/K, Rotel, NAD eller andra Strömstarka modeller)

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

De här kanske kunde va nåt: http://www.mediacheckpoint.de/cgi-bin/mediacheckpoint.storefr... ? 3 877,90 SEK är ju i din prisklass.
Har själv en Yamaha 630 (förra året modell) och den är bra, köpte den pga alla fina recensioner.

Edit: Äsch länken funkar inte, det är iaf en yamaha 640.

Permalänk
Medlem

Okay, ska kolla lite högtalare sen.
Men jag tänkte på det här med ljudkort och det, om man kopplar genom vanliga porten som man kopplar till hörlurar m.m. blir det inte bara 2 kanal? om jag uppfattat det rätt, mitt 7.1 har 6 portar, nå, får se hur det går sen. det blir ett senare problem

har bestämt mig för den modellen jag la upp tidigare, var och kollade på elgiganten och dom hade samma modell, lät bra och räcker nog för mig.

Gällande högtalare så blir det både musik och film, lyssnar mycket på musik och ser mycket på film, vill gärna ha lite bas i det hela så man får lite hjärtklappningar iaf.

hade tänkt på 2st fullsize fram, 1 center och 2 sateliter bak, + en sub också, priset lär gå på ca 10k för allt, men det beror på pengarna med tiden, först blir det ju förstärkaren och tänkte köpa beg. några skit högtalare så jag hör något iaf. Eftersom min gammla stereo är borta så fungerar tv:n just nu som högtalare

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Yamahas RX-VX40 serie är suverän. Äger förra årets modell, dvs RX-V430.

Köper du golvhögtalare tycker jag du ska kika på Black Diamond, Canton LE, och Infinity Alpha. Mycket väljudande högtalare för pengarna.

Är det ett komplett satellitsystem så är Canton Movie ett bra tips om man ser mycket på film. Räcker dock inte hela vägen vid musiklyssning. Men är det prioritet på musik bör du köpa ordentliga frontar.

http://www.mediacheckpoint.com och http://www.hificomponents.de har bra priser.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp inte Sony Reciever= klen bas.
Precis som KALLE sa Infinity Alpha högtalare är kanon.

Har själv Alpha 40 fram och Alpha 10 bak och en Alpha center
Underbart

Permalänk
Medlem

Jag har en Yamaha RX-540RDS och jag kan säga dig att du inte kommer ångra dig. Köpte den från http://www.mediacheckpoint.de och det funkade hur fint som helst hade den 3 dagar efter beställning och det kostade ca 1000kr mindre än vad det skulle kostat i sverige om jag inte minns fel.

Visa signatur

XP Barton 2500+@2200MHz / Abit NF7-S ver 2.0 / 2x512 MB pc3200 DDR/ 2x80GB westerndigital/ IBM 180GXP 120GB / ATI Radeon 8500 / Chieftec DX-01B-D / Nec FE950+ /Soundblaster Audigy 2 / Acer brännare 16x10x40x / pioneer DVD 116 / Antec Trueblue 480watt / nec nd-1300

Permalänk
Medlem

Bara onödigt att köpa för stor försärkare eftersom en förstärkare låter som bäst när den belastas. Hur stora högtalare hade du tänkt köpa? Stora golvare eller små stativare? Hur ser rummet ut där teven står?

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Denon har även dom bra hemabio grejor i den prisklassen.. finns på hifiklubben...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Bara onödigt att köpa för stor försärkare eftersom en förstärkare låter som bäst när den belastas. Hur stora högtalare hade du tänkt köpa? Stora golvare eller små stativare? Hur ser rummet ut där teven står?

Rummet vet jag faktiskt inte ännu
Men hade tänkt bygga upp ett fint hemmabio system som ska kunna användas för musik och film, lyssnar mycket på musik så det blir två stora golvhögtalare fram sen två som står på stativ bakom, en center plus en sub.

Satt och kolla på Alpha systemet och verkade lovande, allt blir och beställa från www.hificomponents.de.
dom är lite billigare än mediacheckpoint.de så.

Förstärkare : Yamaha RX-V540 Titan / RX-V440 Titan 299 / 275 EUR
Golv högtalare : Infinity Alpha 40 Cherry 247 EUR
Center : Infinity Alpha center Cherry 169 EUR
Stativ högtalare : Infinity Alpha 5 eller Alpha 10 Cherry 129 / 117 EUR

Kommer kosta mellan 808 EUR (ca 7433 kr) och 844 EUR (ca 7764 kr).
Sen kommer frakten också till

Har inte kollat på någon sub ännu men det tar jag sist av allt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

I fredags beställde jag Proson Conquest 66-serien ifrån factory-outlet.nu men har fortfarande inte fått grejerna. Det går på sammanlagt 3950kr för alla högtalarna, kablar och frakt. Mer känner jag inte för att lägga ut just nu utan hoppas att det räcker, får bli en senare uppgradering i så fall men högtalarna är omtyckta av folk på minhembio.com iaf...

Permalänk
Medlem

När du får dom, säg till om det låter bra, musik som film, techno till rock.
Är lite osäker gällande Proson märket..

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Bara onödigt att köpa för stor försärkare eftersom en förstärkare låter som bäst när den belastas. Hur stora högtalare hade du tänkt köpa? Stora golvare eller små stativare? Hur ser rummet ut där teven står?

Det går inte att köpa förstor förstärkare STÖRRE E BÄTTRE , det e som att köpa en försnabb DATOR .

När det gäller valet av förstärkare så e det YAMHA & HK som gäller Yamha har bättre ljud kvalitet medans HK har bättre effekt i sina stärkare . Dock så e skilnaden marginel . När det gäller Nad & Denon så når dom inte upp i samma klass som YAMHA & HK .

Jag skulle välja YAMHA förstärkare före HK pga något bättre ljud .

När det gäller högtalare så lyssna på så många du kan & avgör själv vad du tycker låter bäst . För vad den ena tycker är det bästa ljudet så kan den andra tycka att det låter skit .

Såg att du ska köpa sub oxå ..... då kan jag rekomendera starkt YAMHAS sub lådor . Har 2 kamrater som har varsin grymt tryck idom .

Permalänk
Medlem

Problemet i det hela är att jag har långt till närmaste hifi butik, finns lite högtalare här men dom är dyra som fan och är verkligen till överpris. Finns en hifi butik i Luleå, också dyra.

Men dom där proson såg faktiskt lovande ut, kanske duger som första högtalare och sen uppgradera med tiden?

dock fanns dom inte i cherry färg

vad har dom för sub, modell?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Problemet i det hela är att jag har långt till närmaste hifi butik, finns lite högtalare här men dom är dyra som fan och är verkligen till överpris. Finns en hifi butik i Luleå, också dyra.

Men dom där proson såg faktiskt lovande ut, kanske duger som första högtalare och sen uppgradera med tiden?

dock fanns dom inte i cherry färg

vad har dom för sub, modell?

Det är detta paketet jag menar: http://www.factory-outlet.nu/show_prod.php3?prodid=422.
Sub väntar jag med, jag tänker ändå inte ha suben när jag lyssnar på musik så...
Men annars är det väl denna som hör till: http://www.factory-outlet.nu/show_prod.php3?prodid=423 för 1995:-

Permalänk
Medlem

Paketet var inte så pjåkigt, fast skulle vilja ha dom där infinity högtalarna, men blev lite osäker om priset stämde på hificomponents.de, 247 EUR för Alpha 40, måste vara styck pris, i sverige kostar samma högtalare omkring 6000-7000:-!
var tvungen och maila och fråga dom.

näe, en sub ska ju inte användas för musik, tycker inte jag iaf, men för film tittandet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det plånboken som styr tycker jag du ska titta på Celestion F30. Bäst i test i "Hifi & Musik".

http://www.referenceaudio.se/aretsprodukter2002.asp

edit: fixade till länken

Permalänk
Medlem

hehe, näe det är inte plånboken som styr, skulle det vara den skulle förstärkaren kosta 10k minst.
är fattig student som måste köpa hemmabio system och bygga upp en till dator till sin flickvän + spara pengar till flytt, så plånboken är ganska tom hela tiden.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Länken strulade visst rejält, man får klicka sig vidare från årets produkter 2002.

En passande sub till Infinityhögtalarna är "Infinity Alpha Sub".
För hifi-lyssning tycker jag du ska akta dig för Proson. Proson och Infinity spelar inte i samma liga. Inte riktigt välljud i mina öron.

Permalänk
Medlem

Näe, det är ju klart, men jag måste börja någonstans, Infinity högtalarna gick på 247 EUR styck, och det har jag inte råd med just nu, får väl bli Proson runt om tills vidare. Så har man iaf något och komma med
Skulle gärna vilja veta vad M33P säger om paketet.

Sen så måste jag nog köpa ny tv med tiden men men, det blir väl senare. En 21" räcker inte långt.. :/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Pato lyssna på vad du tycker om detta istället... Du köper din Förstärkare, och sen köper du dom högtalare du ska ha som satteliter... så kopplar du in det så länge... fast satteliterna som fronthögtalare då... sen när plånboken tillåter köper du en sak till, lämpligtvis front... sen en center och sist en sub... bra sätt att få ett bra system om man har tajt med budgeten...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Yes, nu fick jag veta att mina högtalare har kommit bort på posten! Yippieyay!

2003-08-12
01:31
Göteborg Syd
Inkommet spridande terminal

Det var tre dar sen det. Ringde posten idag och det skulle utreda det. Jävla helvete, jag kommer ju aldrig få högtalarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Pato lyssna på vad du tycker om detta istället... Du köper din Förstärkare, och sen köper du dom högtalare du ska ha som satteliter... så kopplar du in det så länge... fast satteliterna som fronthögtalare då... sen när plånboken tillåter köper du en sak till, lämpligtvis front... sen en center och sist en sub... bra sätt att få ett bra system om man har tajt med budgeten...

Lät som en bra ide. Tänkte börja med frontarna först, men kanske ska köpa satteliterna först så har man något till och börja med, dom är inte så dyra och ger av sig helt ok ljud.

hmm, kollade lite på subbar, dom är ju dyra! bah, ska man ha något bra får man ge 2500:- + för en sub. lite farligt pris för min plånbok för en sub. nå, det är det sista jag ska köpa så man ser ju vad som händer..

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga här om det går att fixa någorlunda bra 2.1(2 satteliter samt en sub) system till tv:n men samtidigt kunna upgradera i framtiden till 5.1 ?

Eftersom mitt rum är runt 16kvm och jag har inga möjlighter för en bra 5.1 system, pga platsbrist. Så tänkte mig bara två satteliter framför tv:n och sedan en sub för att ge lite mer bas. Går det ?

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

SimRacer, fundera på om du verkligen behöver en sub direkt... känner du att du behöver det så verker det väl bra... annars skulle jag köpa bara satteliter...

Pato: Bra att du uppskattar mitt tips, så jag gjorde när jag köpte mitt första hemmabiosystem

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Kanske en sub är lite overkill. Men har du, Discharged, då några bra tips på
satteliter på ca 3000 - 4000 ?

Skulle vara fint att få någon ledtråd i hifi-djungeln

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

SimRacer, jag addade dej på ICQ... Vad sägs om att gå online?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Datorn har varit nere i si sådär 4 månader, så jag har inte ännu uppdaterat mitt icq-nummer. Fick i gång den igår, så jag uppdaterar mitt nummer nu.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Canton movie 10-MX II är helt klart mest krut för pengarna i prisklass 3000 - 4000 :-
Har själv detta paket i vardagsrummet och det är helt tillräckligt för ett 20 kvadratmeter stort rum. Eftersom alla högtalarare är likadana förutom centern är klangmatchningen perfekt.

Här finns ett test ur tidningen Hemmabio på lillebror Canton Movie 5 CX (motsvarande paket idag är 6-Cx, dvs en nyare modell)
http://www.canton.de/www/content/go_link.php4?link_id=2&lng=s...

Produktlänk till 10-MX II
http://www.canton.de/www/content/index.php4?jmp=3,315,movie10...