Open AI drog tillbaka röst efter hot från Scarlett Johansson

Permalänk
Medlem

Handlar inte den här uppståndelsen mest om hur mycket pengar skådespelare skall få i royalty när en AI generarar film?
Hur svårt är det då inte för en regisör att hitta en snygg skådespelare/spelerska på gatan, erbjuda personen i fråga 100kUSD för att bli 3D modellerad och göra samma sak med någon som har en bra röst?

Sparar mycket pengar över tid:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Handlar inte den här uppståndelsen mest om hur mycket pengar skådespelare skall få i royalty när en AI generarar film?
Hur svårt är det då inte för en regisör att hitta en snygg skådespelare/spelerska på gatan, erbjuda personen i fråga 100kUSD för att bli 3D modellerad och göra samma sak med någon som har en bra röst?

Sparar mycket pengar över tid:-)

Facket (samtliga) kommer vägra jobba med folk som gör på det sättet, och hitta andra vettigare avtal som gör att det kostar varje användning eller liknande. Det var dessa frågor som stora strejken för ett tag sedan handlade om

Permalänk
Medlem

Det spelar inte roll om det är exakt Scarlett Johansen's röst eller inte.
De har fortfarande gjort en anspelning på att det skulle kunna vara det.

Det har funnits tidigare rättsfall där reklam fällts för att imitatörer använts för att efterlikna andra skådespelare. Man får inte använda efterliknelser av döda kändisar hur som helst heller.

Visa signatur

Våga vägra Windows !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag vet inte om du är ironisk, men om du inte är det, utveckla! Hur ska du göra den skillnaden, vilken kod som är AI och inte?

Jag är inte ironisk och jag ska inte göra den skillnaden.
Det är dom som har utrustning att göra det som ska göra det.
Hur vet inte jag. Därav reglering. Nog fan går det att göra det på något vis. Det är kod liksom. Med mer kod? 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Altman är en riktigt äcklig person, typisk narcissist som lever efter gör först, be om ursäkt efter.

Det finns mycket att säga om honom.
Den här skandalen är bara toppen på ett isberg.

Visa signatur

Våga vägra Windows !

Permalänk
Medlem

Sam Altman är sedan länge helt uppenbart ett stinkande litet rövhål. Här är ett bevis. Det kommer garanterat mera, för det stinker så mycket skumrask att det knappt går att andas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Scarlett blev sur och hotade för att en annan kvinnas röst användes som liknade hennes, patetiskt.

Mer patetiskt än att gå på Altmans "förklaring"?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Stackars lilla OpenAI som inte skulle klara sig mot Hollywood

Gillar varken open ai eller Hollywood. Scarlett kunde bjudit på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Mer patetiskt än att gå på Altmans "förklaring"?

Patetiskt av Scarlett att inte låta dom ha liknande hennes röst, kunde hon bjudit på. "Stackars" Scarlett med alla sina miljoner, en ai har liknande hennes röst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sam Altman är sedan länge helt uppenbart ett stinkande litet rövhål. Här är ett bevis. Det kommer garanterat mera, för det stinker så mycket skumrask att det knappt går att andas.

Open ai stinker men det gör Hollywood och dess skådisar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Inte helt säkert det är okej heller, om det är tydligt att det skall efterlikna Scarletts roll i "Her".

Själv finner jag det jävligt fult hur många av dessa AI-företag verkar se det fullt normal att nyttja andras skapade arbete för att skapa egna produkter utan någon som helst ersättning eller ens att fråga om lov. Ouppfostrat.

Hollywood har gjort mycket väldigt fula saker och dess skådisar, Open AI skall ha rätt att ha en kvinna som liknar en skådis röst utan att riskera att förbjuda rösten. Open Ai är inga änglar, men Hollywood och dess skådisar är ännu värre.

Permalänk
Medlem

Om det är så här dom arbetar så kan man börja undra vilka andra grejer dom testar eller har testat bakom stängda dörrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

Gillar varken open ai eller Hollywood. Scarlett kunde bjudit på detta.

Scarlett väljer själv vad hon bjuder på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Patetiskt av Scarlett att inte låta dom ha liknande hennes röst, kunde hon bjudit på. "Stackars" Scarlett med alla sina miljoner, en ai har liknande hennes röst.

Du har en flashig laptop, då kan du ju bjussa mig på lite datorkomponenter?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Hollywood har gjort mycket väldigt fula saker och dess skådisar, Open AI skall ha rätt att ha en kvinna som liknar en skådis röst utan att riskera att förbjuda rösten. Open Ai är inga änglar, men Hollywood och dess skådisar är ännu värre.

"Two wrongs don't make a right". Vad Hollywood i stort gör är väl skitsamma sett till OpenAIs beteende mot Scarlett och den roll hon haft i "Her", som de friskt anspelat emot.

Permalänk
Medlem

Video om ett par tidigare fall:

Mer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Personality_rights
https://en.wikipedia.org/wiki/Midler_v._Ford_Motor_Co.

Visa signatur

Våga vägra Windows !

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Det spelar inte roll om det är exakt Scarlett Johansen's röst eller inte.
De har fortfarande gjort en anspelning på att det skulle kunna vara det.

Det har funnits tidigare rättsfall där reklam fällts för att imitatörer använts för att efterlikna andra skådespelare. Man får inte använda efterliknelser av döda kändisar hur som helst heller.

För en gångs skull kommer i mitt tycke amerikansk "stäm skiten ur dem"-kulturen i bästa fall kunna göra lite nytta.

Permalänk
Skrivet av nils45:

Om det är så här dom arbetar så kan man börja undra vilka andra grejer dom testar eller har testat bakom stängda dörrar.

Du kan nog utgå från: de har testat allt som över huvudtaget är möjligt, helt oavsett vad som är lagligt. Hittills har de även kommit undan med allt helt utan konsekvenser.

Att man medvetet brutit mot användarvillkor från t ex youtube är dokumenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Jag upplever det inte riktigt som att du är opartisk i frågan, snarare arg och bitter och avundsjuk. Säg mig, vad har "Hollywood och dess skådisar" gjort dig egentligen? Haft mage att kräva dig på pengar för ett biobesök?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Facket (samtliga) kommer vägra jobba med folk som gör på det sättet, och hitta andra vettigare avtal som gör att det kostar varje användning eller liknande. Det var dessa frågor som stora strejken för ett tag sedan handlade om

Jag är rädd att Hollywoods monopol och skådesperalstjärnornas sjukt höga löner kan vara över.

Själv ser jag fram emot att ha en AI-baserad streaming tjänst där jag matar vad jag vill se (tex "episk fantasty", "breath taking action", "sarcastic humor"). Sedan genererar AIn ett manus som den renderar i en serverfarm och visar.
Underhållning som jag vill ha det, när jag vill ha det. Det blir mycket svårt att slå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Inte helt säkert det är okej heller, om det är tydligt att det skall efterlikna Scarletts roll i "Her".

Själv finner jag det jävligt fult hur många av dessa AI-företag verkar se det fullt normal att nyttja andras skapade arbete för att skapa egna produkter utan någon som helst ersättning eller ens att fråga om lov. Ouppfostrat.

Låt oss dra detta till sin spets:
1. En männsika som studerar skådespeleri/regi/manusförtattande/etc gör det med hjälp av material som behandlar vad andra redan har gjort
2. En AI använder material som människor gjort för att lära sig

A) En skådespelare/manusförfattare/regisör behöver inte betala royatlies, informera inspirationskällor
B) Man vill att en AI skall informera om källor som använts och betala lämplig royalty

Same same but different?

Självklart skall vi skilja på plagierande och nyskapande.
Men har vi inte redan tydliga regler för att definera vad som är plagiering?
Där skall samma regler gälla för männoskoskapat material som AI genererat.
(och ja, att återskapa en persons röst är plagiering)

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att Hollywoods monopol och skådesperalstjärnornas sjukt höga löner kan vara över.

Själv ser jag fram emot att ha en AI-baserad streaming tjänst där jag matar vad jag vill se (tex "episk fantasty", "breath taking action", "sarcastic humor"). Sedan genererar AIn ett manus som den renderar i en serverfarm och visar.
Underhållning som jag vill ha det, när jag vill ha det. Det blir mycket svårt att slå.

Mmmm mer överflödskonsumption ska vi ha! Dom människor som vill skapa konst, film, musik osv osv ska få sina grejer rent utsagt drunknade av AIns eviga spam. Dystopin närmar sig med stormsteg.

Permalänk
Medlem

Som bakgrundsljud och liknande kanske. Om det inte finns någon djupare tanke bakom innehållet tror jag inte det kommer vara så minnesvärt innehåll

Permalänk
Medlem

Vad hindrar dig att skapa innehåll som du vill ha det redan idag?

Permalänk
Medlem

Hollywood har inget monopol. Väljer du att se på Hollywood-filmer så är det upp till dig. Det görs mängder av andra filmer. Det är bara så att det är du som är enögd.

Det är inte skådespelarstjärnornas höga löner som är illa ute, de kommer att vara höga så länge som deras namn säljer filmer. Okända röstskådespelare kan dock få problem, men de tjänar inte särskilt mycket heller.

Ai-skapta filmer blir ju inte svårt att slå om man vill ha någon form av kvalitet. Vill man se filmer med dåliga manus och dåligt skådespeleri så går det redan idag, utan AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag upplever det inte riktigt som att du är opartisk i frågan, snarare arg och bitter och avundsjuk. Säg mig, vad har "Hollywood och dess skådisar" gjort dig egentligen? Haft mage att kräva dig på pengar för ett biobesök?

Du som har en sjuk kärlek till Hollywood. Inte bitter eller avundsjuk, allra minst på patetiska Hollywood. Hollywood har demoniserat folk när det gäller krigsfilmer och då menar jag inte enbart andra världskriget, men även där gjort filmer där dom porträtterar sig som hjältar och ljuger. Force 10 From Navarone är typisk Hollywood skit. Vill inte göra detta till politiskt tema. Känner folk från Balkan alla sidor, varit på Balkan och filmerna dom gjort om Balkankrigen är allt annat än sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Du som har en sjuk kärlek till Hollywood. Inte bitter eller avundsjuk, allra minst på patetiska Hollywood. Hollywood har demoniserat folk när det gäller krigsfilmer och då menar jag inte enbart andra världskriget, men även där gjort filmer där dom porträtterar sig som hjältar och ljuger. Force 10 From Navarone är typisk Hollywood skit. Vill inte göra detta till politiskt tema. Känner folk från Balkan alla sidor, varit på Balkan och filmerna dom gjort om Balkankrigen är allt annat än sanning.

Det är klart det inte är sanning, Styrka 10 är fiktion baserat på en novell som också är fiktion. Varken författaren eller manusskrivaren har hävdat att det är en verklig händelse.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Låt oss dra detta till sin spets:
1. En männsika som studerar skådespeleri/regi/manusförtattande/etc gör det med hjälp av material som behandlar vad andra redan har gjort
2. En AI använder material som människor gjort för att lära sig

A) En skådespelare/manusförfattare/regisör behöver inte betala royatlies, informera inspirationskällor
B) Man vill att en AI skall informera om källor som använts och betala lämplig royalty

Same same but different?

Självklart skall vi skilja på plagierande och nyskapande.
Men har vi inte redan tydliga regler för att definera vad som är plagiering?
Där skall samma regler gälla för männoskoskapat material som AI genererat.
(och ja, att återskapa en persons röst är plagiering)

Grejen är väl också att en AI inte "lär sig". Den plockar bitar från allt den tränats på och pusslar ihop dem bäst den kan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Grejen är väl också att en AI inte "lär sig". Den plockar bitar från allt den tränats på och pusslar ihop dem bäst den kan.

Precis som oss människor. Vi är maskiner precis som AI's är, bara mer komplicerade.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är klart det inte är sanning, Styrka 10 är fiktion baserat på en novell som också är fiktion. Varken författaren eller manusskrivaren har hävdat att det är en verklig händelse.

I alla fall framställs i filmen partisaner som hjältar vilket bevisats dom inte var, samt har Hollywoods filmer om Balkankrigen varit demoniserande falska.