Så mycket snabbare är Surface Laptop än Macbook Air M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Att skillnaden i testet Procyon AI är så stor är väl för att NPU i Snapdragon är kraftigare än Neural Engine i M3.

Edit: Verkar stämma. 45 TOPS vs 18 TOPS.

M4 har 38 TOPS, så fortfarande efter men klart att de jämför mot en fjolårsprocessor det blir enklare så.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Dessutom har Surface Laptop en fläkt som drar lite ström och kyler processorn så att den kan arbeta vid högre frekvenser.

Detta gör det väl snarast tveksamt om Macbook Air är rätt modell att jämföra med?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ja eller för att single-thread tester helt enkelt inte är relevant på denna processortypen?

Enkeltrådad prestanda är i dag högst relevant tyvärr. Både när det kommer till vardaglig användning men även många dåligt optimerade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Märklig vinkling av SweClockers. Idel multitrådade tester, men det kommenterar man inte överhuvudtaget, utan sätter istället rubriken Så mycket snabbare är Surface Laptop än MacBook Air M3.

För att det ökar både klickfrekvensen och engagemanget, vilket genererar fler annonsvisningar = mer pengar 💰

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Intressant att Qualcomm jämför deras 12-core modell mot Apples M3 med 8 kärnor och inte mot M3 Pro. Och de visar så klart MT poängen från GB6 men inte ST poängen? Jag tror M3 smiskar Elite X på singeltrådat så därför visar de inte den.

Det är också irrelevant så länge inte Qualcomm visar vilken TDP de kör på.

Intressant att se om AMD komma in i matchen med Zen 5. Tror inte de kommer smiska Apple på singeltrådat med efterföljaren till åttakärniga 8840U som har en TDP på 28W.

Vad det gäller TDP är det upp till varje datortillverkare, Snapdragon X Pro/Elite har en konfigurerbar TDP mellan ~20 W till som mest ~80 W.

Många av de benchmark-resultat som visats har gjorts vid 20 W, vissa har även körts på 80 W. Det man sett där är att det är mest multicore prestanda som ökar vid 80 W, men är inte någon gigantisk skillnad (så perf/W är rätt mycket sämre vid 80 W).

Gissningsvis kommer därför de flesta laptops vara betydligt närmare 20 W än 80 W. Enda enhet som i nuläget officiellt nämnts med 80 W nivå är Qualcomms devkit som är en stationär dator i "NUC" stil.

Vad det gäller jämförelsen mot Apple: helt klart att de undviker single-thread jämförelser, Apple är starkare där. Snapdragon X Elite verkar hamna precis under 3000 poäng sträcket i GB6, M3 ligger strax över och M4 är i nuläget med marginal världens snabbaste CPU-kärna med 3600-3700 poäng (det i en Ipad, lär öka något när M4 Pro/Max kommer).

Till Qualcomms försvar här kan man se det så här: prismässigt verkar Snapdragon X Elite bärbara vara betydligt mer jämförbara med Apples M3 modeller än deras M3 Pro modeller. Så ur den aspekten är det "Äpplen mot Äpplen". Vidare har Qualcomm tryckt på att 20-30 W kommer vara "normalnivån", å andra sidan lär inte M3 Pro ligga speciellt ovanför 30 W givet att M3 Max (12+4 kärnor och 40 GPU-kärnor) inte drar mer än ~30 W "all-core" och upp mot 70-75 W när både CPU och GPU går för fullt (Snapdragon X Elites GPU är definitivt inte i närheten av M3 Max, den är i bästa fall bättre än M3).

Sättet Intel/AMD använder "TDP" för bärbara är i praktiken inte alls jämförbar med "Watt siffror" från Apple och Qualcomm. Tar vi 8840U så drar den 50-60 W (peak CPU-all core) och den kan hålla den effekten givet tillräckligt kylning. Intel/AMDs H-modeller peakar normalt på >100 W, trots sin "35-45 W TDP".

D.v.s. sett till perf/W går det inte att jämföra Intel/AMD med Apple/Qualcomm, det är klasskillnad. Peak-nivåerna är inte i närheten lika extrema för ARM64 CPUerna då de inte är pressade att klocka till 5-5,5 GHz. All-core prestandan är därför inte heller jämförbar, den är betydligt mer "desktop-like" för ARM64 då de faktiskt kan hålla sina frekvenser (M3 Max är ju snabbare i ST och rätt jämbördig i MT med 7950X/14900K, men är en ocean mellan dessa i perf/W).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Märklig vinkling av SweClockers. Idel multitrådade tester, men det kommenterar man inte överhuvudtaget, utan sätter istället rubriken Så mycket snabbare är Surface Laptop än MacBook Air M3. Detta trots att The Verge uttryckligen nämner det i sin artikel:

Microsoft avoided highlighting the single-threaded scores of both benchmarks, presumably because the MacBook Air would score slightly better here.

Så istället för att tycka det är positivt och bra att vi får tillgång till snabbare hårdvara så lyckas du få det till något negativt och en slags vinkling från Swec?

Tycker själv det blir spännande med lite ordentliga nyheter kring ARM/Windows och så jäkla mycket bias/fusk kan det ju inte vara då det är busenkelt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så istället för att tycka det är positivt och bra att vi får tillgång till snabbare hårdvara så lyckas du få det till något negativt och en slags vinkling från Swec?

Tycker själv det blir spännande med lite ordentliga nyheter kring ARM/Windows och så jäkla mycket bias/fusk kan det ju inte vara då det är busenkelt att testa.

Jag ser ingen konflikt mellan att man tycker att det är positivt med snabbare och/eller mer energieffektiv hårdvara och att man tycker att den ständiga sensationsjakten är irriterande/tröttsam.

Det är ju två i grunden orelaterade företeelser, som i det här fallet råkar mötas i en artikel...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är också irrelevant så länge inte Qualcomm visar vilken TDP de kör på.

Vid tidigare tester från Microsoft, så användes även en kraftigare laddare (45W) för 13,8"-modellen än vad den levereras med (39W). Detta brukar inte minst påverka Cinebench-testerna. Märk även att 45W krävs för att snabbladda datorn!

Troligvis kör Microsoft med samma fulspel mot Apple, som Intel gjort mot AMD i alla år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

But can it run Linux?

Får väl jailbreaka den.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu har jag inte lusläst siffrorna men tycker det ser ut som Snapdragon X Elite ligger något efter Apples M4. Det är förvisso inte så illa med tanke på hur bra Apples chip är. Fortsätter det såhär kommer Apple och Qualcomm ligga hack i häl på varandra. Intel och AMD lär få det svettigt om de inte har några ess i rockärmen.

Oavsett vilket, vad är det ens att bry sig om?

99,9 av konsumenter köper inte en laptop enbart för några benchmark hit och dit. Finns 100 andra funktioner som är viktigare så länge det inte är klasskillnader i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vid tidigare tester från Microsoft, så användes även en kraftigare laddare (45W) för 13,8"-modellen än vad den levereras med (39W). Detta brukar inte minst påverka Cinebench-testerna. Märk även att 45W krävs för att snabbladda datorn!

Troligvis kör Microsoft med samma fulspel mot Apple, som Intel gjort mot AMD i alla år.

Hur kan det påverka testet?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

But can it run Linux?

Skrivet av Sidde:

Och för er som tänker på spel så finns
https://box86.org/ - https://github.com/ptitSeb/box64

"Box64 lets you run x86_64 Linux programs (such as games) on non-x86_64 Linux systems, like ARM (host system needs to be 64-bit little-endian)."

https://www.qualcomm.com/developer/blog/2024/05/upstreaming-l...
Och Linux-stöd är på g för snapdragon x elite i mainline kernels.

Skrivet av Mörksuggan:

Får väl jailbreaka den.

Ja, hårdvaran som sådan kommer ju fungera, men sedan är väl då frågan hur nedlåst firmware kommer vara på specifika enheter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

99,9 av konsumenter köper inte en laptop enbart för några benchmark hit och dit. Finns 100 andra funktioner som är viktigare så länge det inte är klasskillnader i prestanda.

Du menar som hur snabbt man kan encoda 4K Video i Handbrake?

Hur som helst är det kul att Windows-användare äntligen får känna av hur kraftfulla ARM64 SoC:s kan vara Nu ska det bara komma till Framework också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

99,9% av påhittade siffror är tagna direkt ur röven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tänker exempelvis på hur min MacBook Pro M1 Pro (grundmodellen) levererades med en lite klenare nätadapter (67W). Vid max belastning, så har det visat sig att min modell toppar på runt 73W, vilket inte laddaren kan leverera. Med en kraftfullare laddare, så blir helt enkelt resultatet högre. Det är ingen slump att övriga modeller levererades med 96W-laddare (vilken också lär gå i taket i extrema fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ja eller för att single-thread tester helt enkelt inte är relevant på denna processortypen?

För mig är det tvärt om. Eller hur menar du?

Single core-prestandan i och med lanseringen av Apples Mx-CPUer, och den extremt mycket snabbare iGPUn (jfm det Intel och AMD erbjudit under alla år i sina mobila CPUer) har påverkat hur jag arbetar, lever mitt liv och även möblerar hemma.

Jag gläds åt att även Windows-användare äntligen ska kunna få denna prestandaökning. Inte minst för min egen skull då även jag använder Windows utöver Mac och Linux, men också för alla andra människor här på jorden som väldigt många förmodligen inte vet om hur illa de har det med sina Windows-laptops.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Tycker de verkar ta död på sig själva (qualcom) med deras prissättning de har ju inte de fanatiska fansen som apple har direkt heller. Sen kommer det hänga på hur bra de lyckas med emulering & microsoft har ju inte värdens bästa facit när det gäller arm heller. Skeptisk!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Om strömtillgången är flaskhals, så är det ganska självklart att en benchmark är snabbare med mer ström än med mindre.
Vanligast är dock, att det är termiska flaskhalsar i mobile och flertrådade benchmarks.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Var det inte dessa PCs som hade den nya "featuren" som tog screenshots på allt man gjorde?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förövrigt så verkar Snapdragon X Elite X1E-00-1DE vara en väldigt spännande sak, även i desktop om det skulle bli tillgängligt.
Med minnebandbredd och överföringshastighet vi inte sett maken till ännu, plus rätt så starka möjligheter med avkodning kan ju denna bli ruskigt bra till allt möjligt. Den toppar ju också på 4.3 ghz, så kylning skall inte vara några problem.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Var det inte dessa PCs som hade den nya "featuren" som tog screenshots på allt man gjorde?

Det är ju inte så att hårdvaran har den funktionen, men Windows har en funktion som gör det på "kompatibla enheter" (tillräcklig beräkningskraft i NPU är väl det konkreta det handlar om, samt PR-spinn då), t.ex. dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den verkligt relevanta jämförelsen är ”hur står sig batterilivslängd och prestanda mot x86 systemen, när båda kör legacy kod?”.

När PR helt duckar den självklara frågeställningen så drar åtminstone jag öronen åt mig. Jag hade förväntat mig lite cherry-picked resultat. Inte fullständig tystnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Single core-prestandan i och med lanseringen av Apples Mx-CPUer, och den extremt mycket snabbare iGPUn ... har påverkat hur jag arbetar, lever mitt liv och även möblerar hemma.

Samma här! Apple Silicon har gjort stationära datorer överflödiga för mig. Framför allt skönt att slippa jaga laddare till datorn flera ggr/dag.

Sen är jag fortfarande förbluffad över hur Photoshop startar upp på någon sekund på en fyra år gammal Apple Silicon-Mac!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Samma här! Apple Silicon har gjort stationära datorer överflödiga för mig. Framför allt skönt att slippa jaga laddare till datorn flera ggr/dag.

Sen är jag fortfarande förbluffad över hur Photoshop startar upp på någon sekund på en fyra år gammal Apple Silicon-Mac!

Du är ingen tung användare. Du är en sådan som bara bläddrar lite på webben och använder några mediaappar. Det går att göra så mycket mer på en dator än vad man kan göra på en platta. Du har mycket större skärmyta vilket ger mycket mer information på skärmen och du har en mus.

Ska du hålla på med minst ett dussin tabbar eller mer så är en dator oslagbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

99,9% av påhittade siffror är tagna direkt ur röven.

Förlåt, trodde det var underförstått för 99.9%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tänker exempelvis på hur min MacBook Pro M1 Pro (grundmodellen) levererades med en lite klenare nätadapter (67W). Vid max belastning, så har det visat sig att min modell toppar på runt 73W, vilket inte laddaren kan leverera. Med en kraftfullare laddare, så blir helt enkelt resultatet högre. Det är ingen slump att övriga modeller levererades med 96W-laddare (vilken också lär gå i taket i extrema fall).

Skrivet av marcusOCZ:

Om strömtillgången är flaskhals, så är det ganska självklart att en benchmark är snabbare med mer ström än med mindre.
Vanligast är dock, att det är termiska flaskhalsar i mobile och flertrådade benchmarks.

Jo, men det finns ju ett batteri att ta av. Borde inte den agera som en buffert? Tycker det vore konstigt konstruerat annars. Jag pysslar mest med stationära datorer, därav min nyfikenhet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skrivet av marcusOCZ:

är det verkligen så? skulle vilken laddar du använder påverka prestanda i realtid?
jag trodde det var laddare->batteri->"mainboard". så oavsett laddare så agerar batteriet buffer. har du då en för klen laddare så presterar laptop samma fast batteriet laddar ur snabbare än vad det kan laddas.
det kan ju vara så att bios/fw är programmerat så att det läsar av hur mycket som laddas och anpassar prestanda after det, så att du alltid får överskott/laddning med en laddare inkopplad. (känns som en typisk applegrej/tänk)

men jag kan tycka det är lite dum lösning om man inte kan stänga den logiken av/på beroende på användning.

t.ex på en gaminglaptop, startar jag ett spel så vill jag ju (oftast) ha max prestanda oavsett om laddaren är ikopplad eller inte. och oavsett om jag laddar slött eller snabbt (10w eller 65watt spelar ingen roll då imho).

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Prestandan tycker jag är skitsamma på dessa för vanliga användare. Du kommer kunna surfa, word, excel, mail, kolla netflix etc utan problem.
Det viktiga är batteritiden, fläktljud, pris, vikt och nu att AI är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jo, men det finns ju ett batteri att ta av. Borde inte den agera som en buffert? Tycker det vore konstigt konstruerat annars. Jag pysslar mest med stationära datorer, därav min nyfikenhet.

Det är väl just det som länge varit akilleshälen för många Gaming Laptops och bärbara Workstations. Med en nätdel på 145W, så kan de mäta sig mot stationära, men på ren batteridrift så blir de ofta smått värdelösa.

Det är där Apple Silicon och nu även Snapdragon X bokstavligen krossar allt i sin väg, tack vare betydligt högre prestanda sett till energiförbrukning samt grafikkretsar som kan mäta sig med mellanklasskort!

Apple Silicon M1 var snabbare än ett GeForce GTX 1050 Ti redan 2020 och utvecklingen har knappast stått still sedan dess. Speciellt inte på AI-sidan.

Edit:
Hittade ingen aktuell info, men följande speglar mina upplevelser med en äldre Asus ROG laptop:
https://www.techspot.com/article/1571-gaming-laptop-battery-p...

Utnyttjade ångerrätten och datorn fick åka tillbaka till Komplett.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Du är ingen tung användare. Du är en sådan som bara bläddrar lite på webben och använder några mediaappar. Det går att göra så mycket mer på en dator än vad man kan göra på en platta. Du har mycket större skärmyta vilket ger mycket mer information på skärmen och du har en mus.

Ska du hålla på med minst ett dussin tabbar eller mer så är en dator oslagbar.

Apple Silicon används även för datorer. Grejen är, trots att dessa (nästan helt) används i rätt kompakta datorer finns idag varianter, MBP med M3 Max, som presterar helt i nivå med det snabbast som Intel/AMD överhuvudtaget har på desktop.

Finns naturligtvis specialfall, t.ex. går det inte matcha prestanda hos Nvidias GPUer i vissa "AI workloads". Men finns också rätt vanliga specialfall åt andra hållet. Apple Silicon CPUerna (och ser ut att Qualcomms Oryon uppför sig likartat) är exceptionellt snabba på kompilering, där är typiskt M3-serien ~30 % snabbare än det snabbaste Intel/AMD har idag.

Håller inte på med videoredigering. Men där är ett annat fall där Apple Silicon har speciell HW som accelerera vissa krävande moment. Snapdragon X Elite har ju också sådan, bl.a. för "AI".

Så förklara för mig: hur är jag begränsad i de "tunga fallen" med en M3 Max när den, i absoluta tal, är snabbare än stationära x86_64 för det jag primärt jobbar med? Kan fatta att man inte vill tro att det kan vara så, hört flera utvecklare som för första gången testar Apple Silicon Mac bli helt tagna på sängen att prestandan kan vara på den nivån den är. Men inte så konstigt att förstå om enda tidigare referens är x86 laptop-spisarna.

Det skrivet: för att ARM64 ska ta fart på Windows tror jag man behöver denna fördel under en tid om det ska lyckas på sikt. Det måste finnas en klar fördel att byta, för det går inte att sticka under stolen med att det under en tid kommer vara extra strul att köra ARM64 på en plattform som Windows där x86 i praktiken varit enda relevanta ISA under årtionden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer