Strålande trådstart, Pulver! Du har gjort ett gediget förarbete. Och tack till alla andra som bidragit till tråden med klargörande inlägg.
Jag har en Adlibris Letto sedan många år, men den sjunger på sista versen. Det är smidigt att kunna köpa böcker ur ett generöst utbud direkt i plattan. Nackdelen är att bibliotekslån kräver dator och kabel, och därmed planering. Letto har spårlöst försvunnit från marknaden och nu överväger jag istället en Kobo.
Overdrive funderade dåligt när Pulver startade tråden för tre år sen. Nu förstår jag det som att Overdrive fungerar som det ska - men att bara vissa bibliotek har stöd för denna tjänst? Och att vissa av dessa bibliotek kräver fysiskt besök för utfärdande av lånekort och/eller att man är folkbokförd i kommunen?
Hur råder ni mig att gå vidare? Är det lättaste att söka runt på nätet eller ringa något av biblioteken (jag har har lånekort i flera städer och kan tänka mig att skaffa fler så länge det inte kräver långa resor) och höra om de har Overdrive och om tjänsten är tillgänglig även för låntagare som är folkbokförda på annan ort?
Användaren In-the-night nämnde ett alternativt tillvägagångssätt, som går ut på att låna böckerna på telefonen via Libby-appen och därefter synkronisera på läsplattan. Det låter smidigt, men rätta mig om jag har fel: denna metod kräver fortfarande tillgång till ett bibliotek med stöd för Overdrive, det vill säga jag kommer inte runt problematiken i stycket ovan?
Eller tycker ni att man ska ge upp Overdrive och inse att man är fast med kabel och dator?
Eller finns det möjlighet att låna boken på mobilen och sedan helt enkelt trådlöst överföra/mejla den till plattan? Så länge jag slipper att blanda in en dator är jag nöjd.
Och slutligen en annan fråga: hur bra är Kobos inbyggda bokhandel? Jag är som sagt van vid Adlibris och vill ogärna byta ner mig till ett avsevärt glesare utbud av svenskspråkig litteratur.
Jag läste också om Pocketbook och Onyx Boox som erbjuder två andra lösningar för att låna böcker från bibliotek, och det verkar ju lovande i teorin, men i praktiken smärtsamt långsamt. Tålamod är inte min främsta dygd så dessa två plattor är nog inget för mig - så länge de inte har andra fördelar i jämförelse med Kobo. Skulle ni säga att de har det? Och vilka fördelar i sådana fall?