Permalänk

Tele2 coax eller Tre 5G+

Tjena! Har nu fått erbjudande om att gå över från mitt 300/10 coax till 1000mbit 5G+ via tre. Jag har googlat en del och hittar mest folk som jämför 5G+ med fiber där fiber vinner varje gång. Tyvärr har jag inget val på leverantör via vägguttaget utan det är bara Tele2 coax som gäller.

Men nu har jag fått ett erbjudande där jag går ner i månadskostnad och kan ställa min router var jag vill oberoende av vägguttaget. Även om de inte kommer nå upp i de hastigheter de utlovar så tänker jag att det fortfarande är marginellt bättre än de hastigheter jag har idag (som också såklart inte riktigt lever upp till 300/10).

Värt att tillägga att de precis satt upp mastar på byggnaderna där jag bor. Vad tror ni? Kommer nätet ändå vara opålitligt?

Permalänk
Medlem

ingen kan svara på hur det kommer funka just i ditt fall men rent generellt så kommer inte mobilt bredband ge lika bra ping, kommer svaja i hastighet och kommer troligen inte va lika pålitligt.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag tror att just nu finns det bra kapacitet i de flesta 5G näten men det kommer likt 4G blir fler och fler som nyttjar det och då påverkar det hastighet och latens.
Hastigheterna på mobilt bredband är ju under bästa förutsättningar. Mitt tips är att testa, räcker det så räcker det annars så kan du falla tillbaka på din nuvarande lösning.

Personligen så hade jag valt coax, men med det sagt. De 5G lösningar jag testat under en kort period har fungerat över förväntan. Men det är som jag spekulerar om ovan, när fler kommer nyttja det så kommer det påverka hastigheten negativt.

Permalänk
Medlem

Jag är också låst till tele2, får ringa varje år och klara på priset för att få rimlig kostnad. Kommer att byta till mobilt den dagen de vägrar.

Just nu 349 för 300/50 (50 upp fanns bara vid telefon, och något jag vill ha). Ordinarie pris är 600, och det 600/50 jag hade innan ligger på 700.

Så om det är priset, ring och klaga. Var tydlig med att det är priset som är problemet.

Permalänk
Medlem

Fördelen med Tele2 coax är att du får en publik IP och mer "konstant" kapacitet. 4G/5G är ofta CGNAT och kapacitet kan svajja beroende på belastning i området, du har nämligen en finit max-bandbredd i luften i det området du råkar befinna dig i. Alla mobila tjänster har dessutom någon sorts max-tak per månad.

Fördelen med 5G är väll att du kan ta det med dig eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av precis vad du vill:

... om de inte kommer nå upp i de hastigheter de utlovar ...

Vill poängtera att det inte utlovas några hastigheter. De har ingen som helst garanti för x antal Mbit/s. Deras villkor:

Citat:

3Bredband Max 150 ger en hastighet upp till 150 Mbit/s och 3Bredband Max 1000 ger en hastighet upp till 1000 Mbit/s”.

Normalhastighet i hela Tres nät är 3-600 Mbit/s vid obegränsad hastighet. Detta utgör ingen garanti utan är ett beräknat genomsnitt för hela nätet.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT