Billigt men bra? går det? hjälp haha

Permalänk

Billigt men bra? går det? hjälp haha

Hej allihoppa!

Jag vill bygga ihop en dator som specifikt ska vara för ett spel som heter Escape from tarkov men såklart fungera med andra spel också.

EFT är väldigt CPU och RAM beroende då det inte är ett så optimirat spel och därför behöver jag lite råd på vad som hade fungerat bäst för det endamålet och hur billigt jag kan ta det.

Chassi - skitsamma, svart burk som står under ett bord
CPU- något starkt men behöver nog inte vara t.ex. i9 nivå, tror att i7 hade räckt eller ryzen 5.
Kylning - luft / fläktar (tänker att det är billigare än vattenkylning)
Ram - 32 gb
PSU- anpassad för att leverera på en bekväm nivå beroende på grafikkort osv
Grafikkort.
Grafikkort - 3080 kanske räcker för det mesta? vet inte vad som krävs men kopierar dator krav enligt speltilverkarna nedanför
Moderkort - något som är kompatibelt bara? haha är dålig på sånt här
Hårddisk - SSD, en M2SSD vore svingött att ha hela systemet på.

"OS Windows 7/8/10/11 64-bit Windows 7/8/10/11 64-bit
CPU Intel Core 2 Duo, i3 2.4 GHz or AMD Athlon, Phenom II 2.6 GHz Intel Core i5, i7 3.2 GHz or AMD FX, Athlon 3.6 GHz
GPU DX11 compatible with 1 GB VRAM DX11 compatible with 2 GB or more VRAM
RAM 8 GB 16 GB or more
Disk space 40 GB / Arena 30 GB 40 GB / Arena 30 GB
Sound card DirectX compatible DirectX compatible
Network Permanent Internet connection Permanent Internet connection"

Budgetet är så lågt som möjligt utan att vara allt för kräsen, vill gärna inte lägga 20.000kr på en komplett dator och inte få exakt det jag behöver. och bygger gärna ihop den själv med komponenter om det gör att datorn blir billigare från olika leverantörer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Som ovan men med en x3d cpu om jag budgeten tillåter finns inte mycket bättre cpuer just för ändamålet spel men tror den iaf kostar typ bubbla priset av 7600 också.

Du kan väl spara in på chassit sålänge det du har följer atx standard och bygga i ditt gamla chassi om du vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan komma undan med detta:

Men att investera i AM5 som ovan är inte dumt det heller.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.