Läcka avslöjar konfigurationerna på samtliga RTX 50-kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sony eller Microsoft har inte släppt någon PlayStation eller Xbox med 32GB delat minne ännu.
Då kan Nvidia fortsätta sälja kort med 12-16GB VRAM i denna generationen när PlayStation 5 har 16GB delat minne.

Eftersom konsolernas minne är just delat och man inte kan använda hela minnet till enbart grafik så räcker även 12GB långt för att göra PS5 motsvarande spel på PC.

Den som köper toppkorten vill inte ha konsolgrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, 5080 kommer ju säkerligen också använda sig av GB202. Frågan är bara hur många SM som faktiskt används

Alla som blir perfekt framtagna blir 5090, resten blir 5080 (och kanske 5070*)

Haha, dream on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eftersom konsolernas minne är just delat och man inte kan använda hela minnet till enbart grafik så räcker även 12GB långt för att göra PS5 motsvarande spel på PC.

16GB lär förvisso räcka bra så ev. gnäll kommer nog bli överdrivet men hur tänker du här? Ingen köper ett 5080 med PS5 spel som tillräcklig måttstock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Verkar konstigt att satsa på ett ännu större steg mellan 5080 och 5090. Det är ju redan ett stort hopp mellan 4080 och 4090.

Hoppas det betyder att 5080 kommer till mer pressade priser (och 24GB VRAM).

Ett rykte sa ju att 5090 kommer ha 448 bit buss vilket ger totalt 28GB (med 16 Gb moduler).

Dvs det är en rätt grovt skadeskjuten GB202 (GB202-200?) i så fall. Om 5080 har en nästan full GB203 (eller tom full, dvs GB203-400, men det är inte troligt) så är iaf skillnaden lite mindre.

RTX Titan Black(well) at $4999 incoming...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, dream on.

I will

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ett rykte sa ju att 5090 kommer ha 448 bit buss vilket ger totalt 28GB (med 16 Gb moduler).

Dvs det är en rätt grovt skadeskjuten GB202 (GB202-200?) i så fall. Om 5080 har en nästan full GB203 (eller tom full, dvs GB203-400, men det är inte troligt) så är iaf skillnaden lite mindre.

RTX Titan Black(well) at $4999 incoming...

Hur får du det till en rumphuggen GB202?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur får du det till en rumphuggen GB202?

Två minneskanaler avaktiverade (512 -> 448 bits buss). Och det innebär alltid i praktiken att ett gäng kärnor oxå är avaktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ett rykte sa ju att 5090 kommer ha 448 bit buss vilket ger totalt 28GB (med 16 Gb moduler).

Dvs det är en rätt grovt skadeskjuten GB202 (GB202-200?) i så fall. Om 5080 har en nästan full GB203 (eller tom full, dvs GB203-400, men det är inte troligt) så är iaf skillnaden lite mindre.

RTX Titan Black(well) at $4999 incoming...

Första kortet på ett visst chip är nästan alltid -300, så de kallar den väl det. -400 är inte nödvändigtvis ett komplett chip heller. Flera av Titan-korten har varit -400 och sedan fått en -425 (780 Ti) eller -450 (Titan Xp) ovanför. Gäller även 2080 (2080 Super var -450). För Ampere backade de ner till -300 eller mindre på alla release-korten, så jag gissar på -300 den här gången också. TL;DR - det är ingen logik i de numren, och de spelar ingen roll ändå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Två minneskanaler avaktiverade (512 -> 448 bits buss). Och det innebär alltid i praktiken att ett gäng kärnor oxå är avaktiverade.

Om den här läckan stämmer spelar det knappast någon roll eftersom 5090 får en rejäl ökning av kärnor, medan de andra korten inte får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om den här läckan stämmer spelar det knappast någon roll eftersom 5090 får en rejäl ökning av kärnor, medan de andra korten inte får det.

Tjaa, poängen var att skillnaden mellan 5090 och 5080 (vilket är en framtida topic) kanske inte blir fullt så stor som skillnaden mellan de kompletta chippen (vilket är denna artikels topic) ger sken av.

Att det sen fortfarande är stor skillnad, kanske tom större skillnad än sist, må så vara. Förhoppningsvis avspeglar det sig i prisskillnaden oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Första kortet på ett visst chip är nästan alltid -300, så de kallar den väl det. -400 är inte nödvändigtvis ett komplett chip heller. Flera av Titan-korten har varit -400 och sedan fått en -425 (780 Ti) eller -450 (Titan Xp) ovanför. Gäller även 2080 (2080 Super var -450). För Ampere backade de ner till -300 eller mindre på alla release-korten, så jag gissar på -300 den här gången också. TL;DR - det är ingen logik i de numren, och de spelar ingen roll ändå.

Jo jag vet, mera jag som förenklar den spretiga praktiken enl:
400 = Full chip, full buss
300 = Deaktiverade kärnor, full buss
200 = Än fler deaktiverade kärnor, deaktiverad buss

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

16GB lär förvisso räcka bra så ev. gnäll kommer nog bli överdrivet men hur tänker du här? Ingen köper ett 5080 med PS5 spel som tillräcklig måttstock.

Det beror på spel, spelutvecklare, mm.

Säg att du har ett spel som släpps enbart till PC. Då spelar konsolspecarna ingen roll.

Men mycket spel är multiplattform.
Då kan det vara så att de först utvecklar exempelvis en PS5 version.
Sen portar den till PC.
På PC så kan de sprinkla med lite extra inställningar på toppen.
Men om de inte vill lägga mycket resurser på det så kan även PC versionen bli i stort sett som PS5 versionen med något lite extra.
Exempelvis kan de köra låst till 60 FPS på PS5 och på PC kan man välja om man vill köra låst eller upplåst framerate. Men högre framerate med i övrigt samma inställningar kräver mer GPU kraft men bör inte göra någon större skillnad på minnesmängd (kanske minnesbandbredd dock).

Sen är det klart att de går åt en del extra VRAM för de PC användare som kör i 8K.
Men det är en ganska liten andel av gamers.

Säg om du har en gamer som köper nytt toppkort varannan generation så är det troligtvis någon som har bra ekonomi och om de gillar ett variarat spelutbud istället för att bara ha ett eller ett fåtal favoritspel så kan de mycket väl vara någon som köper fler spel (och kanske DLC) än genomsnittsgamern.

Men av totala marknaden av alla som kör digitala spel i någon form är de en liten del.

För spelutvecklare blir det en fråga av mycket resurser är det värt att lägga på saker som en liten andel i toppen kan utnyttja mot hur mycket det är värt att lägga på saker den breda massan kan utnyttja.

Men det är ju från fall till fall.
Kan de lägga till något som gör stor skillnad för de med toppkort utan att det kostar dem mycket tid/resurser så är det större sannolikhet än om de måste lägga mycket resurser på det.

Sen kan det också varit lite image grej.
Lite liknande som att den som har toppkortet är bäst, typ om RTX 4090 är bäst så är Nvidia bäst och då måste vi köpa ett Nvidia kort även om man inte har råd med toppkortet.
Då kanske AMD har något mer prisvärt i den prisklassen man vill köpa. Men man köper ändå Nvidia, för Nvidia var ju bäst...

Om man kan dema ett spel som ser så snyggt ut att det sticker ut från mängden så kan det vara en marknadsföringsgrej också även om de flesta inte har hårdvaran för att köra spelet med de inställningarna.

Så ja det finns många faktorer.
Men generellt är dagens spelutveckling väldigt komersiell och då är det ofta pengarna som styr beslut. Anses det inte lönt att lägga resurser på något bara en liten andel kan utnyttja så kan det bli så.

Sen finns det ju indie utvecklare också som kanske i större grad har andra drivkrafter än ekonomiska.
Men spelutveckling har blivit så avancerad idag så inde utvecklare kan inte konkurrera på en teknisk nivå med avancerad grafik och sånt.
Sen kanske de kan komma med bra spelkänsla och/eller story eller dyl.
Men det påverkar inte nödvändigtvis grafikkraven.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Är det någon skärm som är kalibrerad för att arbeta med trycksaker eller dylikt?
Vet att många skärmar där färgkalibrering anses extra viktigt fortfarande är 60Hz.

Annars kan man helt klart få tag på en 1440p skärm med högre än 144Hz för mindre än 14000kr.

Att bara röra muspekaren snabbt i Windows så är det skillnad på att använda en 60Hz skärm eller en 165Hz skärm.

Men det hade väl varit trevligt om de som tillverkar proffskärmar kunde ta några steg upp så man kan få en skärm som både är färgkorrekt och klarar 144Hz (eller ännu högre) så man kan få en bästa av båda världar skärm.

Du har helt rätt, Eizo ColorEdge skärmarna är sjukt grymma att sitta och jobba på med bildbehandling och hade inte blivit speciellt ledsen om dom haft högre refresh rate.
Men för mig så är/var skärmens övriga fördelar en deal breaker som vann över hastigheten.

Asus proart har iofs skärmar upp till 120hz och det börjar absolut komma många skärmar med väldigt bra färg omfång av framförallt Adobe RGB vilket är att föredra jämfört med andra färgprofiler vid just foto.

Skulle tro att vid nästa skärm byte så finns det garanterat en skärm som täcker alla behoven 😄👍