Synology 923+ eller Qnap TS-464

Permalänk
Medlem

Synology 923+ eller Qnap TS-464

Hej

Jag ska pensionera min gamla MS Server2012 och tänkte ersätta den med en NAS för enkelhetens skull. Jag har tyvärr inte längre tid att sitta och pilla med servern. Detta är ett viktigt ingångsvärde till att jag vill köpa en färdig produkt från början.

Jag tänker använda Nasen till backup av mina stationära datorer, filserver, eventuellt även för övervakningskameror men främst för att ersätta min gamla PLEX server. I framtiden hoppas jag få mer tid och att jag då ska kunna lägga virtuella maskiner på NASen. Det är just behovet av PLEX som blir problematiskt i mitt val, för när jag läser recensioner om Synology 923+ så använder de Ryzenprocessor utan stöd för hårdvarutranscodning. Om jag förstår Plex rätt så transkodas alla filmer om man lägger på subtitles och det gör jag alltid när det kommer till utländska filmer och processorn orkar då inte 4K. Som frontend använder jag AppleTV.

Synologyn har 1GB-nätverk men man kan uppgradera till 10Gb (dock ganska dyrt). Synology har en ganska dålig policy där de bara rekommenderar sina egna uppgraderingar och dessa är väldigt högt prissatta, tex 16 Gb ddr4 so-dimm ECC minnen för över 4kkr. Nu går det att komma runt men det verkar inte funka med andra nvme-diskar än synology (400Gb för 1900kr!). Priserna är hämtade från Dustin och visst kan jag betala för att det ska fungera, men jag tycker det är fräckt att låsa in kunderna till deras egna produkter och sedan ta ut så mycket pengar för dessa.

Mycket annat talar för synology 923+ tex har de mycket bättre stöd för appar och funktioner och är tystare, dessutom har Qnap tydligen haft flera problem med säkerheten och användare har fått sin data ransomwared.

Qnap å andra sidan använder Intels processor med stöd för hårdvarutranscodning och klarar 4K filmer, dessutom har de 2.5Gb nätverk från början, men sämre programutbud och det känns som att Synology är ett mer gediget NAS-företag som över lag gör bättre produkter.

Det känns tråkigt att köpa synologyn för att det är en bättre produkt totalt om just inte PLEX fungerar. Med det sagt har jag också läst om Infuse som verkar vara en ny videouppspelare och många skriver att den fixar alla filformat även i 4K.

Är det någon som har någon av dessa Nasar och kan ge mig rekommendationer eller vet en lösning på att Plex-problematiken? Tex, ska man lämna PLEX nu och övergå till Infuse om det fungerar bättre?

En annan fråga, hur fungerar det om man lägger viruella diskar på en NAS? Körs de på NASen och det är därför man rekommenderar uppgradera minnet och hur orkar en svag tvåkärnig processor med det? Eller körs den viruella maskinen på min stationära dators processor/minnen och bara imagefilen ligger på servern? Jag har bara använt MS Server för virtualisering tidigare och då kördes allt på samma server?

Och nej, jag har tyvärr inte längre tid att bygga en ny server, än mindre administrera den när den är klar.

Permalänk

Om du klarar av Synologys lock-in och påföljande priser tror jag ärligt talat deras produkter är det bättre valet i generella termer om du måste använda en färdig lösning. Har dock ingen erfarenhet av Plex och transcoding.

Vad gäller virtuella diskar: om du kör VM:en från en ansluten dator krävs inget särskilt av CPU:n i NAS:et, men mer minne kan förbättra möjligheten att lagra ofta använda block i cache, beroende av hur filsystemet fungerar: om du bara kan cache:a hela filer blir det snabbt opraktiskt att göra detta med VM-images. 🙂

Om du ska göra på det viset, var beredd på att vanliga filöverföringsprotokoll inte lämpar sig jättebra för effektiv I/O mot en virtuell disk. Du vill troligen ansluta till filområdet över ISCSI, och då har vi strax öppnat en helt annan maskburk: ska denna nätverkstrafik separeras? Var hamnar flaskhalsarna i lagringskedjan och hur mycket är du beredd att investera för att reda ut de värsta av dem?

Beroende av hur bra du kan Linux eller BSD kan en egen server (köpt eller hemmabyggd) kräva precis lika lite jobb som ett NAS när du väl konfigurerat upp och trimmat in den för dina behov. Mina servrar hemma tuffar på utan handpåläggning så länge jag inte själv vill ändra något på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

för när jag läser recensioner om Synology 923+ så använder de Ryzenprocessor utan stöd för hårdvarutranscodning. Om jag förstår Plex rätt så transkodas alla filmer om man lägger på subtitles och det gör jag alltid när det kommer till utländska filmer och processorn orkar då inte 4K. Som frontend använder jag AppleTV.

Mycket annat talar för synology 923+ tex har de mycket bättre stöd för appar och funktioner och är tystare, dessutom har Qnap tydligen haft flera problem med säkerheten och användare har fått sin data ransomwared.

Qnap å andra sidan använder Intels processor med stöd för hårdvarutranscodning och klarar 4K filmer, dessutom har de 2.5Gb nätverk från början, men sämre programutbud och det känns som att Synology är ett mer gediget NAS-företag som över lag gör bättre produkter.

Vilken valde du?

Behöver pensionera min nuvarande ReadyNAS, eller den är på god väg att pensionera sig själv verkar det som.

Har hamnat i just funderingen mellan Synology 923+ och QNAP TS464. Synology verkar ha betydligt bättre mjukvara men jag hade hellre haft Intel än Ryzen, och att man inte kan/får köra annan hårdvara för m2 och RAM är surt.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Jag har inte valt ännu utan hoppades att det skulle presenteras nya produkter under Computex, tyvärr uteblev detta. Asus ska däremot släppa en gen 3 av sin NAS-Serie som verkar intressant, men den har också en Ryzen processor.

Jag håller med i dina åsikter att det är surt att man bygger in sig så hårt Synology gällande M2-diskar, byte av nätverkskort, och Ram. Samtidigt verkar mjukvaran mer polerad i Synology.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga ned så mycket tid köp Synology. Inlåsning har också sina fördelar om du värderar en enkel och stabil produkt.

Jag skulle inte lägga VM-image på en NAS däremot skulle du kunna köra Plex på en server med egen systemdisk och filmfilerna på en NAS.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att komma runt Synologys hårdvaruinlåsning både för NVMe-enheter och RAM med hjälp av detta skript som man sätter som scheduled task vid boot. Tar bara några minuter att sätta upp. Jag gjorde det själv igår på min DS423+ eftersom den klagade på min WD SN700 NVMe SSD.

Jag har kört Synology länge och alltid varit nöjd, men jag håller med om att deras nya approach till att försöka sälja på en deras egenbrandade prylar är trist.

Gällande Plex och transcoding så beror det helt på vad uppspelningsenheten klarar av native - jag har en Nvidia Shield som spelar upp det mesta utan transcoding. Det enda som gav mig problem sist jag provade Plex med min tidigare DS220j för 2-3 år sedan var .ass subtitles som behövde brännas in och därmed transcodas, vilket det NASet inte orkade med. Så jag bytte till Kodi i stället som spelar upp allt utan att klaga. Min åsikt är att transcoding är ett sattyg som ska undvikas i största möjliga utsträckning, så jag hade snarare föreslagit att byta uppspelningsenhet och få ett friare val av NAS.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x