En fjärde skärm inkopplad, kan då inte spela på TV:n

Permalänk
Medlem

En fjärde skärm inkopplad, kan då inte spela på TV:n

Jag har nyligen försökt koppla in en fjärde skärm till min stationära dator. Tidigare har jag haft två st vanliga datorskärmar, och en TV inkopplad till datorn. När jag nu kopplade in den fjärde skärmen (också det en vanlig datorskärm) så fungerar inkopplingen av TV:n inte som tidigare. Jag vill ha datorskärm nr 1 duplicerad till TV:n eftersom detta verkar krävas för att spela på TV:n. Det fungerar också felfritt när jag har två datorskärmar och TV:n inkopplad. Men när jag kopplar in en till datorskärm så blir inte TV:n primär skärm, när de tre andra datorskärmarna är avstängda, vilket den verkar behöva vara för att kunna spela på. Den ser då ut som en utvidgad skärm i stället, utan aktivitetsfält. När datorskärm nr 1 är påslagen (den som TV:n är duplicerad från) så blir också TV:n som den ska, med aktivitetsfält och allt.

Jag vill ju kunna spela på TV:n med de andra skärmarna avstängda. Hoppas någon förstår min förklaring ovan.

Har någon tips eller lösning på detta, så jag kan spela på TV:n och samtidigt ha tre andra datorskärmar inkopplade?

Kanske är bra att veta vilket grafikkort jag har:
GeForce RTX 4070 Ti

Använder Windows 11.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad har du för upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmarna och TVn?
Skulle gissa på att du har nått upp i det maximala antalet monitorer som din GPU stödjer, där upplösning och uppdateringsfrekvens spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vad har du för upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmarna och TVn?
Skulle gissa på att du har nått upp i det maximala antalet monitorer som din GPU stödjer, där upplösning och uppdateringsfrekvens spelar roll.

Ah, förstår.
På den primära datorskärmen är upplösningen 2560 x 1440, ca 160 Hz.
På de två andra datorskärmarna och TV:n är upplösningen 1920 x 1080, 60 Hz. Detta då i Windows. När jag spelar på TV:n brukar jag ha 4K upplösning, och då 60 Hz.

Men ja, kanske klarar datorn inte av så många skärmar... Det är inte hela världen i så fall, ville ha den fjärde inkopplad lite för kuls skull, då det är en äldre skärm som annars bara samlar damm

Permalänk
Bildexpert 📺

Saxat från: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/40-series...

Fyra oberoende skärmar körs med 4K vid 120 Hz med DP eller HDMI
Två oberoende skärmar körs med 4K vid 240 Hz eller 8K vid 60 Hz med DSC med DP eller HDMI
Andra skärmkonfigurationer kan vara möjliga baserat på tillgänglig bandbredd

Detta är ofta utspritt på utgångarna så även om man har två 4K/240-skärmar kan de behöva placeras annorlunda på kontakterna, likt att det fungerar om man kör DP port 1 och DP port 3 men inte om man kör port 1 och port 2 samtidigt. Det är sådan info som sällan står i klartext, utan man måste pröva sig fram.

Det brukar gå att tänka att de två första anslutningarna på en 4K/240-bandbredd och tredje och fjärde på ytterligare en 4K/240-bandbredd. Så gäller att sprida ut de mest krävande skärmarna.

Permalänk
Medlem

Windows kan inte ge dig samma aktivitetsfält på skärm 2 och uppåt. Bara skärm 1 som får alla saker på aktivitetsfältet. Däremot om du speglar så går det såklart bra.

Kan även vara så att 2 portar på grafikkortet delar elektronik, så bara 1 av dem fungerar åt gången.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Saxat från: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/40-series...

Fyra oberoende skärmar körs med 4K vid 120 Hz med DP eller HDMI
Två oberoende skärmar körs med 4K vid 240 Hz eller 8K vid 60 Hz med DSC med DP eller HDMI
Andra skärmkonfigurationer kan vara möjliga baserat på tillgänglig bandbredd

Detta är ofta utspritt på utgångarna så även om man har två 4K/240-skärmar kan de behöva placeras annorlunda på kontakterna, likt att det fungerar om man kör DP port 1 och DP port 3 men inte om man kör port 1 och port 2 samtidigt. Det är sådan info som sällan står i klartext, utan man måste pröva sig fram.

Det brukar gå att tänka att de två första anslutningarna på en 4K/240-bandbredd och tredje och fjärde på ytterligare en 4K/240-bandbredd. Så gäller att sprida ut de mest krävande skärmarna.

Kan tro då, att dessa skärmar blev för mycket på så sätt de var kopplade när jag provade. Får prova mig fram med olika sätt att koppla kanske. Tilläggas kan ju att den "nya" skärmen som jag kopplade in var HDMI konverterad till DP med adapter.

Skrivet av FX9:

Windows kan inte ge dig samma aktivitetsfält på skärm 2 och uppåt. Bara skärm 1 som får alla saker på aktivitetsfältet. Däremot om du speglar så går det såklart bra.

Kan även vara så att 2 portar på grafikkortet delar elektronik, så bara 1 av dem fungerar åt gången.

Det var just spegla skärm 1 till TVn som jag försökte. Det går bra när jag bara har totalt tre skärmar inkopplade, men inte när jag kopplar in en fjärde. Det var där problemet uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaeri:

Kan tro då, att dessa skärmar blev för mycket på så sätt de var kopplade när jag provade. Får prova mig fram med olika sätt att koppla kanske. Tilläggas kan ju att den "nya" skärmen som jag kopplade in var HDMI konverterad till DP med adapter.

Det var just spegla skärm 1 till TVn som jag försökte. Det går bra när jag bara har totalt tre skärmar inkopplade, men inte när jag kopplar in en fjärde. Det var där problemet uppstod.

Kan du testa om t.ex. 2 uttag inte kan fungera samtidigt?
Alla kombinationer borde gå rätt snabbt att testa

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av niklaeri:

Tilläggas kan ju att den "nya" skärmen som jag kopplade in var HDMI konverterad till DP med adapter.

DP och hdmi är elektriskt olika och inkompatibla så det krävs en aktiv adapter med signalomvandling.
DP++ utgångar kan dock mata ut en hdmikompatibel signal så är du säker på att adaptern fungerar som du tror ?
Signalriktningen är alltså kritiskt viktig när du blandar in adaptrar och signalomvandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niklaeri:

HDMI till DP? Det är extremt ovanligt och kräver relativt dyra prylar vilka dessutom har egen strömförsörjning via USB. Jag gissar att du menar tvärtom, DP-till-HDMI, alltså att du har DP ut på grafikkortet och ansluter via omvandlaren till en monitor eller TV:n via HDMI. Väldigt vanligt att man förväxlar riktningen på omvandlare, vilket alltid förvirrar i sådan här trådar. He-he.

Detta kan faktiskt påverka mer då det kan finnas en uppdelning på hur många HDMI-strömmar korten kan fördela över de fysiska anslutningarna. Beror på adaptern/omvandlaren i fråga men om det är första billigaste DP->HDMI-adaptern du köpte för någon hundralapp eller så måste GPU:n själv alstra två HDMI-strömmar och då kan det vara så att vilken kontakt du använder på grafikkoret spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kan du testa om t.ex. 2 uttag inte kan fungera samtidigt?
Alla kombinationer borde gå rätt snabbt att testa

Har haft alla fyra uttag i samtidigt, och när jag hade alla fyra bildskärmar på samtidigt så var det inga problem, som jag kunde se. Så det borde inte vara så att två uttag inte kan fungera tillsammans, i så fall borde väl en av skärmarna varit helt svart?

Skrivet av mrqaffe:

DP och hdmi är elektriskt olika och inkompatibla så det krävs en aktiv adapter med signalomvandling.
DP++ utgångar kan dock mata ut en hdmikompatibel signal så är du säker på att adaptern fungerar som du tror ?
Signalriktningen är alltså kritiskt viktig när du blandar in adaptrar och signalomvandlare.

Som Laxpudding skriver här nere så menade jag DP ut på grafikkortet som omvandlar till Hdmi till skärmen. Så själva skärmen har endast Hdmi.

Skrivet av Laxpudding:

HDMI till DP? Det är extremt ovanligt och kräver relativt dyra prylar vilka dessutom har egen strömförsörjning via USB. Jag gissar att du menar tvärtom, DP-till-HDMI, alltså att du har DP ut på grafikkortet och ansluter via omvandlaren till en monitor eller TV:n via HDMI. Väldigt vanligt att man förväxlar riktningen på omvandlare, vilket alltid förvirrar i sådan här trådar. He-he.

Detta kan faktiskt påverka mer då det kan finnas en uppdelning på hur många HDMI-strömmar korten kan fördela över de fysiska anslutningarna. Beror på adaptern/omvandlaren i fråga men om det är första billigaste DP->HDMI-adaptern du köpte för någon hundralapp eller så måste GPU:n själv alstra två HDMI-strömmar och då kan det vara så att vilken kontakt du använder på grafikkoret spelar roll.

Precis, jag menade DP till HDMI.

Ok, förstår. Ja det kan ju säkert spela in också med adaptern. Jag får återkomma till tråden här när jag har prövat flera kombinationer med skärmanslutningarna.

Tack för er hjälp så länge, har lärt mig nåt nytt