Säkerhetskopiera ntfs till ext4

Permalänk
Medlem

Nu framgår det inte om det var en lokal dator eller om det fanns någon NAS i slutändan annars hade jag ärligt talat anslutit den externa hårddisken till en Windows-dator/klient och kört med robocopy över en SMB-share för att vara smidig.

Om du inte har några filsystemsspecifika krav så är det smidigare att du formaterar den till exFAT så kan du använda den mellan alla vanliga operativsystem utan någon specifik mjukvara.

Enda du kanske bör tänka på är att partitionera så AF (4K) följs om du har en sådan disk.

Permalänk
Medlem

Börja ta reda på om din dator använder det gamla systemet mbr, eller det nya systemet gpt.
Om du använder det nya gp, har du en efi-partition.
Öpnna terminalen och skriv:

lsblk

Om det dyker upp massor loop ,skriv istället:

lsblk -e7

Loop är alla snap som du har installera och -e7 döljer dem.

På min dator ser det ut så här:

anth@thinkpad:~$ lsblk -e7 NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS sda 8:0 1 0B 0 disk sdb 8:16 1 14.3G 0 disk └─sdb1 8:17 1 14.3G 0 part nvme0n1 259:0 0 238.5G 0 disk ├─nvme0n1p1 259:1 0 1G 0 part /boot/efi └─nvme0n1p2 259:2 0 237.4G 0 part /var/snap/firefox/common/host-hunspell /

Som du ser har jag något som heter /boot/efi, altså använder jag gpt.

Samma sak (info om partitionerna) ska visas i Gparted, så du behöver inte använda terminalen om du inte vill.
Jag förutsätter att du använder gpt, för du har en nyinstallerad Ubuntu 24.04 och då får man det automatiskt.
Jag förutsätter också att du ska rensa hela disken och inte spara något på den.

För att formattera disken:

- Starta Gparted (datorn frågar efter lösenord så programmed får sudo-rättigheter).

- I menyn högst upp: gparted > devices (välj rätt disk, totala storleken står efter varje disk).

- När rätt disk är vald, gå till menyn: device > create partition table, ändra partition type från mbr till gpt.
Konfirmera att du vill göra ändringar.
Om du lyckas ska bilden högst upp i Gparted bli grå, för du har inte kvar nåra partitioner.
Om du får upp några konstiga felmeddelanden kan det bero på att något i linux använder disken du försöker formattera. I sånt fall: starta om hela datorn, öppna Gparted direkt efter omstart och försök igen (så inget annat är igång).

- Vad du gjort nu är att du skapat en tom partitionstabell, nu ska du skapa en parition.

I Gparteds meny väljer du: partition > new, välj sedan ext4 (det borde redan vara förvalt), sedan är det bara att klicka OK, så blir hela diskan ext4.

Efter att du valt ext 4 och fönstret stängt måste du även klicka på den gröna bocken för "apply changes", annars händer inget.