Microsoft gör Start-menyn och Aktivitetsfältet bättre i Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror hela idén bakom start-meny är rätt kass. Tror egentligen aldrig jag använt den, kanske någon gång när det var ENDA sättet att starta ett program, för många år sedan.. Och då var den också skit, när foldrarna var alla företagsnamn.

Tror den är en lösning som letar efter ett problem.

Jag trycker Winkey och skriver ett par bokstäver. Alternativt har jag det jag vill ha pinnat på task-baren. Tasks-baren är bra, och blir bättre med åren tycker jag.

Gnome är rätt trevligt när man trycker Winkey tycker jag, man kommer till en search och ser ikonerna för det man söker. Mycket bra, men inte så mycket plats för reklam...

Det är förstås bra att det finns genvägar om man vet vad man är ute efter, men att att på ett överskådligt sätt presentera vad som finns att välja på (och gärna vad man jobbade med senast) är väl inte så mycket begärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror hela idén bakom start-meny är rätt kass. Tror egentligen aldrig jag använt den, kanske någon gång när det var ENDA sättet att starta ett program, för många år sedan.. Och då var den också skit, när foldrarna var alla företagsnamn.

Tror den är en lösning som letar efter ett problem.

Jag trycker Winkey och skriver ett par bokstäver. Alternativt har jag det jag vill ha pinnat på task-baren. Tasks-baren är bra, och blir bättre med åren tycker jag.

Gnome är rätt trevligt när man trycker Winkey tycker jag, man kommer till en search och ser ikonerna för det man söker. Mycket bra, men inte så mycket plats för reklam...

Det går ju utmärkt när man kommer ihåg namnet på programmet, vilket man förmodligen gör i de flesta fall. Men jag gör det tyvärr inte, speciellt inte på jobbet med alla olika verktyg med mer eller mindre knepiga namn, och då är det trevligt att få ens olika program snyggt uppdelade i olika grupper. Foldrarna de lagt till(baka) löser det till viss del men kräver extra musklick jämfört med win10 vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du menar win 95 - win7.

Nej, faktiskt inte

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det folk skriker efter gällande startmenyn är väl modularitet, ett enkelt sätt att utforma den som man vill.
En bra start vore ju att låta folk välja layout med alla tidigare versioner som alternativ.
Win95, Win98, WinXP, Win7, Win8, Win10, Win11 etc.
Inte svårt alls om man släpper tanken att kontrollera folks beteende hos Pyttemjuk.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det folk skriker efter gällande startmenyn är väl modularitet, ett enkelt sätt att utforma den som man vill.
En bra start vore ju att låta folk välja layout med alla tidigare versioner som alternativ.
Win95, Win98, WinXP, Win7, Win8, Win10, Win11 etc.
Inte svårt alls om man släpper tanken att kontrollera folks beteende hos Pyttemjuk.

De har väl blivit rätt hårt inspirerade Googles Chromebook launcher men även av "enkelheten" i startsidor på mobiler. Vilket är lite festligt när de lyckats få till något som fungerar sämre både för desktop och på tablets som deras egen Surface Pro/Go.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl mer hur mycket mer annonser de kan få plats med efter designändringen

Permalänk

TLDR;
Väck med start-menyn..

Vem använder start-menyn? De ville ta bort den redan i Win 8 och det passade fint för jag använde redan sökning. Jag har några ikoner på aktivitetsfältet längst ner men annars söker jag till 99% efter det jag vill ha. Sen ligger det några specialgenvägar på skrivbordet för lite diverse spel.

Sen finns powertoys för en ännu bättre sök.

Med det sagt tycker jag Win 11 och "Pinned" ser ganska bra ut. Det är ju ändå 18 snabblänkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

TLDR;
Väck med start-menyn..

Vem använder start-menyn? De ville ta bort den redan i Win 8 och det passade fint för jag använde redan sökning. Jag har några ikoner på aktivitetsfältet längst ner men annars söker jag till 99% efter det jag vill ha. Sen ligger det några specialgenvägar på skrivbordet för lite diverse spel.

Med det sagt tycker jag Win 11 och "Pinned" ser ganska bra ut. Det är ju ändå 18 snabblänkar.

Bra idé, istället för att jag kan ha en enkel grupp "Sällan verktyg" så jag snabbt kan hitta DBeaver var tredje år när jag använder det så kan de ha bygga in lite chatgpt sökning i start menyn så jag kan skriva: "Databas verktyget jag inte använt på ett tag". Lysande! 😱

Skrivbordet är inte så lyckat att lägga programgenvägar på med tanke på att det synkas mellan ens olika datorer som inte har samma grejer installerat. Dessutom är det ju bakom alla fönster som man kanske inte vill minimera.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Nej, faktiskt inte

Iaf enligt mig är ju win 10 menyn lika värdelös kanske marginellt bättre men fortfarande för svårt att hitta i jämfört med tidigare menyer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Iaf enligt mig är ju win 10 menyn lika värdelös kanske marginellt bättre men fortfarande för svårt att hitta i jämfört med tidigare menyer.

Jag gillar den

Grupperar och lägger ikoner exakt som jag vill.
Tagit bort ALLT som microsoft lagt dit som standard

Min hjärna memorerar var en viss ikon ligger/ser ut, inte vad den heter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har kört med tredjeparts start/meny sen Windows 8, vilket ger en användbar sådan + att den rättar till det mesta med högerklicka meny och aktivitetsfältet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

TLDR;
Väck med start-menyn..

Om jag gör en spontangissning kan jag inte lista ens en fjärdedel av de appar och program jag installerat på telefon eller dator, att använda sök för att hitta något jag vet att jag har men inte vad det heter funkar sisådär... Sedan kan jag inte pinna vad jag vill till dockan längst ner i Windows 11 (aktivitetsfältet kanske det heter), jag vill kunna länka vilka program eller mappar dit som jag vill. Det gick i Windows förr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

TLDR;
Väck med start-menyn..

Hujeda mig för att söka efter allt, då kan man ju lika gärna skriva i kommandotolken.
Startmenyn använder jag till att:
-Kolla klockan
-Kolla så ljud och internet funkar
-3 Ikoner "filhanteraren, firefox & miniräknare"
-Startknappen används för att välja stäng av eller starta om.

stavfel
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Min hjärna memorerar var en viss ikon ligger/ser ut, inte vad den heter.

Samma sak här!

Att Microsoft valt att göra nära nog alla ikoner blåa med snarlik design är redan illa nog. Nu envisas de med att flytta runt dessa utifrån vad jag använde sist...

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde få använda det här utrymmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är omöjligt att göra alla nöjda och ännu svårare att göra datorintressetade Windows-användare nöjda. Vad gäller de senare är det ett sjukt gnäll så fort MS gör något över huvud taget.

Och du gnäller som vanligt...

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert börjar bitarna falla på plats gällande funktioner som borde vara självklara i ett operativsystem 😀

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hujeda mig för att söka efter allt, då kan man ju lika gärna skriva i kommandotolken.
-Kolla klockan

Wimdows-knapp plus de första bokstäverna brukar räcka och är bra mycket snabbare än kommandotolken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Wimdows-knapp plus de första bokstäverna brukar räcka och är bra mycket snabbare än kommandotolken.

Om man inte minns vad programmet heter då? Eller om man bara vill se en fin översikt över installerade spel för att se vad man blir sugen på att spela?

Permalänk
Medlem

Jag har en ide... Varför inte gruppera på utvecklarnamnet och ta bort alla mellanrum som brukar finnas i listor på startmenyer där alla bokstäver är med... Hint har funnits tidigare.. misstänker att den normale windows användaren inte har 28 eller fler program sviter, alternativt låt folk välja vad dom vill ha med några enkla kryssrutor, knappen ska dock LIMMAS fast till vänster 😃🥳🥳

Permalänk
Medlem

Kan de inte fixa aktivitetsfältet istället? Startmenyn bryr jag mig inte så mycket om, den använder jag sällan men aktivitetsfältet är ju totalt värdelöst i 11. Kör just nu ett alternativt aktivitetsfält (Display Fusion) och det funkar ganska bra men är inte perfekt och jag har behövt krångla en massa för att få till det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Om man inte minns vad programmet heter då? Eller om man bara vill se en fin översikt över installerade spel för att se vad man blir sugen på att spela?

Då får man bläddra i listan över alla program. Vad gäller spel brukar de gå genom Steam eller liknande, så jag ser inte problemet.

Permalänk
Medlem

Gillar listan som den är idag, det nya ser väldigt grötigt ut. Det enda som behöver ändras är att man kan stäng av recommended sektionen.

Skrivet av hultron:

Tänk om man kunde få använda det här utrymmet

<Uppladdad bildlänk>

Jag har på "recent files" för det så jävla dött ut annars men har 0 användning av att se recent files.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då får man bläddra i listan över alla program. Vad gäller spel brukar de gå genom Steam eller liknande, så jag ser inte problemet.

Start menyn är ett ställe, till skillnad från Steam, GOG, Epic, MS Store, Xbox osv osv.

Men inte ett jättestort problem, man kan ha en folder för spelen, bara ett extra knapptryck och fula ikoner från 90-talet jämfört med win10.

Permalänk
Medlem

På både telefon och dator så skriver jag det jag skall ha...
Windowsknapp... tre första bokstäverna typ sen enter, mobilen swipe, börja skriva

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Absolut

Men som den är i win 11 är den totalt värdelös så allt är ju bättre

Kliade mig i huvudet och insåg att det stämmer. Enda gången jag använder startmenyn är för att stänga av datorn. Den känns rörig och ineffektivt i nuläget. Så ja, totalt värdelös i dagsläget!

Permalänk
Skrivet av appel1:

Bra idé, istället för att jag kan ha en enkel grupp "Sällan verktyg" så jag snabbt kan hitta DBeaver var tredje år när jag använder det så kan de ha bygga in lite chatgpt sökning i start menyn så jag kan skriva: "Databas verktyget jag inte använt på ett tag". Lysande! 😱

Skrivbordet är inte så lyckat att lägga programgenvägar på med tanke på att det synkas mellan ens olika datorer som inte har samma grejer installerat. Dessutom är det ju bakom alla fönster som man kanske inte vill minimera.

Ska du vara ironisk så får du komma med något bättre. Du kom ju ihåg vad det hette nu... Varför inte sen? Om du nu använder det så sällan behöver du ingen sällan-grupp heller. Kan ju vara bra att ha menyn kvar för de saker man inte kommer ihåg men att funktioner för att organisera sånt man inte använder känns helt onödigt.

Du verkar inte riktigt ha koll på hur Windows är uppbyggt. Skrivbordet kommer du åt t.ex. högergklick på utforskan i
aktivitetsfältet. I utforskaren. Du behöver inte minimera något alls.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

-Kolla klockan

Nej, inte alls jämförbart med kommandotolken. Det går dessutom betydligt snabbare med bara tangentbordet. Har du program du vill starta via startmenyn för att kolla klockan. Tiden står nere till höger på skärmen 😂. Ljudet styr jag med en stream deck och ljud som bekräftelse. Slutar internet fungera får jag meddelande om det.

Stänga av och starta om... Vad är det? Händer det så använder man Ctrl+Alt+Del

Permalänk
Medlem

@Asken12345:
Kanske bara att inse att vi alla har olika behov och användningsområden?

En stationär dator har ofta mus, tangentbord och skärm. Sedan tillkommer ritbord, braille-läsare, ögontracker, stream deck m.m. beroende på vilka krav man har.

En laptop har tangentbord och inbyggd skärm, men kan finnas både med och utan touchpad.

En pekplatta saknar ofta tangentbord.

Så att försöka tvinga på andra hur de ska använda sina specifika system känns inte speciellt konstruktivt.