Permalänk

Intercooler

Visste skulle det vara brutalt med något slags intercooler system som kyler luften som fläkten sedan blåser på CPUn? Som på en turbo bil, där intercoolern kyler insugsluften? Skulle vara kul att höra några förslag på en lätt konstruktion.

Permalänk

Ev. av en vattenkylnings radiator?

Permalänk
Medlem

Kondens?

Permalänk
Medlem

En inter cooler funkar väl på samma sätt som en kylare, så det blir ju som att ha två radiatorer?
Eller är jag bara helt dum!

Permalänk
Medlem

En intrecooler kyler LUFTEN från turbon innan den brutalt mosas in i motorn .

men vet inte om det funkar så bra.. för det är väldigt mycket luft som kommer på intercoolern när bilen åker.. så vet inte om det går att få den eftektiv med fläktar..

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDrom
En intrecooler kyler LUFTEN från turbon innan den brutalt mosas in i motorn .

men vet inte om det funkar så bra.. för det är väldigt mycket luft som kommer på intercoolern när bilen åker.. så vet inte om det går att få den eftektiv med fläktar..

Stämmer bra, en intercooler behöver MINST 400CFM för att ens göra nån nytta (iaf dom som sitter i EVO 6:an) vi snackar ENORMA mängder luft, finns en formel för hur man räknar ut antal km/h per cfm vid en speciel temperatur =0) kommer dock ej ihåg den, ska fråga polaren han är expert på sånt.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Re: Intercooler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chinchilla
Visste skulle det vara brutalt med något slags intercooler system som kyler luften som fläkten sedan blåser på CPUn? Som på en turbo bil, där intercoolern kyler insugsluften? Skulle vara kul att höra några förslag på en lätt konstruktion.

Fungerar inte, eftersom luften redan har samma temperatur som omgivande luft.

I en bil fungerar det annorlunda, eftersom att när lufttrycket ökar (dvs turbon laddar) stiger temperaturen, och intercoolern finns där för att motverka den temperaturökning man får av att komprimera luften.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Re: Re: Intercooler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fungerar inte, eftersom luften redan har samma temperatur som omgivande luft.

I en bil fungerar det annorlunda, eftersom att när lufttrycket ökar (dvs turbon laddar) stiger temperaturen, och intercoolern finns där för att motverka den temperaturökning man får av att komprimera luften.

Luften blir ju kallare/svalare ju fortare man kör och/eller hur mycket fläkten blåser =0)

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Nej, luftens temperatur är konstant, oavsett hastighet.
Kyleffekten blir större, men det kylda objektet blir inte kallare än luften som kyler.

Visa signatur

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

precis det är lika som att det inte går att bygga en colakyl med endast fläktar... om man inte vill ha rumstemp på colan då
luften är det ju som kyler intercoolern och är luftens temp 20 (rumstemp) blir inte intercoolern kallare...

Permalänk

Hmm okej, men hur kommer det sig då att temperaturen sjunker destå fortare man kör tillex.

Kör med en skoter i 100km/h när det är minus 25 ute så blir fartvinden -67 grader ? och varför blir luften från ett trycklufts aggregat kallare än den vanliga lufttempen ? varför har vi fläktar på kylarna på våra bilar ?

luft som står still ändrar ej temperatur om den ej påverkas av värrme/kyla eller annat, luft i rörelse/tryck ändrar temperatur.

Hajjar inte detta nån som kan förklara det ? Är det så att luften EJ blir kallare utan at den bara ger bättre kyleffekt ? isåfall varför, tror jjag måste ha knarkat på fysik lektionerna eller nå

Visa signatur

Permalänk

erm varför fläkt på bilen e ju väl behöft när bilen står still blir inte så mycke vindrag annars

sen att d käns som att d blir svalare när d blåser är väl för att om du håller tex handen still så värms luften omkring handen upp en smutta men om du flaxar omkring så får den ju icke uppvärmdluft istället sen om man e lite svettig kanske lr blöt av andra själv o d blåser så när vatten dunstar så tar den med sig värme vilket leder till att kroppen kyls ner effektivare.. vilket ja tror är skälet till att man svettas

vettefan riktigt själv men om man tänker logiskt så tror ja d e typ nåt sånt:D

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
erm varför fläkt på bilen e ju väl behöft när bilen står still blir inte så mycke vindrag annars

sen att d käns som att d blir svalare när d blåser är väl för att om du håller tex handen still så värms luften omkring handen upp en smutta men om du flaxar omkring så får den ju icke uppvärmdluft istället sen om man e lite svettig kanske lr blöt av andra själv o d blåser så när vatten dunstar så tar den med sig värme vilket leder till att kroppen kyls ner effektivare.. vilket ja tror är skälet till att man svettas

Ha Ha Ha är du lika "vilse" i fysikdjungeln som jag =0) man skulle få tag på en lärare eller nån som studerar inom liknande område å få ett expert utlåtande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En intercooler är inget annat än en värmeväxlare. Orkar inte förklara teorin runt en sådan men använd google.

Visa signatur

Det här är väl ingen konst.
Censur! Censur!

Permalänk
Citat:

Kör med en skoter i 100km/h när det är minus 25 ute så blir fartvinden -67 grader ?

Ta med en termometer ut nästa gång så ser du att den fortfarande inte är kallare än -25 grader, hur fort du än åker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy

Stämmer riktigt bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [X]BartoN
och varför blir luften från ett trycklufts aggregat kallare än den vanliga lufttempen ?

Värme är energi och energi kan vara värme. Varje luftmolekyl har en viss energi.
När luft komprimeras så packas de tätare, dvs mer energi per volymenhet. Temperaturen stiger. Tryckluftstanken blir varm, men svalnar till samma temperatur som luften runtomkring.
Mängden luft är alltså konstant, men energin minskar när tryckluftstanken svalnar.

När sedan luften släpps ut så återgår luften till samma volym den hade innan den komprimerades, men energin är mindre. Alltså blir luften svalare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [X]BartoN
Hmm okej, men hur kommer det sig då att temperaturen sjunker destå fortare man kör tillex.

Kör med en skoter i 100km/h när det är minus 25 ute så blir fartvinden -67 grader ? och varför blir luften från ett trycklufts aggregat kallare än den vanliga lufttempen ? varför har vi fläktar på kylarna på våra bilar ?

luft som står still ändrar ej temperatur om den ej påverkas av värrme/kyla eller annat, luft i rörelse/tryck ändrar temperatur.

Hajjar inte detta nån som kan förklara det ? Är det så att luften EJ blir kallare utan at den bara ger bättre kyleffekt ? isåfall varför, tror jjag måste ha knarkat på fysik lektionerna eller nå

Du värkar lite borta

Du går på högstadiet va? För annars har du nog skolkat för mycket på fysiken :]

Det kyls snabbare för att det kommer mer kall luft som kan kyla så destu snabbare du kör destu snabbare blir det kallt.

Om vi säger så här.

Du kör din skoter utan mössa och står stilla, då är ditt huvud rätt "varmt" men sen när du kommer upp i 100 kmh så börjar du frysa rätt kraftigt.

Det beror på att lufen som strömmar mot ditt huvud kyler dig och destu snabbare du kör destu snabbare blir du kall och når luftens temperatur.

Ursäkta dålig Svenska, de timmarna har jag sovit bort

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Okej nä jag har sluta skolan för LÄNGE sedan, tyckte bara att de är underligt att min tempmätare på skotern går ner till -67 när jag kör 100km/h i -25, å jo jag var väl kanske på 5% an fysik lektionerna, hade fullt upp med att vara hemma å skruva istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skaffa ny temp mätare på scotern.. den e kass, eller badar i rödsprit...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

/me lollar*

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

du menar en AIRCHILLER, har hittat ritningar på en sån! kolla här:

http://hem.passagen.se/ebcpecz/TEC/tec.html

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

det kan max bli - 35 grader i 100 km/h så dina tempmätare e kass som fan

Permalänk
Medlem

Det kan också vara så att temp.mätaren tar hänsyn till hastigheten. Alltså den visar den upplevda temperaturen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Gaah.. vilka typer sitter på detta forum egentligen...?...inget illa menat
Det är inget fel på temp mätaren
Men det kan bli så kallt som -67 när man kör i 100 km/h när det är -25 ute... det beror på att det blåser, finns tabeller för sånt kanske postar en när jag hittar en..
Här är en bra förklaring + en länk..
http://www.pentronic.se/svensk/stopextra/se200/svar.htm
100km/h är 28 m/s

20m/s när det är -25 ute blir -59 så det ser ut som det stämmer rätt bra med din temp mätare

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk

Jag tänkte mer som nått slags kylagregagt som kyler luften utanför datorn, (kondens osv), och att luften sedan transporteras i en grov slang (80mm?) fram till CPU/GPU med hjälp av 2-3st fläktar. Det är värt att fundera på iaf!

Permalänk
Medlem

Japp... det finns inga direkta begränsingar när det gäller kylning... man kan ju alltid stoppa på en fläkt till så att säga.. så fundera på du..
Om du hade en liten "intercooler" i ett kylskåp eller utanför huset när det är kallt så tror jag din ide skulle fungera.. i rumstemperatur har den nog inte så stor betydelse.. Men fundera på o testa... jag kanske har fel vad vet jag..
Men det är som de andra säger du måste blåsa bra mycket på en intercooler för att den skall fungera/ge resultat..

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

men det är också så att luften har ett motstånd, så om man kör fortsom fan bla bla bla bla bla å i sluta ändan kommer vi till friktion å men friktion så bildas det värme så om man skulle köra i ca 400km/h med en bil (?) så skulle bilens plåt bli varmare än omgivningen..

är rätt så trött nu så vet inte riktigt om det är helt rätt det jag har skrivit med det är nått å t det hållet

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Stämmer riktigt bra

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Ja, vad ska man säga? Verkar vara många som inte riktigt vet hur det här med luft och kylning funkar... men som tur var hann någon rätta till det innan det var för sent

Intercooler.. blir nog lite väl krångligt och onödigt.. varför inte rikta kylningen direkt på prollen istället? En intercooler kyler ju ner redan uppvärmd luft som är komprimerad, men om man ska kyla ner rumstempererad luft och sedan transportera den till prolle flänsen så blir det ju lite väl omständigt... man får ju ha en sjuhelvetes fläkt för att hinna kyla ner luften innan den hunnit fram till prollen, det lär ju låta som när USA bombar Irak :P. Personligen tror jag ju att man kan få bättre effekt om man satsar på att kyla flänsen direkt med utrustningen för att kyla intercoolern än att först kyla coolern och sedan prollen. Om intercoolern ska fungera bra så måste man ju ha lite tryck i systemet så luften hinner kylas innan den passerat intercoolern... och då måste man ha en kompressor/turbo eller liknande (för att få upp trycket), men det är ju ingen nyhet med det. Det finns ju färdiga system att köpa. Nån som förstår mig? (Har druckit lite öl )

Hmm.. nån som vet hur illa en liten 12V kompressor låter? Tex Clas Ohlson har 12V compressor för 169:-, står inget om hur många L/minuten den klarar men max tryck är 17KG/cm2. Hur långt kan det räcka? Någon som vet?

Det skulle vara ganska billigt att bygga nån slags system om den komperssorn räcker, och om den håller för långvarigt bruk. Om det går så är det läge att använda intercooler... då får man ha väldigt tunna rör efter intercoolern så trycket hålls uppe, som på tex vapochill.

EDIT: lite stavfel, det skyller jag på ölen

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Gaah.. vilka typer sitter på detta forum egentligen...?...inget illa menat
Det är inget fel på temp mätaren
Men det kan bli så kallt som -67 när man kör i 100 km/h när det är -25 ute... det beror på att det blåser, finns tabeller för sånt kanske postar en när jag hittar en..
Här är en bra förklaring + en länk..
http://www.pentronic.se/svensk/stopextra/se200/svar.htm
100km/h är 28 m/s

20m/s när det är -25 ute blir -59 så det ser ut som det stämmer rätt bra med din temp mätare

Jag tror bestämt du är ute och cyklar. Om du läser första raden i svaret på länken du skickade så framgår det klart och tydligt att temperaturen inte ändras. Däremot ändras den upplevda temperaturen, vilket beror på att du på samma tid kommer i kontakt med en större mängd luft än om du står stilla. Du kan flåsa hur mycket du vill med 20-gradig luft, den är och förblir 20 grader och inget annat (och det är denna temperaturen en fungerande termometer skall visa, såvida det inte är en avancerad nyssnämnd som kompenserar för hastigheten i den visade temperaturen)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944