Fractal Design Mood – välventilerat chassi som faller på mållinjen

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Mood – välventilerat chassi som faller på mållinjen

Bolagets textilklädda SFF-chassi bjuder på ypperlig ventilation men faller på sitt begränsade grafikkortsstöd samt höga prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl endast 4090 som då inte passar i chassit öht? Finns kylare för alla modeller som får plats vare sig 7900 XTX eller 4080 Super. Att chassit är väl ventilerat för grafikkort jämfört med andra ITX chassin tänker jag åsidosätter det negativa att det inte passar kort som är 3 slot. Edit: nu har jag inte räknat med längden utan tänker bara PCIe så kanske har fel

Absolut fortfarande en nackdel men jag tänker inom mITX sammanhang kanske inte nödvändigtvis så illa? Min åsikt förstås.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av LPG:

Det är väl endast 4090 som då inte passar i chassit öht? Finns kylare för alla modeller som får plats vare sig 7900 XTX eller 4080 Super. Att chassit är väl ventilerat för grafikkort jämfört med andra ITX chassin tänker jag åsidosätter det negativa att det inte passar kort som är 3 slot. Edit: nu har jag inte räknat med längden utan tänker bara PCIe så kanske har fel

Absolut fortfarande en nackdel men jag tänker inom mITX sammanhang kanske inte nödvändigtvis så illa? Min åsikt förstås.

När det kommer till Mini ITX och SFF som helhet tycker jag definitivt att man ska kunna godta komprimisser när det gäller utrymme för grafikkort. Mood är dock ett ganska stort SFF-chassi, och i 20 liters-segmentet tycker jag man kan förvänta sig stöd för 3-slotskort.

Permalänk
Medlem

Synd att det föll på mållinjen. Det är så otroligt snyggt chassi så hade gärna använt det till framtida 5090/6090 köp men nu blir det ju inte möjligt.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är så negativt med bara plats för upp till 2,75 slotskort som det framförs i artikeln, med den kylkapaciteten som verkar finnas och givet chassits storlek så är det riktigt bra. Visst är det större än många andra ITX chassin men det har plats för en 280-rad istället för 240-rad som är max i många, har bättre kylning och en vettig chassifläkt.

Skulle man ordna mer plats för grafikkort så hade något annat fått stryka på foten, kylning, kabelhantering osv och iaf för min del så behöver jag inte trycka in ett 4090 utan mitt 4080 Super duger bra i ett mindre chassi. Har svårt att se vad för annat tillgängligt chassi som skulle prestera signifikant bättre och samtidigt ta upp 21x21 cm i skrivbordsyta.

Permalänk
Medlem

Nästan så att jag överväger att hoppa till mITX och göra mig av med mitt North nu..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Tycker det totala omdömet blir lite väl hårt eftersom det enda egentliga minuset är priset och att det inte klarar av monsterstora kort.

Jag tänker att modellen inte riktigt riktar sig till de som vill ha det allra mesta kraftfulla grafikkortet direkt så jag tycker det är lättare att förstå designvalet.

Vilka andra liknande chassin har bättre plats för grafikkort och så litet fotavtryck på skrivbordet?

Priset är rätt saftigt men med tanke på 180mm fläkten som ingår osv. känns det ändå inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker inte att det är så negativt med bara plats för upp till 2,75 slotskort som det framförs i artikeln, med den kylkapaciteten som verkar finnas och givet chassits storlek så är det riktigt bra. Visst är det större än många andra ITX chassin men det har plats för en 280-rad istället för 240-rad som är max i många, har bättre kylning och en vettig chassifläkt.

Skulle man ordna mer plats för grafikkort så hade något annat fått stryka på foten, kylning, kabelhantering osv och iaf för min del så behöver jag inte trycka in ett 4090 utan mitt 4080 Super duger bra i ett mindre chassi. Har svårt att se vad för annat tillgängligt chassi som skulle prestera signifikant bättre och samtidigt ta upp 21x21 cm i skrivbordsyta.

Intressant så ditt 4080 Super skulle få plats? på Jonas i videon så tolkade jag det som att typ alla 4090, 4080 och 4080 super kan man glömma att få in i chassit.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Ortovox:

Intressant så ditt 4080 Super skulle få plats? på Jonas i videon så tolkade jag det som att typ alla 4090, 4080 och 4080 super kan man glömma att få in i chassit.

I videon säger jag att 4080, 4080 Super och 4090 i Founders Edition-utförande går in på längden men inte ryms tjockleksmässigt. Som exempel på 4080 Super-kort som ryms i Mood nämner jag Asus Proart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Mitt Asus 4080 Super ProArt är ett 2,5 slots så det ska få plats ja. Det är inte många 4080 Super som går in på 2,75 slots men man måste också upp till 3,1 slots för att det ska börja bli stöd för många olika modeller och att ordna det stödet hade garanterat skapat kompromisser på andra områden.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Kilroy:

Tycker det totala omdömet blir lite väl hårt eftersom det enda egentliga minuset är priset och att det inte klarar av monsterstora kort.

Jag tänker att modellen inte riktigt riktar sig till de som vill ha det allra mesta kraftfulla grafikkortet direkt så jag tycker det är lättare att förstå designvalet.

Vilka andra liknande chassin har bättre plats för grafikkort och så litet fotavtryck på skrivbordet?

Priset är rätt saftigt men med tanke på 180mm fläkten som ingår osv. känns det ändå inte så farligt.

Jag har full respekt för att man inte håller med om omdömet, sett till att olika personer värdesätter olika egenskaper. Samtidigt hoppas jag att jag förmedlar i recensionen (jag tycker att jag gör det) att Mood inte är ett skräpchassi, utan att det snarare har många bra kvalitéer. Tycker man inte att den restriktiva grafikkortskammaren är en deal breaker kan det exempelvis vara ett bra köp.

Tänker ändå att det här chassit riktar sig mot high-end-segmentet sett till att man har lagt mycket möda på att rymma AIO-kylare i 280 mm-formfaktorn. Hade man istället siktat på exempelvis vanliga lågprofilskylare hade man utan problem svalt 3-slot+ i grafikkortskammaren. Men allt är i slutändan en prioriteringsfråga vid designprocessen.

Det är jag är mest besviken över i det här fallet är att man inte har gått samma väg som exempelvis Fractals egna Terra (och kommande Era 2) där användaren själv kan justera hur mycket utrymme man vill dedikera GPU- eller moderkortskammaren. Det känns helt klart mer modernt designkoncept för ett "stort" SFF-chassi som släpps år 2024. Ett annat bra exempel är Cooler Masters Ncore 100 Max som var väldigt anpassningsbart beroende på vilket grafikkort man använder.

Permalänk

Hade velat se en flyttbar spine på samma sätt som terra har.

Permalänk
Medlem

Om det bara är stöd av graffikort och pris som räknas till nackdelar, så är det lite hårt att ge "Missar målet" tycker jag. Verkar ju i övrigt suveränt och är dessutom helt unikt när det gäller material och utseende.

Kan ändå hoppas att Fractal tar åt sig till v2 och inkluderar en flyttbar "spine". Som nån nämnde så har Terra det, och även nya Era 2 som släpps i Q3 kommer ha det.

EDIT: Såg att JonasT redan svarat på liknande kritik.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är lite tufft att sätta ”missar målet”.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så nära mitt drömchassi.. allting som jag vill ha av nästa köp förutom att de snålade ett par millimeter för grafikkortet, tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Meshlicious/Meshroom S är endast 14.6L med mindre fotavtryck i liknande formfaktor får plats med 4-slots grafikkort, noll ursäkter för Mood att ha så lite utrymme för grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Så nära mitt drömchassi.. allting som jag vill ha av nästa köp förutom att de snålade ett par millimeter för grafikkortet, tragiskt.

Titta på Era 2 kanske, eller måste det vara stående?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonasT:

När det kommer till Mini ITX och SFF som helhet tycker jag definitivt att man ska kunna godta komprimisser när det gäller utrymme för grafikkort. Mood är dock ett ganska stort SFF-chassi, och i 20 liters-segmentet tycker jag man kan förvänta sig stöd för 3-slotskort.

Kan bara hålla med, ett av de största problemen med mitt Ghost S1 Mk 1 är begränsningen till två expansionsplatser. Numera är verkligen 3-slot standard bland de mer högpresterande korten. Medan bra och tysta 2-slot var vanligt när mitt 1080 Ti var aktuellt, inte minst från EVGA. Chassit åldrades inte så väl pga det, nu tar det stopp vid 4070 Ti.

Har spanat in Fractals nya chassin, och sätter nu mitt hopp till Era 2. Kommer du testa det? Har en jäkligt specifik önskan då, nämligen att kontrollera utrymmet mellan moderkortets baksida och grafikkortet med en M2-disk monterad på baksidan. I dagsläget kör jag Ghosten utan sidopanel därför att grafikkortet inte kan sitta rakt med en kylfläns på SSD:n, något som verkligen behövs i formfaktorn.

Era 2 ser lovande ut där iom att man kan flytta stommen, men är inte säker på att 3-slot plus M2 med kylare på moderkortets baksida går ihop

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Känns som en rejäl miss att de designat för Max 56mm gpu… den hade jag inte gissat. Det är trots allt ett ganska stort ”litet chassie”.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det står mellan Mood och corsair 2000d för sambocertifierad gamingdator. Med mood måste det bli ett msi-kort från thin-serien. Med corsair är det vad som. Aaaargh. Mood är ju snyggare! Vad ska jag välja?

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Det står mellan Mood och corsair 2000d för sambocertifierad gamingdator. Med mood måste det bli ett msi-kort från thin-serien. Med corsair är det vad som. Aaaargh. Mood är ju snyggare! Vad ska jag välja?

Jag kommer nog köra på Mood för att ersätta mitt A4-H2O. Tror Mood är snyggt nog för att stå framme på skrivbordet så då slipper jag ha chassit i ett skåp som jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Titta på Era 2 kanske, eller måste det vara stående?

De är just stående formfaktorn jag letar efter, uppskattar verkligen hur lite utrymme det tar på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

2-slot var kanske inte så lyckat, men annars ett till synes väldigt trevligt chassi på många sätt. Platsar fint på min shortlist.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu bygger jag inte kompakt. Har inte tålamod för att pyssla med det utan köper ngt stort som jag vet sväljer allt utan att det finns risk att något överhettar osv. Men grymt snyggt chassi. Stilrent, ser inte bråkigt ut på något vis utan skulle ju enkelt passa bredvid en TV i de flestas vardagsrum utan att sticka ut på något vis. Ja, eller bredvid skärmen om man inte kopplar till en TV.

Medan man blir lite begränsad sett till grafikkortet så känns det som de flesta som bygger något så här kompakt kanske inte tänkt sig en i9 14900k och ett 4090 utan något lite mer rimligt sett till mängden värme som ska forslas bort? Men vad vet jag, klart jag förstår att delar att det roliga är utmaningen att få i så mycket prestanda det bara går i den lilla formfaktorn. Men hur man än vänder och vrider på det så blir det ju kompromisser iom luftflödet är ju helt enkelt begränsat. Så det känns ju lite halvt som ett icke-problem till syvende och sist på något vis.

Men helt klart något de kan försöka fixa till nästa version förhoppningsvis utan att det behöver bli mycket större eller större öht.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Stort tack för ännu en suverän recension!
Det här var en av kandidaterna till kommande bygget, men faller tyvärr bort p.g.a. begränsningen av grafikkortet.

Permalänk

Detta chassi faller tyvärr inte under Fractals tidigare innovationer när det kommer till chassilösningar. Man börjar se mer och mer återanvändning av tidigare designer när det kommer till det chassits konstruktion men inte den utvändiga designen. Blev väldigt besviken med Era 2 då jag förväntade mig att de skulle använda utrymmet som de skapat på ett bättre sätt för att skapa mer möjligheter för användarna. Man märker att det börjar bli kvantiteter över kvalité från Fractals håll. Ett gott exempel är Fractal North XL. De är sådan minimal skillnad från vanliga Fractal North. Nästan så att jag inte ens vill rekommendera North XL pga den minimala skillnaden för de extra hundralappar de vill ha i utbyte. Jag hoppas verkligen på förändring mot det bättre då jag vill se Fractal återta det innovativa.

Visa signatur

EVGA RTX 3060 12Gb | Amd Ryzen 5 7600X | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

De är just stående formfaktorn jag letar efter, uppskattar verkligen hur lite utrymme det tar på skrivbordet.

Meshroom S V2 har plats för 4 slots grafikkort och har det själv och dessutom plats för 240 & 280 mm radiatior men då måste man ha Mitx moderkort om man använder Matx eller Atx moderkort är man begränsad till luftkylare.

SFX, SFX-L & Atx nätdelar.

Har själv SFX-L men skulle rekommendera SFX då det är svårt att få dit kontakterna med nätdelen i chassit men kan så klart monteras dit i förväg för att underlätta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Trigger:

Känns som en rejäl miss att de designat för Max 56mm gpu… den hade jag inte gissat. Det är trots allt ett ganska stort ”litet chassie”.

Det var det första jag reagerade på. Jag hann se den en snabbis innan jag gick på semester i veckan och blev lite konfunderad över hur mycket ”död” yta det var på insidan. Chassit är stort för att vara SFF och det känns som att man hade kunnat stuva om en del grejer för att få plats med ett fett grafikkort.

Förmodligen finns det anledningar till varför val har gjorts med innandömet men det var anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det var det första jag reagerade på. Jag hann se den en snabbis innan jag gick på semester i veckan och blev lite konfunderad över hur mycket ”död” yta det var på insidan. Chassit är stort för att vara SFF och det känns som att man hade kunnat stuva om en del grejer för att få plats med ett fett grafikkort.

Förmodligen finns det anledningar till varför val har gjorts med innandömet men det var anmärkningsvärt.

I så fall hade jag hellre i alla fall sett en kompromiss med någon centimeter större chassi, det hade knappt märkts

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I videon säger jag att 4080, 4080 Super och 4090 i Founders Edition-utförande går in på längden men inte ryms tjockleksmässigt. Som exempel på 4080 Super-kort som ryms i Mood nämner jag Asus Proart.

Tack för förtydligande, efter jag kollat på prisjakt så hittade jag bara RTX 4080 Asus ProArt och MSI Ventus 3X OC som skulle få plats så det känns som om man vill bygga med 4080 i en Mood så är det troligen ny dator där man köper ett av dessa korten specifikt för lådan, känns lite tråkigt med så begränsat utbud och om man redan har ett 4080 man är nöjd med.