Datorköp - Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Datorköp - Kommentarer?

Nu är det äntligen dags att köpa ny dator för mig. Jag tänkte därför posta det jag tänkt köpa och vill väldigt gärna ha lite kommentarer och synpunkter på grejjorna - vad kan jag köpa som är bättre och mer prisvärt etc?

http://w1.224.telia.com/~u22408928/dator_komplett.gif
http://w1.224.telia.com/~u22408928/dator_gtek.gif

Btw, kom gärna med tips på bra datorbord också.
Är lite osäker på om jag la denna tråd rätt, men jag tror det!

Permalänk
Medlem

Visst la du den rätt.
Hm... Du borde inte satsa på SB Live! om du använder 5.1-ljud. Vad jag har hört så ska SB Live! få 5.1 genom mjukvara och då bli lite mer processorkrävande än andra. Så ta Audigy istället...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=17495&t=867&l=2...
Jag kör med den och den är underbar (har Creative Inspire 5300 5.1 som högtalare).

Permalänk
Medlem

grejen är det att jag har 4.1 högtalare och ett par kossr50b.. så jag tror inte att jag har 5.1 ljud - eller vad är det i hörlurarna? ^^

Permalänk
Medlem

Köp en annan kylfläns. Volcano 11 måste nästan gå i maxläge för att kyla bra och då är den allt annat än tyst. En bättre kylfläns är ju SLK-900 nu när du beställer från Gtek också. Sen har ju 8RDA3+ inte Soundstormljudet som lillebror 8RDA+ har så Abit NF7-S är ett bättre val om du vill ha det.

Datorbutiken säljer den betydligt bättre Samsung 959NF för 2720, ett mycket bättre val och billigare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

tack så mycket för hjälpen ykalon..
hmm, en liten fråga, vad innebär "boxed", är det inkl. kylning eller?
och en till fråga, kan du rekommendera ngn annan cpu-fläkt inkl kylfläns för ett bra pris som är tyst och klarar av att kyla en xp2500?

Permalänk
Medlem

och en till fråga som jag kom på i farten, finns det ngn risk att jag får fps-dropps pga grafikkortet(eller någon annan komponent) i spelet cs, jag lirar nämligen det ganska mkt och köper denna dator för att den ska palla att ge mig 100fps konstant..
det borde den visserligen göra med råge, men jag hörde att ngn hade fått fps-dropps med radeon 9800pro.. kan dock ha varit en konstig version av catalyst eller något.

Permalänk
Medlem

och ytterligare en fråga, räcker det med de 2 papst-fläktarna och sidofläkten i chassit för att det ska bli någorlunda bra kylning? ursäkta om jag spammar lite mkt frågor.. vill bara få ett så bra köp och en så bra dator som möjligt..

Permalänk
Medlem

om du köper en dator för att få 100fps konstat... om vi säger så här ja hade det med min PII 450 tycker det känns som att ta i lite om du köper ett 9800pro köp ett 9600pro.. det är drygt 1500 billigare å duger gott å väll.. ja täntke om du mest ska köra cs så behöver man ju inget värsting..

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

Boxed = Inkl. kylning

Har hört talas om FPS-drops, men det ska nog gå att fixa med lite drivrutiner.

Det ska nog räcka med de 3 fläktarna för att få bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för svaren..

100fps konstant i cs är faktiskt ganska krävande. mjae, men jag tänkte ha datorn till hl2 osv. också, och när graffekortet bara kostade 3k så tyckte jag att det var värt det..

Permalänk
Medlem

hehe.. okey.. men ja hade satt i lite nya grejjer i den då men iaf.. men ett 9700pro e bättre än 9800.. tänkte bara så du vet alltså

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

men jag har ju ett 9800pro

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=758&session=338a467...
duger bra. Annars kan du ta nån Coolermaster från Komplett.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

hmm, om man kör den "standard" = 30dB = ganska lite va? ^^

Permalänk
Medlem

hmm, och ang. frakten om man bara ska köpa en skärm på db.com - det står 199 - men verkar itne det lite eftersom skärmen lär bli ett riktigt fint paket? tillkommer det några specialuppgifter då? ngn som vet?

Permalänk
Medlem

och ytterligare en fråga - kan någon ge ngt tips på en coolermaster med så låg decibel som möjligt och som klarar av att kyla xp2500:an..
spammar verkligen med frågor som sagt.. men jaja, den kan gärna kosta 200-400..

Permalänk
Medlem

och en sista fråga, jag har hört att väldigt många har fått fps-dropps med sina radeon 9800pro i kombination med cs.. detta gör mig väldigt orolig?

jag antar att det är nätagget så jag tänkte bara fråga detta: kommer ett cheiftek 340W nätagg räcka till: 2hdds, 1dvd, 1cdr, kortet och resten av komponenterna?

edit: ja just ja, 3/4 chassifläktar också..

Permalänk
Medlem

Risk att tråden blir låst för bumpning. Använd Ändra-knappen nästa gång istället för att göra nya inlägg.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE