Microsoft raderar Minecraft-konton – rör upp känslor på Reddit

Permalänk
Skrivet av jspider:

Du har aldrig köpt programvaran. Om du någonsin läste en eula hade du sluppit bli besviken. Du har bara på att (inom vissa gränser) använda programvara.

Vad dillar du om?

Här har du exakt det avtal som gällde när jag köpte Minecraft: Länk

Som du kanske förstår (kanske) så varierar saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Men nu handlar det inte om att "hålla sig uppdaterad kring försäljningar". De har skickat flera mail om detta, och i detta fall verkar det inte handla om att dessa inte har gått fram, det verkar de ha gjort.

Skrivet av Yatagarasu:

Krävs inte ens aktivt engagemang när det gått ut flera mejl om processen, det har inte bara varit en påminnelse om man säger så. Det handlar alltså inte om att sitta eller inte sitta och häcka på internet, i detta fallet handlar det om att aktivt ignorera att det sker.

Har ni exempel på hur ett mail har sett ut, subject, avsändare? Jag kan inte hitta ett enda relaterat till mojang, microsoft eller minecraft. Kontrollerar också min skräppost löpande. Jag hittar dock mitt "Minecraft purchase complete" från 2011.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pre-dator:

Har ni exempel på hur ett mail har sett ut, subject, avsändare? Jag kan inte hitta ett enda relaterat till mojang, microsoft eller minecraft. Kontrollerar också min skräppost löpande. Jag hittar dock mitt "Minecraft purchase complete" från 2011.

Nu har jag inte kvar mina mejl, men de såg I mångt och mycket ut såhär. Mindre variation mellan mejlen beroende på när man fick dem, exempelvis gick det ut ett "last call" som var mer ordat hur bråttom det var för att inte förlora tillgången till sitt konto.

Verkar vara några som inte fått dessa typer av mejl. Jag kan inte svara på varför detta skett, men jag vet att många (törs påstå en klar majoritet) fick åtminstone en påminnelse.

Är rätt säker på att folk råkat tagit bort dem, eller att de av någon anledning hamnat i skräppost (och då tas de bort automatiskt efter en viss tid). Sedan finns det säkert fall där de inte gick ut av någon anledning till just den personen (teknikens magi).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Nu har jag inte kvar mina mejl, men de såg I mångt och mycket ut såhär. Mindre variation mellan mejlen beroende på när man fick dem, exempelvis gick det ut ett "last call" som var mer ordat hur bråttom det var för att inte förlora tillgången till sitt konto.

https://external-preview.redd.it/aCbmX2fBRAjlWdDS0yrwx09sOWfVv5Me_sM3bnLNV2A.jpg?auto=webp&s=2470ca436b0a4eca3b5ad1b3aab35a56180fd99b

Verkar vara några som inte fått dessa typer av mejl. Jag kan inte svara på varför detta skett, men jag vet att många (törs påstå en klar majoritet) fick åtminstone en påminnelse.

Är rätt säker på att folk råkat tagit bort dem, eller att de av någon anledning hamnat i skräppost (och då tas de bort automatiskt efter en viss tid). Sedan finns det säkert fall där de inte gick ut av någon anledning till just den personen (teknikens magi).

Kan säga att jag är en av de som aldrig fick några mail om det.

Dock inget problem då jag fick notis när jag skulle logga in ca 2021 nån gång att jag var tvungen att koppla till ett microsoft konto.

Söker jag i min mail så hittar jag som någon innan skrev bara orderbekräftelsen för när jag köpte det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det borde helt ärligt införas en lag på att man inte får kalla något för köp eller ge skenet av att det är ett köp om man inte har rätt att behålla det för evigt och även sälja det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tycker också att det är lite irriterande. Har köpt 3-4 konton genom åren. Inte hade jag Microsoft-konton så att det räckte att migrera alla. Så nu finns bara två konton kvar.

(Varför så många? För att lilltjejen och hennes polare skulle kunna lira multiplayer.)

Gick i alla fall utmärkt använda sin gmail. Bara använda sina inloggningsuppgifter för den eposten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Det borde helt ärligt införas en lag på att man inte får kalla något för köp eller ge skenet av att det är ett köp om man inte har rätt att behålla det för evigt och även sälja det vidare.

Så de aka byta namn på knappen från köp till betala.

Så kan de fortsätta i samma anda som nu lär göra absolut ingen skillnad.

Behöver de bara ha en klausul i användaravtalet att produkten är tillgänglig sålänge de känner för det.

Behöver ju inte nämna typen av köp du gör tillfällig eller permanent på produktsidan öht räcker att det står i avtalet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så de aka byta namn på knappen från köp till betala.

Så kan de fortsätta i samma anda som nu lär göra absolut ingen skillnad.

Behöver de bara ha en klausul i användaravtalet att produkten är tillgänglig sålänge de känner för det.

Behöver ju inte nämna typen av köp du gör tillfällig eller permanent på produktsidan öht räcker att det står i avtalet.

Ord har mer makt än vad många tror. Står det "köp licens", "betala för licens", "hyr" eller "köp rätt att använda" stannar nog de flesta upp någon sekund och inser att de faktiskt inte äger produkten.