Permalänk

Hjälp farbror köpa ny burk?

Hej,
Jag har en 100 år gammal burk som jag mest använt för musikinspelning och mixning i de senaste åren, lirat en hel del spel förr men min burk är för gammal nu.
Så nu är det dags för nåt nytt.
Kan nån hygglo själ hjälpa mig med en schysst build? Det va evigheter sedan jag hade nån vidare koll.
Kommer använda den till 70% studio och 30% spel.

Budget runt 20k, känns vettigt...?

Formfaktor moderkort
- ATX är vettigt antar jag?

Grafik
- Nvidia är nog att undvika med tanke på deras problem med audio DPC latency => Radeon kort. Jag vill ha ett bra val för att även kunna lira spel.

Processor
- AMD är mest bang for the buck, eller?

Minne
- Minst 32 gb men kanske vettigt att sikta på 64??

Chassi
- Fractal design har jag på gamla burken och gillat väldigt mycket.

HDD
- M2 SSD, hur gör folk nuförtiden, ska man köpa en enda o ha som en enda C: ? Man ska inte partionera dessa vad jag förstått?

Kylning
- vattenkylning verkar vanligt/bäst nuförtiden?

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay

Permalänk
Medlem

20k verkar vettigt.
För mindre måste man prioritera och kompromissa och ta för billiga komponenter.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej.
Här kommer ett bygge med Ryzen 9 som är mer för arbete än att spela, lite sämre grafikkort men för priset kommer det fungera riktigt fint.
Moderkort med utrymme för att växa med mer lagring och flera pci-e kort.

Håller inte själv på med musik inspelning så vet inte hur krävande programmen är på cpu,

Vilka program använder du så kan man kolla vad dom föredrar för datorn/hårdvara.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Inte spelfokuserad utan mera arbete, Inkl Fractal chassi

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Kollade lite youtube och musik inspelning vill gärna ha en stark cpu med många trådar så Ryzen 9 fungerar bra.
Såg att jag la in ett helt slutet chassi tidigare. Här kommer ett mer öppet och en lite bättre kylare.
Datorn kommer fungera att spela på utrolig bra endå fast man gått ner lite i grafikkort och cpu mott första förslaget i tråden.

Visa signatur

Permalänk

Alltså, så tacksam jag är för era förslag! 😃
Ni är grymma! 🥳🍾👌🏻👏🏻😃

Bra poäng detta ang ryzen 7 vs 9.

Vad säger ni om vattenkylare vs luft? Många av er har specat luft?

Visa signatur

Abit AW9D-Max|Intel Core 2 Duo E6300@2.8GHz|Noctua NH-U9+2st 92mm|Corsair XMS2-8500|HIS X1950XTX|Western Digital 300GB|Maxtor 250GB|OCZ 600W|Coolermaster Wavemaster|Scythe Kama-Bay

Permalänk
Medlem

Folk rekommenderar luft eftersom det är fullt tillräckligt och betydligt billigare än vattenkylning.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av din_mentor:

Ni är grymma! 🥳🍾👌🏻👏🏻😃

En del gillar inte aio och vill ha luft då det är mindre rörliga delar och mindre risk för haveri.
Men en 280/360 aio kommer kyla datorn bättre än luft. Finns tester här på Sweclockers.

Ju större chassi och mer fläktar ju lättare blir allt att kyla och mer luft volym som rör sig i stora chassin är bra. Ju mindre man bygger ju dyrare och svårare blir det.
Är du rädd för en stor låda? Vill du ha rgb?

Här kommer mitt bygge i större chassi i samma serie med tre fläktar i fronten och en vatten i toppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

64GB är kanske inte nödvändigt.
De flesta av oss klarar oss med 32GB.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Ja det stämmer bra att dom flesta klarar sig på 32gb eller till och med 16gb.

Vad jag förstår så musik produktion m.m kräver en stark cpu, mycket ram och snabb lagring för att få ut max av allt.

Ts hade klarat sig kanon på en 5600x med 32gb ram och ett rx 6750xt och sparat ca 10k på bygget. Till musik och lite spelande men tror att Ts bygger nytt och kommer använda den i många år så då kan de vara värt att köra på 64gb ram och en bra cpu.

Nu vet jag inte vilka program och vilken dator ts sitter på utan kommer bara med råd och tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Om TS kör mycket samplers och sånt som kräver ram skulle jag reka 64 GB då det inte är en större kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Ja det stämmer bra att dom flesta klarar sig på 32gb eller till och med 16gb.

Vad jag förstår så musik produktion m.m kräver en stark cpu, mycket ram och snabb lagring för att få ut max av allt.

Ts hade klarat sig kanon på en 5600x med 32gb ram och ett rx 6750xt och sparat ca 10k på bygget. Till musik och lite spelande men tror att Ts bygger nytt och kommer använda den i många år så då kan de vara värt att köra på 64gb ram och en bra cpu.

Nu vet jag inte vilka program och vilken dator ts sitter på utan kommer bara med råd och tips.

Ni har båda rätt gällande ram. 16-32gb bör räcka för de flesta. Men beroende på användningsområdet (stora ljudbibliotek som laddas in rakt in i ram) så kan 64gb till och med vara att föredra om man jobbar med riktigt stora produktioner som t.ex. klassisk musik. Själv har jag en enkel liten Mac mini med 16gb vilket fungerar utmärkt för mig som enbart använder mjukvarusynthar och mindre och färre ljudbibliotek samtidigt.

Hade sagt att för musikproduktion är det CPU + mängden ram + snabb och tillräckligt stor SSD som är viktigast. Men helt beroende av vad man sysslar med + hur framtidssäkert man vill ha det.

Exakt vad för typ av musik som produceras spelar ganska stor roll här

Permalänk
Medlem
Skrivet av din_mentor:

Ni är grymma! 🥳🍾👌🏻👏🏻😃

Ta det vacker då dom flesta förlagen tyder på att ingen av dem hålt på med musik utan ger förslag som är bäst för datorspel i sig. ingen av dom verkar förstå att det här med problemet "orkar den pluggarna och effekterna" är nog förbi för över fem år sen... Spelar ingen roll vad du bygger . Allt kommer funka som ett smäck.

1 Du behöver egentligen inget grafikkort utan kan nöja sig med en processor med det inbyggt men man kan välja ett om man för sakens skull vill använda flera skärmar. Välj då typ den näst minsta. Skulle säga ett begagnat gfx 1050 faktiskt duger för musik sammanhang, ett kraftigare grafikkort kommer inte gen nån fördel utan kommer stå där tomt och bli en dyr tegelsten.

2 På en dator så är det betydligt viktigare att det är tyst och svalt, flera av förslagen ju lite hetare processorer TDP 120 wat (Kommer aldrig bygga en sån musikdator) och det behöver du inte, du ska välja bort allt över 65 wat rätt av. Du kan egentligen nöja dig med en förra generationens AM4 Ryzen 5 5600 (65 Wat

Egentligen är allt du behöver nu att datorn är luftig och så tyst som möjligt. Sen skulle jag själv störas något abnormt av massa blinkade leds i fel takt så det går också bort.

Sen skulle jag säga att det går lätt att bygga den för under femton, lägg resten av pengen på något annat som en ny bra skärm (och här behöver du så klart inga höga FPS nej).

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ta det vacker då dom flesta förlagen tyder på att ingen av dem hålt på med musik utan ger förslag som är bäst för datorspel i sig. ingen av dom verkar förstå att det här med problemet "orkar den pluggarna och effekterna" är nog förbi för över fem år sen... Spelar ingen roll vad du bygger . Allt kommer funka som ett smäck.

1 Du behöver egentligen inget grafikkort utan kan nöja sig med en processor med det inbyggt men man kan välja ett om man för sakens skull vill använda flera skärmar. Välj då typ den näst minsta. Skulle säga ett begagnat gfx 1050 faktiskt duger för musik sammanhang, ett kraftigare grafikkort kommer inte gen nån fördel utan kommer stå där tomt och bli en dyr tegelsten.

2 På en dator så är det betydligt viktigare att det är tyst och svalt, flera av förslagen ju lite hetare processorer TDP 120 wat (Kommer aldrig bygga en sån musikdator) och det behöver du inte, du ska välja bort allt över 65 wat rätt av. Du kan egentligen nöja dig med en förra generationens AM4 Ryzen 5 5600 (65 Wat

Egentligen är allt du behöver nu att datorn är luftig och så tyst som möjligt. Sen skulle jag själv störas något abnormt av massa blinkade leds i fel takt så det går också bort.

Sen skulle jag säga att det går lätt att bygga den för under femton, lägg resten av pengen på något annat som en ny bra skärm (och här behöver du så klart inga höga FPS nej).

Du verkar ha missat denna lilla biten bara: "Kommer använda den till 70% studio och 30% spel."

Skulle inte vilja spela på ett 1050 och 5600..

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag sitter på sexton på en och åtta på den jag sitter vid nu och har aldrig haft nått problem på 8 men det är nära gränsen nuförtiden.

Det enda som säger att jag kommer att köpa 32 GB ram är att prisskillnaden mellan två stickor 16 VS 34 är att prisskillnaden är så löjligt låg att det blir söjligt att köpa 2 x 8 GB då man får 16 x 2 för fyra hundra till.

Annars hade jag bara köpt 2 x 8 =16 GB men ska man finna något program som kräver mer så får man fasen söka länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Du verkar ha missat denna lilla biten bara: "Kommer använda den till 70% studio och 30% spel."

Skulle inte vilja spela på ett 1050 och 5600..

Ah,,, då blir det ett lite större grafikkort så klart men det där med TDP på 65 wat står fast.

Man vill ha en dator som är så sval som möjligt i musiksammanhang så är det bara och det är inte lika tungdrivet i dag så allt duger och jag trycker att det är det TS ska lägga fokus på först.

Svalt och tyst. Det är lätt att höja men svårt att sänka när man jobbar med musik

Om man ska vara petig

Hjärnan är ju otroligt duktig på att sortera ut ljud och buller automatiskt så man märker det inte så bra om man inte är medveten och tänker på det men effekten blir att man höjer lite till och det är lite fel när man håller på med ljud för det är bäst när man jobbar att man kör på lite lägre nivå.

Det är ganska viktigt när man håller på att saker runt är hyffat tyst, ett problem med mycket bakgrundsljud är att man gärna höjer (Ett allmän sak när man håller på med musik att man måste lära sig att jobba lite tystare) i stället för att sänka och det gör hjärnan trött fortare så det är det viktigt att föröka arbeta med så låg nivå som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegetal:

Om TS kör mycket samplers och sånt som kräver ram skulle jag reka 64 GB då det inte är en större kostnad.

100 +

Fast jag jobbar med samplers och för mig har det aldrig gått åt så mycket. Har klarat mig med med ljud som ryms på en halv diskett ett bra tag.

Det beror på vad man gör och hur helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att när vi rör oss med minnestyper över 6000/6200 på AMD så börjar vi röra oss i områden som är väldigt beroende på BIOS och kompabilitet mellan processor/moderkort/minnen. Var beredd på att sänka minneshastigheten ett snäpp manuellt i BIOS.

Dessutom; när vi går över 6400 så slår BIOS över till Gear 2. (Minneskontrollerns interna klocka UCLK halveras). Så det är inte bara att öka hur som helst när vi kommit över AMDs sweet spot.

Permalänk
Medlem

Här kommer en kompromiss till bra pris,
Kommer kunna spela utan problem och kommer gå svalt och tyst vid övrig användning.
Man kan byta ut fläktarna mott bättre och tystare i chassiet om man önskar i framtiden.

Som jag skrev så har jag inte hållt på med musik utan gav råd från några forum och youtube där dom byggde datorer för musik. Sedan anpassa för att kunna spela lite på den med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

100 +

Fast jag jobbar med samplers och för mig har det aldrig gått åt så mycket. Har klarat mig med med ljud som ryms på en halv diskett ett bra tag.

Det beror på vad man gör och hur helt enkelt.

Jag tänkte ett scenario om du laddar in högupplöst orkester i multipla NI Kontakt instanser. Men så är alltså inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det beror ju mycket på hur länge man tänker behålla datorn innan man byter. För mig blev det nödvändigt att byta när 8 GB inte räckte längre. Men det var max vad det moderkortet kunde ta så gick inte uppgradera annars hade jag kunnat haft den ett tag till.
Nu sitter jag med 64GB på en 3900X vilket även det är max. Hade nog kunnat leva med 32GB men då utan marginal. Bara Firefox ligger på 12GB resident och sen är det bra med lite minne till disk-cache oxo. Just nu 42GB använt, 12GB cache och 10GB ledigt.

Så om inte budgeten är begränsningen så kör på 64.